Varmblodsavel dyrare än Halvblodsavel

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jullis
  • Startdatum Startdatum
J

Jullis

Måste fråga något jag har funderat på ett tag.

Min kompis som håller på mycket med trav berättade för mig att det oftast är dyrare att betäcka inom travsporten än när man håller på med halvblod, stämmer detta och i såna fall varför??

Om jag ska klargöra lite mer hur jag menar, dyrare att hålla på med varmblosavel än halvblodsavel så att inget ska missuppfattas.

Tacksam för svar:)

Sv: Varmblodsavel dyrare än Halvblodsavel

Jag vet inte vad det kostar att betäcka med hbl...men om man t ex ska jämföra så kostare det runt 150-200 000 att betäcka med en riktig elithingst inom travet, de som ligger över medel kostar runt 40-50 000.
sen finns det ju hingstar som bara kostar 5 000 ...men de flesta ´ligger väl på 20- 30 000

Varför vet jag väl inte men det ligger ju mera pengar i travet än i ridbranschen

Jag pratade med en kompis som betäckt med en halvblodshingst, hur bra han är har jag ingen koll på men hon berättade att hon betalade 2000 kr i språngavgift och 8000 kr vid levande föl inklusive moms.

De travhingstar som kostar 5000 kr vid levande föl exklusive moms.

Och de som kostar så lite är ett fåtal, avkommorna är dessutom ytterst svårsålda.

Jag tror att det finns flera orsaker till detta. Inom halvblodsavel kan ju en ung snygg hingst utan prestationer få en hel del bokningar. Jämför man det med travet kan en hingst utan prestationer knappt bli godkänd.
Svenska hingstar är ofta hopplöst ute vilket gör att de som sysslar med avel köper hingstar/gör avtal med utländska hingstar vilket säkert kostar relativt stora summor. För tar man hit nåt "skit" så får den ändå inte kvalitet på märrarna och då minskar så klart chanserna för den hingsten att slå i aveln.

Ja, det är mycket dyrare hingstavgifter på travare.

Tja varför? Marknaden styr prissättningen. Man ska veta att en ettårng efter sämre föräldrar är mycket billigt, om den ens går att sälja. En ettåring som ser fin ut efter mycket bra färäldrar är mycket dyr. Prisspannet är otroligt mycket större på travhästar än på ridhästar i Sverige.

Jag vet inte vad det kostar att betäcka med hbl...men om man t ex ska jämföra så kostare det runt 150-200 000 att betäcka med en riktig elithingst inom travet, de som ligger över medel kostar runt 40-50 000.
sen finns det ju hingstar som bara kostar 5 000 ...men de flesta ´ligger väl på 20- 30 000

Varför vet jag väl inte men det ligger ju mera pengar i travet än i ridbranschen

Jo jag hade misstankar om att det var pengarna som spelade in det hela, men det är ju stora skillnader.
Den halvblodshingsten jag ska betäcka med kostar 11500, och det är ju ingenting om man kollar på summorna ovan.

Den dagen man vinner 5000:- i en lokal LB:2a så kan nog priserna börja stiga på halvbloden också... :p

Måste säga att jag tycker hingst priserna överlag är alldeles för höga i förhållande till vad man oftast får betalt för avkomman.Inte så kul för dom som satsar på lite dyrare hingstar och sedan inte ens får tillbaka betäcknings avgiften.Och i sin tur är det man skulle behöva ta betalt för avkomman för mycket om man ser vad medel hästen tjänar.

Men det är ju så också som uppfödare inom travet så har du ju också uppfödarprocent på vad hästen springer in, det har säkert också troligen med att det kostar lite mer än halvblodsavel (för det har väl inte halvblodsuppfödarna, eller har de det?). Oavsett om man håller på med ridhästar eller trav / galopp hästar så ska man nog inte göra det för att bli rik, utan det är en kostsam hobby som KAN ge tillbaka pengar i form av uppfödarprocenten. Att sälja hästen blir man inte rik på, vilken ras man än håller på med.

Var tvungen att titta i proppen och hittade faktiskt ett bygdetravlopp med 4000 i första, Ammeråtravet, Kallblodiga med högst 150 000.
Bygdetrav lockar väl till sig alla möjliga olika hästar och kuskar, var inte Åke och Torvald ute i ett liknande arrangemang nyligen?
För mig motsvarar en lokal LB:2a översatt till trav snarare värmning i bakvarv!:p

Senast ändrad:

Ojdå, här har vi 3000 i p21-loppen... som ju ändå är "riktiga" lopp. På Åby har de nog 1500 i förstapris i bydgetrav.

Det var väl gatlopp i Tidaholm han vann? Men det var nog förra året eller 2007.

Precis, en lokal LB kan inte ens jämföras med den minsta lilla skrutttravtävling. Ja, jag har varit med på båda och vunnit många fler LB än vad mina hästar vunnit travlopp.

För mig motsvarar en lokal LB:2a översatt till trav snarare värmning i bakvarv!:p

:rofl:

Snart kommer någon att ge dig på "moppo"
cluebat.gif

AM

Var ju faktiskt mer inne på att om prispengarna steg i ridningen så skulle mycket annat stiga där också :D

Ok!:)
Du menar rent hypotetiskt om prispengarna höjdes i ridsporten, utan att dra några paralleller med travet.
Blev lite förvirrande när du svarade "bygdetrav".:laugh:

*KL*
En väldigt sto skillnad är att inom travet så ligger fokus på hästen och inom ridsport ligger det på ryttaren. Ta t ex elitloppet där är det själva travhästen som kvalar in och det är teoretiskt möjligt att det blir kuskbytet i t ex finalen mot kvalloppen. Det är inte allt för ovanligt heller med kuskbyten om något händer en kusk t ex på en tävlingsdag.
Inom Ridsporten är det tvärt om. Den som t ex kvalar in till World Cup finalen gör det i egenskap av ryttare och själv välja vilken häst som ska starta. Om ryttaren skulle råka bli skadad så kommer inte någon annan att sitta upp och rida hästen. Däremot så är det fullt möjligt för ryttaren att byta ut en skadad häst i de flesta fallen.

Detta gör ju också att det ligger mer värde i att hålla en travhäst frisk än en ridhäst. Det ger ju också bra travhästar mer värde än ridhästar.

Det var B-lopp som kördes dagen som ortens travklubb hade sitt bygdetrav. Övriga lopp var det 0 kr i första pris.

Ingen kommer någonsin att betala 5000 till segraren i en lokal LB - för ingen är intresserad av att spela på eländet... (om jag ibland blir arg på travet och hästhållningen - så blir jag ofta galen på nöjesridningen)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar