Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

*kl*

Sparande
Oscar har ett vanligt konto vi sätter in pengar på lite när vi känner för det.
Dvs inte månadsvis. Men en rätt stor summa det hunnit bli ändå.
Tanken är väl att vi ska placera dem i nån slags fond.
Jag och sambon har gemensam ekonomi rakt av.
Och ett backup konto och ett sparande i nån slags kapitalinvestering tror jag det heter. Banktanten sköter den till 100% Vi behöver bara komma dit nån gång per år och stämma av lite med dem och göra lite kråkor på viktiga papper.

Mat
Nåt jag noterat om Oscar så är det att han äter mat (gröt och burkkäk) varannan dag. Varannan totalvägrar han och är skitförbannad. Då är det bara flaskan som gäller med ersättning eller välling. De dagar han äter mat så får han givetvis flaska med.

Ni som slutade amma tidigt och gett ersättning och har barn som även äter välling. Hur länge hade ni tänkt fortsätta med ersättningen. Känner att den börjar bli lite överflödig eller måste de ha det ett tag till för att det är nåt viktigt i det som de måste ha?

*kl* Vad är det med barn?! :D Bara för att jag tidigare idag gnällde om S som inte äter, så är det klart hon äter rejält nu under kvällen istället. Knasiga unge :love:

På tal om knasigt så har hon börjat göra massa smackande ljud med tungan under eftermiddagen. Ibland låter hon som en murlock :rofl: (ni som har partner som spelar WoW eller spelar själva fattar kanske komiken i det hela, jag har skrattat så jag nästan kissat på mig :D)

Är lite tappad bakom nåt när det gäller tvspel/dataspel.
Senast jag spelade tror jag va när jag sparkade igång mitt gamla Nintendo 8bit:D
Men jag kollade på YouTube, vilket charmigt ljud de där murlockarna gör.
Tycker nästan att Oscar låter lite så med ibland. Men mest är det dadadaaadaa och taattaaataa :p

Min man spelar (har haft uppehåll nu sedan mars?) men han har sällan ljud på så jag har ingen aning om hur de låter ;)

*kl*
Måste få fråga er om bad och om hur ni hade gjort/haft för upplägg. Isabella har ju inte fått bada sedan 14 september pga katetern hon hade utan vi har fått tvätta med tvättlapp på skötbordet. Förra månaden blev hon duschad under full panik från hennes sida av sköterskorna dagen innan och på operationsdagen.
Nu har Isabella läkt ihop jätte fint och det är dags att börja bada igen men det går inte så bra. Vi badade igår och hon blev jätte ledsen (förståligt!) och det slutade med att hon fick sitta i mitt knä och vi plaskade med fötterna i baljan - väldigt skeptisk och det gick ganska dåligt det också men samtidigt mycket bättre.
Så hur hade ni gjort? Bara lekt med vatten, typ plaska fötterna? Badat henne lite snabbt ofta för att vänja henne igen? Badat henne sällan? Struntat i att bada henne?
Innan första operationen 14/9 tyckte hon att det var okej och ganska roligt att bada, vi hade alltid en mysstund med henne efter bad inlindad naken i handduk. Samtidigt som jag bara vill strunta i badet så känns det på nå' vis att det är nu vi ska ta tag i det och inte när hon har röjt runt i askan i spisen och vi måste tvångsbada henne.

Oscar tyckte inte det va nån höjdare det här med att bada fram tills för nån månad sen. Vi lät han plaska lite med vattenstrålen i diskhon medan vi höll honom. Sen drog han sig själv så han kom in under strålen. Vidare till att han fick sitta i hon och leka med kranen och strålen, sen smög vi bara i proppen så den fylldes upp. Vi tränade så ett tag och nu fullkomligt älskar han att sitta i sin balja och leka.
Fram tills han tröttnar och kryper ur den då:angel:

Spontant så känner jag att ni ska ta det lugnt och låta det komma i hel´nnes takt.

Ren kan hon bli ändå, ni får väl helt enkelt tvätta henne ännu oftare med tvättlappar.

Hur ska det komma i hennes takt om vi inte introducerar det för henne? Bunke med vatten på golvet i köket medan man lagar mat? Plaska med fötterna i baljan i mitt knä?
Isabella blir ju inte direkt smutsig, bara svettig om fötterna ;) så tvättlappar fungerar kanon och har gjort i 3 månader men bada känns som något man måste för att vara en "bra förälder". Läser man på t.ex. FL så är man jätte hemsk om ens bebis bara badar par gånger i månaden. Jag förstår inte hur de mammorna tänker, bebisar blir ju inte smutsiga? :confused: bad ska vara mys på nå vis enligt mig.

Har du möjlighet att bada tillsammans med henne? :) Min H är inte något jättefan av vatten - inte så att han gråter men man ser skepsisen. Att få bada med någon av oss i badkaret är dock roligare och tryggare än i baljan!

Då skulle jag blivit utskälld på fl :D
Oscar badar kanske varannan vecka. Även om han nu gillar det
så finner jag ingen anledning till att bada var och varannan dag.
Nöjer mig med att torka av lite varje kväll. Är rädd att torka ut honom även om jag häver i så mycket olja i vattnet så han är hal som en ål.

Jupp alla barn måste haft järnbrist innan köpegröt. Vilken tur att de började tillverka gröt :)

S badar kanske två ggr i månaden??? Dock brukar hon duscha med sin pappa ca en gång i veckan. Hon hade en period då hon inte gillade att bada och då fick hon duscha i stället! nu gillar hon att bada men jag orkar inte hälla upp badvatten så ofta. Det är jju liksom så att det ska tömmas oxå.... Då jag får ha baljan på våran toalett och stå obekvämt medans hon badar så är det lite jobbigt. Sen ska vattnet ut och då hamnar hälften på golvet....

Jag håller med Modett, har ni provat att bada tillsammans med henne?

Nu har iofs Tuva alltid gillat att bada, men sen vi började bada tillsammans med henne (har gjort det sedan hon var ca tre månader) så tycker hon att det är ännu mysigare tror jag. Hon fullkomligt älskar sin badanka också, som hon inte kan sluta leka med :)

Vi badar ungefär varannan dag faktiskt. Men hon gillar det så mkt och dyker tom gärna hemma :)

Vi har delad ekonomi. Vi betalar procentuellt av vad vi får in så vi får lika mycket kvar i "fickpengar" Större inköp planerar vi. Sen har vi egna sparkonton.

vi sparar hela barnbidraget för att i framtiden kunna köpa t ex häst, moppe, körkort mm! Även tänkt att hon ska kunna ha en insats till boende i framtiden.

Mina föräldrar hade sparat så jag fick en insats i boende och min mans föräldrar hade inte sparat något. Så vi vill att hon ska ha den förmånen som jag fick. Tack vare mina föräldrar kunde vi köpa vårat hus!

Skulle badat S mer ifall vi hade badkar, längtar tills vi renoverar badrummet på nedre plan. Därska vi ha badkar!!!

Så länge E äter så mycket ersättning och välling som hon gör kvittar det ju vad jag ger till mat eg.

Tillagad mjölk kan man tydligen ge från 8 mån ålder men en liten slurk till vit sås har jag redan gett. Men jag tror inte att jag kmmer att hälla på mjölk på gröten innan året m hon äter den lika bra som nu. Finns ingen anledninga att kmma ihåg o handla hem det ;)
Ang köpegröten så är den ju VÄDIGT enkel att svänga ihop på ett nafs. Vet inte hur det skulle funka med malda havregryn - Det får jag kolla upp.
Mannagryn och grahamsgryn är ju ingen höjdare om man inte kokar det på mjölk så det ska man kanske vänta med... Fast lite risgrynsgröt kommer hon iofs nog att få smaka innan jul ;) Om det går att få till en bra konsistens ;)

Ska bli en spännande natt idag- E har bara ätit gröt och mat innan nu ikväll och en flaska välling nu vid 22. Första dagen utan ersättning. Men det får hon i natt...

KL
Jag fick mitt Secret Santa paket idag :)
Förra gången jag var med så hade tomtemor strulat till det så vi var några som var utan tomte och hej och hå. Jag fick ett tillslut, men det var inte handlat till mig utan någon hade fått två paket och skickade ena vidare.

Fö kom jag på att jag skrev avsändare på mitt paket, kanske var dumt?

Vad jag äälskar denna tråden! Jag har mått dåligt för att jag inte badat Nellan varje dag, eller iaf varannan(för som med allt annat tror jag att alla har mer koll, mer tålamod och badar och donar emd sina barn varje kväll, och usch vad dålig jag är som inte gör det)..och så går man in här och känner sig fullkomligt normal igen:D

Love U guys:)

Det ska inte vara någon som blir utan paket! Möjligen att något paket kommer lite sent men alla ska få ett som dessutom är handlat till den personen! Fast nu va ju inte ni så många att hålla reda på iofs!

Blir lätt för den som fick ditt paket att gissa vem det kom från(eftersom vi i princip vet vad dom flesta heter) Men vet inte mottagaren det så gjorde det inte så mkt!
Därför jag erbjöd er att låna min adress som avsändare!

Hoppas alla klarar av att hålla sig till den 24:e nu bara! :)

Nä det var riktigt trist det året, slutgiltigt tror jag att det var två som blev helt utan paket, men det var på senior och rätt många deltagande.

Ja, alltså, jag skrev både min avsändare och mitt nick, så gissar man inte det så... Haha.
Jag kom på när jag skrivit min avsändare och nick, och postat det, att det kanske hade vart smart att använda din ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar