Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Usch! Nu blir jag nojjig för att Alice sover så bra :( Sen strular amningen också såklart... Har fått använda amningsnapp, dels för att jag gick sönder på en gång och dels för att jag har stora bröst. Nu verkar A inte gilla den amningsnapp jag fick av syrran. Den på sjukhuset var lite annorlunda. Inatt och imorse fick vi till slut ta till uppsamlad mjölk på flaska för att hon skulle äta. Det ska väl inte skita sig med amningen bara för att hon är envis?? :( Jag har ju MASSOR med mjölk dessutom. Har uppsamlingskupor på dygnet runt och det blir jättemkt som samlas upp. Sen vi kom hem har hon börjat sova dryga tretimmarspass också. Det känns jättekonstigt eftersom vi matade varannan timme på sjukhuset. Nä, usch, jag är deppig just nu... :(

Men deppa inte ! Det är väl toppen att hon sover tretimmars pass ?
Prova med en annan ammningsnapp om den du har inte passar den unga damen.

Jag var också jättedeppig och tyckte Hugo sov för bra... ;)

Jag har också grymt mycket mjölk och han äter genom amningsnapp. Jag luftar dock mina bröst på nätterna och sover på en dubbelvikt handduk. Vi brukar prova utan napp när jag har tålamod (jag är dessvärre inte berikad med något större tålamod) och han är lugn och inte försöker kasta i sig maten. :p

Jag hittade ingen lika amningsnapp som uppe på BB. Det tog ett par gånger med den nya modellen innan han bestämde sig för att maten var lika bra i den.

Och du... Det är några dagar det "ska" känns sådär. Jag var redo att hoppa ut från en bro eller nåt när mjölken rann till ordentligt. Deppig var bara förnamnet, men nu har det lugnat ner sig betydligt.

Hoppas lillfia accepterar nya nappen också! :laugh:

BVC-tanten sa till mig när jag var orolig:

"Skriker han när han är hungrig?"
- Ja.
"Får han mat när han är hungrig?"
- Ja.
"Han kommer inte svälta ihjäl."

Om de är slöa pga. av för lite mat så orkar de knappt skrika när de är hungriga enligt henne. :)

Bara för det så åt hon 30min utan napp nu! :laugh: Men hon är svårväckt :o Sambon fick byta blöja + he kallt vatten på magen på henne för att få nån reaktion :D Nu somnar hon på min mage igen :)

Trazel - prova uppsamlingskupor! Det är toppen, blir mindre kladd och bröstvårtorna luftas. Märket på mina är Medela, fick dem av syrran. Bild från deras hemsida http://medgrid.medela.ch/S/breastfeeding/products/pop_img_shells.php :)

Skönt på sätt och vis att det är fler än mitt barn som sover "för bra". :angel:

Iom att Tilde blev slö när hon var sjuk, tenderar jag att bli nojjig dagar när hon sover väldigt mycket. (nästan hela tiden känns det som) och tänker att hon ärhåller på att bli sjuk igen. Men samtidigt så säger de ju att det är okej att bebisar som är så här små bara sover och äter, så länge de får i sig tillräckligt med mat...

Men hur ska man veta vad som är tillräckligt?? Jag blir ju rädd att hon ska tappa en massa vikt igen...

Min lilla flicka sover oxå ganska så bra endel dagar, fast hon vaknar INTE av kallt vatten om hon inte vill!:laugh: endel dagar sover hon nästan hela dagen + hela nätterna, kanske är vaken 3 timmar på hela dygnet, utom inatt:mad:..välkommen till småbarnsvärlden..Hon vaknade vid sju igår kväll..åt, åt, åt sen låg hon å myade i sin säng å gnällde tills kl va halv 5 idag på morgonen...åhh, man får så dpligt samvete när man sitter å är tröt å blir irreterad på de lilla livet...troligtvis hade hon nog lite ont i magen, hon skrek inte speciellt men gnydde å gnällde å kröp ihop å spydde å spydde sen släppte de tillslut...+ att hin somnade i famnen men sen ¨såfort man lägger henne i hennes säng så blir hon klarvaken..de ha gått så bra innan ´men ne ne..de får bli träning på detta å hålla henne vaken på dagarna om de går...

Men hur ska man veta vad som är tillräckligt?? Jag blir ju rädd att hon ska tappa en massa vikt igen...

Ja det är ju jättesvårt! Enda sättet att veta säkert när man amma är ju att väga före och efter ammning... Så gjorde de när vi var små. :angel:

För det är svårbedömt även för erfaren personal annars, de hävdade ju på sjukhuset att Tilde fick i sig mat för att hon sög och svalde, och kissade, men när de vägde visade det sig att hon bara fick i sig 10ml... :crazy: Enligt neo skulle hon när hon var en vecka och vägde ca 3,1kg äta ca 80ml *8 alt 100ml *6/dygn, oavsett om det handlade om bröstmjölk eller ersättning.

Nu ger ju vi ersättning här hemma utöver bröstmjölk, iom att mjölken inte räcker till. (om det beror på att hon fortfarande inte orkar suga så intensivt, eller på ngt annat, låter jag vara osagt...) och då ser jag ju hur mkt hon får i sig. Det känns rätt tryggt för mig som tenderar att vara lite kontrollfreak... :crazy:

Jag har ju massor av mjölk som jag samlar och kan ge men vill inte gärna använda flaska innan amningen sitter ordentligt liksom. Idag höll jag henne vid bröstet i 20 minuter innan hon gav sig, då åt hon en halvtimme! Men nu har vi lyckats amma på båda brösten utan napp iaf! :) Jag tänker vara envis och fortsätta kämpa på så får vi se om hon ser ut att bli mindre eller om hon gått ner i vikt när det är dags för BVC. När brukar man gå på första besöket där? Jag ska ju iofs äta blodtrycksmedicin en vecka till och sen tillbaka till bedömningsmottagningen för kontroll så då kan man ju kolla Alice på en gång om det är så.

Vad bra! :laugh: Det ska nog bli bra med amningen ska du se!

Det brukar väl vara BVC efter ngn vecka...

Men känner du dig det minsta osäker på att hon får i sig tillräckligt så kan du själv ringa BVC och få komma dit och bara väga, tex varannan dag. Tar inte många minuter!

Vi använde ju kopp på sjukhuset när vi gav tillägg men här hemma hade vi bara en flaska när det blev lite panik i natt. Och flaskan tog hon på en gång! Det är ju bra mkt enklare än med kopp... Men jag känner lite nu att jag håller på amningen, nästan att jag får tvinga henne till det eller nåt sånt :D

Jag har ju haft magkatarr tidigare. Jag känner att den är på gång igen. :(

Hugo är verkligen en supersnäll bebis så det är verkligen inte något jag kan klaga på, men min mage fixar inte stressen och det dåliga sovandet som blir. :cry:

Jag vill verkligen inte att amningen ska fallera bara för att min mage är elak, men snart överväger jag saken. Och ja, jag är en person som gör saker helhjärtat eller inte alls. Så delamma är egentligen inget alternativ för mig. Får prata med BVC på onsdag när vi ska dit igen...

Min dotter hon bara sover å sover..hon sover på natten förutom vid matning då, hela förmiddagen, eftermiddagen å kvällen..ibland blir man orolig om hon verkligen ska sova så mycket! Tycker hon har väldigt lite vakentid men sen när man slår ihop all vakentid vid matning mm så är de ändå några timmar om dagen..har era bäbisar mycket vakentid?!

Har varit å vägt idag igen, en vecka sen sist å hon hade gått upp 300 g! kanske inte konstigt att hon sover :)

Hugo är kanske vaken 5-6 timmar om dygnet. Idag har han dock sovit mest hela dagen, utom vid mat. :)

Men sömnen behöver ju inte bli bättre för att du ger upp amningen !

Jag personligen tyckte att delamning var toppenbra. Varför inte liksom om det funkar. Barnet får i sig antikroppar och alla nyttigheter via bröstmjölken men det funkar också med flaska så någon annan kan mata vid behov.

Apropå sovande så sov mina flickor hur mycket som helst (uppåt 18-20 timmar/dygn), medan sonen var ointresserad av sömn från dag 1.

Senast ändrad:

En fråga, hur har ni med små gjort med napp?? Jag har inte vågat ge napp för att störa amningen...men nu överväger jag då lillen ständigt vill hänga vid titten, han äter bra och fort men vill gärna bara ha tutten i munnen å mysa vilket blir jobbigt på natten när han vaknar å blir grinig när jag tar han från bröstet...

För mig har amningen blivit bättre sen hon fick napp! Har ju använt amningsnapp tidigare också så Alice var ju redan van vid gummi, typ.

Just u har jag en ät och sov bebis som somnar vid bröstet om hon inte är tokhungrig :D Nojjade mig lite att hon på natten bara åt typ 10 min var tredje timme, ibland längre uppehåll. Men hon tar igen det och äter 20-40minuters pass på dagarna istället :)

Imorn måste jag ta tag i att ringa bvc. Trodde att vi automatiskt skulle komma till närmsta bvc, där även mvc ligger. Men nej, idag fick vi brev från en privat bvc som ligger såpass långt bort att man måste ta bilen dit. Dit hade våra papper skickats av ngn anledning?? Som sagt, får ringa imorn. Vill ju gärna få väga henne också så att vi ser att det går åt rätt håll nu :)

Senast ändrad:

Vi har gett napp på en gång, annars skulle hon sitta fast på mig dygnet runt.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 607
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset