Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Har 5 kg kvar till inskrivningsvikten... Svårt å tänka på vad man äter när man ammar och är konstant småhungrig, tycker det är värre nu än när ja va gravid :) jag fryser också in mjölken i is-kubsformar, den mjuka varianten funkar bra och tinar fort, 1 kub är ca 5 ml har ja räknat ut...

Jag har ingen våg :( Skulle vilja väga mig, av ren nyfikenhet, men det är lite knepigt. Kanske kan hitta en våg, även till mig, när vi ska till BVC.
Det känns som jag tappat en del iaf. Gick upp typ 10-11 kg totalt och allra minst hälften försvann på förlossningen :laugh: Nu ammar jag och äter inte mer än vanligt heller så det borde ta bort ytterligare lite.

Imorgon ska jag på seminarium i skolan så jag lär vara borta närmare fem timmar. Får hoppas att det ska funka bra för Appe att ge henne utpumpad mjölk :laugh:

*sista knappen*

Jag är en galen mamma snart. I två dagar har Hugo inte velat sova på dagen. Han bara gnäller och gnäller, inget som är jättemissnöjt på något vis, men något stämmer inte. Nätterna sover han gärna och utan problem (vi har till och med fått in bara en amning per natt ett tag nu)... Men han är ju trött på dagarna och skulle ju behöva sova en stund i alla fall...

Aja, vi ska ner till BVC och väga och mäta nu, så ska passa på att ta upp det då också...

Sådärja!

Hemma från BVC igen. Hugo väger nu 5485g och är 59,5 cm lång. Rätt bra gissat av mig som gissade att han vägde 5500g och att han skulle vara 60cm lång. :D

Passade på att ta upp om att gå över och ge ersättning vid få tillfällen så jag kan ta mig utanför huset... Jag är alldeles för fumlig med amningen för att kunna göra det någonstans där jag inte är helt bekväm med situationen. Det har gjort att vi varit hemma eller hos mormor'n hela tiden. Så nu köpte vi en burk Nutramigen så vi kan vara utanför vårat hus längre än två timmar i stöten. ;)

*KL*
Vi var på BVC i dag igen och lilltjejen håller i sig och fortsätter att växa 1 cm i veckan, hon är nu 8 veckor (och en dag) och är 61 cm lång och väger 5600g :)

*knapp*

Vi var på första mammagruppsträffen igår och det var faktiskt mycket bättre än jag trott! Vi är 7 st förstisar i ganska samma ålder och ca 2 mån mellan äldsta och yngsta avkomman. Längtar redan till nästa träff :) Liten charmade alla genom att stå (ja, stå. Sitta och ligga är inget kul) i mitt knä och le mot dem :D Hon är som en magnet med blicken och studerar allt noga.

Fick spiral insatt igår också, själva insättningen var ingen fara med sedan dess har jag haft en ganska ordentlig "mensvärk" :crazy: Jag :love: Alvedon

Vi köpte också nutamigen först. Den luktar ju dock rätt illa att blanda och när vi var hos läkaren i söndags så skrev han ut Althera till oss istället. Den är med fri från mjölkprotein men smakar bättre och det skulle visst vara lättare att gå över till vanlig välling sen efter den jämfört med Nutramigen. Emil gillar den mycket bättre.

Vår kväll igår slutade minst sagt i kaos.... På vägen hem från stan så hämtade jag upp min kompis så att jag kunde få lite hjälp med barnpassning medan jag lagade mat. När maten precis är klar tittar jag ut på hästarna och ser att en av pållarna står och lyfter benet konstigt och när jag kommer ut är det avsparkat mellan knät och armbågen:cry::cry: En jägare i byn kunde komma snabbare än distriktarn så nu springer hon i Trappalanda. Hoppas hon äter massvis med grönt gräs där.

Så idag är jag mest som levande död, men Emil sover fantastiskt gott i den nyinförskaffade bärsjalen. Jag har tom fått sitta och äta frukost idag! samt läsa tidningen! Det här verkar vara en kanoninvestering. Hoppas det håller i sig. För övrigt bajsar han fortfarande blod... Hoppas det slutar snart.

Neeeej, usch och fy!! :cry:
Jag fick ta bort min älskade 14-åriga katt för 4 veckor sedan, har haft henne sedan födseln och hon var verkligen speciell och min, ingen annan dög. Hon fick en blodpropp i benet en förmiddag och började släpa det efter sig :cry: Efteråt förstod vi att hon även fått någon i hjärnan och att det var därför hon varit konstig några dagar. Blev till att åka in akut till djursjukhuset och låta henne somna in :cry: :cry:
För 2 v sedan köpte vi en ny liten kattunge. Eller, de sa att det var en katt, men jag är ganska säker på att det är en liten randig apa... :angel:

Idag var vi på första BVC-besöket. Inget hembesök för vår del. Dels bor vi en bit utanför centralorten, dels har det fötts rätt många barn så de har mycket att göra. Vi bestämde att vi kunde åka dit så slapp det bli krångel.
Väl där gick det jättebra. Hon har gått upp 240 gram på åtta dagar så mat tycks det finnas i mina tuttar :D Huvudomfång på 36,8 cm, längden mäts tydligen inte på det första besöket.
Dessutom passade jag på att låna en våg till mig själv. Hoppade upp på vågen och blev synnerligen förvånad. Jag har bara 0,6 kg kvar till min inskrivningsvikt :eek: Vägdes inte på förlossningsdagen men jag har tappat ca 10 kg sen senaste vägningen innan. Så det verkar inte bli så svårt för min del. Jag är tacksam för att en graviditet kan bli till en bantningskur :bow: (De 0,6 kilona är antagligen tuttarna så jag klagar inte alls.)

Vi var på skåne-resa med mormor sön-ons och efter en lång tur med bilköer genom Stockholm igår så vill Alice inte alls sitta i bilstolen idag. Fullt förståeligt för jag vill inte heller åka/köra bil idag! Vi har slagit läger i skuggan på altanen hos mina föräldrar istället :)

Vi har införskaffat en babysitter, med ställbar "sits", vibrationer, musik och roliga leksaker i båge på precis lagom höjd så damen når dom med både händer och fötter. DEN är det bästa köpet vi har gjort, hon älskar den och kan sitta i den i evigheter. Numera kan man äta, städa, diska, duscha och sånt som en normal människa...:bump:

Inköpt på auktionssajten, "monkey fishing baby bounce" heter sittern... Hade aldrig klarat mig utan den, visst kan man bära dom i sele/sjal men det är ju ganska tungt och jobbigt i längden det också.

Först: Usch, vad hemskt med hästen! :cry: Liknande historia om vår senaste häst (alldeles för lång och invecklad för att förklara)...

Jag har faktiskt inte öppnat burken med Nutramigen än.. :angel: Men vi provar det först och vill han inte ha det får vi försöka med nåt annat. :)

Hugo har kommit igång ordentligt och äter när vi går och sover, sen en gång vid 3.30 och sen vid 7.30 när pappan åker till jobbet. Sen brukar vi kunna sova vidare till 9-10. Idag vaknade vi inte förrän 10.20. ;):D

Vi har också en sån där galen pryl. :angel:

Våran är en sk kolikgunga, både gunga och virbrationer i olika hastigheter, man kan ändra lutning, ta bort sitsen och använda som babysitter, olika musik osv. En desperat köp när Tilde hade det som jobbigast med magen, och jag aldrig ens kunde bajsa själv. Maken jobbar pga en incident i våras ca 14h/dygn så jag har varit själv så gott som hela tiden med bägge barnen, huset, djuren osv. :crazy: Gungan var till stor hjälp. Nu mår Tilde bättre, men hon älskar fortfarande gungan! Egentligen är jag emot en massa prylar, men men... :grin: Nu har vi en sån här :o

32429314.jpg

Våran är inte fullt så avancerad ;) Men det verkar som att babysitters/gungor är omtyckta av bejbisarna, och det underlättar verkligen i vardagen!

Jag är en tröttmössemamma idag. Får alltid huvudvärk av lågtryck och Alice läser verkligen av hur jag mår. Så hon var seg och gnällig imorse hon också. Tur att mormor kom och hämtade oss och körde till stallet och så, då kunde jag piggna på mig :)

*knappen*

Hugo har blivit jätteförkyld! :(
Så nu ka jag bänka mig vid telefonen och hoppas på att komma fram till BVC. Jag skulle vilja att de lyssnar på hans lungor eftersom han är så rosslig... :(

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 611
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar