Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Och hur byter man fonder, och när? Alltså vart ser man om det börjar, eller helst innan, det går dåligt i en fond?

Man byter fonder via sin internetbank. Det går inte att se innan när en fond kommer gå dåligt, den som kunde veta sånt skulle bli miljonär. Man kan se utvecklingen, och om den börjar gå neråt, men då vet man förståss inte om det är en tillfällig svacka som kommer vända, eller början på ett rejält nerförslut... :cool:

Eftersom man måste vara väldigt insatt i fonden och de värdepapper den investerar i för att kunna förutse sånt, och alltså spekulera i värdepapper, så skippar jag fondbytena och väljer fond utifrån det sätt jag tänker spara på. Jag försöker alltså välja fonder som långsiktigt utvecklar sig på det sätt som är lämpligt för det jag behöver, snarare än att försöka hoppa mellan fonder i spekulationssyfte. Ska man spekulera, och har tillräcklig koll för att göra det framgångsrikt, så tror jag det är bättre att köpa värdepapper direkt, istället för att ta omvägen runt fonder (det kostar ju att ha pengar i fonder också).

*kl*
TOMTEMOR!!!
Fy på mig!!! Jag har glömt skicka paketet!!!
Inser nu att det är måndag idag... Får väl gå o slå in den iaf ;)
Skickar imorgon!

Fyy dig :p
Ingen fara! Därför datumet är satt ett tag innan jul så alla paket ska hinna fram trotts lite missar! :)

Finns fortfarande någon enstaka som jag inte hört något av!?!

Vad betalar man för den då?

Det har jag ingen koll på just nu. :p Det är väl några procent på insatt belopp. Fördelen är som sagt att man kan byta och sälja fonder "skattefritt", vilket inte är möjligt i vanligt fond/aktiesparande.

Fast läser man här låter det som att det finns nackdelar också, förluster blir inte avdragsgilla, så sjunker fonderna i värde blir smällen hårdare?

Det är ju tänkt som ett långsiktigt sparande och över tid går ju börsen alltid upp. Jag spar inte jättemycket till denna försäkring, bara några hundralappar per månad just nu, för att avsikten är att "aldrig" behöva ta av dom. Vilgot har också en försäkring och den ska användas precis som du beskrev sparandet till ert barn, det är inte direkt till honom utan tänkt att användas som hjälp vid större inköp som kanske körkort - bil - lägenhet osv.

Kortsiktigt sparande/buffert har vi på ett vanligt e-sparkonto och dom pengarna har gått till bl.a resor, kontantinsatser på bilarna och andra större inköp.

Jag vill behöva göra så lite som möjligt, inte köpa och sälja själv. Det är jag på tok för ointresserad för att göra. Vet att vi har en del högrisk iaf. Men jag vet inte om allt är det. De får väl stå kvar där de är ett tag till så ska jag försöka sätta mej in i det såsmåningom.

Ni som ger era barn gröt, hur stora portioner får de?
Till Alicia blandar jag 2 dl vatten och ca 7 skopor pulver (Nestle havregröt) och hon vill ha mer efter det!!! Så nu äter hon en macka oxå :s

Då förstår jag, egentligen spelar det ingen roll att man kan byta gratis, för du tänker inte byta fonder och flytta pengarna, men den dagen ni tar ut dem, om 20 år eller så, så slipper ni skatta för vinsten som ackumulerats under åren?

Jag vill behöva göra så lite som möjligt, inte köpa och sälja själv. Det är jag på tok för ointresserad för att göra. Vet att vi har en del högrisk iaf. Men jag vet inte om allt är det. De får väl stå kvar där de är ett tag till så ska jag försöka sätta mej in i det såsmåningom.

Det är jättenkelt, det står i fondbeskrivningen hur hög risk det är (en siffra mellan 1 och 7, 1 är låg risk, 7 är hög), så det hinner du sätta dig in i på fem minuter, bara att läsa innantill. :)

Jag har gjort så att jag lade ner kanske en halvtimme när jag valde fonder i första läget, sen kollar jag av kanske en gång om året att de uppför sig så som jag förväntat mig. Är också en mycket lat sparare som inte orkar sälja och köpa en massa! :D

1-1,5 dl vatten blandad med pulver brukar hon oftast äta, igår blev det nog närmre 2 dl vatten vid lunch. Pulver har jag ingen aning om hur mycket jag tar, jag häller i och rör om till en lagom konsistens. Sedan brukar hon även äta lite fruktpuré eller liknande efteråt :)

Delvis korrekt uppfattat. Byta fonder tänker jag göra, så man kan placera pengarna i de fonder som går bäst för tillfället. Har man ingen kapitatförsäkring betraktas ju ett byte som sälj och köp och du skattar för vinsten på det du säljer. Alltså känns det ganska riskabelt att sälja/köpa om man inte har total koll. Jag kan byta utan att bekymra mig för det. Det belopp jag ser på internetbanken är det jag har, skattat och klart. Står även vad saldot är procentuellt av insatt belopp.

Ahh, det skulle jag ju kunna göra, ge henne en banan efter. Just nu har hon ledsnat på pureer och vill ha "riktiga grejer"... Det känns lite dumt att ge mer än 2 dl gröt... Men sedan äter hon inte så mycket på resten av dagen heller. Hon verkligen älskar gröt! Kanske skulle ge henne en sväng på eftermiddagen oxå? Vad tror ni?

Mabuse: Hmm, så fort jag hittar lådan med de papprena ska jag sätta mej och kolla igenom dem igen. Kanske återkommer med frågor. Blev lite sugen på att hålla mer koll på dem nu ;)

Ingen som är sugen på att gå på strömsholms luciashow på söndag?

Det hade vi gärna gjort men det är lite långt! ;) Har dessutom fått besked att min 2-åring (snart 3-åring) är ridbar så han ska hämtas i helgen. Jag fick ju ge upp mina egna inridningplaner då jag inte har nåt ridhus. Så nästa vecka herrejösses måste jag åka till ridhus ett par kvällar för att försöka styra bebishäst. Ska bli så kul!!

Appropå gröt så gör jag egen. Jag tar nästan 3 dl vatten och drygt 1 dl gryn så det blir lagom. Det räcker till två portioner kanske? Men då ammar jag ju också. Ture får gröt morgon + kväll samt lite potatis o grönakspureer mitt på dagen. Där utöver fri tillgång på mjök.

Appropå mat så har Ture bara fått smaka på burkmat en gång och då fick han prickar i ansiktet. Han som aldrig reagerat på något. Så jag fortsätter göra egen mat så länge jag orkar. Kanske inte berodde på det men ändå...

Jag har förresten inte uppdaterat om hans astma! Som förhoppningsvis inte var astma!!!!! :) Han blev aldrig bättre av medicinerna så förra veckan pratade vi med läkaren igen som föreslog att vi helt enkelt skulle ta bort alla mediciner. Så det gjorde vi - och nu är han bra. Så hoppas hoppas att det bara var slem i brösten fr förkylning som han hade svårt att bli av med!!

Jag har förresten inte uppdaterat om hans astma! Som förhoppningsvis inte var astma!!!!! :) Han blev aldrig bättre av medicinerna så förra veckan pratade vi med läkaren igen som föreslog att vi helt enkelt skulle ta bort alla mediciner. Så det gjorde vi - och nu är han bra. Så hoppas hoppas att det bara var slem i brösten fr förkylning som han hade svårt att bli av med!!

Åh så skönt! :banana:

Oj vad hon äter! :eek: Min S är en liten sparv tror jag, hon äter inte mycket alls och nu med en tand på gång äter hon ännu mindre. :crazy: Som igår åt hon gröt på 0,5 dl vatten till frukost med lite fruktpuré, amning till mellis, 100 gram burkmat till lunch och lite frukt efteråt. Fri amning under eftermiddagen och gröt på 1 dl vatten och lite fruktpuré till kvällen. Hon åt inte upp kvällsgröten dock. Ca. 150 ml välling och lite amning precis innan sängen också.

Just maten är något som är oerhört jobbigt här just nu, och även om vi VET att barn inte svälter sig själva och att S alldeles säkert får i sig tillräckligt så är det skitjobbigt att hon inte äter som hon brukar. Visst, hon äter inga enorma mängder normalt heller men då slipper man i alla fall truga. :crazy:

*kl*
Här har vi påbörjat julbaket idag! Kanel- och ingefärsbiscotti blir det idag, imorgon ska jag nog göra mjuk pepparkaka och på torsdag blir det saffransbullar med mandelmassa. :d

Ni som ger era barn gröt, hur stora portioner får de?
Till Alicia blandar jag 2 dl vatten och ca 7 skopor pulver (Nestle havregröt) och hon vill ha mer efter det!!! Så nu äter hon en macka oxå :s

S äter en portion, nästan. Kan vara ett par skedar kvar. Alltså 1dl vatten + pulver

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar