Sv: Varmblodsavel dyrare än Halvblodsavel
Jag tycker att det är konstigt att det är så billigt att betäcka med halvblodhingstar, jag har kompisar som föder upp ridhästar och de är betydligt mer lättsålda en mina travare. Halvblod uppfödare får 50 % av prissumman när det är större tävlingar som tex Breeders. Så har man en bra uppfödning så känar man fina pengar det kan ju vara tex 80 000 i en Breeders tävling då har man 40 000 direkt om de vinner , en travare får springa in 400 000 om det är vanliga lopp för att uppfödaren ska få samma summa. Jag tycker att det verkar vara bättre betalt för deras unghästar om man jämför med tex en ettårings auktion inom travet där man kan få mindre för en avkomma än vad hingsten kostar. Jag har insett att skulle jag få byta ut mina varmblods ston mot fina ridston så skulle jag göra det direkt. Vi har haft ett av våra ston nere på ett känt stuteri på betäckning och ägaren blev intresserad stammässigt av stoet och sa att han skulle få upp till 100 000 mer för avkomman med samma sto men med han som uppfödare, det är också lite tråkigt att det är lite status att köpa från hippa stuterier en av en liten uppfödare, och man betalar lite för uppfödar namnet. Jag är grymt trött på att föda upp travare och kommer inte att betäcka något i år, vi har gjort oss av med två märrar och ska slakta en till hösten och ska ev behålla den sista till husbehov. Vi har visserligen fått allt sålt som ettåringar men det är och kommer att vara en förlust hobby på stor nivå. USCH vad bitter jag låter ..../Sixten