Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*Kl*

Min kompis Jennifer är här på besök över midsommar. Igår åkte vi in till Staffanstorp och tittade på ortens midsommarfirande. Mathilde var måttligt road :p Särskilt kransen var blä ...

263172_10150219369913652_540403651_7337500_1905795_n.jpg

263872_10150219369943652_540403651_7337501_4907855_n.jpg

259800_10150219369983652_540403651_7337502_1253700_n.jpg

268799_10150219370298652_540403651_7337503_4980341_n.jpg

Senast ändrad:

Idag var vi en sväng till en av Appes brorsor innan vi gick en promenad nere i Västra hamnen. Tyvärr en väldigt blåsig promenad så det blev inga bilder på Mathilde.

Mathilde med sin pappas kusin André:
264471_10150227309293652_540403651_7344290_7325636_n.jpg

Fyra generationer, farmor Annika, gammelmormor Cyrene, Mathilde, pappa Appe:
260021_10150227309623652_540403651_7344299_518096_n.jpg

Det finns en "fyra generationer"-bild från min sida av släkten också men den har jag inte lagt ut på Facebook. Den fanns dock med i Ystads Allehanda 13 juni så isf får man kika där :p

Vi har också haft en fin midsommar! Vidar är en riktig solskensunge nu för tiden! Dock lite väl solig och vaknar numera mellan 5 och 6 på morgnarna ;) vi ska också iväg på långtripp till Öland om 3 veckor (40mil) Hoppas att han kan börja intressera sig för leksaker innan dess så det går å sysselsätta honom lite i bilen... Några andra bra tips inför bilresan mottages tacksamt !

Vi åkte hem igår. 33,5 mil. Vi lämnade stället 15.36 och var hemma 22.02... Men då hade vi en rätt lång paus med mat hos mina föräldrar. Hugo sov väl i sammanlagt 30 minuter under resan... Första 15-17 milen var han jätteduktig! Sen pausade vi för mat och blöjbyte.

Ett tips är en nappflaska med lite vatten i. Hugo blev väldigt törstig och det var skönt att slippa stanna bara för att amma då. Fick den rekommendationen från BVC. Han var betydligt mindre kinkig när han satt i kortärmad body utan byxor än när han var klädd "som oss andra". Vet inte om det blev varmt i babyskyddet. Värt att tänka på i alla fall! :)

Hugo har gått in i semesterläge nu. Han äter när vi går och lägger oss vid 22-23 och sen kan man ställa klockan efter honom, 06.57 vill han ha frukost! Däremellan sover han som en stock. :) Efter frukost kan vi somna om och sova fram till 10 om vi vill... :p

Alice fyller 3 månader idag och vi "firar" genom att sitta i hammocken och bara njuta av sommarstillheten :love:

Midsommar firades med farmor, farfar, faster och gammelmormor (sambons mormor) och det märktes så väl att Alice inte känner den sidan av familjen. Hon började gråta inom en minut när hon satt hos någon av dem... Sen idag satt hon och till och med somnade och var lugn över en timme hos morfar... Tro nu inte att jag undanhåller den sidan av familjen att träffa henne, tvärtom. Farmor är sjukskriven och både jag och sambon har sagt att det bara är att ringa så kan vi komma över men det händer ju aldrig. Jag tänker inte hålla på och åka dit bara sådär för det är andra sidan stan = man har aldrig vägarna förbi. Tråkigt är det iaf att det blir så! Sen fick vi åter igen stå ut med gammelmormors tjat, "när ska hon få sitt namn då?" :mad: Hon har redan ett namn! Nej, hon har tre namn! Nej, hon ska INTE döpas!! Sluta tjata på mig, ta det med ditt eget barnbarn. Jag blir less... :cool: Vi var med dem ett dygn och alla tre var helt slut efter det...

Midsommardagen var vi hos goda vänner som har en Vera som är 2½ månad äldre än Alice och det var riktigt häftigt att se tjejerna interagera med varandra! :) De kommunicerade och även om Alice inte har samma viljestyrda rörelser som Vera så var det nästan som att de lekte med varandra! :)

Vad jobbigt när det blir sådär. :(

Vi hade det jättetrevligt på midsommar. Hugos kusiner är dock lite för stora för att "leka" med honom. Yngsta är 16 månader, så hon har lite mer egen vilja och kan bli lite hårdhänt. Stora kusinen är 3 år så där har bebisleken försvunnit. :p

Jag har inte byggt så mycket sandkakor som jag gjort i helgen på många år... :D

Jag blir tokig!!! Igår fick jag från skatteverket att vå tös inte får ha pappas efternamn eftersom de inte finns några faderskapspapper:mad:...jag på telefonen å ringde skatteverket å fråga vad i hel**** dom menar och då säger dom att dom har inte registrerat några papper om faderskap mm, nehe, på telefonen å ringer soc då vi skrev papprerna en vecka efter födsel. Då hade kärringen gått i pension så fick prata med efterträdaren, hon säger att papprerna är skickade men att troligtvis är det nåt som fattas så soc fick tillbaka papprena och då hamnade dom precis mellan anställningsbytet blabla bla, hon fick minsann sina fiskar varma hon med, inte konstigt att vi sitter här å väntar å undrar varför inte sambon får ut pengar för sina 10 dagar och de inte går att fylla i föräldrarledigt...nää så nu får vi väl vänta ytterligare ett par månader innan skatteverket behandlat alla papper å allt är klart så vi kan byta efternamn på tösen å få föräldrapengar mm mm...*grrrr* jag är så förbannad!!!!:mad::mad:...

Fast de tio dagarna fick min sambo ut innan han var pappa på pappret... De dagarna har inget med övrig föräldraledighet att göra. :)

vi får inte ut dom innan..konstigt nog..+ att det är fortfarande inte färdigställt med hans sgi, han har inte haft nåt med försäkringskassan att göra sen 99, så inget stämmer..

Då har det nog mer att göra med att sgin inte är fastställd än att han inte är pappa på pappret om han inte får ut pengar för de dagarna. Det hjälper ju inte er dock...

Men min sambo behövde bara skicka in en blankett från arbetsgivaren om årsinkomst så var grejen avklarad sen.

Nu kom jag på att jag måste skicka in papper, jag har fått löneförhöjning med 3200 kr/mån (det sitter fint när jag inte jobbat sen oktober och inte heltid på ett år)! :D

*knapp*

Liten har varit med mig på träningsläger i tre dagar, hon har skött sig utmärkt om man bortser från att hon bara vägrade sova varje gång jag satte mig i sadeln och min tränare skulle ha hand om vagn eller sele :angel: Trots detta sade min bebisrädda och väldigt "ofamiljära" tränare att "joo... om jag bara slapp vara gravid och föda så!" :love:

img_8240_155092702.jpg

img_8087_155092050.jpg

Här är det jag som har problem med FK. Jag var ju arbetslös och det tog tid för dem att skicka rätt papper till mig. Fick dem och de ville ha in allt senast 6/6 tror jag det var. Jag skickade iaf dagen efter det kom till mig, dvs i slutet av maj men jag har fortfarande inte fått min SGI fastställd... :cool: Tur att jag har en snäll mamma och en underbar sambo som betalar för mig eftersom jag själv inte fått in några pengar på flera månader nu! :love: Å andra sidan så kan man ju se det som att jag sparat på föräldradagar nu :D

Vi var iaf på bvc för 3månaderskontroll + vaccination idag. Alice är nu 60cm lång, väger 5650gram och har ett huvudomfång på 39,8cm. Hon följer alla kurvor perfekt, på medelkurvan och är således ett riktigt skolboksexempel :D Det enda som hon stack ut lite med är att hon är så stadig i kroppen. När hon sitter i mitt knä så sitter hon verkligen på mitt ben, med rak rygg + nacke och om hon ligger på rygg kan jag dra upp henne i händerna ända till stående utan några som helst problem :) Efter vägning + mätning så somnade hon i min famn, hon vaknade till och grät i nån minut när hon fick sprutorna men sen somnade hon om igen. Ikväll har hon varit lite låg och trött men det kan mkt väl bero på att hon sovit mindre än normalt senaste två dygnen pga värmen och behöver inte ha med vaccinationen att göra. Igår var vi ju på stranden hela dagen och det var ju så skönt i skuggan på filten att hon bara sov ca 40 min under dagen istället för två timmar :p

Ikväll sover vi över hos mormor för imorn ska vi ut och åka Lennakatten, ett ånglokståg som går här på sommaren :)

Ha ha vilken snäll tränare som ställde upp trots bebisrädsla :) jag å lille korven har vart å kört hö i två dagar nu, det gick fint det med, det va ju ingen direkt som blev ledsen över att slippa ett lass och va barnvakt iaf ;)

Equilina: Modig tränare! :D

Ninnurur: Jag måste ha haft väldig tur med FK. Allt i min kontakt med dem har funkat hur smidigt som helst (än så länge). :) Med tanke på att jag blev sjukskriven redan i v. 7 och sen varit det fram till jag gick över på föräldraledighet istället så har jag ju haft en del kontakt med dem.

Idag är det ett år sedan som jag anade dubbla streck på stickan! :p

Nu har jag nog äntligen hittat en blöja som funkar, eftersom Liberos 3 or är för små och läcker och 4 an läcker ju den med, för stor kanske vad vet jag... Men har iaf testat huggies ( snart 2 dygn nu å ingen läcka :d) och de är ju supermjuka, tunna å med skön resår:) Å det lite billigare priset är ju ingen nackdel det heller ...

Jag har hört flera som säger att Huggies är bra! Man kanske skulle prova att köpa ett par, det blir ju rätt många kronor att spara i längden. :)

Gutt! Vi har med övergett treorna. Testade pampers active men de läckte de med. Nu har han liberos fyror, men om du har fortsatt bra resultat med huggies kanske man skulle testa dem.

Här rullar allt på som vanligt. Antar att det är så för alla, eftersom det är så lite liv här:D
Vi har fått upp markiser på övervåningen nu. Helt underbart då det blir betydligt svalare. Emil är nu så rund att jag inte kan ha alla kläder pga att de är för små runt magen:cool:. Lite trist på fina dyra kläder han fick när han föddes i lite större storlekar som han aldrig kommer kunna ha:(

*knapp*

Hur ger ni d-dropparna?

Jag har alltid mätt upp dem i kryddmått och hällt i munnen på henne just innan amning, men nu har katten stulit även mitt andra och sista mått... :confused: Hittar dem ingenstans...

Jag glömmer oftast bort dem :angel: Försvarar det med att vi är ute såpass mycket och att sånt fanns ju inte när vi var små och vi lever ändå :D Men när jag väl kommer ihåg så väter jag en tesked och droppar på som jag sen häller i munnen på henne. När skeden är lite blöt så rinner dropparna av lättare. :)

Jag droppar d-dropparna direkt i munnen på Hugo under vår "morgonservice". :p (Han blir påklädd, avtvättad och insmord med Miniderm och får d-droppar.)

Minifom ger jag med sked dock.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 609
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar