Vart ska jag flytta om SD tar mycket mark i valet?

Det är ju ganska lätt att läsa vad som krävs för att flytta. Man får skaffa jobb osv. Det dyra är ju att ta över hästar.

Jag tycker det är synd med Brexit, annars hade Wales varit mitt första val.

Varför kan man inte invandra till det för att det är svårare än vissa andra?
Men det är ju helt ologiskt, om anledningen till flytten är ett högt valresultat för ett främlingsfientligt parti, att försöka flytta till ett land med väldigt restriktiv invandring?

Jag trodde att tråden var ett skämt, men om det är allvar och syftet är missnöje med SD så tycker jag att bästa flytten skulle vara till ett område (helst i Sverige) med sämre ekonomiska och sociala förutsättningar (finns ett antal på polisens lista).

Vi kommer att flytta om scenariot blir en regering med SD i. Inget snack om saken. Sverige är extremt på många sätt och vis och det är Sverige som skiljer sig som både sekulärt och feministiskt och där finns inget att säga - det finns inget land i världen enligt undersökningar som är mer sekulära eller feministiska än just Sverige med allt vad det innebär.

Dock om jag flyttar är det inte MINA länder - Sverige är MITT hemland och att MITT land på grund av folks korkadhet ska gå bakåt och ge min dotter mindre rättigheter och skicka ut min man med största trolighet, är ingenting jag tänker stödja skattemässigt sett. När jag röstar denna gång blir det dessutom beroende på vilken utrikespolitik partierna för och vilken utrikesminister det blir eftersom det är frågor som kommer beröra mig personligen och nej, jag kommer inte jobba för eller stödja en regering på grund av det med SD inblandat heller.

Så för oss är valet enkelt - vi flyttar utomlands. Blir säkert inget bättre land eftersom det inte går att hitta ett mer jämnställt land än Sverige, men bor man utomlands en sväng känns det inte lika tydligt med den förändringen. Inte funderat på land dock, det får bli beroende på jobb.

Jag är en av dem som uppgivet skämtat om att flytta. Det var kanske dumt av mig.

Leker man lite med tanken, blir ju tankarna som den här tråden: det finns inte många länder som är bättre demokratier, har jämförbar välfärd (även om den försämrats kraftigt i Sverige pga alltför liberal politik) och samtidigt har färre främlingsfientliga och human invandrings-/flyktingpolitik.

Intressant att välja ett land som det är så svårt att invandra till. Hur tänker du kring det?
Bra fråga. Sannolikheten att jag öht skulle emigrera är ganska liten, så jag har inte realistiskt tittat på det. För mig räcker det att ha en nödplan i huvudet, det jag funderar på när jag inte kan sova om natten.

Jag har inte funderat på att flytta, däremot arbetar jag som kommunal tjänsteman i ett av SDs starkaste fästen i hela landet. Vi är flera kollegor som är öppna för att röra på oss efter valet beroende på hur resultatet blir.

Är det någon som tänker tvärtom? dvs stanna och engagera sig politiskt eller på något annat sätt? Även om jag förstår tanken om att vilja flytta.
Jag har inte tänkt tvärtom.på något aktivt sätt. Normaltillståndet är väl ändå att bo där jag bor. Men nu, precis som under nynassevagen på 90-talet, känns det igen extra viktigt att stå rak.

Är det någon som tänker tvärtom? dvs stanna och engagera sig politiskt eller på något annat sätt? Även om jag förstår tanken om att vilja flytta.
Ja, jag lutar mera åt det hållet. Om någon verkligen inte står ut med tanken på att stanna i landet efter ett eventuellt mycket negativt utfall så ska de så klart inte göra det. Men om poängen är att försöka påverka den framtida utvecklingen positivt så tror jag mycket mer på att stanna kvar och engagera sig.

Jag har inte funderat på att flytta, däremot arbetar jag som kommunal tjänsteman i ett av SDs starkaste fästen i hela landet. Vi är flera kollegor som är öppna för att röra på oss efter valet beroende på hur resultatet blir.

Vart hade ni tänkt att flytta? Du hittar inget land i världen som är mindre konservativt än Sverige. Bättre länder som exempelvis Schweiz och Australien har betydligt mer av SDs politik i sig än vad Sverige har. Inte bara politiskt utan även bland medborgarnas värderingar generellt.

Bra fråga. Sannolikheten att jag öht skulle emigrera är ganska liten, så jag har inte realistiskt tittat på det. För mig räcker det att ha en nödplan i huvudet, det jag funderar på när jag inte kan sova om natten.
Jag tänkte mer ideologiskt sett. Att det för mig skulle kännas märkligt att flytta från Sverige pga främlingsfientlighet och rasism och då välja ett land som valt att göra det svårt för människor att invandra.

Det känns liksom bakvänt. Lite som i en tidigare tråd där någon användare (minns ej vem) bla funderade på Schweiz (!!) som alternativ om SD blir för stora. Snacka om ur askan i elden.

Nya Zeeland ar mitt go-to flyktland - fantastisk natur o miljo, bra falttavlan, feministisk regering och sa jakla langt borta!
Jag sitter ju pa dubbla pass sa inom de narmasta aren kan jag flytta dit pa "working holiday" i tva ar, och pa den tiden far jag vill hitta en man o gifta mig, sa jag kan fa permanent uppehallstillstand ;)

Liknande trådar

Kultur Ska köpa present till en vän som flyttar till Danmark snart. Tänkte att ett presentkort till Bokus eller Adlibris kunde funka, tills jag...
Svar
4
· Visningar
279
Senast: Flummflicka
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 265
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
329
Senast: Happimess
·
Samhälle Idag är det den internationella kvinnodagen. Nej, jag kommer inte gratulera kvinnor. Däremot vill jag lyfta fram hur fruktansvärt långt... 2
Svar
27
· Visningar
873
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka