Sv: Vårmammor 2011, del 2!
Hej! Nu kommer den långa rapporten om allt
Började onsdag mogon med att jag vaknade när sambon åker, vid 7 (Vilket är jättetidigt för mig..) och kännner molandet i magen och allmän rastlöshet... Visste redan nu egentligen att bebis är på väg. Tog en ordentlig promenad med vovven direkt på morgonen, och så va det ett jävla vankande på mig hela dagen, vovven har inte fått så mycket motion på länge! Vid 14 kom sambon hem, vi satt å solade drack kaffe och njöt av tanken på att idag blir det bebis! Stax efter det vid 16 började värkarna gjöra litwe väl ont och kommer med 5 min mellanrum. Ringer bb och hon tror att det är förvärkar, att jag ska ta alvedon och se till att sova gott inatt
Lägger mig i badet men under värkarna kan jag inte ligga ner och hoppar upp och ner i badet var 5:e minut. 17.30 ringer sambon igen och hon säger att vi kan komma in och undersöka om vi vill. Väl på plats 19.00 får jag beröm för att jag har vart uppe å gått så mkt för livmodertappen är helt utplånad och jag är öppen 3 cm, så det va bara att slänga på sig rocken och in på ett rum. Tar på plats ett nytt bad och under tiden blir vi av med vårat rum, så jag vankar runt i korridoren till 21.30. I det nya rummet vid 22 är jag öppen nästan 5 cm och har fortfarande ingen smärtlindring, vid 22.30 får jag hjälp med lustgas. 23.20 får jag ryggbedövning, oj vad fantastiskt det var! skutta runt på forlossningen som en dansprinsessa äter mat och har det allmång gött! Vid 02 är jag öppen 8 cm å då tog de hål på hinnorna, sen jävlar började det göra ordentligt ont igen, började vilja krysta vid 02.30, men fick ej det för det va en liten liten kant kvar som inte öppnat sig, vid 03 fick jag nåt isprutat, kommer inte ihåg vad var hög som ett hus åp hallicunerade typ
Sen hade jag 3 timmar med krystarbete och skrikande innan
kom ut! Låter hemskt men faktum är att det kändes inte som så länge. Väl ute fick jag beröm och hon kunde inte tro att jag var förstföderska, inga bristningar utan snare två små skrapsår som hon syr med ett stygn.
Väl på bb funkar allt bra, trodde jag! bebis nöjd och glad till en början sover mest, visar sig ha förlorat för mycket vikt dag 3, mer än 10%, jag som ammat å ammat har tydligen inte släppt någon mjölk efter råmjölken, går runt på bb å grinar konstand med jättedålig samvete (Vet nu vad baby-blues innebär
Dock blev allt bara bättre efter det, börjar med tillägg var 4:e timma och lite amning däremellan mest som stumulans, och nu efter några dagars pumpande är mjölken nu igång så snart kan vi nog sluta med ersättningen, och så småningom med pumpmatande också
Vi hyde en elektrisk pump på bb, riktigt bra kan rekomenderas! Så nu känns allr bra och han verkar må som en kung här hemma!
Han är det finaste som finns!