Sv: Varmvattenberedare
Efter att nu ha varit ute och testat blir jag lite fundersam vad jag egentligen skall gå efter om jag testat fel ställe egentligen har så extremt olika vattentryck.
Förklarar i stallet nu med bara kallvatten så sitter i spolspiltan påkopplat direkt på kranen en sådan rulle med slang i taket dock med tunn slang (alltså tunnare än normal trädgårdsslang för att inte rullen skulle bli för stor) detta gör ju att vattnet är betydligt mindre i andra änden av den iom den tunna slangen jämfört med om man tar vid kranen. På detta har jag sedan ett pistolmunstycke där jag har den typ av stråle jag vill ha dock stryper ju även ett sådant munstycke vattnet jämfört med utan, samtidigt så är det ju vad som kommer ut ur munstycket vad jag spolar hästarna med därav vet jag hur "hårt" jag brukar behöva spola med det på, utan har jag inte en susning. Det jag började fundera på är att jag ju kommer vilja koppla denna innan slangen och munstycket bör jag då mäta före denna. Det är en väldig skillnad kan jag säga därav att jag blir osäker på vilket. När jag testar som jag spolar hästarna så har jag med fullt intryckt handtag på munstycket (vilket inte används så ofta utan mest tex spola ur en svans eller envis lera) max ca 6 l/min håller jag den dock lite halvt intryckt som jag oftast gör på kroppen på hästarna (inte helt lätt att uppskatta exakt hur när man inte spolar på hästen) så får jag det bara till strax över 4 l/min (Testar jag dock ur kranen direkt så kunde jag inte ens mäta det med den spann jag hade då jag fyllde den 25 liters spannen efter 15-20 sek)
Egentligen borde man väl kunna räkna med den faktiska mängden ut på hästen genom slang och munstycke för det blir ju bara den mängden varmvatten även om trycket stryps.
Klarar man sig på typ 4,5 liter/min så funkar tom lite mindre billigare som ligger på 4,5 kw om man räknar som du gjorde. Sen är frågan räcker det med 20 grader känslan säger att det är lite kallt, dessutom måste vi plussa på några grader för vårt vatten som kommer från 50 meters djupborra håller inte mer än 2 grader tyvärr.