Vart vill man bo?

*dundrar in på en oljad räkmacka*

Jag bor i Malmö, närmare bestämt i Rosengård. Malmö är egentligen inte våldsammare än verken Göteborg eller Stockholm. Precis som alla andra ställen finns det områden där kriminaliteten är mer utbredd än andra. Vissa områden präglas hårdare av utanförskap och dålig integration vilket man märker på olika sätt. På vissa ställen är nedskräpningen rätt utbredd. Folk sätter i system att dumpa oönskade möbler i buskage, bakom soprum osv. För inte så länge sedan hade någon som bokstavligen tömt en hel lägenhet och slängt ut allt bakom ett förrådshus där fastighetsskötaren senare fick köra in en stor container och röja upp. Sånt är vanligt, och säkert i fler städer än bara Malmö.

Hur vida det är farligt eller inte beror på vart man bor. I den delen av Rosengård där jag bor är det förhållandevis lugnt, lite bilbränder, knackade bilrutor osv med jämna mellanrum, någon handgranat om året. Ett stenkast söderut i samma stadsdel där det en handful skjutningar i veckan och man rör sig helst inte åt det hållet om man inte måste.

Allt är relativt, beroende på vad man jämför med.

Jag bor här för att det är nära till jobbet (3 min på cykel) och lägenheten är relativt billig. Vill dock flytta ut på landet någon gång när livet tillåter.

Uppsala ligger söder om Gävle och har fin arkitektur är Sveriges fjärde största stad och det går direkttåg till Stockholm varje halvtimme. Många som pendlar mellan dessa städer.
Det är alltid nära naturen och det finns mycket historia.
Dock platt och blåsigt som Skåne.

Jag är född och uppvuxen i Malmö. Numera utflyttad, och jag skulle inte vilja flytta tillbaka till nuvarande klimat. Jag rör mig en del i Malmö, och tycker det är varierande obehagligt beroende på var. Senast jag var inne på största köpcentrat var minst en person beväpnad av de gäng som drev omkring (ja, vapnet syntes av en slump vid en ofrivillig rörelse). Det tycker jag är väldigt oroande.

En kollega fick sin hund stulen upp vid Stortorget en vanlig eftermiddag. De ryckte kopplet ur handen på honom och stack med hunden.

Klimatet ÄR hårt i Malmö. Inte bara i de sämre delarna, utan även i de centrala delarna.

Jag bor just nu i en förort till Stockholm. Jag har tillbringat halva mitt liv i Stockholms innerstad, främst Södermalm. Jag är född på Södermalm, jag har min släkt här i Stockholmsområdet, alla jag umgås med bor här.
Ju längre jag bor i förorten desto med inser jag att jag är storstadsmänniska och jag kommer att flytta in till Södermalm igen. Jag trodde att jag hade fått nog av storstäder och skulle uppskatta förorten mer, men det var fel. Om jag skulle flytta någon annanstans än Stockholm skulle det vara till ännu större städer som London eller Berlin.

Jag har varit runt i lite mindre städer som jag tycker verkar trevliga, som Uppsala och Norrköping, men eftersom jag har Stockholmsperspektiv så är kanske de för stora för den som inte vill leva storstadsliv?

Jag tror att det viktigaste är att man tänker vad som betyder mest för en. Själv fick jag en chock över de usla kommunikationerna i området jag flyttade till och ju längre jag bott där desto mer inser jag att jag inte vill vara så beroende av bilen som jag är.

Men är du inte lärare? Då måste du väl veta att bara för att det finns viss kriminalitet i en stad så innebär det inte att man inte kan sätta sin fot där?
Det var absolut en överdrift, tanken var med lite humor bakom, men det gick tydligen inte hem :D

Jag slår ett slag för de vackra skogarna i nordöstra Skåne/södra Småland. Billigt att leva, naturskönt och gott för själen... :)
Jag är född och uppvuxen i Malmö. Numera utflyttad, och jag skulle inte vilja flytta tillbaka till nuvarande klimat. Jag rör mig en del i Malmö, och tycker det är varierande obehagligt beroende på var. Senast jag var inne på största köpcentrat var minst en person beväpnad av de gäng som drev omkring (ja, vapnet syntes av en slump vid en ofrivillig rörelse). Det tycker jag är väldigt oroande.

En kollega fick sin hund stulen upp vid Stortorget en vanlig eftermiddag. De ryckte kopplet ur handen på honom och stack med hunden.

Klimatet ÄR hårt i Malmö. Inte bara i de sämre delarna, utan även i de centrala delarna.
Har släktingar i Malmö och har, tyvärr, samma uppfattning som du har... :(

Jag slår ett slag för de vackra skogarna i nordöstra Skåne/södra Småland. Billigt att leva, naturskönt och gott för själen... :)

Har släktingar i Malmö och har, tyvärr, samma uppfattning som du har... :(

Jag har aldrig trott att jag skulle överge Malmö, det har alltid varit min stad, jag hittar överallt, har gått alla gator, sjungit mig hem.

Men nej, det är en obehaglig, hotfull stämning i hela staden och det finns numera många områden jag inte besöker ö h t.

Jag har aldrig trott att jag skulle överge Malmö, det har alltid varit min stad, jag hittar överallt, har gått alla gator, sjungit mig hem.

Men nej, det är en obehaglig, hotfull stämning i hela staden och det finns numera många områden jag inte besöker ö h t.
Vi pratade om det i familjen för inte så länge sedan. När vi var barn firade vi ofta nyår i Malmö. Ibland gick vi då hem mitt i natten, genom vad som då var ett tyst, övergivet industriområde. Det området är numera ett väldigt kriminellt område, och det hade varit väldigt dumt att röra sig där mitt i natten. Så visst har Malmö förändrats - mycket... :(

Jag har bott i Uppsala på 80-talet. Älskade det. Det var en hälig stad att bo i. Numra har den vuxit så att jag knappt hittar utanför centrum länge.

Har jobbat i både Uppsala och Stockholm och det är fint - men jag vill hem när jobbet är slut.
Bor i en mindre kommun med rikt kulturliv, växande befolkning och minskade arbetslöshet. Det passar mig finfint att bo med ett antal större städer inom någon timmes avstånd.

Städer som Gävle, Örebro, Västerås har alla en levande landsbygd runt sig samtidigt som det finns jobb och kulturliv i stan.

Så Mellansverige är mitt val.

Jag bor där jag bor (Dalarna) eftersom jag är härifrån och har min familj här och att det är en lagom stor håla med mycket fin natur nära! Hade inte pallat bo i en storstad.

Jag har provat på att bo i en lagom stor håla i Skåne också i sex år och jag trivdes bra. Har även bott nästan ett år i Kalmar, som också är en fin stad.

Vill du bo nära din familj eller var som helst? Jag känner att under en period var det ok att bo borta från familjen och nu vill jag vara med dem. Men är öppen för att bo nån annanstans i framtiden också, men tror mitt säte är här...

//r
Känner inget behov av att bo nära familjen, jag gillar att bo i en annan stad/del av landet. Idag tar det mig 3/4-5/6 timmar att ta mig dörr till dörr beroende på färdsätt mellan mig och min mor. Jag är den första i min släkt att lämna Uppsala, och vill gärna uppleva fler städer i Sverige :)

Uppsala ligger söder om Gävle och har fin arkitektur är Sveriges fjärde största stad och det går direkttåg till Stockholm varje halvtimme. Många som pendlar mellan dessa städer.
Det är alltid nära naturen och det finns mycket historia.
Dock platt och blåsigt som Skåne.
Är från Uppsala och gillar att vara släktens svarta får som lämnat ^^

Känner inget behov av att bo nära familjen, jag gillar att bo i en annan stad/del av landet. Idag tar det mig 3/4-5/6 timmar att ta mig dörr till dörr beroende på färdsätt mellan mig och min mor. Jag är den första i min släkt att lämna Uppsala, och vill gärna uppleva fler städer i Sverige :)

Är från Uppsala och gillar att vara släktens svarta får som lämnat ^^

Hälsingland då? Rikt kulturliv kan vi säga direkt :)

Bra: vackert, en riktig vinter med snö i stället för blask o blaj, låga bostadspriser så man har råd att bo fint (själv bor jag stort på en sjötomt med egen båtbrygga, huset skulle säkert kosta åtskilliga miljoner i Stockholmsområdet), tryggt. Nära både fjällen och Stockholmsområdet, hav och inland.

Dåligt: begränsad arbetsmarknad förstås, fast det är bra förbindelser med Gävle som ju är en stor arbetsmarknad. Vintern kan kännas lite lång.

Det skulle vara fördelaktigt om det finns ett rikt kulturliv/kulturarv eftersom jag är utbildad inom området, men när det gäller arbete så är det enda jag säger nej till hemtjänst/äldreboende (har jobbat inom båda, inte för mig). Annars tar jag vad som finns, även om det självfallet skulle vara drömmen att bo och arbeta bra :)

Vet inte hur stor eller liten stad du tänkt dig, men jag slänger upp Norrköping på kartan. Mycket kultur och ganska intressant arkitektur bitvis, en trevlig stad tycker jag! Jag bor utanför grannstaden och trivs jättebra, dock kan (tyvärr) inte Linköping mäta sig med Norrköping när det gäller kultur och arkitektur tycker jag, utan här värderar jag andra saker :)

I slutet av nästa sommar går kontraktet på min lägenhet ut och likaså mitt uppdrag/jobb och har därför egentligen ingen "anledning" till att bo kvar där jag gör nu. En del av mig funderar på att försöka hitta något nytt och bo kvar, en annan del av mig börjar fundera på om det kanske skulle vara roligt att efter fyra år lära känna en ny stad.
Vad är det som gör att ni bor just där ni bor? Självfallet behöver ni inte skriva exakt vilken stad det rör sig om, utan kanske mer om det har med jobbet att göra, atmosfären, närheten till vissa saker och så vidare.
Funderar på om jag ska börja göra en önskelista över kvalitéer jag önskar av en ny stad. Själva boendet inser jag att mycket måste kompromissas med till en början (hellre tak över huvudet än inget alls liksom) men jag känner att en mindre stad med lugnare tempo och vacker arkitektur (#nörd) väger upp själva boendet. Mina vänner är utspridda i allt ifrån Skåne till Västkust-städer och Uppsala/Stockholms-hållet, så jag har tankarna på typ Gävle och söderut för att effektivt kunna resa. Så mycket längre än så har jag inte kommit!

Jag har flyttat runt en del. Kom tillbaka till Göteborg för att jag har min familj här och jag fick ett jobberbjudande med högre lön än den jag hade i Hufvudstaden.

Stockholm är fint, promenadvänligt med många grönområden (lite beroende på var du bor). Krångligt att hitta boende men det gäller ju alla de större städerna. Skulle jag flytta inom Sverige hade det gärna blivit Malmö, pga närheten till Köpenhamn och att jag är förtjust i Malmö... allt finns inom cykelavstånd. :)

Skulle inte flytta norrut, mest för att jag får panik på kylan och mörkret. Inte min grej. Men du får väl fundera lite på vad du vill få ut av omgivningen - nära till natur och billig uppstallning? Många kulturaktiviteter och restauranger? Mycket rörelse och folk? Mycket yta och rekreationsmöjligheter?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: SaraXX
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 705
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30