varmblods manar (bilder)

Sv: varmblods manar (bilder)

Shit, vilken häst och vilken man! Förstår att du har behållt manen lång, det hade jag också gjort. Men den måste vara sjukt ivägen när man rider. :angel: Hur har du fått den så lång?

kL
Nu hör och häpna håller jag på att spara ut manen på knas :eek:

Dock är det svårt att låta bli den just nu för den är så där mittimellan lång så han ser för anskrämlig ut :crazy:

kommer han bli ful i lång man tror ni ? :o
18432579.jpg

Nääe det kommer ha inte:D, det kommer bli jättefint. Sedan är det ju lätt att klippa sedan om man tycker det är fult. Låt det växa iaf över sommaren tycker jag:) Och visa ny bild sedan!

Shit, vilken häst och vilken man! Förstår att du har behållt manen lång, det hade jag också gjort. Men den måste vara sjukt ivägen när man rider. :angel: Hur har du fått den så lång?

Med en inbakad fläta eller bara en vanlig hästsvans så håller den sig på plats :idea: Ja, det år 5 år sedan han stubbades, sedan har den bara fått gro med lite toppningar och utredning med fingrarna. Han har verkligen massor av håröverflöd, hans svans är säkert tjock som 5 vanliga :crazy:. Så jag gör i princip inget, skulle egenligen ha kort man på dem eftersom jag lägger ner noll tid på att pyssla om den. :angel: Men kan inte klippa av den.

Klipper gör jag dock aldrig,Jag rycker ;)
Hästens husse får hålla koll på mig ordentligt just nu för jag står gärna och små tjyvar i manen..medans husse står brevid och säger ajabaja. :D

Jag tycker automatiskt mer om hästar och deras ägare om de har lång man. Det ser naturligare ut tycker jag
Den typiska ridhästmanen får vilken häst som helst att se opersonlig och tråkig ut. Ni har säkert redan gissat att jag låter min hästs man växa som den vill :smirk:
Svansen däremot klipper jag en bit från marken så att den inte ska släpa med sig hela skogen på ridturer :angel:

*kl*

Vilka tjusiga varmblod det finns :love:

Själv föredrar jag en tjock snygg lång man, men stripiga tunna långa manar gillar jag inte, då föredrar jag stubb.

Vår travar ser riktigt ful ut i manen just nu så jag har tänkt frisera honom lite. Under den tid han har bott här (ca 3 år) har ingen rört manen på honom eftersom det är förbjudet område. men nu är det ju vårstädning som gäller och det gäller även hästar. Vi klipper ej våra hästar, därför ser dom ut som raggsockor allihopa nu men vad tror ni denna kille skulle passa i? Har tyvärr bara en "man-bild" men lägger in en exteriörbild också. Som sagt, vad är snyggast?

(Inte så välmusklad tyvärr...:()

Senast ändrad:

Sommar -07 Pannluggen ligger till höger framifrån sett, är väl några etapper som sticker ut till vänster eller något :crazy:. Kameran är i alla fall så otäck så man måste blåsa upp sig :p Hoppas han snart har fått upp sina muskler och hull så han snart blir såhär rund och fin igen!
RIMG0020.jpg

Hösten -06
2Splejdy-1.jpg

:eek::eek: Shit vilket hårfager! Läckert :love: precis så önskar jag att mina har men icke då...

Jo, han är jättesöt!! Tyvärr flyttade han hemifrån för bara ett par veckor sedan... :cry: Men han var absolut en av de :devil: fölungar jag träffat på!! xD

Här e min sötnos man, jag har nyss klippt den själv, och jag väntar ännu med spänning på att detdär längst upp ska växa ut igen (förra ägarna klippte de)

18483394.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Jättefin man och häst - och ekipage :smirk: på fotot nederst.

Jag är lite kluven när det gäller travarmanar, jag tycker att flera hästar som ni visar här i tråden, är superfina i deras långa manar! Det är "karaktäristiskt" för travare och något som man borde vara stolt över... Jag tycker att många travare är vackra med sina manar och visar stor utstrålning jmf med många halvblodsliknande ridhästar som ser mer "mainstream ut"! Tyvärr kan långa manar se tunna ut, i synnerhet om hästen i övrigt är tunn i kroppen med smal hals.

Ser ofta kommentarer på nätet då "travarmanar" nämns i negativa ordalag, och det tycker jag är synd.. även om jag kan förstå att detta begrepp uppkommer pga de många foton man ofta kan se, på tunna travare med slitna, tunna och långa manar...

Har inte så många foton på min tös uppladdade, men här kommer foto på min tös, då jag köpte henne sommaren 2006. Har ansat manen sedan dess, men hon har fortfarande lång man... Har väldigt svårt för just stubbade manar (få hästar som passar i det och som oftast är finare i ngt längre man) och korta, raka manar som ser väldigt klippta ut.

yrlajpg.jpg

mvh Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 646
Senast: lilsan
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 437
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 364
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025