Vart ska jag flytta om SD tar mycket mark i valet?

Jag tänkte mer ideologiskt sett. Att det för mig skulle kännas märkligt att flytta från Sverige pga främlingsfientlighet och rasism och då välja ett land som valt att göra det svårt för människor att invandra.

Det känns liksom bakvänt. Lite som i en tidigare tråd där någon användare (minns ej vem) bla funderade på Schweiz (!!) som alternativ om SD blir för stora. Snacka om ur askan i elden.

Av någon märklig anledning har svenskar som tröttnat på invandring och svenskar som tröttnat på SD fått för sig att flytta till samma länder. Undrar om de får det trevligt tillsammans?

Det är Schweiz, Australien, Island, Nya Zeeland och Canada som nämns.

Är det någon som tänker tvärtom? dvs stanna och engagera sig politiskt eller på något annat sätt? Även om jag förstår tanken om att vilja flytta.
Jag. Den tanken slår mig varje gång jag går förbi valstugorna eller ser affischer uppsatta från olika partier. "Fan, jag borde också göra något" ungefär. Jag skulle ju kunna börja med att fundera på om det finns något parti som passar mig. Fram tills jag vet något om det så känns det lite svårt. I dagsläget gillar jag olika delar hos de flesta olika partier. Finns tre partier som är tvärt nej för mig, men annars... Tja..?

Och precis som Australien är det ett land med otroligt mycket rasism, homofobi och sexism och ligger typ 50 år bakåt i tiden vad det jämställdhet.
Av någon märklig anledning har svenskar som tröttnat på invandring och svenskar som tröttnat på SD fått för sig att flytta till samma länder. Undrar om de får det trevligt tillsammans?

Det är Schweiz, Australien, Island, Nya Zeeland och Canada som nämns.

Det är detta hyckleri som jag tycker är så märkligt i den här polariserade debatten. Hur vänstern och liberalismen med öppna armar omfamnar värderingar som går emot det de själva kämpar mot, och där de i sin gränslösa öppenhet väljer att utesluta och inte ens kunna föra ett resonemang med, eller leva sida vid sida med somliga andra. Det är inget annat än ett rent och skärt hyckleri. Och knappast förenligt med demokratiska värderingar. Att ens ta det för självklart att det skulle vara enkelt att flytta till ett annat land bara för att man inte gillar den administration som finns i ett av världens mest fredliga och demokratiska länder i världen - vad är det för kurage och värdsbild man har då? Beklagligt och så vansinnigt naivt att man häpnar.

Och knappast förenligt med demokratiska värderingar. Att e
Varför skulle det inte vara förenligt med demokratiska värderingar att inte vilja bo kvar någonstans pga hur stället styrs? Även om en nu är missnöjd med resultatet av ett val så betyder det ju inte nödvändigtvis att en tycker att demokrati är dåligt. En kan ju fortfarande respektera andras åsikter och tycka att demokrati är bra, även om en nu känner att åsikterna om hur något ska styras är oförenligt med sina egna värderingar. Så gör ju rätt många på ex kommunal nivå, vilket gör det rätt tramsigt att påstå att alla som vill flytta inte tror på demokrati.

Varför skulle det inte vara förenligt med demokratiska värderingar att inte vilja bo kvar någonstans pga hur stället styrs? Även om en nu är missnöjd med resultatet av ett val så betyder det ju inte nödvändigtvis att en tycker att demokrati är dåligt.
Du kanske inte läste eller förstod hela meningen jag skrev.

Jag vet egentligen inget om Island, men vitheten tyder ju på njugg asylpolitik. Vad är det annat än främlingsfientlighet? Även om man slipper rasistiska utbrott om invandrare, eftersom de främlingsfientliga inte har några sk invandrare att hetsa mot.
Jag tänkte att bristen på invandrare är pga ett rent logistiskt problem. Det är svårt att ta sig dit helt enkelt.
En kompis har bott där och håller inte med
Ah, då vet jag det!
Alla öar är mer eller mindre främlingsfientliga.

Sedan är det absurt att vänstern som älskar mångkultur (iaf säger de det) vill flytta till ett så extremt homogent land som Island.
Det är väl kanske "rimligt" eftersom öar är såpass avskärmade ändå. Me fortfarande inte ok.

Det är detta hyckleri som jag tycker är så märkligt i den här polariserade debatten. Hur vänstern och liberalismen med öppna armar omfamnar värderingar som går emot det de själva kämpar mot, och där de i sin gränslösa öppenhet väljer att utesluta och inte ens kunna föra ett resonemang med, eller leva sida vid sida med somliga andra. Det är inget annat än ett rent och skärt hyckleri. Och knappast förenligt med demokratiska värderingar. Att ens ta det för självklart att det skulle vara enkelt att flytta till ett annat land bara för att man inte gillar den administration som finns i ett av världens mest fredliga och demokratiska länder i världen - vad är det för kurage och värdsbild man har då? Beklagligt och så vansinnigt naivt att man häpnar.

Nånstans går gränsen vet du. Att leva sida-vid-sida med ett arbetsläger där de fängslar och gasar ihjäl oliktänkande - kan vara ganska riskabelt - om man är just oliktänkande. Då kanske bästa motståndet kan skötas i exil.

Min gräns går en bit ifrån den extrema gränsen; att varje dag hela tiden mötas av intolerans, enfald och ignorans och kunskapsförakt skulle göra mitt liv så mycket sämre att en flytt kan bli högst aktuell. Hur länge orkar man kämpa och skapa motstånd i ett så fattigt, torftigt och repressivt samhälle? I ett samhälle där ingenting positivt kan utvecklas. Vem vet.

Jag citerar partiet jag nyligen röstat på :
"Vi är liberaler, så vi tillåter det mesta. Men vi kommer alltid att ta strid mot dem som vill inskränka andra människors frihet, oavsett om de är rasister, homofober, sexister eller religiösa moralpoliser. För intolerans är det enda vi inte kan tåla. Den som vill att alla extremister och populister ska hållas långt från makten, den ska ta Liberalernas valsedel i september 2018."

Jag tänkte att bristen på invandrare är pga ett rent logistiskt problem. Det är svårt att ta sig dit helt enkelt.

Ah, då vet jag det!

Det är väl kanske "rimligt" eftersom öar är såpass avskärmade ändå. Me fortfarande inte ok.
Med tanke på vad flyktingar offrar för att ta sig till Europa, tror jag inte att Islands läge är hela förklaringen. Men som sagt vet jag inget om detta egentligen, förutom att invandringen är väldigt begränsad.

Och precis som Australien är det ett land med otroligt mycket rasism, homofobi och sexism och ligger typ 50 år bakåt i tiden vad det jämställdhet.

Precis. @Stefffie , kan du precisera vad du menar med feministisk regering? Är det äntligen radikala reformer på gång? De behöver göra omfattande radikala reformer för att ens komma i närheten av det vi uppnått i Sverige. (Min bild av Nya Zeeland är ca 5 år gammal - så det KAN ha hänt saker utom min vetskap)

Vart hade ni tänkt att flytta? Du hittar inget land i världen som är mindre konservativt än Sverige. Bättre länder som exempelvis Schweiz och Australien har betydligt mer av SDs politik i sig än vad Sverige har. Inte bara politiskt utan även bland medborgarnas värderingar generellt.

Jag skrev att jag INTE tänkt flytta.

@fraggelzebra Jag trodde att det var ett jätteproblem i Tyskland att nynazism och rasism ökar jättemycket? Situationen där kan ju knappast vara värre än här, oavsett om SD ökar i valet eller ej. Eller har jag missförstått?

Det finns områden i Sverige där jag aldrig skulle kunna tänka mig att bo; pga ansamlingen av människor med oacceptabla värderingar. Tack och lov är landet stort nog för att hålla sig på avstånd.

Att fly landet har jag inte en tanke på, dock. De ska helt enkelt aldrig få något att säga till om. Punkt.

Liknande trådar

Kultur Ska köpa present till en vän som flyttar till Danmark snart. Tänkte att ett presentkort till Bokus eller Adlibris kunde funka, tills jag...
Svar
4
· Visningar
279
Senast: Flummflicka
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 265
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
329
Senast: Happimess
·
Samhälle Idag är det den internationella kvinnodagen. Nej, jag kommer inte gratulera kvinnor. Däremot vill jag lyfta fram hur fruktansvärt långt... 2
Svar
27
· Visningar
874
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka