Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Zazzarazz- Tänk över att du kan resa jrden runt en gång om året m du inte betalar stallhyran. Eller sätta på sparkontot om man tycker det är roligare.

I know! Vill helst inte tänka på hur mkt pengar jag har lagt på min häst de (exakt) fem åren jag har haft honom... Men jag tror ärligt talat inte tt jag varit lyckligare om jag haft dom dryga 500 tusen på banken nu...

Gonatt alla! :)

Det var lite det jag ville komma fram till.... Bara man har så man klarar sig kan man vara nöjd. Resten är bonus :)

Jag tror helt ärligt inte att vi hade ändrat något på ledigheterna i vilket fall... Möjligtvis att sambon hade varit hemma nu i dec jan kanske. Men vilket jobb hade velat att man hattade så???

Det är ju rätt sjukt att vår stora gård kostar mindre än hälften av vad en liten lägenhet i sthlm gör... Fast under hållet på gården gör nog att det blir dyrare i slutändan iaf iofs...

Gården vi köpte nu, jättejätteolägligt mitt i småbarnslivet, har vi väntat på i fem år. Nu gick mannen bort just nu och vi fick erbjudande att köpa den. Eftersom vi tycker det här är den ultimata gården och uppväxtstället för våra barn fixar vi det iaf. Vi kommer att dela så lika vi kan på ledigheten.Jag har börjat jobba lite nu och kommer börja jobba mer när sambon kommer loss mer på jobbet. I vår familj tjänar vi så gott som lika så det kvittar vem som jobbar eller är hemma för pengarnas skull. Kan nog vara så att jag tjänar mer t.o.m... Eftersom vi har hela lånen som bottenlån så har vi valt att ha tre år som så gott som amorteringsfria och lägga pengarna på rust istället. Det innebär att vi har en kostnad på ca 4000:- per månad just nu på lånen.

Jag valde att betäcka stoet samtidigt som mej själv för att få lite mer tid till bebis. Nu har jag ju sådan tur så jag har min hemmafrumamma bor på granngården så vill jag rida dagtid så är det inga problem heller.

Shoppar inte mycket alls heller. Köpte ett par leggings för en månad sedan, innan det vet jag inte när jag köpte något till mej själv. Alicia får bara det hon behöver mest. Det flesta leksaker är från när sonen var liten. Eller t.o.m när jag var liten. Alla hennes ytterkläder är begagnade, utom mössan. Tycker om att "fönstershoppa" men är så snål och kräsen så det blir oftast inget iaf ;)

Med sonen var jag hemma 6 månader och pappan 13 månader (tror jag det blev...)

Kl

Apropå tal om pengar och fördelning av f-ledighet beroende på inkomst osv. Det verkar som att de flesta här inte har gemensam ekonomi med sin sambo/man. Jag är lite nyfiken på hur ni fördelar barnets kostnader mellan er, och speciellt när den ena är hemma och tjänar mindre. Jag hade delad ekonomi med min förra sambo och jag tyckte det var jättebökigt när vi gjorde saker tillsammans. Inte för att det var så himla noga egentligen, men ändå höll man lite koll på vem som betalade vad så det skulle gå någotsånär jämnt upp i slutänden. Därför tog jag upp det här med gemensam ekonomi ganska tidigt med min nuvarande man. Även om han tjänar mycket mer än mig så tycker jag ändå att ekonomin i helhet blir bättre än om var och en ska se till själv bara. Svårt att förklara, men man lägger upp en gemensam sparstrategi, tänker lite extra innan man köper dyrare saker (som iPad, t.ex :angel:).

För att återkomma till saken, delar ni 50-50 på barnets grejer, betalar ni varannan gång, betalar den som jobbar större del, eller hur funkar det? Jag är helt med på att man kan ha delad ekonomi utan barn, men med barn känns för mig krångligt. Berätta gärna hur ni gör! :idea:

Vi har inge delad ekonomi här hemma. Var tjänad krona tillfaller oss båda. Fast att min sambo inte har hästar som intressen.
Därimot tar jag "hand om" ekonomin.

Förstår inte riktigt heller hur man klarar av att dela allt i sitt liv utom ekonomin... MEN jag förstår det om det finns anledning till det. Att den ena slösar upp varenda krona medans den andra är en spara. Eller om det finns skulder och lån hos den ena som den andre inte delar med denna.
Är det A som äger huset ska ju inte B betala kanske.

Vi har egna konton men ändå räknar jag oss som gemensamekonomi. Vi har aldrig räknat ut hur mycket den ena ska betala utan det blir som det blir. Däremot har vi en tyst överenskommelse att han alltid betalar huslån och jag står alltid för mat och bilkostnader (bensin, service m.m.). Tror det blev så eftersom jag flyttade först in i hans hyresrätt, frågade aldrig om han ville att jag skulle betala för hyran utan istället tog alla matkostnader.
Ibland står vi och frågar varandra 'ska du eller jag betala', varje gång har vi kommit fram till att det kvittar för det jämnar ut sig i slutändan. Fördelen med egna konton är väl att jag alltid vet vad jag har på kontot.

Här delar vi oxå på allt rätt av. T.o.m hästarna. Men om jag vill köpa en ny dyr sadel så vill jag inte belasta honom utan väljer kanske att jobba lite extra för att få ihop pengar. Likaså har han gjort med sina spelkonsoller.

Vi har inge delad ekonomi här hemma. Var tjänad krona tillfaller oss båda. Fast att min sambo inte har hästar som intressen.
Därimot tar jag "hand om" ekonomin.
Precis så har vi också. Alla pengar rakt in på ett gemensamt lönekonto. Det mesta av sparandet är också till gemensamma konton förutom att vi har pensionspar och varsitt eget sparkonto också, men där går det inte in alls lika mycket som till det gemensamma. Det är också jag som har "hand om" ekonomin.

Sen håller jag också med om att det kanske funkar bättre med delat om man har väldigt olika syn på pengar eller om den ena har dyra intressen som den andra inte vill vara med att betala på.

Förstår inte riktigt heller hur man klarar av att dela allt i sitt liv utom ekonomin... MEN jag förstår det om det finns anledning till det. Att den ena slösar upp varenda krona medans den andra är en spara. Eller om det finns skulder och lån hos den ena som den andre inte delar med denna.
Är det A som äger huset ska ju inte B betala kanske.

Vi har delad ekonomi, tycker det är väldigt bekvämt att ha egna pengar. Vill jag köpa nåt, så behöver jag inte kolla av med mannen att det är ok, och vice versa. Han tjänar ju mer också, skulle kännas skevt för mig att göra av med hans lön på mina privata intressen. Annars har vi väldigt lika inställning till ekonomi, har inga lån förutom studielån och det gemensamma bostadslånet, och så vidare.

Tycker det är väldigt enkelt - vi räknar ihop hur mycket det gemensamma går på per månad ungefär (vi gör det inte varje månad, utan kollar av då och då att det stämmer på ett ungeför), sen delar vi upp den kostnaden efter inkomst. Om jag tjänar 10 000 och min man 20 000, och de gemensamma kostnaderna är 9000, så betalar jag en tredjedel och han två tredjedelar. Den summan går på autogiro till min man en gång i månaden, och sen betalar han allt gemensamt inklusive barnet.

Pengarna som blir över gör man vad man vill med.

Jag skulle tycka det kändes väldigt märkligt att slå ihop våra sparkonton, t ex, varför ska jag ha hans pengar? Vill jag köpa en häst till mig själv i framtiden skulle det vara jättekonstigt att ta hans sparpengar till det, likaså om han köper en dyr tröja så behöver inte jag känna att jaha, där gick pengarna jag hade behövt köpa nya skor för.

Kl

Apropå tal om pengar och fördelning av f-ledighet beroende på inkomst osv. Det verkar som att de flesta här inte har gemensam ekonomi med sin sambo/man. Jag är lite nyfiken på hur ni fördelar barnets kostnader mellan er, och speciellt när den ena är hemma och tjänar mindre. Jag hade delad ekonomi med min förra sambo och jag tyckte det var jättebökigt när vi gjorde saker tillsammans. Inte för att det var så himla noga egentligen, men ändå höll man lite koll på vem som betalade vad så det skulle gå någotsånär jämnt upp i slutänden. Därför tog jag upp det här med gemensam ekonomi ganska tidigt med min nuvarande man. Även om han tjänar mycket mer än mig så tycker jag ändå att ekonomin i helhet blir bättre än om var och en ska se till själv bara. Svårt att förklara, men man lägger upp en gemensam sparstrategi, tänker lite extra innan man köper dyrare saker (som iPad, t.ex :angel:).

För att återkomma till saken, delar ni 50-50 på barnets grejer, betalar ni varannan gång, betalar den som jobbar större del, eller hur funkar det? Jag är helt med på att man kan ha delad ekonomi utan barn, men med barn känns för mig krångligt. Berätta gärna hur ni gör! :idea:

Som sagt - jag för över en summa till min man varje månad, sen betalar han allt. Visst, lite prylar till barnet köper jag också för "mina" pengar så att säga, men det sätter jag på mitt hobbykonto, plus att jag får barnbidraget. Dyrare saker som bilbarnstol betalar han.

Annars delar vi på samma sätt som vanligt, man betalar till de gemensamma utgifterna beroende på hur stor del av de gemensamma inkomsterna man har. Jag betalar mindre än vanligt nu när jag varit hemma, när min man är hemma kommer han betala mindre än vanligt.

Dyra gemensamma saker pratar vi om innan vi köper, dyra saker man själv skulle vilja ha mest för nöjes skull (typ ny mobil) betalar man själv.

Det är ju rätt sjukt att vår stora gård kostar mindre än hälften av vad en liten lägenhet i sthlm gör... Fast under hållet på gården gör nog att det blir dyrare i slutändan iaf iofs...

Gården vi köpte nu, jättejätteolägligt mitt i småbarnslivet, har vi väntat på i fem år. Nu gick mannen bort just nu och vi fick erbjudande att köpa den. Eftersom vi tycker det här är den ultimata gården och uppväxtstället för våra barn fixar vi det iaf. Vi kommer att dela så lika vi kan på ledigheten.Jag har börjat jobba lite nu och kommer börja jobba mer när sambon kommer loss mer på jobbet. I vår familj tjänar vi så gott som lika så det kvittar vem som jobbar eller är hemma för pengarnas skull. Kan nog vara så att jag tjänar mer t.o.m... Eftersom vi har hela lånen som bottenlån så har vi valt att ha tre år som så gott som amorteringsfria och lägga pengarna på rust istället. Det innebär att vi har en kostnad på ca 4000:- per månad just nu på lånen.

Fast det blir lite snett, i de 11000 jag räknade upp ingår uppvärmning, amortering, yttre underhåll av huset, snöskottning, gräsklippning osv. De rena räntekostnaderna på lånet är mycket mindre.

Ja precis, det är det jag menar. Räknar jag in uppvärmning (som vi inte vet än utan bara kan speculera i) och allt annat så blir nog mitt boende dyrare iaf. Iofs sköter grannen snöskottning och gräsklippning kostar oss ju bara tid men det är ju pengar det oxå :) Och vi amorterar ju minimum just nu dessutom.

Gräsklippningen kostar väl någon krona, eftersom ni måste köpa och underhålla gräsklipparen, och ha bensin till den. Det är ju en kostnad som ingår i månadsavgiften om man bor i bostadsrätt.

Vi har delad ekonomi, tycker det är väldigt bekvämt att ha egna pengar. Vill jag köpa nåt, så behöver jag inte kolla av med mannen att det är ok, och vice versa.

Pengarna som blir över gör man vad man vill med.

Jag skulle tycka det kändes väldigt märkligt att slå ihop våra sparkonton, t ex, varför ska jag ha hans pengar? Vill jag köpa en häst till mig själv i framtiden skulle det vara jättekonstigt att ta hans sparpengar till det, likaså om han köper en dyr tröja så behöver inte jag känna att jaha, där gick pengarna jag hade behövt köpa nya skor för.
Men brukar det inte jämna ut sig i längden då? Om du köper något dyrt en månad så köper han säkert något annat en annan månad.

Har ni inget gemensamt sparkonto alls? Nu spar ni säkert båda två, men om den ena alltid handlar slut på sin lön och den ena är duktig på att spara, hur gör man då om man ska köpa något dyrare, t.ex resa, möbler, bil? Gäller inte just er utan jag spånar rent allmänt. I mitt förra förhållande var det alltid han som fick betala de dyrare sakerna för att jag inte hade så mycket inkomst. Det kändes konstigt, nu är alla pengar våra och då känns det inte alls konstigt även om det är min man som faktiskt dragit in pengarna.

Haha, när du skrev om ditt iPad-inköp tidigare i tråden så visade jag det för sambon och sa att jag är väldigt glad att vi inte har gemensam ekonomi ;) (du skrev något om att man tänkte efter innan man unnade sig något för gemensamma pengar, eller liknande)

Vi har skild ekonomi. Gemensamma utgifter, inklusive barnets, betalar vi procentuellt efter inkomst. Vi (jag) betalar alla (gemensamma) räkningar varje månad och meddelar sambon hur mycket hans andel är. Vi har ett gemensamt sparkonto för större inköp till "huset" och två sparkonton för E som vi båda har tillgång till. Ett ska bli en slant som ska bli hans när han blir myndig eller liknande, och ett är för större inköp till honom. Stackaren bekostar själv dessa konton med delar av sitt barnbidrag ;)

Hrmm... Nja, vi bor på mina föräldrars granngård och använder deras klippare... Får inte tanka den heller... Plus att jag har hästen står hos dem och betalar inget för foder eller något. Brukar passa på att köpa mineraler eller betfor eller så när det är slut. Min pappa har svårt att visa känslor och det här är nog hans sätt att säga "Jag älskar dej" så jag tror han skulle bli sårad om vi inte tog imot det.

Men brukar det inte jämna ut sig i längden då? Om du köper något dyrt en månad så köper han säkert något annat en annan månad.

Det gör det säkert, men det fina med att ha egna konton är att man inte behöver hålla ordning på om det gör det! :D Dessutom jämnar det nog inte riktigt ut sig, min man har t ex större klädkonto än jag, men han tjänar också mer och har slitit för att få den lönen. Jag har ju valt ett låglöneyrke, och prioriterat bort höga inkomster.

Har ni inget gemensamt sparkonto alls? Nu spar ni säkert båda två, men om den ena alltid handlar slut på sin lön och den ena är duktig på att spara, hur gör man då om man ska köpa något dyrare, t.ex resa, möbler, bil? Gäller inte just er utan jag spånar rent allmänt. I mitt förra förhållande var det alltid han som fick betala de dyrare sakerna för att jag inte hade så mycket inkomst. Det kändes konstigt, nu är alla pengar våra och då känns det inte alls konstigt även om det är min man som faktiskt dragit in pengarna.

Nej, just sparkontot skulle kännas jättekonstigt att ha gemensamt, det har man ju själv gnetat ihop genom att avstå från nöjen, det vill jag bestämma över själv. Jag sparar inte för oss bägge, jag sparar för mig själv. Han sparar mer, eftersom han tjänar mer. I den gemensamma ekonomin, som jag betalar min del av varje månad, ingår också en summa för större utgifter som möbler och semestrar. Så såna saker går på det gemensamma, som min man betalar (och jag betalar genom att betala till honom varje månad).

Om den ena alltid gör slut på alla pengar och den andra vill spara verkar det ännu svårare att ha ett gemensamt konto, är inte risken att den som alltid gör slut på alla pengar länsar det då? Alltså, om man har problem med att den ena gör slut på alla pengar så tror jag inte man löser det genom att ge den personen tillgång till alla pengar och inte bara de egna. Har man delad ekonomi så kan ju den som gillar att spara åtminstone göra det ifred, tänker jag mig? Utan att den andra är där och nallar?

Haha, när du skrev om ditt iPad-inköp tidigare i tråden så visade jag det för sambon och sa att jag är väldigt glad att vi inte har gemensam ekonomi ;) (du skrev något om att man tänkte efter innan man unnade sig något för gemensamma pengar, eller liknande)

Vi har skild ekonomi. Gemensamma utgifter, inklusive barnets, betalar vi procentuellt efter inkomst. Vi (jag) betalar alla (gemensamma) räkningar varje månad och meddelar sambon hur mycket hans andel är. Vi har ett gemensamt sparkonto för större inköp till "huset" och två sparkonton för E som vi båda har tillgång till. Ett ska bli en slant som ska bli hans när han blir myndig eller liknande, och ett är för större inköp till honom. Stackaren bekostar själv dessa konton med delar av sitt barnbidrag ;)

:DVi har exakt samma system, förutom att vi har ett istället för två sparkonton till barnet. Eller snarare, jag sätter undan en del av barnbidraget på två fonder, men kontot står ju på mig. De pengarna är våra, men öronmärkta för bebis framtida behov typ insats till lägenhet eller liknande.

Om den ena alltid gör slut på alla pengar och den andra vill spara verkar det ännu svårare att ha ett gemensamt konto, är inte risken att den som alltid gör slut på alla pengar länsar det då? Alltså, om man har problem med att den ena gör slut på alla pengar så tror jag inte man löser det genom att ge den personen tillgång till alla pengar och inte bara de egna. Har man delad ekonomi så kan ju den som gillar att spara åtminstone göra det ifred, tänker jag mig? Utan att den andra är där och nallar?
Så behöver det inte vara. Nu har ju vi skaffat oss hus, bilar osv efter vad den gemensamma ekonomin tillåter, men skulle vi nu dela upp kostnaderna mellan oss skulle jag inte få så många kronor över när allt är betalt. Alltså skulle jag inte kunna spara så mycket. Nu är det istället jag som har sett till att vi har ett genomtänkt sparande till olika ändamål och jag är övertygad om att det är betydligt mer än om vi strikt skulle sköta vår egen ekonom. :idea: Inte för att min man slösar, utan för att han inte har lika stort behov av att planera för framtiden som jag har.

Så för vår del är det bara en fördel. Det är så kul att läsa om hur alla har det, det är så himla olika men alla tycker att sin lösning är den bästa! :laugh:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar