Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Mars
5 - Snigelfarmor, barn no 1. Rebekha föddes 17/2!
6 - Equilina, första barnet flicka, föddes 7/3!
7 - Feel, första barnet. flicka föddes 18/3!

13 - LillaSmillan, första barnet. Vidar föddes 17/3!
15 - Kosmostanten, tredje barnet. flicka, föddes 17/3!
18 - BlueBays - första barnet. Rebecca föddes 29/3!

19 - trazel, första barnet, Hugo föddes 21/3!
22 - Rizto, andra ungen. pojke, föddes 19/3!

23 - Fitzy, första barnet. flicka, föddes 18/3!
23 - nordsvensken, andra barnet. Tilde föddes 10/3!
24 - Ninnurur, första barnet, Alice föddes 27/3!

April

10 - Orion_X första barnet, Emil föddes 6/4
19 - araben
30 - Tillit, andra barnet Emma föddes 5 Maj

Maj
3 -lillamyggan, andra barnet, prel datum
8 - misan, första barnet. Gustav föddes 11/5!
15 - LadyCovergirl, första barnet, Mathilde föddes 15/5
21 - Bassi, pojke föddes 14/5!

Tjejer 10
Killar 6

Senast ändrad:

Hm, ja det var ju också ett sätt att se på saken! :crazy::angel:

Jag har tänkt tanken om andningslarm både innan och efter Tilde kom till världen, men det har inte blivit av att vi köpt något larm. Så för ca en vecka sedan, slutade en av mina "nätvänner"s lilla son att andas och var en hårsmån från döden. Han "var larmad" så därför upptäcktes andningsuppehållet i tid och de fick efter en del arbete liv i honom igen, men det var riktigt nära att de förlorade sin lille pojke!

Helt plötsligt blev det så verkligt, jag insåg att det faktiskt skulle kunna hända oss också. Och sedan dess har jag känt på Tilde i tid och otid för att försäkra mig om att allt är ok, framförallt nattetid när jag själv borde passa på att sova...

Nu är våran tjej iaf "larmad", hoppas jag kan känna mig lite tryggare med det... Ett larm kanske inte kan förhindra alla dödsfall, men kan i alla fall uppmärksamma en på andningsupphåll i tid, så man åtminstone har en chans att göra något!

32400310.jpg

kommer nog inte skaffa andningslarm..vet inte varför egentligen men det känns bara inte aktuellt....

Min lilla tjej som BTW blir 2 månader imorgon!! har haft magon till och från ett par dagar nu..tror på förstoppning, trycker i henne mjölkersättning med bifidus i som ska laxera lite å väntar med spänning på ett jättelass i blöjan..för det behövs!!! Det är så jobbigt när dom skriker hjälplöst mot magontet, det bara skär i en! å så har hon åkt på sin andra förkylning samtidigt med å det vet man juh själv hur gnällag man brukar va då :)

*KL*

Lillan fyller 7 veckor idag! (Tiden går så fort) Vi var på BVC igår, nu är lillan 60 cm lång och väger 5160g. Det är inte illa att ha vuxit 7 cm på lika många veckor :D

*Kl*

Nu har vi kommit hem till Djurslöv. Superskönt att vara hemma i sitt eget hus med egen mat, det egna badrummet, den egna soffan, inget springande på rummet osv. Katterna var inte alls intresserade av Mathilde utan gick ut i regnet istället. Tindra hann dock kräkas i fönstret först, hon kanske tyckte att vi behövde öva :rofl:
Bilresan gick för övrigt väldigt bra, hon sov hela vägen:
226839_10150186843653652_540403651_7025084_2894045_n.jpg

Första fotot på lilla fröken, i sin pappas knä:
227188_10150185465773652_540403651_7011134_3600854_n.jpg

Stora ögon, långa ögonfransar och mörkt hår. Hon kommer nog få många beundrare i framtiden ;)
228612_10150186165723652_540403651_7018873_2120454_n.jpg

Runda kinder och ingen haka, tydligen såg hennes pappa också ut så som bebis. Han har dock en väldigt stilig haka nu så det ska nog ordna till sig :p
228774_10150295200046102_598856101_9417007_941734_n.jpg

Tillväxtperiod va det nog nu ja :) på sin 2 månaders-dag väger korven nu 5995g å är 61,3 cm lång, på 12 dagar är det +605 g å 2,3 cm! Inte konstigt att ja tycker han äter mycke :)

Tack för att du fyllde i. Jag har inte fått till det...

Idag var vi och tog PUK-provet och sedan var vi hemma och mös.

Ikväll var jag ute hos hästen och mockade och det var faktiskt lite enklare/lättare utan stora magen. Jag saknar att vara gravid men det är underbart att få träffa lilla Waldemar. Jag tror att han får det namnet. Vi var ju så säkra på att det skulle komma ut en "Elisabeth" så pojknamnet var inte klart.

Jag hade faktiskt en ganska tröttsam förlossning, då jag var inställd på att det skulle gå lika smidigt som med min andra förlossning. Men det blev en kopia på min första förlossning stället. Vi skrev in oss klockan 15 i lördags och han kom kl. 22.17. Det blev många krystvärkar så att jag blev trött. Ingen smärtlindring har jag haft, men att känna att man nästan ger upp (pga trötthet) är inte kul. Men som sagt redan i dag kan man ju tänka sig göra om det en fjärde gång....
Waldemar vägde 4290 g så det var en stor pojke. Lite roligt då både min man och jag själv är ganska "lätta". Nu får bröstmjölken verkligen rinna till så man kan ge honom tillräckligt.

32403896.jpg

Senast ändrad:

kl
Vi var på bvc igår på 6v kontroll. Allt var bara fint men Emil gillade verkligen inte läkarkontrollen:cool: Han är nu 56 cm och väger 4750g. Han har gått upp 700g på 2v:angel:.
Vi provar dock att äta mjölkfritt nu för att se om hans magknip blir bättre.

Jag har inte täkt alls faktiskt, men efter jag läst ditt inlägg vid fyra i morse så har jag legat och lyssnat så han verkligen andas:crazy:
Frågan är hur stor procent det är som drabbas. När brukar man säga att faran är över?

Procenten är jätteliten, siffran jag fått höra är 25-30 barn per år som dör. (Därtill ett antal som slutar andas men som räddas.) Så risken är liten, men trots allt så finns den där... Och tyvärr går det aldrig att säga "det händer inte mig!", för det vet man ju inte!

Ett larm kan väl tyvärr inte förhindra alla dödsfall, men åtminstone göra en uppmärksam på andningsuppehåll i tid, så man åtminstone har en chans att göra ngt, tänker jag! Och om det ändå skulle hända, att mitt barn slutar andas och dör, då vet jag ändå att jag gjorde allt jag kunde för att förhindra det... och kanske slipper en del av alla "om jag bara hade..." :confused:

PSD är vanligast mellan 1 och 6 månaders ålder, men förekommer upp till ett år. (jag har även läst att det förekommit enstaka fall upp till 1,5 år, men jag vet inte?)

Jag har tänkt, men jag vet inte.

Idag har jag en liten herre som absolut inte ska sova, fast han är jättetrött. Vi har varit ute och gått, och så fort vagnen står still så vaknar han. Nu ligger han på altanen och pratar och jag har gett upp att få honom att sova genom att vagga vagnen. Han får väl ligga där och prata, han verkar ju inte det minsta missnöjd.

Jag har istället slängt ihop en kladdkaka. Chokladabstinensen är hög... :angel:

hur mycket sover era barn ungefär?? min tjej sover MYCKET...hon brukar somn kl 22-23 å vaknar mellan 4-6, äter somnar efter en stund, sover till mellan 8-9, äter, ibland fortsätter hon sova eller är hon vaken ca 2 tim, sen sover hon och äter till framåt 16-17 å sen brukar hon oftast hålla sig vaken till kl 22 igen..men de märks förvisso att det är skillnad på sömn och sömn...ibland "vilar" hon bara för att sen sova jättehårt, sen finns det dagar som hon är mycket mer vaken,..hon kanske har tillväxt nu för nu tycker jag hon sover hela tiden..

Min är snart 9 veckor, somnar vid 23 på kvällen, vaknar vid 3-4 för mat, sedan vid 6-7-8 någon gång, sedan kan hon sova till 9-10. Sover någon timme i vagnen mitt på dagen och sedan ca 3 timmar på em. Efter det håller hon sig vaken till 23 igen.

Men sömnen verkar vara väldigt individuellt. Har en kompis vars bebis inte sover någonting alls på dagarna förutom i vagnen på promenad.

Hur mycket Hugo sover är jätteolika. Ibland sover han 20 timmar på ett dygn och ibland 6-7... Så det jämnar nog ut sig tänker jag... :angel:

Jag har slutat titta på klockan i stort sett, håller bara koll på hästarnas tider. Hon sover när hon är trött och äter när hon är hungrig :p

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 610
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar