Varmblod som ridhäst

S

sassabrassa

Tycker det är ett ganska intressant ämne.
Vad tycker ni?
Går det att skola om ett varmblod så pass att det blir en ordentlig ridhäst?
Är jättenyfiken på frågan..
Skulle va kul att prata lite med någon som har ett vbl som ridhäst,kanske har lite bilder och så?
Har mkt lite erfarenhet av just detta ämne.
De vbl jag har ridit har varit mindre trevliga att rida.
Fast jag tycker dock de är en trevligras (lätthanterliga,snälla,positiva).

Hoppas på lite svar.. :banana:

Ja, varför skulle det inte gå att ha varmblod som ridhäst?

Själv har jag ridit många varmblodiga hästar, som t ex svenska och danska halvblod, engelska fullblod och arabiska fullblod.

Varmblodig travare, som du förmodligen åsyftar i din fråga, har jag ingen erfarenhet av.

Immer

Javisst menade jag travarna,kanske inte skrev det :confused:
är dåligt på att utrycka mig.. :cry:

jag köpte ett varmblod för ungefär 1 1/2 år sedan och hon är en jättebra ridhäst(lite problem med hö. galopp bara).
hon gick på travet men blev riden jätte mkt vid sidan av det!!
jag ska inte säga ngt om att skola om ett varmblod eftersom jag aldrig gjort det(har bara jobbat vidare med mitt sto) men det går nog om man vet vad man gör och får rätt hjälp när man behöver det...

Finns varmblodiga travare som blivit jättefina dressyr/hopp/western/distans hästar... varför skulle inte det gå? Händer ju hela tiden, finns massor med människor som har varmblods travare som ridhästar.
Det som är svårast att "lära" dem är antagligen galoppen då de hela tiden lärt sig att Inte galoppera. Men det går!

SJÄLVKLART!

Har haft ett par travare som allihopa har vart hur mysiga som helst! Och jätteduktiga inom både hoppning, dressyr och western.
Har många kompisar som har haft/har travare bla. en som löshoppar 130 cm och han är själv 147 cm!!

:-Tålamod-: :banana:

Jag gillar varmblod, för att de är trevliga att ha att göra med. Visst går de att ha som ridhästar, det beror väl bara på hur höga krav man har och vad man tänkt använda hästen till. Som "hobbyhäst" funkar de utmärkt och vissa går ju också att tävla lättare klasser med.

Det beror på vad man definierar som en "ordentlig ridhäst".
Det krävs mkt jobb att skola om en travare till ridhäst och det kräver sin ryttare. Det största problemet med många varmblodstravare är att de alltför ofta köps av mindre nogräknade och orutinerade personer som inte har kunskap och tålamod att skola om dem ordentligt. De ryttare med lite större ridkunskaper och ambitioner väljer oftast en annan typ av häst. Däri tror jag en stor del av problemet ligger.
Men är man rutinerad och målmedveten så kan en varmblodstravare bli en helt okej ridhäst för skogsturer och hobbyridning med lite lägre krav.
Har man lite högre ambitioner och/eller vill tävla tycker jag personligen att man ska välja en annan ras. Travare är avlade för att trava snabbt och därför har de inte de egenskaper man söker hos en bra ridhäst.

Nirak

Jag skulle inte definiera en häst som har problem med galopp som en jättebra ridhäst... :crazy: Snarare som en "skogshäst".

Men det är bra att även hästar som går på travet rids.

Håller med! :smirk:
En bra ridhäst för mig är en häst av ridhästmodell med hyfsad gång, utbildad kring LA-klass (såvida den inte är unghäst då).
En riktigt bra ridhäst däremot anser jag att man kan ställa högre krav på! ;)
Men som sagt, vad som är bra och inte är ju en väldigt personlig uppfattning, man kan ju tycka olika! :)

Nirak

Tycker det går alldeles utmärkt med en varmblodig travare som ridhäst. Min sötis är precis som vilken annan ponny som helst. Och så hoppar han tydligen som en gud (har inte hoppat med honom än). Han har hoppat 130 på löshoppning :love: Så självklart går det bra att ha ett varmblod som ridhäst :bow:

Jag har två varmblod, den ena en ostartad travare, inte ens inkörd, och det underlättar ju självfallet, han har förvisso nån slags tölt i vissa lägen, men jag tycker det känns rätt trevligt. Det andra varmblodet har gått travet och därmed har hon en del föreställningar om tillvaron som hon måste lära om och det gör hon successivt...Jag rider inte bara skogsridning... däremot så tävlar jag inte i nåt, om jag ville det skulle jag skaffa en annan häst, utom möjligen distans, det har jag hört att varmbloden gör bra.Och allt annat kan man troligen rida med hyfsat resultat. Häst som häst, de varmblodiga travarna travar ju bra, men de kan ju också göra allt annat som en häst kan..
:bump:

Jag måste bara tillägga, att de är ju lätta till sinnet också, glada hästar, tycker jag mig känna av. Jättetrevliga att ha och göra med. Och det där med omskolningen kan man ju göra successivt, ju lugnare man tar det, desto bättre blir det, tycker jag. Men ok, jag är ingen tävlingsmänska så vad vet jag...

Jag har ett varmblod som har blivit en riktigt bra ridhäst, från min standard sett..! Men det är ju bra mycket mer jobb såklart.. Och du får ju aldrig ur alla travhästfasonerna riktigt! Min häst har inte gått på travbanan på 8 år, men hon kan fortfarande dra på i riktigt snabb trav om jag låter henne..!
Några bilder finns här
om du vill se hur hon ser ut!

Kram
:bump://Miss Kala\\ :bump:

Ja, jag är själv väldigt fundersam på det här med travhästar till ridhästar. Vad jag mycket funderar över är om det bara är de travare som tränats till trav som kan få en så dålig galopp, eller om det är framavlat.
Har själv ett travsto som har en underbar trav. Ren och fin och mycket bra att rida. Däremot är hennes galopp inte alls så rund och fin som min arabs. Hon har tävlat trav och nog inte fått galoppera alls. Så frågan är om hennes galopp skulle varit trevlig om hon inte tränats till trav?
Jag har annars inte ridit så många travhästar. Men de jag har ridit har jag tyckt även haft en besvärlig trav. Inte alls bekväm att rida. Hur är det egentligen överlag? Eller är det väldigt olika och indviduellt från travhäst till travhäst? Eftersom vi nu är inne på ämnet.

Det är mycket jobbigt att rida distans på en häst som inte har en ok galopp. Mycket jobbigt!

jag säger bara en sak - Robin Z. Travstam.
Jag behöver inte tillägga något mer, tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 732
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka