varmblods manar (bilder)

Sv: varmblods manar (bilder)

Du kanske kan fläta luggen istället? :p
Jättefin pannlugg om man borstar till den lite, men inte kul om den skitar ner och irriterar ögonen såklart!

Heheh, jo jag brukar fläta den när jag rider :p men jag rider ju bara 1-2 ggr i veckan så... Men man undrar ju om han själv tycker det är jobbigt, för det ser ju alltid ut så :P

Carambas har varit klippt (växer som ogräs) :eek: ;)
Dags att klippa igen

I1056122W718H539V20080426T104658Z.jpeg

skulle min lilja passa i stubb? hon har ju så tanig man så om jag sku odla lång man sku den bli ennu tanigare ju:crazy:

tacksam för svar=) klicka på "trasigt foto" dom funkar endå! jag har provkört=)

Senast ändrad:

Varför inte prova? Den har ju inte mycket till man nu och blir säkert snygg i stubb. Skulle det inte alls vara bra så är det ju bara att låta den växa ut igen.

Min valacks man är lång och fin, och jag rör den inte så länge han travar.

Bild013-4.jpg

ja just det, varför är det så att man aldrig ser varmblodiga travare "in action" med kort/ryckt man? traditionen verkar ännu starkare än att "tävlingshalvblodens" ofta ryckta manar?;)

Jag tycker det är fint med både och.. det är nog en smaksak och vad man känner för just för tillfället. Det är fint att fläta i flätor med band i med fina färger om hästen har lång man.. som matchar tex grimma el ridutrustning.... :idea:

Denna dams man kommer aldrig klippas så länge jag får bestämma, hon har så lång och fin man :p
14733557.jpg

(en bit av manen har hamnat på andra sidan)

Andra damens man klipps
14733554.jpg

Senast ändrad:

KL
Funderar skarpt på att stubba Crow.. jag älskar hans långa man, men vill gärna prova stubbat för att göra nacken lite lite rundare, tills han har muskler som gör det istället.. :angel:

Borde jag stubba pannluggen med? Den är lite halvtråkig..

Hur lång tid brukar det ta att växa ut?

Bleh, jag hatar sån där halvkort, ful ridhästman, men det får jag väl stå ut med en period om jag provar att stubba:P

OK.. nu provar jag. I värsta fall ser detr för dj**ligt ut, men det stör ju bara mig och inte hästen:P Det växer ju ut igen trots allt :3

Inte stubbad pannlugg! :eek:

F ö så hade kallblodet jag köpte förra sommaren haft stubbad man, men då hade de redan börjat låta den växa ut i samband med att jag kom och provred på våren. Nu är den ca 2½dm alltså precis snäppet längre än "ridhästman". Skitfult! :p Och då har det alltså gått ca ett år, med den takten skulle det ta ca 1½-2 år till innan den blir lång igen!
Tar säkert olika lång tid för olika hästar men vill du inte ha den där mellanperioden med "ridhästman" och inte heller behålla stubb i all evighet så låt bli att stubba är mitt råd!

För sent, det är stubbat:P
Fast inte pannluggen, provade utan att ta på den först (naturligtvis) och tyckte om det, så han fick behålla den. :P

Det är inte helt perfekt, svårt att få det jämnt när manen är van att ligga på ena sidan. Men jag ska låta det växa ett litet tag och jämna till det sen. Han var ju snaggad bakom öronen, så det ser lite tokigt ut där med, men det får växa till sig med det andra:P

Jag gillade faktiskt resultatet mer än jag trodde så han får ha det så ett tag. :) Kommer låte det växa ut sen nån gång (trots fulman något år eller två) men just nu får han ha det så här. :)
Min ridlärare tyckte att han är för smal för stubbman :rofl: men det är ju min häst trots allt:P

Bild före: (naturligtvis fick jag tag i det han blundar på..:P
langmancrow.jpg

Efter:
61691_1210871843.jpg

Ska som sagt trimma om det lite när det växt ut några cm.. :3

neeejdå. har inte alls bättre ljus etc på efter-bilden.. :angel: fast det är bara 1-2 dagar mellan bilderna.

Din blev jätte fin i stubb tycker jag.
Jag gjorde ett tappert försök att spara ut manen på min men
jag kunde verkligen inte låta den vara så knas har varit kortryckt i lite mer än 2 månader.
20038106.jpg

hehe...det blir det svåra.. fast det får gå iaf.. :3

tack^^

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 646
Senast: lilsan
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 432
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 362
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka