Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*kl*
Idag insåg jag att jag är orutinerad som mamma :D
Dagen började bra med återbesök för blodtrycket på bedömningsmottagningen. Hade 125/85 nu utan medicinering så det var ju helt godkänt :) Tog nya blodprover för att kolla så att levervärdena inte stuckit iväg igen bara. Sen åkte vi till sambons jobb för att visa upp Alice. Hon charmade de flesta av killarna där :D Satte mig i bilen med en lite gnällig tjej som började bli hungrig och åkte hem till mamma. Väl hemma satte jag igång och ammade på en gång. Helt plötsligt under amningen inser jag att jag inte kollat mjölknivån i uppsamlingskopparna innan så det rann nu över alla bredder på bröstet som hon inte åt från. Tröja, linne, bh och byxor blev blöta, detta trots handduk också i bhn! :o
Detta fick jag hjälp av mamma med att klara och amningen fortsatte. Sen när ungkotten har bajsat och jag ska byta på henne så har det mesta kommit upp på magen, den vita bodyn är helt gulbrun! Det var bara att knalla till handfatet och med hjälp av mamma skala av bodyn och blöjan och skölja av bebisen :D Tur att byxorna klarade sig och att jag tagit av henne tröjan innan, för inte hade jag några extrakläder med! :angel:

Summa summarum: ikväll tar jag med skötväskan in och packar ned extrakläder till oss båda! :p

Lätt hänt. Skönt att värdena är så mycket bättre. Jag var med orutinerad igår.... Sambon åkte iväg till Malmö för att köpa en bil till företaget och jag käkade lunch halv två och trodde jag skulle ha en rätt lugn eftermiddag och kväll.. Så blev det inte.. Emil var hungrig som attan och mjölken räckte inte, och jag kunde inte ens lägga honom ifrån mig för att fixa en macka... Åt vid halv tio på kvällen efter att sambon kommit hem då var både jag och bebben i upplösningstillstånd och jag hade ingen mjölk kvar alls :cry: Så nu är jag jättenoga med att få i mig något med jämna mellanrum och försöker se till att det finns lättätna saker som man kan få i sig med en hand:crazy:

Min lilla busunge kräkte ner sig första gången vi var iväg, så klart ;) Så redan då lärde jag mig att alltid ha ett ombyte med i skötväskan :)

Fråga om uppsamlingskoppar: Har du dem i bh:n jämt? Jag funderar på att införskaffa ett par...

Jag vet att det känns så, men de dör faktiskt inte av att ligga och skrika de minuterna det tar att göra en macka :) Jag har testat!
De gånger vår lilla varit sådär och mjölken är slut har jag stoppat henne i vagnen, ev med napp, och gått en sväng. Hon har faktiskt somnat ganska snabbt och på en halvtimme hinner brösten fyllas på ganska bra!

Nej det är väl så. Men det kändes så fruktansvärt hemskt. Det fanns inte ordentligt med mjölk i dem förrens idag:crazy:.

Nu ikväll har jag sytt ett överdrag till lillens kudde, så inatt ska han få inviga sin fina kudde jag köpte redan innan jul:D Hade ju köpt överdrag, men det verkar som om jag råkat köpa juniorstorlek på påslakanen så alla var för stora.

Jopp, kopparna är alltid i. Det rinner ju konstant så jag skulle inte kunna gå ut annars. Nu kan ja vara utan handduk över på dagarna men det är ett måste på natten eftersom man ligger ned. När jag ammar ena bröstet (tar alltid ett i taget) så kan det rinna så mkt som 60ml från det andra. o jag inte haft kopp då så hade det blivit blött :D Dessutom så har jag ju kunnat samla massor! Frysen är full med småburkar på 30-40ml mjölk som kan vara bra att ha sen :)

Jag läcker också massor, det går åt några handdukar om dagen... :D
Ska ändå in till tätbebyggt område idag så det blir en inköpstur till apoteket!

Med kopparna så kan du ju spara det du läcker :) jag funderar på om jag ska kontakta sjukhuset om att donera mjölk också.

Jag funderade också på att donera mjölk... Men jag kom fram till att jag inte ville öka min produktion ännu mer... :angel:

Ang att kräka ner sig... Hugo gör det jämt, så här räcker det inte med ETT ombyte när man ska iväg, minst tre ombyten ligger i skötväskan till honom och minst en ny tröja till mig. ;)

kl
Hur lång tid tog det för er att få igång den mjölkproduktionen? Här känns det som om mjölken nätt och jämt räcker till. Kan sova utan bh och det kommer bara ett par droppar ur det andra bröstet vid amning.

För mig tog det 3-4 dagar, men har fortfarande för lite, måste ge ersättning ett mål på kvällen.

Det tog nog 4-5 dagar innan det var helt igång. Sen en period vid ca två veckor som han behövde äta mer för att öka på produktionen.

*fortsätter på samma knapp*

Varit på BVC idag igen och vägt grabben. Väger nu 3850g (+305g på en vecka) och är 53cm (+1cm på en vecka) lång! Stora killen nu! :D

min tjej hade gått upp 430 g denna veckan..å 300 förra veckan! undra hur detta ska sluta:D

Jag läckte ganska friskt redan innan förlossningen, och värre blev det. Enda gången jag inte känt att det räckt till var när hon var kring 2 v och började behöva mer.

Jag trodde inte heller att ja hade tillräckligt med mjölk men vägde igår och lillen växer så det knakar!! Nu väger har 4585g och är 57 cm lång, så i helgen bär det in till staden här behövs nya kläder:)

Att de växer så att det knakar kan jag skriva under på! Lilltjejen blev två veckor igår och är nu 55,5 cm lång och väger 4160g (53 cm och 3760g när hon föddes)

Jag har insett att jag har köpt alderless för mycket kläder till henne, hon kommer aldrig hinna använda alllt som hon har i den minsta storleken :D

varför är man så trög när man får fina kläder att man tänker "dom ska jag ha till fint", visst kan man ha dom till fint men fråga är hur många ggr man ska ha dom fina innan dom växer ur dom nu när dom är så små...näää de är nog bara till å använda kläderna, speciellt märkeskläderna man fått för dom tål juh verkligen att tvättas om å om igen!

tänkte ridit ikväll, bara en kvart eller nåt, men har sån beslutsångest, vill verkligen inte att man ska förstöra nåt..men imorgon nä, då SKA jag upp..känns de inte bra så kliver jag av igen!

Hugo får ha alla kläder hela tiden. Han kräker ner sig så han hinner med ett antal ombyten varje dag. Byter om i princip lika ofta som vi byter blöja... ;)

Ang ridningen så hade nog jag gett mig på att rida nu om jag hade haft en häst. Allt känns så bra nu, så jag hade nog vågat. Fast nu när jag inte har någon häst så kan jag lika gärna vänta tills jag fått klartecken från BM på återbesöket. ;)

NU har jag ridit! dock bara en liten sväng men jag har ridit! Jag är fortfarande ganska så öm egentligen å har lite ont när jag ska hosta å dyl men de gick finfint att sitta i sadeln! har även ett stort fårskinn fortfarande i sadeln så lite mjukare blev det juh men undra jag vart magmusklerna å balansen tagit vägen?! glömde nog dom på bb eller nåt :)

här har vi blivit förkylda, även den lilla gurglar de i näsan på, så har varit å införskaffat de som behövs för å klara oss, lite otäckt är de när dom där små blir täppta, hade besök häromdagen och dom ligger nu o vattkoppor:crazy: hoppas inte vi blivit smittade här!

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 608
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar