Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Nu har jag också varit på UL och fick en överraskning då barnmorskan berättade att det var tvillingar. BF blev ändrat till 10 Maj.
Men nu ska jag på UL varannan vecka ett tag framöver, blir lite åkande, men känns bra att de kommer att hålla koll på bebisarna :)

Wow! Häftigt! :bump: och stort Grattis :bow:
Är det dina första? Hur är allt? Omtumlande?
Jag och sambon funderade på hur vi hade reagerat om det hade vart 2 filurer där inne...Men det går inte ens att föreställa sig :)

Wow, stort grattis till dubbelt upp! :) Har ni tvillingar sen innan på någon sida? Sägs ju att det kan gå i arv, vi var lite smått oroliga då båda våra morfäder har tvillingsyskon. :D

Wow, vad roligt! Grattis! Jag satt senast igår och tänkte på om det var någon på buke som skulle få tvillingar. Spännande! Vet du om man kan se nu om det är enäggstvillingar eller tvåäggs? :)

Ts: Vi var hos BM för en vecka sen och fick moderskapsintyg och höra hjärtslagen från vår älskade bebbe. Hon kickade mot ultraljudsgrejen hela tiden, haha, hon har uppenbarligen ärvt mitt häftiga humör... Känner henne sparka och röra sig väldigt tydligt nu, även fast livmodern ligger i framkant. Sambon kände första sparken i lördags så nu ligger han med handen på magen nästan hela tiden när vi ser på tv eller liknande, hehe. Vi gick direkt till försäkringskassan och hämtade papper om havandeskapspenning. Jag jobbar ju som "dräng" på en gård och har redan nu märkt av att det inte kommer att gå att utföra de uppgifterna jag gör, då det helt enelt är för tungt. :( Vi tänkte ansöka om föräldrapeng redan nu också så att allt är klart.

Vi har BF den 21 april och tänkte börja FP 1 maj. Skulle Bebbe välja att komma ut tidigare så kör vi på sjukskrivning. Hur har alla ni andra tänkt om det? Jag tycker att det är skönt att ha allting ordnat så att man slipper tänka på alla "tråkiga" saker när det väl är dags. :)

5 januari ska vi på ny träff med vår BM, som förövrigt visade sig vara mormor till samma barnbarn som min sambos farbror, världen är allt bra liten, då ska vi iaf mäta SF första gången och ta nya blodprover osv.

Tack tack :)

Ja, det är våra första barn, var en ganska stor chock när barnmorskan berättade, men det har börjat smälta in nu iaf :) Blir ju att tänka om om en hel del saker, just nu är det vagnen vi funderar på.
Vi har inga tvillingar alls i släkten så var verkligen oväntat, min farmor trodde hon hade ett par morbröder som var tvillingar, men det är ju väldigt lång bort isåfall.
Troligen är det enäggstvillingar eftersom skiljeväggen var tunn, men de sa inget om det, men nästa gång ska vi fråga.

Vi har BF den 21 april och tänkte börja FP 1 maj. Skulle Bebbe välja att komma ut tidigare så kör vi på sjukskrivning. Hur har alla ni andra tänkt om det? Jag tycker att det är skönt att ha allting ordnat så att man slipper tänka på alla "tråkiga" saker när det väl är dags. :)

Vi vet inte riktigt hur vi ska göra än, eller vem av oss som kommer vara föräldraledig. Jag studerar och tar examen i slutet på april och bebis är beräknad till 2:e maj. Vi kan bara hoppas att den inte bestämmer sig för att komma tidigare :angel: fast de sista veckorna i skolan är bara praktik så det går ju att ta igen på något sätt om det skulle vara så. Eftersom jag inte kommer att amma och pappa är väldigt sugen på att vara hemma med liten så får vi väl se hur vi gör...
Men är det bara jag som tycker att det är en hel djungel att försöka förstå försäkringskassan och alla dess regler? Man blir ju trött för mindre... :mad:

Grattis till en bra arbetsgivare! Här är jag mer eller mindre förtvivlad över ett val (röstning) som jag måste göra senast om en timme. De vill ha ett nytt arbetstidsförkotningsavtal och det kommer troligen att innebära att min sgi sänks och jag kommer alltså att drabbas under lång tid. Säger vi inte ja till detta kommer ett större varsel att läggas. Ska man välja pest eller kolera? Jag har banne mig inte råd att få sgi sänkt med 10%.... Jag har försökt få löfte om att bli undantagen från avtalet de 2,5 månader det rör sog om innan jag går hem, men det går de inte med på.

Av ren nyfikenhet :o (du behvöer inte svara) undrar varför du inte kommer amma?

Jaa du vad ska jag svara på det.... Sanningen kanske ;) Får ta det från början så kanske det blir lättare att förstå.

För några år sen blev jag våldtagen, jag har efter den händelsen "lagt locket på" och egentligen förträngt allt. Fram tills nu när jag blev gravid. Då bubblade allt upp igen. Jag är som sagt 24 år och har aldrig gjort en gyn-undersökning :eek: varje gång det blev tal om det hittade jag på undanflykter osv och "slapp" men jag gjorde ju bara mig själv en otjänst egentligen. Så första besöket hos barnmorskan visade det ju sig att jag inte gjort det obligatoriska cell-provet. Då bm tog upp detta flippade jag fullständigt. Alla känslor jag förträngt kom på en gång. Och jag har bitvis under graviditeten mått och mår jättedåligt. Just nu går jag hos en psykolog 1 gång i veckan och bearbetar och pratar om detta. Vilket jag tycker är väldigt skönt samtidigt som det är jobbigt att ta tag i alla gamla känslor.

Vad jag ville komma med allt detta svammel är att jag känner äckelkänsla för det här med amningen.
I dagsläget känns det absolut inte som att jag kommer klara av att amma i april/maj när bebisen kommer. Mina bröst känner jag bara är något sexuellt som jag absolut inte kan förknippa med mys och mat till mitt barn. Kanske det ändras när jag väl fött... Samma sak gäller förlossningen, troligtvis blir det kejsarsnitt för en förlossning finns inte ens i min värld just nu.

Men jag hoppas att mitt barn tycker flaska är minst lika mysigt och att vi möts av förståelse från omgivningen. Märker redan nu att alla tar det för givet att jag ska amma och pratar på om hur mysigt det kommer bli för oss. Man har inte alltid lust att prata om det här med övergrepp med vilt främmande människor. Det är först nu tack vare min psykolog som jag kan ens kan prata (eller skriva) om det. Jag har tidigare bara känt skam och skuldkänslor.

Det blev långt.... Sorry :o inte meningen att skriva om tråkigheter här men jag hoppas att du kan förstå lite hur jag tänker och känner.

:bow:
Starkt jobbat att ta i tu med det, och att du vågar dela med dig!!:bow:

Ammningen ska vara mysigt för både dej o bebisen, och är det bättre för ditt välmående, och på detta sätt även din bebis välmående, så ska du absolut köra med flaskan. Kärleken och närheten är ju där oavsett:love:

Oj, jag vill börja med att säga att jag är imponerad att du är så stark att du berättar detta för oss! :bow::bow:

Jag är samtidigt otroligt ledsen att du har tvingats att gå igenom något sådant. Det är bra att du får hjälp att prata om detta och bearbeta detta! Du verkar stark så det kommer gå bra!

Jag hoppas att du hittar tillbaka så mycket som det bara går. Och jag tror att ni kommer hitta er väg. Du och ditt barn kommer lösa det på ert sätt.

Förlåt om jag rev upp något, jag är mest en nyfiken amatör och har ingen åsikt av vad som är rätt och fel. :crazy:

Juzzen och Zask vad goa' ni är :love:

och tack zask för att du frågade... Tror det var bra med en liten knuff, det var skönt att få ur sig det till utomstående. Jag tog absolut inte illa upp eller som att du kritiserade något.

Jag vet inte heller vad som är rätt och fel när det gäller amning och ersättning och tycker att det är upp till varje förälder att avgöra vad som är bäst för dem. Men av vad jag har förstått av prat och diskussioner runt omkring så är amning "det enda rätta" :mad: till och med min egen mamma kan inte förstå hur jag kan välja bort amning. Nu vet hon inte orsaken iofs men det gör mig ändå vansinnigt besviken på henne.

Klart det är upp till var och en..Många tänker nog som första tanke att det är för att mamman är fåfängd och inte vill för att denna inte vill förstöra sina bröst, är bekväm osv osv.(för det finns dom som väljer bort det av egoistiska skäl)

Men som sagt, man ska aldrig döma någon innan man vet orsaken till folks beslut. Folk som inte vet, har klart fördomar och åsikter..men DU vet ju varför, och det är DITT beslut.Så strunt i vad folk säjjer, du vet ju varför! Som jag skrev innan, kärleken och närheten får du ju ändå med ditt barn! Kanske känner du när barnet kommer att det går bra ändå, eller så känner du absolut Nej, men oavsett, så är det ditt beslut och det kommer bli toppen iaf, det är ju bara en liten del av allt..

Jag beklagar att du fått gått igenom något så fruktansvärt, men beundrar dej för din styrka och att du tänker framåt, med olika lösningar beroende på hur mkt du orkar..Bra och mkt ansvarsfullt!:bow:

Jag vet hur det är att gå igenom tuffa saker man upplevet, men andra sidan är så mkt ljusare och du blir så mkt starkare när du mött dina demoner, dom kan inte skada dig längre, du har rätt till ett fint och vackert liv, vilket du har börjat gruna med din styrk att möta det som gjort dej illa, bra jobbat!:love:

Det är säkert en del av bearbetningen att våga skriva om det! Jag förstår att det inte är lätt. Allt sånt måste göra dig starkare! :bow::bow:

Jag var mest nyfiken för att jag inte funderat så mycket om just amning. Självklart ska man hitta sin egen väg och det har ingen annan något med att göra! Rent spontant tycker jag oxå att det känns lite konstigt att någon ska äta från mina bröst, men som du själv skriver, kroppen kanske ser till att det sen känns naturligt och helt plötsligt är det inte konstigt när barnet väl är där.

Sen blir jag förbannad att man utsätter en annan människa för sådan hemska saker men det är ett helt annan disskussion! :mad:

Grattis till en bra arbetsgivare! Här är jag mer eller mindre förtvivlad över ett val (röstning) som jag måste göra senast om en timme. De vill ha ett nytt arbetstidsförkotningsavtal och det kommer troligen att innebära att min sgi sänks och jag kommer alltså att drabbas under lång tid. Säger vi inte ja till detta kommer ett större varsel att läggas. Ska man välja pest eller kolera? Jag har banne mig inte råd att få sgi sänkt med 10%.... Jag har försökt få löfte om att bli undantagen från avtalet de 2,5 månader det rör sog om innan jag går hem, men det går de inte med på.

Ja, jag har insett att jag är oerhört lyckligt lottad! De är guld värda allihop på kontoret, nästan så jag borde sätta in en "Dagens ros" i lokaltidningen. :D

Hur gick det för dig med röstningen? Förstår att det är svårt när man är i vår sist, fy tusan.. :crazy: Inom min bransch slipper vi tack och lov några nedskärningar än så länge, men å andra sidan så är vi vana med att gå på knäna och det är väl inte heller så skoj alla gånger.

viv; Först och främst; :bow: för att du vågar dela med dig av något sådant! Jag hoppas du inte tar illa upp nu - men har du ens tänkt försöka något, i alla fall testa hur det känns att ha barnet vid bröstet när den lilla tittar ut, eller känns det som något helt främmande?

Tack alla, skönt att få stöd :bow: man oroar sig lite när man berättar en sån sak. Att folk ska döma en på förhand...

Zody jag antar att det är lika för oss som för andra däggdjur att bebisen behöver få i sig den första råmjölken. Så då kommer jag absolut att göra det för litens skull. Men som det känns just är det den enda amningen som kommer ske. Jag kommer som sagt ge det ett försök även om det känns väldigt främmande just nu...

*kl*
Kände sparkar för första gången igår :love: jag har nog helt missat eller förträngt det där "fladder-stadiet" för här var det rejäla sparkar som man kunde känna från utsidan. Skum men underbar känsla :laugh:

Det blev ett ja till ett nytt arbetstidsförkortningsavtal och facken och arbetsgivaren har redan kommit överens och skrivit på. Tack vare duktiga representanter från Sveriges ingenjörer lyckades de fixa så att jag och en annan gravid tjej blir undantagna från första början, för att slippa ev gråzoner. Vi kommer alltså inte att riskera sänkt SGI. Det känns riktigt bra! :bow:

Vi går ju redan på ett avtal där vi jobbar 80%, så det känns väl lite så där att gå upp till 100% de 2,5 sista månaderna i graviditeten. Men så länge jag inte har några krämpor så måste ekonomin komma i första hand.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar