Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Gissar att du frågar mig om hostmedicinen. Nej, vi har inte haft någon formell kontakt men svärmor är sjuksköterska (ö,n,h), min kompis har fått samma utskrivet till sin som är två dagar äldre än Alice samt att den är receptfri från 1 år. Dvs om 6 veckor så är den mer ok än nu. Då bedömde jag att det var värt att prova och oj så enormt mycket bättre vi mår alla! Vi får sova igen! :)

Min tjej hon dricker mjölk till alla måltider..vatten är inte speciellt populärt så började med mjölk och ojj vad hon drack å smackade! hon har även börjat få lite yoggi men hon har aldrig reagerat på mjölkprodukter vad vi märkt!

Båda de sakerna avråder vår BVC starkt från. Mjölk till måltid pga att det hämmar järnupptaget och yoggi pga det höga sockerinnehållet.

Liten dricker mjölk till morgonmackan och vatten till mat och gröt.

Vår BVC säger att de inte gör nåt, bara att måltiden inte får ersättas med mjölk..tänk så olika de kan va!

Nu har liten fått magsjuk..hon har spytt hejdlöst å är precis slut! vätskeersättning var 5:e minut tills natten...väntar bara på vem av oss som kommer härnäst,....tack å lov så kommer det bara i en ände än så länge!

Ja det var det jag undrade. Kan inte låta bli att vara lite yrkesskadad:angel: Förlåt. Är så lätt det blir fel. Men jag antar att du har köpt den svagare styrkan. Den är ju slemlösande (även om effekten på småbarn faktiskt är mycket omtvistad) så det kan vara bra att ge den på dagen ist för till natten eftersom den bara löser upp slemmet, den dämpar inre hostan, och om barnet då får den på dagen så har det även lättare att få upp slemmet.
Hoppas du inte misstycker att jag lägger mig i.

Här tror jag att de rekommenderar mjölk efter ett års ålder. Inte för att det stör järnupptaget (det är väldigt marginellt) utan för att barnen kan dricka sig mätta på mjölk. Det mättar mer än vatten, och då äta mindre mat, som i sin tur är järnrikare och på så vis få sämre järnintag.

Jag pratade med 1177 när Hugo hade krupphosta, enligt dem fanns det ingen hostmedicin som hjälpte mot det. Vet du om det finns?

Jqg minns att jag fick ventoline och något mer (mamma sa vad det hette, men jag minns inte nu) mot min krupp när jag var liten. Det kanske inte ens ordineras längre...

Det skulle ju vara fint om Hugo fick samma krupp som jag hade som innebar in till sjukhuset och inhalera vid lite kraftigare förkylning...

Nej det finns inget hostdämpande för så små barn tyvärr:( Ventolinen används nog mest om de får svårt att andas då den vidgar luftrören. Bricanyl har samma verkan som ventolin.

Jag har förstått det som att det just är att luftrören behöver vidgas när barnet har krupp... :)
Vi blev tillsagda att gå ut i friska luften (mitt i natten och -5 grader) eftersom det vidgar luftrören. :p

Vi får se, jag tänkte nog ringa och prata med BVC imorgon och se vad de har att säga om saken. Krupp vet jag har det låter, så jag är helt säker på att det var det han hade...

Ja prata med dem igen då. Är inte helt insatt i barnsjukdomar än, men lär la bli:angel: det skrivs inte ut mycket hostmedicin till småbarn tycker jag. Men det kan ha ändrats sen jag gick hem. Tror pulmicorten försvann i den vevan så att det inte finns så mycket föräldrar kan ge själva vid förkylningsastma hemma.

Verkar som om många barn är sjuka nu. Sambons kusinbarn fick åka in och bli inlagd med dropp för magsjuka:eek: Emils mindre kusin har haft febertoppar nu i två nätter. Vi har dock klarat oss än så länge. Peppar peppar ta i trä

Nu har jag läst på:o och troligtvis får du ingen hostmedicin om han blir bättre och lugnat sig om han kommer i upprätt läge och får frisk luft. Men det krävs naturligtvis en individuell bedömning

*kl*
Här är resultatet av Alice "modelljobb" :)

402055_10150494869266116_235749871115_9005665_1554745190_n.jpg

423105_10150494870111116_235749871115_9005672_128449319_n.jpg

418952_10150494870396116_235749871115_9005674_1648257239_n.jpg

423472_10150494870761116_235749871115_9005677_834519427_n.jpg

Jättefina kort!

*kl*
Igår va vi på barnakuten, eller inatt..lillan va på väg å få vätskebrist men vi klarade de utan dropp...hon spydde minst en gång/timme hela dan å fick upp all vätska...idag har de bara varit en spya men 40 graders feber...vi har iaf hållt vätskebalansen bra idag...lite juice på fruktdryck utspätt med vatten funkade! Allt för å dricka men nån mat/välling har vu inte fått i henne sen igår morse..imorgon är de dag 3 så då borde de gå å få i henne lite mat...stackars liten, hon har endast legat i knäet å sovit hela dagen..

Åh en sån tittade vi på i helgen, fast en grå, dock varianten med fasta hjul eftersom vi har så bökig terräng här :)

Jag är helt kär i den! Har ju kört en EL Duo Edge hittills och ville ha något mera lättkört nu. Den var en dröm att stoppa i och ur bilen! Tog en tredjedel av platsen som edgen tar eftersom den kan jag inte ha sittdelen på chassit i bilen om jag ska se ut vettigt... Och bara för att den kom igår så kom det en dry dm snö under natten så inte har jag fått premiärköra än. Visst att hjulen går att låsa men det har typ inte plogats nånstans i stan så jag ville ändå inte.

Dag 4, nerspydd 3 ggr idag å använt snart ett paket blöjor...men dock fått i henne lite välling och kokt potatis...nu BORDE de vända.....

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 604
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar