Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vi ska dock försöka hålla koll på att kulorna verkligen trillat ner i pungen, för läkaren hade svårt att hitta dem. Annars var man visst tvungen att operera:crazy:

Hugos kusin hade samma problem. De skulle operera när han var runt 1½ tror jag. Han var färdig för operation hos barnurologen och skulle bara göra den "sista besiktningen" innan själva operationen så insåg de att kulorna tillat ner som de skulle. Så han slapp sövas och allt det där som behöver göras vid operation också. De blev väldigt förvånade (men väldigt lättade) när de fick åka hem efter en halvtimme istället för efter någon dag. :D

Här blir det inga syskon. Ögonsjukdomen som jag har, och som även dottern fått är i princip 100% ärftlig, tyvärr. Allt flyter på bra nu, jag petar i kontaktlinserna på henne dagligen och det är inget man riktigt tänker på något mer. Men det är måååånga resor till sthlm innan hon är stor och att börja åka med ett barn till först en gång varje vecka i 2 månader och sedan en gång i månaden, för att sedan fasas ut till varannan månad i några år känns inte lockande.

Men grattis till dig! :)

Tack! :)

Usch, vad tråkigt att känna så. Jag kan dock ha förståelse för det... Men vad jobbigt det där att behöva hålla på med linser hela tiden.

ska vi ha syskon så borde de bli snart..tätt sen blir de inga fler..här är de mer, händer de så händer de så vi får väl se ;)

*Kl*

Idag fyller den här busungen 1 år :bump: (Dessutom fyller två av mina ponnyer, mor och dotter, 20 respektive 7 år :banana: )
Busungen vet dock inte om det än för hon sover :p

150751_10150804484773652_540403651_9698196_115227766_n.jpg

Grattis till Mathilde (och hennes föräldrar till ett sovande barn)! :D ;)

fitzy: Skulle ju vara kul med någon mer som får en tvåa ungefär samtidigt... :angel:

Mathilde är ett tacksamt barn. Hon somnar vid 20 på kvällen och sover till minst 8 på morgonen. Dessutom är hon inte sur eller ledsen när hon vaknar utan sitter i sin säng och pratar och skrattar för sig själv en bra stund :D

Härligt! Grattis till stortjejen nu då :)

Här har vi precis börjat natta i egen säng och sen gå ut när hon somnat. Det går verkligen över förväntan bra! Hon har ju alltid somnat i famnen ute i soffan och följt med in i sängen när vi gått och lagt oss tidigare så det här är (iaf för mig) ett ganska stort steg. Men Alice verkar gilla det skarpt! :) Det är mest jag som måste uppdatera min gonattviserepertoar som för tillfället är begränsad til en 4-5 sånger :D

Schysst jag är då. ett GRATTIS kan ju sitta på sin plats, både till bäbis nr två och till bäbis som fyller år idag!

joda de kommer säkert ett syskon här, vi är inte riktigt överens än, eller jag är det å den jag lever med säger samma som han sa innan den andra kom till världen så vad är problemet?!:angel::angel:

här funkar nattningarna skitbra å har gjort länge, hon får välling i sin säng på sitt rum, god natt sen ta jag babywatcjhen med mig ner..hon brukar oftast ligga å prata å plocka med ett par nallar innan hon kommer riktigt till ro och somnar, brukar dock ta högst en halvtimme men hon är inte lessen eller skriker, så gör jag på dagarna när hon ska sova med, jag går upp å sätter henne i sängen, likadant då..å ibland är de tyst länge så smyger man upp å kollar men då sitter hon å plocka tyst i sin säng..likadant på morgonen, hon sitter å leker tills hon ser att man rör sig i sängen, då börjar hon prata högt!

( och neej, hon sitter inte i sin säng hela dagarna och inte själv längre stunder utan detta är när det är sovdags! )

Haha, tack! :)

Vi kämpar fortfarande på med våra nätter. H vaknar oftast ett par gånger, oftsast räcker det med att han bara får nappen i alla fall. Spjälsängen vägrar han fortfarande, han blir helt panikslagen. Vi satsar på en barnsäng om ett tag istället. Han har rätt bra koll på att fötterna ska ner först nu. :)

Vi brukar natta honom vid åtta för att få någon timme ensamma på kvällen. Senaste tiden har det dock inte funkat och vi har alla gått och lagt oss vid niotiden. Då har han sovit bättre på nätterna, så jag vet inte riktigt hur vi ska fortsätta... Halv sju ska han upp på morgonen i alla fall! ;)

Har ni fått reda på något om era förskoleplatser än? När börjar de som inte redan börjat? :)

Hugo fick plats på en förskola på andra sidan stan (visserligen är vår by inte så stor, men det är väl ungefär 5 km till förskolan). Reggio Emilia-inspirerad förskola, verkar dock inte betyda så mycket egentligen...

Mitt största problem är väl att den ligger så långt bort (vi har flera andra förskolor inom ett betydligt närmare avstånd). Pappan har inte körkort och han kommer ju behöva ta Hugo till och från förskolan ibland. Hur bra blir det utan bil och när det är -25 grader i vinter..? :crazy: Det finns ingen som helst kollektivtrafik.

Nästa är att gården verkar jätteliten, men det har jag inga belägg för än eftersom jag inte kollat så noga. Jag får väl undersöka den delen närmare innan jag blir upprörd över det också.

Jag blir upprörd över det mesta nu. Jag kan inte minnas att mitt humör var så här kasst när jag väntade Hugo. :angel:

Mathilde har fått plats på det dagis vi önskade. Det är väldigt nära, tar knappt tre minuter att gå dit, och en av mina kompisars farmor jobbar där :laugh: Hon börjar i oktober.
Platsen fick vi besked om rätt snabbt. Staffanstorp med sina 17 dagis brukar inte ha problem att uppnå tidsgränserna :p

Wiiiiee! Förra veckan fick vi platserbjudande och idag var vi på infomöte! Ibland går det undan! :D Och vi har haft ruskigt mycket tur som fått plats där, de andra nya hade köat i flera år :o Det är iaf ett litet föräldrakooperativ med 18 barn på tre pedagoger. Det ligger i en enplansvilla ca 300 meter från vår lägenhet :D Kunde inte bli bättre!! Så, i Augusti blir Alice en rödmyraRödmyrans Fsk :)

Hej alla, det va ett tag sen nu! Hur mår era små 1 åringar? tänk vad fort det går! Här har vi haft en kämpig vår med flera sjukhusvistelser och mycket sjuka... Stackaren fick åka ambulans på 1-års dagen :( Upprepade urinvägsinfektioner med mycket hög feber och feberkramper... men nu har de iallafall hittat ett fel på ena njuren så han får medicin och kan hålla sig frisk, och se om det växer bort eller behöver opereras nästa vår, det är så skönt å veta vad som är felet, så man vet vad man kan vänta sig...
Annars är livet allt bra härligt nu! vi är föräldralediga 50% var och har därför massa go tid ihop hela familjen! Vidar har fortfarande inte lärt sig gå, så vi har det rätt lugnt och skönt här, än så länge ;P Och plats hos dagmamma har vi fått till slutet på augusti, känns lite läskigt nu när det närmar sig, vi är ju så dåliga på att "låna ut" honnom ;) Men han är rätt säker med andra människor endå så det ska nog gå bra och dagmamman är väldens mysigaste :) Hur går det för era som börjat dagis?

Men stackars lillkillen! :( Hoppas ni får en lugnare och skönare sommar i alla fall nu!

Hugo springer i princip ifrån mig redan. Mina fogar påminner redan och jag börjar minnas att jag inte bara hade en mysig kula på magen när jag är gravid. Men, det går väl över om några månader... ;)

Hugo börjar inskolningen i mitten på augusti. Tanken är att jag ska vara föräldraledig på 25% hela hösten och sen att han går resten på dagis. Försöker få till så korta dagar som möjligt för honom. Nu vet jag ju inte hur mycket mina fogar kommer klara i höst, jag kanske blir sjukskriven som sist...

Ninnurur: Alice låter som en riktig rödmyra! ;) Det blir nog jättebra för er!

LadyCovergirl: Härligt att få veta så fort! Vi har inte fått någon bekräftelse än ens...

Men stackars killen! Hoppas verkligen att han repar sig nu :) Och det där med att gå, alla utvecklas ju i sin egen takt. Alice har sen hon lärde sig gå (strax innan ettårsdagen) utvecklats massor. Men, hon har ju sina kusiner på 4 & 7 år att hänga med så hon "måste" liksom utvecklas. Även om jag tycker att det är fullt tillräckligt att åka rutchkana normalt, man måste inte gå upp för själva kanan :angel:

Trazel - Jopp! Vi var där och hälsade på igår och jag hade nog kunnat lämna henne där direkt. Och det var förstås de största killarna som var bäst att leka med :D

Usch vilken vår! Hoppas ni ska slippa operation.
Emil har peppar peppar inte varit sjuk alls knappt. Hade feber en dag och var lite hängig, men inte mer. Han går/springer runt. Han började gå vid 11 mån och 1 vecka så han har haft gott om tid på sig att öva nu. Han älskar dessutom att vara ute så det blir en hel del träning.
Sen klättrar han på precis allt han kan tänkas komma upp på:eek: Pallar, stolar, fönstren bakom soffan. Han har ruggigt bra balans. Ställer sig upp på bobbycaren utan att hålla i sig:crazy: Så det gäller att vara med.

Han fullkomligt älskar att åka fyrhjuling och traktor:D

Han har fått plats på närmaste dagiset. Alla grannar säger att det är världens bästa dagis, så jag hoppas det ska stämma. Han ska skolas in i mitten av sept. Har inte bestämt helt hur mycket jag ska jobba, men lutar åt 80%. Det blir 30 timmar i veckan.

Min lilla är redan 15tim/v på dagis å hon fullkommligt älskar sitt dagis! lämnar henne 8.30 och hämtar 13.30 tre dagar/v tills jag börjar jobba, när man kommer in och tar av henne ytterkläder så piper hon iväg med en gång..vinkar om jag har tur :laugh:..på hennes lilla dagis är dom 8 st i hennes grupp..de är mellan 1-3 år alldeles perfekt litet dagis!

springer gör hon för fullt men klättrar inte speciellt mycket, bara upp i soffan men går försiktigt baklänges ner och några "dagis sjukdomar" har vi inte haft än, lite snuva precis i början, hon är inte ofta sjuk peppar peppar, älskar å åka traktor och va bland djuren (hästarna, hönse, fåren)..

Men nu...har hon kommit in i en trotsålder..såååå arg när hon inte får som hon vill och ska rivas å slåss..mot oss och mot andra barn..en fas som ska igenom men den är jobbig för man "skäms" lixom när andra barn råkar illa ut...fast dom flesta kan juh försvara sig, antar att de är en fas som växer fram när dom börjar dagis och inser att de finns andra barn som är större så dom måste hävda sig kanske?! Öron vet jag inte varför hon föddes med för lyssnar de gör hon då inte! just nu är de en period de känns som man mest säger Nej, Nej, låt bli, inte så osv...de är inte lätt å va mamma! tur en annan va snäll när man va liten:angel::angel::angel:

Vad skönt att det går så bra på dagis för er!

Här hemma får vi nu vara hemma allihopa till dagisstart verkar det som. Jag mår jättedåligt och har provat flera olika mediciner med mer ellermindre otrevliga biverkningar. Det slutar nog utan medicinering och med pappa hemma för att ta hand om både mig och Hugo...

Det är kul... Nästan jämt. :grin:

Vi har varit på 15-månadersbesiktning idag!

10,8 kg och 81 cm lång är Hugo nu. Stora killen har hoppat upp och ligger ovanför kurvorna på både vikt och längd nu. :)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 602
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Burkmat
  • Autistisk bror