Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

tack alla.
Nu känns det ju rätt bra, men förlossningen var inge vidare. Fy satan vad ont det gjorde.

Fick ju en hinnsvepning i tisdags eftermiddag. Sen åt vi kvällsmat och tog en lite promenad på kvällen. Kl 00.00 vaknade jag och började känna värkar så kopplade på TENS som jag hade till halv två tror jag. Då gav jag upp sängen och la mig i soffan med en värmedyna istället. Vid 03.15 gick slemproppen och då satte värkarbetet igång ordentligt med 2-3 min mellanrum så vi fixade djuren och åkte in till förlossningen. Var inne ca 04.20. Fick ligga med CTG och var öppen ca 3cm när jag kom in. Hoppade i badet och låg där ett par timmar. Så fort jag ställde mig upp kom värk på värk jättetätt men låg kvar så länge jag kunde, för det skapade lite andrum mellan värkarna. Sen fick jag lustgas och mer bedövning hann de inte med. Blev ett väldigt intensivt värkarbete... 11.09 var han född. Än så länge så fungerar amning och sånt bra, men vi har ju inte vägt honom nått mer. Jag kan inte direkt klämma ut något ur brösten, men han har ju spytt upp lite gult så antar att han fått i sig ändå.
Nu har vi badat honom och han sover som en stock:love: Får se om vi får sova nått inatt. Annars somnade han vid fyra idag på morgonen efter ha hållt oss vakna hela natten:cool: Haha det är nu man fattar att de där 2 veckorna som både får vara hemma är en rätt bra uppfinning:angel:

De två första veckorna var underbara! Fast jag ska absolut inte klaga, min sambo jobbar hemifrån och kan göra en hel del medan han jobbar också. Blir annorlunda när han ska in och jobba på kontoret igen... :o

*fortsätter på samma knapp*

Igår kväll fick jag feber. Kul natt med nästan 39 graders feber och en bebis som ville äta en gång i timmen i princip. Och annars blev han inte tyst. Läste någonstans att de vid ca 2 veckors ålder behöver mer mat och behöver amma oftare för att få upp produktionen. Får väl lita på att det är en fas bara...

Nu har febern lagt sig i alla fall och ligger precis under 38 i alla fall. Hugo klarade sig från feber i alla fall, annars hade mammahjärtat fått det svårt! :love:

Älskade lilla unge! :love:

Han måste ha fattat att morsan hans hade det tungt. Mat klockan nio igår kväll, sen sov han till 2.30 och åt då. Sen sov han till klockan 6.00. Jag trodde då aldrig att jag skulle säga att jag känner mig pigg och utvilad vid den tiden på dygnet! :D

som våran lilla! hon hade jätteont i magen ett par timmar igår..tänkte att de här kommer inte bli nån kul natt, men vid halv tolv somnade hon å vaknade halv tre å ville ha mat sen somnade hon igen å sov till hlav nio!!!! snacka om att känna sig utvilad idag!

min kille är ockå redig :) detta va 7:e natten i rad där han somnat 22.20, mat mellan 02.30-03.30 och sen runt 7, och sen kan vi sova vidare till 10 om jag vill :D

Förresten så verkar Alice vara lite trög i magen idag. Är det ngn som vet hur man kan hjälpa magen att komma igång? De tips jag har sett är bara när man ger ersättning och jag helammar ju.

Vi var på bvc igår och hon hade gått upp i vikt :) Ska dit om en vecka igen och då bör hon ha passerat födelsevikten. Det är 200g kvar till det men det är väl inte omöjligt?

Hugo har stigit ungefär 250g/vecka hela tiden nu, så det borde inte vara omöjligt alls att hon går upp 200g på en vecka tycker jag. :)

Ang. magen så ska bröstmjölken vara laxerande för bebisen, så om hon är trög i magen vet du vad du har att göra... :angel: ;)

Hugo har en förmåga att bli hård i magen, då brukar jag massera magen lite försiktigt på honom. Har aldrig hört eller läst att det ska hjälpa, men han verkar gilla det och det brukar komma lättande ljud från honom efter ett tag. :D

Det gör du rätt i! Det är ju dessutom det enda som hjälper för att få henne att stiga i vikt.. Två flugor i samma smäll liksom... :D

Jag maratonammade i en timme, det släppte proppen :D Jag var nästan tvungen att stoppa ungen under kranen, det var ca ½cm kvar till blöjkanten i ryggen :angel:

Haha! :D

Min tröttmössa har sovit i 2 timmar nu och inte ätit på tre. Äntligen kanske vi kan komma ifrån våra amningar varannan timme dygnet runt...

Det var ju ett par dagar som han ville äta hela tiden. Han fick upp produktionen, helt klart. Nu äter han mycket mer varje gång han äter istället. Förhoppningsvis är det något som kan tänkas hålla i sig lite i alla fall!

Hugo åt inte ens 10 minuter på 2 timmar, så det är ju inte konstigt att han behövde äta ofta...

Nu i natt och idag så har han ätit i nästan en timme (okej, det är lite mystid och powernap för att orka fortsätta äta i det också) och och sen kunnat vara utan mat i 3-5 timmar. Det är helt okej för mig! :D

Hm, vilka snabbätande barn ni har! :grin:

Tilde äter 1 timme åt gången ca var 3:e-4:e timme (ammar först, sedan flaskan) och mellan måltiderna ammar hon en eller ett par korta stunder till bara för att det är mysigt...:angel:

Alltså när kan man börja rida igen?? Lillen är nu 3 veckor drygt och ja ska inte in på efterkontrollen fördöms 7:e juni:crazy:B har sån sjuk rid-abstinens!!

Jag vet faktiskt inte med som jag känner mig så skulle jag kunnat rida för en vecka sen. Sprack ju ingenting och mår oförskämt bra, som innan jag blev gravid! Det enda som hindrar mig är att jag läcker så enormt mkt mjölk fortfarande. Tänker rida så snart det lugnar sig! :)

Jo så känner ju jag med sprack ju inte heller nåt å mår jättebra, tänkte mest på risken för framrann och så ....

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 608
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023