Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Mjo, jag tänkte nog nåt liknande jag också. Jag hade ju jättesvårt att slappna av och komma till ro igår så det är ju inte så konstigt att jag får lite huvudvärk idag. Har ju migrän också och det är typ samma symtom som HF så det gör det ju ännu svårare...

Hej! Nu kommer den långa rapporten om allt :)

Började onsdag mogon med att jag vaknade när sambon åker, vid 7 (Vilket är jättetidigt för mig..) och kännner molandet i magen och allmän rastlöshet... Visste redan nu egentligen att bebis är på väg. Tog en ordentlig promenad med vovven direkt på morgonen, och så va det ett jävla vankande på mig hela dagen, vovven har inte fått så mycket motion på länge! Vid 14 kom sambon hem, vi satt å solade drack kaffe och njöt av tanken på att idag blir det bebis! Stax efter det vid 16 började värkarna gjöra litwe väl ont och kommer med 5 min mellanrum. Ringer bb och hon tror att det är förvärkar, att jag ska ta alvedon och se till att sova gott inatt :cry: Lägger mig i badet men under värkarna kan jag inte ligga ner och hoppar upp och ner i badet var 5:e minut. 17.30 ringer sambon igen och hon säger att vi kan komma in och undersöka om vi vill. Väl på plats 19.00 får jag beröm för att jag har vart uppe å gått så mkt för livmodertappen är helt utplånad och jag är öppen 3 cm, så det va bara att slänga på sig rocken och in på ett rum. Tar på plats ett nytt bad och under tiden blir vi av med vårat rum, så jag vankar runt i korridoren till 21.30. I det nya rummet vid 22 är jag öppen nästan 5 cm och har fortfarande ingen smärtlindring, vid 22.30 får jag hjälp med lustgas. 23.20 får jag ryggbedövning, oj vad fantastiskt det var! skutta runt på forlossningen som en dansprinsessa äter mat och har det allmång gött! Vid 02 är jag öppen 8 cm å då tog de hål på hinnorna, sen jävlar började det göra ordentligt ont igen, började vilja krysta vid 02.30, men fick ej det för det va en liten liten kant kvar som inte öppnat sig, vid 03 fick jag nåt isprutat, kommer inte ihåg vad var hög som ett hus åp hallicunerade typ :) Sen hade jag 3 timmar med krystarbete och skrikande innan <3 kom ut! Låter hemskt men faktum är att det kändes inte som så länge. Väl ute fick jag beröm och hon kunde inte tro att jag var förstföderska, inga bristningar utan snare två små skrapsår som hon syr med ett stygn.

Väl på bb funkar allt bra, trodde jag! bebis nöjd och glad till en början sover mest, visar sig ha förlorat för mycket vikt dag 3, mer än 10%, jag som ammat å ammat har tydligen inte släppt någon mjölk efter råmjölken, går runt på bb å grinar konstand med jättedålig samvete (Vet nu vad baby-blues innebär :) Dock blev allt bara bättre efter det, börjar med tillägg var 4:e timma och lite amning däremellan mest som stumulans, och nu efter några dagars pumpande är mjölken nu igång så snart kan vi nog sluta med ersättningen, och så småningom med pumpmatande också :) Vi hyde en elektrisk pump på bb, riktigt bra kan rekomenderas! Så nu känns allr bra och han verkar må som en kung här hemma! :love: Han är det finaste som finns!
190143_10150214415294554_720024553_9034708_7420024_n.jpg

jag fick inte heller några bristningar eller behövdes sys trots operationen! däremot fick jag kateter men de gjorde ingenting å slippa springa å pinka första dygnet då jag knappt kom ur sängen efter narkosen och förlossningen..hade fruktansvärt ont å öm down there å är fortfarande, fick ha med mig en sköterska i duschen på kvällen efter förlossningen, dom litade inte riktigt på att jag va så pigg som jag sa att jag va!!

Våran barnmorska vid förlossningen va riktigt bra! vi hörde även efter när hon stod utanför å sa att det var det roligaste paret på länge å förlösa:idea:. fick även cred för att jag "bara" hade lustgas som smärtlindring å fick ligga i å arbeta så länge! Lite måste man få skryta!:)

De sa även att orsaken till att de tog lite längre tid för henne att komma ut kan berott på att hon föddes med ansiktet uppåt, vilket brukade vara ovanligt. Nyfiken tror jag hon kommer bli:)

om inte annat så va hon en nöjd skit ca 8 timmar efter förlossning :love:

197161_1924027461460_1265324863_2306945_4381198_n.jpg

Fitzy och LillaSmilla

Vilka fina döttrar ni har fått bägge två! :love:

Intressant att läsa om era förlossningar, tycker lite synd om er som fick krysta så länge, 3 resp 4 timmar, hjälp... :crazy: Min första hade jag krystvärkar i 25 minuter med, andra 6 min...

Här kommer ännu en bild på våran Tilde! :love: (i mössan jag virkade, om ni minns. :))

32234366.jpg

Idag har vi varit på BVC för vägning och mätning. 12 dagar gammal väger hon 3480g och är 50,5 cm lång (vid födseln 3395g och 49cm)

I morgon är det vårat egentliga bf-datum, känns konstigt att hon egentligen "borde" vara kvar där inne.:angel:

Tack!
Jag har lixom inte fattat förrän efteråt att endel inte ligger å krystar mer än en liten stund! Men bättre att fatta de efter än innan:idea:

jag ska ge upp de här med amning tror jag..nu pumpar jag å koppmatar med det vartannat om mjölkersättning, får inte ut så jättemycket när jag pumpar så får varva lite, bvc kommer i övermorgon så får samtala lite med henne..att lägga lillflisan till patten är lönlöst, de har funkat ett par ggr men mest blir hon arg för inte maten kommer så fort å sen suger hon inte mer än ett par tag å sen skiter i det, jag blir hyperstressad av detta, vill att de ska funka men jag börjar tvivla, plus att jag mår inte bra själv att ha en skrikande unge vid bröstet...aa, de löser sig nog..

Kl.
nu somnar jag nog snart. Full rulle idag. Red en timme på morgonen, sen in till BM. Allt var bra, blodtrycket 115/70, hjärtljud 125, sf 33 tror jag :cool: hb 125 och glukos 4,6.
Jösses vad jag kom ihåg siffror idag ;)
Nu ikväll har jag firat svärmor med att laga trerätters och gå en runda på 5 km. Hoppas fogarna håller för att ta mig från soffan till sängen sen.
Bebisen var visst fixerad nu med. Bm rekommenderade färdknäpp och långpromenader om jag ville skynda på det:D sa jag började tröttna nu.
Frågade hur länge jag var tvungen att vänta med att rida om det var en okomplicerad forlossning och jag skulle kanna efter själv, men ett par veckor iaf. Dvs inga månader iaf.

Fler än jag som håller igång alltså :p Igår var jag hemifrån typ 7-19.30. (Lämna bil på service, skola, hämta bil på service, mocka två boxar och fem hagar, ta in hästarna, fylla på vatten i hagarna och lägga ut hö, fylla höpåsar, slänga ner halm samt gå med en av pållarna i typ 35 minuter.)
Idag var jag hemifrån 7-21, hemma typ 19.45-20 för att äta lite kvickt. (Skola med grupparbete och seminarium, massa gående i Malmö, fotografering tillsammans med sambon med bebismagen i fokus, stallet med samma saker som igår förutom insläpp och hagfixandet och slutligen tagit emot ytterligare en häst från transportlastbilen.)

Jag är rätt trött så ska hoppa i säng nu. Imorgon väntar ridning av två hästar, UL, BM-besök, allt stallpysslande samt insläpp och hagfixande. Det gäller att inte ligga på latsidan :p

Tänk vad olika de är det där! min BM sa till mig att "åka" häst tyckte hon jag kunde göra efter 5-6 veckor om de kändes bra och man tog de lugnt...När jag frågade på BB när jag skulle hem så sa hon att "jaa, efter efterkontrollen alltså 12 v brukar vi rekommendera", piss off tänkte jag! Jag har inga stygn eller är sönder så det är juh normalt! Kan dock säga att i skrivandets stund känns de som de kommer ta ett par veckor innan man vill gresa över en sadel:angel::angel:

Haha ja, hon uttryckte det såhär. Gängse rekommendation de brukar ge på mödravården är ju efter 2 månader. Men jag vet av erfarenhet att det är ingen mening jag säger det för det kommer du inte hålla iaf;). Så det viktigaste är att du känner efter själv. Min BM har bytt tjänst tillfälligt med en annan BM och hör egentligen hemma på förlossningen, så hon kanske tänker lite annorlunda.
Förutsatt att förlossningen går bra då och man inte råkar ut för kejsarsnitt eller nått.

Vilken underbar bild på ungen förresten. Redan en solstråle

Senast ändrad:

Nej det vore ju synd att ligga på latsidan;) Känner dock idag att jag fortfarande är helt död. Så idag ska jag nog ta det rätt lugnt, men i v 31 höll jag liknande tempo (är i 37+3 nu). Känns lite konstigt att man ska få lida i trötthet flera dagar efter en dag i "normaltempo":crazy: Men men.

Själv tog jag visst i lite för mkt nyss, höll nästan på att svimma...! Ligger och vilar nu istället, men det är ju så svårt när alla jobbar runt en!

De va min BM på mvc som sa att jag nog kunde rida efter 5-6 veckor, hon har själv hästar å rider så hon vet vilken abstinens de blir! och som hon sa, jag är själv ryttare så jag vet att även om jag säger nej så siter man snart i sadeln iaf :D

Det verkar väldigt olika vad de säger om ridning alltså, viss skillnad på 5 och 12 veckor.

Om man inte har ont, så varför ska man egentligen vänta? Rent fysiskt skulle jag nog kunna rida nu, Tilde blir två veckor i morgon... Däremot saknas både tid och ork däremot, men det är en annan femma! :angel: Just nu prioriterar jag bebistid och SÖMN höst... :angel:

Jag kommer nog att få vänta med ridningen med tanke på fogarna men om jag inte blir kvar på sjukhuset imorn så måste jag snart åka ut och pussa på hästen! Har ju inte varit där sen i söndags! Det känns som en hel evighet :D

Idag har jag fortsatt köra på i högt tempo. Förmiddagen sysselsatte jag mig med att rida Cinna i paddocken, mocka tre boxar och fylla på höpåsar, foderhinkar och vattenhinkar. Sen hem, duscha och äta lunch innan vi for iväg till MVC. Först UL och därefter vanligt BM-besök.
På UL såg allt bra ut, den ligger -1% vilket med tanke på diabetesen måste ses som mycket bra. Den väger 1 966 gram vilket ger en förväntad födselvikt på ca 3 400-3 500 gram. Bebisen har otroligt mycket hår! :D Med tanke på mig och sambons hårtjocklek så förvånar det iofs inte men redan nu så hade den så långt hår att håret flöt omkring i vattnet :eek: Många och långa ögonfransar, inte heller överraskande med tanke på arvet :p
Appe säger att bebisen har min näsa och hans mun :laugh:

Det vanliga BM-besöket gick också bra. SF-måttet har dock gått upp till 32 (+4 på en vecka! :eek: ) vilket ingen av oss förstod. Bebisen är nu helt fixerad så magen borde ha sjunkit och SF-måttet ökat mindre men tydligen inte. Jag är nog inte logisk någonstans. Bebisens storlek är bevisligen normalt så det var oavsett inget att bry sig om.
Blodtrycket var finfint, som vanligt, och landade på samma som förra veckan, 110/60.
Jag har inte gått upp något i vikt sen 22 februari vilket vi alla är lite förvånade över men bebisen mår prima så det spelar ingen större roll.

Blodsockernivåerna ser finfina ut och jag har faktiskt kunnat äta både chips, choklad och tårtbuffé utan problem. Bröd däremot undviker jag helt då det är problemet. Vanlig (laktosfri) normalsötad fruktyoghurt med banan i går däremot bra som frukost.
Någon som hittar logik? Nej, jag tänkte väl det :p BM sa dock att jag inte skulle rekommendera kosten till andra diabetiker men sålänge det funkar för mig är det fritt fram :D

Haha, din graviditet verkar inte följa några mönster what so ever! :D Skönt att du mår såpass bra iaf :)

Jag ska ju in till bedömningsmottagningen imorn igen. På bf till och med :) Har faktiskt börjat känna av lite molvärk, typ som mensvärk. Hoppas verkligen att det är nåt på g! Jag har inte tålamod att vila så mkt! :D

Anledningen till att de vill att man (oftast iaf)väntar till efter efterkontrollen är pga risken för framfall. Även om man haft en okomplicerad förlossning så kan man få framfall vilket inte är så trevligt skulle jag tro.

*knappen*

Liten, kort uppdatering från oss. Hemma sen igår, jag blev galen av all hysteri på BB om amningen och den har kommit igång jättefint här hemma (var upp på amningsmottagningen idag och "visade" att det visst funkar och fick beröm). :)

Lilleman har klarat sig genom alla tester med godkänt resultat. Har dock lite strul med snoppen, så vi blir remitterade till barnurologen i Uppsala. Inga stora grejer och antagligen inget alls egentligen. :)

Ska se om jag kan hinna sitta vid datorn imorgon och berätta mer! :D

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 604
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar