Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Kl

Usch vad otäckt stora bitar det är i 8-månadersburkarna! :eek: Det är kuber som är ca 5*5*5 mm och för andra gången fick Vilgot en bit i halsen så han blev helt blå i ansiktet... Kastade av haklappen och skulle precis dra upp honom ur stolen när han lyckades hosta upp den. Otäckt varje gång det är matdags nu. :crazy:

Min iPhone spelade mig ett spratt idag. :rofl: Jag har en jättebra shoppinglista-app som jag använder när jag handlar. Skriver in allt jag ska köpa och sen bara klickar man bort grejerna vartefter man handlar. För den som inte vet hur iPhone funkar så fyller den i ord och rättar stavning om man skrivit något slarvfel. Den visar förslaget och klickar man inte bort det så ersätts ordet man skrivit när man trycker på mellanslag. Det hade iaf den kära iPhonen gjort när jag skrev listan, för den ville att jag skulle köpa något som hette "tabubelagt"! :D Undra vad det är jag missat, har ingen aning! Det visar sig väl när vi ska laga maten vi bestämt för veckan...

Hihi! JAg skulle vilja ha alla men det är ju stört omöjligt.... Jag har ju redan 2.
Ia- Är de lågställda eller ej?

+ mabuse
Får man fråga en liten följdfråga på det?;)

Är det så att ni känner att ni har så pass stor buffert till om det skulle hända något(tex något skulle gå sönder, bil, något i huset, om man nu har hus osv) så att ni utan att bli nervösa kan nalla av sparkontot?
Jag kan ju tillägga det att jag absolut inte missunnar någon detta, och att jag inte är en pengagalning som låter pengarna gå före mitt barn..Men vår buffert är helt enkelt för liten för att nallas på, för allas bästa i längden här hemma!

Vi har varken hus eller bil, så det dyraste vi har som kan gå sönder är kylskåpet. Inte heller någon häst som kan bli sjuk. Det är ju lite det, det finns ju ett samband mellan att vi har mindre än nästan alla andra i tråden (jag får intrycket att de flesta har häst(ar), bil(ar) och hus), att vi genomgående handlar mycket färre prylar och mer begagnat till vår bebis än de flesta andra här, och att vi har ett sparkonto som gör att vi har råd att låta pappan vara hemma utan att behöva gå i personlig konkurs. Vi har mindre, alltså har vi lägre fasta kostnader, alltså har vi haft möjlighet att spara mer. Och vi kan leva billigt några månader utan problem.

Hade vi levt som ni andra, med hus, hästar, bilar, så kan jag lova att vi inte heller hade haft råd att dela på föräldraledigheten. Att vi har möjlighet beror ju på att vi har prioriterat det, och gjort val därefter - inte på att hos oss regnar det manna från himlen.

Därför blir det lite skevt att få höra att vi tycker prylar och pengar är viktigare än barnets välmående, när vi har valt bort en massa materiella saker för att istället kunna prioritera t ex tid med bebis för bägge föräldrarna.

Jag använder dessutom mitt sparkonto just som en buffert - tjänar jag extra åker pengarna in på sparkontot, dyker det upp en extra utgift så tar man från det istället. I våras när jag var sjuk så gjorde jag inte av med nånting nästan och då fylldes sparkontot på, och det är ju pengar jag kunnat plocka ut nu istället.

Oj, men unnar du dig aldrig nånting? (mer än delad tid med bebis) Alltså bara till dig själv? Ska årslönen på banken aldrig nyttjas? Eller kommer den göra det när sambo är hemma med bebbe?

Fast att ha låga fasta kostnader är ett alldeles utmärkt sätt att ha utrymma för att kunna unna sig saker, tycker jag. Nu unnar jag mig att vara hemma länge med sonen, tidigare har jag unnat mig ett par Londonresor om året utan att behöva nagga av sparkapitalet. Lyx, tycker jag! För att inte tala om vad skönt det är att ha de där pengarna där när man behöver dem.

Det tror jag absolut! Jag skulle väldigt gärna ha mer pengar än jag har på sparkontot faktiskt! :) Men det löser sig när jag börjar jobba igen ochsambo är hemma :)

Det är klart jag gör, men inte mer än att den där årslönen är kvar. Men jag unnar mig ridning två dagar i veckan till exempel, fast jag inte skulle ha råd egentligen den här terminen på min fp. Och jag unnar mig ett träningskort. Så medan jag är föräldraledig så går sparkontot back - å andra sidan gick det ju extra mycket plus i våras när jag var sjuk, så sett över hela året går det nog på ett ut ungefär.

Jag pluggade länge och var fattig som en kyrkråtta, så när jag började jobba sen så prioriterade jag sparandet.

Fast att ha låga fasta kostnader är ett alldeles utmärkt sätt att ha utrymma för att kunna unna sig saker, tycker jag. Nu unnar jag mig att vara hemma länge med sonen, tidigare har jag unnat mig ett par Londonresor om året utan att behöva nagga av sparkapitalet. Lyx, tycker jag! För att inte tala om vad skönt det är att ha de där pengarna där när man behöver dem.

Ja, precis, låga fasta kostnader gör att vi kan ta lyxen (typ semestrar) och många oväntade kostnader eller så från det löpande. Är det någon månad inga sådana kostnader så lägger vi lite extra på sparkontot, så har man det de månader lyx- eller nödkontot blir lite mer belastat.

Låga fasta kostnader is da shit! ;)

Smart! Själv sparade jag när jag pluggade och köpte hästen på första månadslönen. Såhär i efterhand önskar jag att någon dragit i handbromsen och bett mig vänta med hästen nåt år... Fast samtidigt, då hade jag inte haft den häst jag har idag och kanske faktiskt inte haft häst alls, då livet ändrades enormt ett år senare...

Äh, nuförtiden får jag bara jobba sjukt bra när jag jobbar, så jag får bonus varje år att spara :)

Det skiljer ju bara en dag på våra bebisar, kanske därför de är så lika ;)

A sover fortfarande, peppar peppar. Väntar på att sambon ska komma hem så jag med kan sova. Är lite nojjig och kan inte somna förrän jag vet att han inte ligger i diket eller träffat på någon älg. Men så hade vi ju ganska mycket skit som hände förra året :cool:

Tror det också;)
Usch, förstår dig, och din oro!

Hur gör du när A skriker, tar du upp direkt eller låter du honom ligga kvar en stund och se om han lugnar sig..Jag har så svårt att låta henne skrika, men som idag skrek hon till lite, sen somnade hon om...man kanske ska ha lite is i magen...

Blir lite förvånad här... I en annan tråd har du ju skrivit att du tar den höga bendekstnaden med att ha så nära till allt....
Jag var nyfiken i tråden vad du gav för boendet :)
Jag skulle vilja jämföra ett centralt stockholmsboende med ett villa på landet med hästar - hade varit kul att se... Sen behöver du ju naturligtvis inte säga på kronan ;)

Jag är själv lite upp ner med all shopping. Imellanåt är det kul att shoppa- sen kan jag ta det lugnt i ett halvår. Men jag skulle aldrig handla om inte pengarna fanns.
Vi har lite pengar sparade men lever livet också. Livet är lite för kort för att vara miljonär när man dör ;) Det är mitt motto!!!
SAmtidigt vill jag inte behöva äta snabbmakaroner i 3 månader heller ;)

Zazzarazz- Tänk över att du kan resa jrden runt en gång om året m du inte betalar stallhyran. Eller sätta på sparkontot om man tycker det är roligare.

Senast ändrad:

Ja, vår lägenhet här kostar mer än en lägenhet på landet. Så relativt sett, med tanke på att vi bor i en ganska liten lägenhet, så har vi hög boendekostnad. Dock inte på samma nivå som en hel gård med hästar och allt. ;)

Nu bor inte vi i centrala stockholm, men en trea där kostar i runda slängar 4 miljoner, och har en månadskostnad på kanske 4000, även om det kan variera. Lägenheter med låga månadskostnader blir ofta dyrare, och vice versa, så i slutändan går det på ett ut ungefär. Säg att man har 10% i kontantinsats, då landar månadskostnaden någonstans runt 11000.

För övrigt - ingen risk att jag dör som miljonär, så otroligt enkelt att spara ihop pengar i den storleksordningen är det inte, då behöver man högre inkomster än vad jag har.:D

Senast ändrad:

Det var inte så jag menade :) Jag menade att jag hellre lever livet nu än blir miljonär ;)
Vi väljer ju alla vad vi lägger pengar på. Iaf dom som har pengar över att spendera efter räkningarna är betalde.
Jag känner att det börjar bli tajt nu- det kostar ju mer med djuren och allt annat också för tillfället. Jag har fått nalla av sparkontot någon gång men prioriterar ändå livet just nu. Jag får aldrig uppleva denna tiden igen. Gå hemma och mysa med vårt barn.

Sen så kan ju jag sälja alla saker om jag behöver pengar iofs...

Ja, det gör jag också. Och att kunna dela på föräldraskapet är en superviktig del av att leva livet för mig! Därför prioriterar vi det framför att låta sparkontot växa i år - men eftersom sparkontot har fått växa tidigare, så har vi råd att dela nu. Det hänger ju ihop, det är svårt att leva livet för pengar som inte finns.:)

Ja det är underbart att det går att priritera tycker jag :)
Sen har jag inte konto som klarar hur mycket som helst... Så sambon får dra det tunga lasset under barnets första år...
Han får vara hemma lite när hon är lite större :) Då kan de leka o ha kul hela dagarna ett tag :)
Men då ska jag ha ett fast heltidsjobb att gå till och "lagat" sparkontot efter en dyr hästdöd, min sjukdom, graviditet och föräldrapeng ;)
Då lär ju både barn och hästar kosta ännu mer om de ska vara något att ha kvar ;) Hästarna alltså. Det lät sm om jag skulle sälja mitt barn ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar