vart ska vi ta vägen?

Ragge_

Trådstartare
En bonde i närheten sa till mig och min granne för ett tag sedan att vi inte fick rida i hans skog.
Har vi inte allemannsrätt? då ska man väll få rida där sålänge man inte förstör något?
Det sa vi iallafall när han kom med bil , när vi sedan försökte rida vidare körde han in framför oss och hästarna fick panik.
Några har också klagat på att det stör när vi har tävlingar (ett par ggr om året) för att dom tycker det stör ..
Vi bor ju på landet för att vi vill ha våra djur :S
vart ska vi ta vägen? ska vi rida på 90 vägen?
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Ingen aning faktiskt om de kan föbjuda ridning i skog. Har bara hört på åkrar och där är det ju sjlvklart nr det är sått och så.

Vad taskigt att köra upp framför så hästarna blev rädda.::eek:
klart man inte bara vill rida på 90 väg. Hoppas du får ngt bra svar av ngn som vet.
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

"Ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att välja rätt väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas. Tomt och plantering är förbjudna områden oavsett skaderisk.

Organiserad eller regelbunden ridning på annans mark bör inte ske utan markägarens medgivande. Miljöbalken ställer hårda krav på den som bedriver organiserad verksamhet i naturen. Det är tillåtet att rida på enskilda vägar. I undantagsfall kan en markägare få tillstånd att sätta upp en skylt som förbjuder ridning. Ridning i exempelvis motionsspår och skidspår kan förbjudas i lokala ordningsföreskrifter." /Om allemansrätt och ridning - Naturvårdsverket

Utförligare regler går att ladda hem via pdf-fil från http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Om det inte finns en skylt så kan han inte göra så mycket förutom att skrämmas. Var med om samma situation fast det handlade om 200 m grusväg. Pratade med en bekant polis som sa att så länge det inte finns en skylt - rid. Säg det till markägaren, han får acceptera eller skaffa skyltar... Och rid inte när dt blir upptrampat, tråkit men sant.
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

:mad:
Finns det verkligen inga andra vägar ni kan rida på då? Om inte så tycker jag att han allt får ha lite förståelse för er. Och det låter ju inte som om ni har förstört något (visst, hästar trampar upp marken o.s.v) Det beror väl på hur mycket han själv använder sig av marken och hur mycket, men om ni rider på en skogsväg??

Kan ni inte träffas och prata igenom det där? Då får ju ni veta varför ni inte får rida där och ni kan berätta för honom hur ni känner er.
Hoppas att det löser sig

:bow:
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Funderar bara om vi har samma granne!? Han är hur sjuk som helst, och det är inte bara vart man rider som han lägger sej i. Alla grannfastigheter till hans tomt, ska han också lägga sej i vad dom har för sej. Om de vill bygga nåt som angränsar till ´hans tomt, så överklagar han, fast han har ju inte mycket för det. Det är precis som han måste ha nåt att bråka över hela tiden. Om vi rider på vägen som går förbi hans hus (allmän väg) blir han vansinnig. Han har skällt ut flera ryttare. Jag brukar rida där iallafall, men det flesta har slutat. Istället försöker de rida genom snårskogen, med stenar och sankmark, bara för att undvika den galne bonden. Man får inte rida i kanten av skogen heller för honom, för hästen kan ju råka sätta en hov, på hans dyyyra åker, så den blir förstörd! Själv kör han sin diselpruttande pickup i rallyfart över åkrarna, så där blir stora leriga hjulspår. Snacka om att förstöra alldeles själv!:mad:
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Nämen ni med?

Här har vi också en galning till granne. Han är ute och patrullerar till fots och bil för att kolla så att vi inte går eller rider i HANS skog. Jisses vad har blir arg. Vi får inte gå med våra hundar heller, vår golden är livsfarlig och äter upp hans rådjur säger han. :D Jag går inte i hans skog längre eftersom han är ute och smyger på en. Mycket obehagligt.

Maken brukar dock retas och gå i hans skog i allafall. Gissa vem som får ta skiten då grannen skriker och gormar att vi går i hans skog, jo jag såklart eftersom maken jobbar på dagen. Och gubben är gammal och håller sig inne när det blir mörkt.

Ja ja sånt är livet. Finns nog en sådan granne lite varstanns i landet.
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Ridning ingår i allemansrätten... "men med tanke på risken för markskador får man betrakta rätten att rida i naturen som något mer begränsad än rätten att ta sig fram till fots."

står det på Naturvårdsverkets hemsida.

Så du kan nog inte bara hävda att du ska få rida på annans mark pga att vi har allemansrätt. Om du rider på vägpartier/stigar som blir lerigare och upptrampade pga att du rider där så förstör du ju marken, och det är nog olika hur illa olika människor upplever det.

Min favoritskog som jag älskar att gå i har blivit helt söndertrampad av hästar, men de som rider där äger skogen så då är det ju bara att gilla läget....
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

bönderna här har sagt ifrån till alla ryttare att vi får inte rida på gräsvägar och åkrar. Det är så enormt blött överallt så det blir helt söndertrampat:crazy: Det är dem enda ridvägar som finns så nu har vi ingenstans att rida:crazy:

Eller finns en till förbi grannstallet, dem äger inte marken men tränar sina travhästar där och
blir skitsura om vi rider där. Så brukar bara rida där när dem tagit in sina hästar för dagen. Vill inte möta en travhäst i full fart heller. Dem har licksom missat det här med fram och avskrittning. Full fart hela tiden
 
Senast ändrad:
Sv: vart ska vi ta vägen?

Vad tråkigt när det blir så här. Men tyvärr så är ju markerna så blöta att det knappt går att rida på vissa ställen. Iaf här nere i halland.
Kan ni inte träffas och prata med bönderna och bestämma någon väg som ni kan rida på nu. Gör upp regler att ni får rida på vissa ställen då och då och tvärtom. Det är så otrevlig när det kommer en bonde och skäller på en från bilen. Bättre att prata och inte använda sandlåde metoden. Det är nog din enda lösning.
Hoppas ni får ordning på det så ni kan rida någon stans.
Lycka till.....
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Det blir nog inte så lätt att prata med bönderna om det är gamla bönder. Jag har nämligen en farfar som är gammal bonde och han är lika knäpp :mad: Dom lever nämligen fortfarande på 1800-talet :angel:
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

En bonde i närheten sa till mig och min granne för ett tag sedan att vi inte fick rida i hans skog.
Har vi inte allemannsrätt? då ska man väll få rida där sålänge man inte förstör något?
Det sa vi iallafall när han kom med bil , när vi sedan försökte rida vidare körde han in framför oss och hästarna fick panik.
Några har också klagat på att det stör när vi har tävlingar (ett par ggr om året) för att dom tycker det stör ..
Vi bor ju på landet för att vi vill ha våra djur :S
vart ska vi ta vägen? ska vi rida på 90 vägen?


Det är tur att det finns bönder, men de föds tyvärr med ett jäkligt taskigt humör;) hi hi!

Jo allemansrätte gäller faktist, men du måste "flytta" din stig åt sidan med 30 cm för varje ritt!

Och det där med tävlingarna var ju bara löjligt att de har sakt nått om det, haha ja man kan ju bara skratta åt det eländiga området du måste bo och vistas i. Vart bor du förresten i "Surochbitter byn" eller?;)
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Så himla trist att det ska behöva vara konflikter inblandade i det här med markägande o ridning!

Förstår om markägare inte vill ha marken upptrampad men...

Hoppas det löser sig! 90 vägen låter inget vidare!!!
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Jo allemansrätte gäller faktist, men du måste "flytta" din stig åt sidan med 30 cm för varje ritt!

Var har du fått den informationen ifrån, kan inte se detta i Naturvårdsverkets informationsfolder. Där står däremot att man måste betänka att hästhovar kan skada t ex granarnas rötter och därmed orsaka stor skada på markägarens egendom. Om man förstör enskild väg genom att rida sönder den så kan man bli ersättningsskyldig.

Det är ju som sagt tråkigt, men realiteter som man måste anpassa sig till
 
Sv: vart ska vi ta vägen?

Det fick jag lära mig när jag läste "hästkörkortet" på mina papper så kommer upplysningarna från naturvårdsverket, allemansrätten. Men att man bör oxå kontakta markägaren som hon i detta fall redan gjort.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp