Vart ska hunden sova?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Hmm konstig rubrik...

Pratade med en bekant häromdagen om att hunden sover i sängen. Hon sa att hunden ska absolut inte ligga vid ens huvud eller på kudden för då kan den bli agressiv och vakta matte/husse? Ligger det nått i det eller är det bara babbel?

Anledningen till jag undrar är att jag oftast går och lägger mig tidigare än min sambo och tar då hunden med mig. Hon sover i sängen på nätterna och hon brukar krypa upp till mig ( antagligen för lite mys:love:) innan vi somnar och på morgonen när jag vaknat.
Oftast när sambon kommer och lägger sig så ligger vovven på hans kudde eller vid mitt huvud. Han lyfter ju bort henne men undrar ändå om om hon kan bli agressiv som min bekant påstår?

Kan ju säga att denna hund verkar inte ha nått som helst vakt i sig.

Vad tycker ni? Vart ska hunden sova?:)

Sv: Vart ska hunden sova?

Sånt där är rent fjant-babbel och kommer ofta från de som fått för sig att hundar försöker dominera människor m.m.

Jag tycker att hunden ska få sova där den tycker det är bekvämast att sova (förutsatt att det inte gör det svårt för husse/matte att sova :D). Här sover hundarna alltid i sängen, både mina och de jag är hundvakt åt. Brukar bli en mysig hög lite huller om buller :D

Tex såhär kan det bli.
Godmorgon.jpg

(och ja, jag ligger alltså under täcket, mellan den svarta salukin och min egna Wahidah)

Kan även tillägga att många salukis har viss vaktinstinkt, men inte sjutton blir det värre av att de får ligga i sängen.

Det är väl upp till var och en hur man vill göra. Det där med att den inte skulle få ligga på kudden för att den skulle börja vakta tycker jag låter skumt... Min hund sover i min säng! Bredvid mina ben, gärna ihoprullad i mina kväneck om jag ligger på sidan med böjda ben. Jag vet att det finns massvis med hundar som gärna sover på matte/husses kudde, utan att ha blivit ett dugg konstiga av det. :)

Nej, det är en konstig myt.

Våra hundar sover i sängen, oftast någonstans i höjd mellan knä och fot.
Däremot har jag lagt märke till att Billy gärna sover på kudden bredvid mig när husse inte är där. Och det är väl ungefär så mysigt det bara kan bli :love:

Ruben sover var han vill, dock kan han bli riktigt sur om man försöker flytta på honom när han somnat, då morrar han o bits, knappast för att vakta ngn av oss utan han gillar inte att bli väckt.
Han ligger ofta på kudden mellan mig o min min man :)

När jag hade dubbelsäng sov Ipod alltid på kudden bredvid min, och han vaktade varken mer eller mindre av det.

Konstig myt skulle jag också säga.

Mina hundar sover också i sängen. Mallen på kudden bredvid mig (har dubbelsäng) eller tätt intill (spoonar).

Han kan morra om någon ska pilla på honom när han sover, aldrig att han skulle bita dock. Han gör inte det för att vakta utan för att det är det enda sätt han har att säga "låt mig vara" på. Han gör dock aldrig det på mig även om jag lägger mig på honom.

Att hundar kan börja vakta är en sak, men att så säkert som din bekanta verkar vara på att alla gör det är bara trams.

mina sover oxå i sängen/kudden.

hanhunden bruker ligga på husses kudde men flyttar sig när husse kommer in i sovrummet. tiken ligger först på mitt bröst och sen tar hon min kudde, jag har hellre min arm som kudde när jag sover på mage.

så här har vi två st kuddhundar :)

Äsch, tror inte heller på sånt trams..

Båda mina lägger sig på kuddarna när vi går till sängs. Sen vandrar dom oftast neråt under natten, och hamnar nånstans vid knäna/fötterna.
Min ena kan morra till om man väcker honom och typ ber honom flytta på sig..men ingen av dom är det minsta vaktig av sig, varken när det gäller att vakta mig eller vakta föremål.

Sånt där är rent fjant-babbel och kommer ofta från de som fått för sig att hundar försöker dominera människor m.m.

Jag tycker att hunden ska få sova där den tycker det är bekvämast att sova (förutsatt att det inte gör det svårt för husse/matte att sova :D). Här sover hundarna alltid i sängen, både mina och de jag är hundvakt åt. Brukar bli en mysig hög lite huller om buller :D

Tex såhär kan det bli.
Godmorgon.jpg

(och ja, jag ligger alltså under täcket, mellan den svarta salukin och min egna Wahidah)

Kan även tillägga att många salukis har viss vaktinstinkt, men inte sjutton blir det värre av att de får ligga i sängen.

Det där är i mina ögon KÄRLEK :love:

Uhm. Plex sover alltid uppe vid mig numera och har inte blivit ett dugg vaktigare av det. Trots att han är av en ras som skall vakta :P
Så rent trams är det.

kl
Jag är mest förvånad över att alla verkar ha hundarna sovande i sängen. Mina hundar vill jag inte ha i sängen. Inte för att jag tror de blir vaktigare direkt, utan för att jag inte vill ha grus i sängen ovh inte heller trångt. Vår lilla hund skulle få sova i sängen om han låg vid fötterna (inte i vägen där), men vi har provat ett par gånger och han far upp och skäller totalt hysteriskt vid minsta ljud i huset då. Sömnen blev det inte mycket med då. När han inte sover där är han tyst under natten. Jag tror i te det finns så mycket rätt eller fel generellt. Man få se vad som fungerar bäst. Funkar det bra att hunden sover i sängen så är detväl bara att fortsätta så.

Grus? Hur kan det bli grus i sängen?
Rubens tassar o mage spolas o torkas ordentligt om han blivit skitig när vi varit ute.
Borstar öron o svans, han fäller inte eftersom han är klippt.

Vilket nonsens!
Jag har alltid haft mina hundar i sängen och vi trivs bra med det. Det var lite trångt med min 75-kilos Grand Danois men med lite kärlek och bök gick det bra också.
Nu har vi en liten Västgötaspets som gärna ligger på golvet men som husse envisas med att springa och hämta och lägga i sängen:p

Jag blir hysterisk över hundhår eller annan skit i sängen. Som prinsessan på ärten, ungefär. Sen är jag verkligen allergisk för hunden också (kontakt mot hud), så jag vill helst inte ha henne inpå huden om nätterna.

Hon sov i sängen som valp, men trivs nog mycket bättre i sin fotölj.

Men att hon skulle bli dominant över att få vara i sängen? Nej.

Prova livet med briard så kommer du inte längre fundera över hur det kan vara grus överallt utom på hunden:cool:

Vi har haft uppemot 7 st Amstaffar i sängen samtidigt, och det enda negativa konsekvensen som kom utav det var att dubbelsängen kändes extremt TRÅNG! :D
Pga slitage och att en viss hund gärna förstör, så slutade vi att ha hundar i sängen när vi skaffade (ännu) en ny och dyr. Min gammelman sover dock hos mig varje natt - jag klarar inte av att sova utan honom. Försökte, men mådde bara sämre och sämre så till slut kom han in igen. Sover under täcket och värmer mig, som är sjukt frusen på nätterna :love:

Med bara en hund så märker jag faktiskt ingen skillnad alls i hur ofta sängkläderna behöver bytas, eller att grus/hår kommer i sängen. Däremot när alla sovit där, så fick man storstäda/bädda sängen varje kväll.

Har haft hund i sängen sen jag var 6 år gammal, och ofta fler än 2-3 stycken också. Mysigt! Och tack och lov så har ingen blivit aggressiv och försökt dominera mig ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 244
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Tjatter Jag reflekterade precis lite över vilka olika sov-preferenser mina hundar haft :D Samojeden ville sova på golvet, gärna så svalt som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 849
Senast: Zinfernia
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 586
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist