Vart ska jag flytta om SD tar mycket mark i valet?

Varför kan man inte invandra till det för att det är svårare än vissa andra?
För att det blir helt ologiskt att man vänder sig mot ett partis sunkiga rasism och invandringskritiska politik och därför väljer att flytta till ett land med ÄN mer restriktiv invandringspolitik. Ni väljer ju bort SD-Sverige för länder som är SDx12 typ. Det är helt ologiskt.

Om man väljer att fly Sverige pga SD bör man ju enkom titta på länder med stor invandring och generös invandringspolitik. Förmodligen kommer du i samtliga fall även hitta ökad främlingsfientlighet och rasism, och nåt SD-parti parlamentet.

Jag skrev att jag INTE tänkt flytta.
Jag tolkade dig som att det handlade om att byta jobb? Jag kan förstå det. Att bereda ärenden åt en massa politiska blåbär som dessutom är besatta av en enda fråga låter inte som någon höjdare. Å andra sidan: att bereda även deras ärenden så neutralf man kan, vilket antagligen ofta slutar med att visa att deras förslag är orimliga - det vore väl ett sätt att påverka på riktigt.

För att det blir helt ologiskt att man vänder sig mot ett partis sunkiga rasism och invandringskritiska politik och därför väljer att flytta till ett land med ÄN mer restriktiv invandringspolitik. Ni väljer ju bort SD-Sverige för länder som är SDx12 typ. Det är helt ologiskt.

Om man väljer att fly Sverige pga SD bör man ju enkom titta på länder med stor invandring och generös invandringspolitik. Förmodligen kommer du i samtliga fall även hitta ökad främlingsfientlighet och rasism, och nåt SD-parti parlamentet.

Fast vilka andra länder har ett rasistiskt, nyss-nazistiskt parti som är största parti och sitter med dominant position i regeringen? Eller vilket scenario var det som diskuterats som triggar en flytt?

Fast vilka andra länder har ett rasistiskt, nyss-nazistiskt parti som är största parti och sitter med dominant position i regeringen? Eller vilket scenario var det som diskuterats som triggar en flytt?
Det har ju inte Sverige heller. Och vi tror ju ändå att normala politiker kommer att lyckas hålla sd utanför regeringen.

Annars har vi ju Danmark, Polen, Ungern, Grekland, Frankrike, England m fl, där det ser lika illa ut som i Sverige, eller värre.

Fast just Kanada tar ju inte emot dig öht om du inte antingen är under 27 år (var det väl?), kan bevisa att du tillhör ett bristyrke eller har en arbetsgivare som går i god för dig. Men tillhör du någon av de grupperna så visst.
Men det får man väl ordna om man vill flytta?

Det har ju inte Sverige heller. Och vi tror ju ändå att normala politiker kommer att lyckas hålla sd utanför regeringen.

Annars har vi ju Danmark, Polen, Ungern, Grekland, Frankrike, England m fl, där det ser lika illa ut som i Sverige, eller värre.

Fast jag menar att ingen har väl tänkt trigga flytt-tankarna förrän det misslyckas. Dvs det är den dag SD får ett avgörande och dominerande inflytande i en regering som flytten skulle tas från tanke till planering.

Idag ser det värre ut i andra länder, men skulle ovanstående scenario inträffa, så kan jag inte se att det finns så mycket värre - när det gäller den politiska makten. Själva samhällena är fortfarande i olika grad illa åtgångna av rasism, främlingsfientlighet och nationalism, och det ändras inte lika fort.

Jag vänder mig mot SD för deras "vi och de" politik, för att ta bort medborgarskap på svenskar osv. Bara för att något annat land har mer restriktiv invandringspolitik betyder det ju inte att de har värderingar som SD om kultur, identitet? Så tänker jag.

@sjoberga Jag säger som Petruska här. Och vill flika in Schweiz (ingen förklaring behövs), Nederländerna (hej burkaförbud) och Norge också (Fremskrittspartiet har redan suttit i regeringen där).

Bara för att något annat land har mer restriktiv invandringspolitik betyder det ju inte att de har värderingar som SD om kultur, identitet?
Jag tror att det är samma skit som ligger bakom de flesta länders restriktiva invandringspolitik. Man bara väljer att promota det på olika sätt.

Jag förstår inte riktigt hur man kan bo i ett land med så otroligt generös invandringspolitik, vara FÖR detta men välja att flytta för att ca 20% vill ha en restriktivare politik (oavsett skäl) och då välja att flytta till ett land där majoriteten vill ha restriktiv invandringspolitik och landet redan styrs så (oavsett skäl). För mig är det helt obegripligt.

Dvs det är den dag SD får ett avgörande och dominerande inflytande i en regering som flytten skulle tas från tanke till planering.
Och då är min fråga: Till vilket land menar du att man kan flytta då? Som skulle vara bättre än Sverige i det läget. Jag är genuint nyfiken. Jag hör så många prata om att de ska flytta men ingen verkar kunna ge ett annat svar än de länder många nämnt här på Buke: Schweiz, NZ, OZ och Kanada. Och samtliga känns som jättemärkliga val för mig.

Portugal är väl på väg åt vänster tror jag? Någon med koll på hur deras invandringspoltik ser ut?

Spanien har gått från äckelkonservatism till vänsterregering med generös invandringspoltik men där är det val om två år så det kan ju ändras. Oppositionen där nu är för övrigt ingenting i jämförelse med SD - de är helt emot abort, älskar fortfarande Franco och har en riktig Trump-typ som ledare.

Jag vänder mig mot SD för deras "vi och de" politik, för att ta bort medborgarskap på svenskar osv. Bara för att något annat land har mer restriktiv invandringspolitik betyder det ju inte att de har värderingar som SD om kultur, identitet? Så tänker jag.

Ligger det inte lite i sakens natur att restriktiv migrationspolitik kommer ur just ett "vi och de"-tänk?

Restriktiv migrationspolitik införs ju i första hand för att skydda välfärd, arbetsmarknad, kultur och levnadsstandard för den befintliga befolkningen.

Edit: mitt svar var alltså riktat till din slutsats, som jag anser vara lite märklig

Och då är min fråga: Till vilket land menar du att man kan flytta då? Som skulle vara bättre än Sverige i det läget. Jag är genuint nyfiken. Jag hör så många prata om att de ska flytta men ingen verkar kunna ge ett annat svar än de länder många nämnt här på Buke: Schweiz, NZ, OZ och Kanada. Och samtliga känns som jättemärkliga val för mig.

Frankrike, Tyskland, Belgien.

Men de riskerar samma väg, så vad vet man. Frågan är klart relevant; det finns så mycket gott i det landet vi lever i, så man måste skada det ganska länge och väl innan det finns andra länder som är bättre.

Fast det är fortfarande så att du diskuterar en triggerpunkt på SD=20% då jag tänker att de får fortsatt minimalt inflytande, medan jag kanske tänker ett SD med runt 40-50%, som har ett dominerande inflytande över varje enskild reform som genomförs i regeringsposition.

Jag tänkte mer ideologiskt sett. Att det för mig skulle kännas märkligt att flytta från Sverige pga främlingsfientlighet och rasism och då välja ett land som valt att göra det svårt för människor att invandra.

Det känns liksom bakvänt. Lite som i en tidigare tråd där någon användare (minns ej vem) bla funderade på Schweiz (!!) som alternativ om SD blir för stora. Snacka om ur askan i elden.
Jag tänker snarare att Kanada på många sätt är ganska likt Sverige. Men det finns ju ganska många länder som gjort det svårt med immigration, även om det inte är nån ”ursäkt”.

Jag hoppas - och tror - att detta liksom mycket annat går i vågor. Att de extrema högertendenserna är tillfälliga och att det därför framförallt är viktigt att hålla emot, göra gott och inspirerande motstånd, och hoppas att det vänder igen innan det tippat över (typ att SD får egen majoritet eller nåt annat bisarrt). För jag tror som sagt att detta är en våg, omän mycket, mycket otrevlig och farlig. Och jag tror att det kommer att vända.

Så, flytta inte :-) Vi har ett fantastiskt land.

@fraggelzebra Jag trodde att det var ett jätteproblem i Tyskland att nynazism och rasism ökar jättemycket? Situationen där kan ju knappast vara värre än här, oavsett om SD ökar i valet eller ej. Eller har jag missförstått?
Det beror på vilket Bundesland en kollar på. Sydtyskland, ffa Bayern, är väldigt höger och "traditionellt" lagt. Hamburg, Schleswig-Holstein och Niedersachen t ex är generellt öppnare. Men det stämmer att AfD har ökat, men här i Hamburg har de inte mycket att säga till om. Rörelser som PeGiDa i Dresden fick inget verkligt fäste här, andra "oroade medborgare" har försökt hålla torgsamlingar utan att något större antal hittat dit. Det menar jag med att Hamburg är rätt förskonat från högertomtar. Ute på landet och i mindre orter, ffa i östra och södra Tyskland, hänger dock många sydstadsflaggor och den gamla tyska fanan med örnen.

Sen är ju inte allt fantastiskt heller, som någon nämnde innam ang prostitution. Det har du också nämnt tidigare i någon tråd tror jag. Det håller jag givetvis med om!

Liknande trådar

Kultur Ska köpa present till en vän som flyttar till Danmark snart. Tänkte att ett presentkort till Bokus eller Adlibris kunde funka, tills jag...
Svar
4
· Visningar
279
Senast: Flummflicka
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 265
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
329
Senast: Happimess
·
Samhälle Idag är det den internationella kvinnodagen. Nej, jag kommer inte gratulera kvinnor. Däremot vill jag lyfta fram hur fruktansvärt långt... 2
Svar
27
· Visningar
874
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka