Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Jag tycker snarare att det har varit tvärtom att man varit dålig om man badat varje dag! Så olika man kan uppfatta saker! Iofs är ju allas omgivning olika!

Milton får bada med ca 1-1,5vecka imellan gångerna! Blandat med att sitta i diskhon eller bada ihop med någon av oss föräldrar i stora badkaret och det Älskar han!

Hah ja då blir det ju inte så svårt för mottagaren :D
Gjort är gjort och du får ju gissa iaf :)
Har du tur så glömmer mottagaren att kolla på avsändar adressen ;)

Hoppas att den som höll i det då inte får hålla i det igen sen. Skulle bli lite ledsen om jag köpt paket men inget fått :(

Duschar ni inte heller?
Men ni spolar ju under kranen varje gång ni byter blöja va? Även vid bara kissblöja?
Men hur gör ni då under armarna osv?

Jag tror inte att det är någon risk att den personen får hålla i det igen, det blev ju rätt snurrigt :)
Ja, det var verkligen skittrist för de som inget fick, jag har för mig att posten slarvade bort något paket osv. Man får ju ta med i beräkningen när man är med i sånt att sånt kan hända, men man hoppas ju såklart att det inte gör det.

Duschar ni inte heller?
Men ni spolar ju under kranen varje gång ni byter blöja va? Även vid bara kissblöja?
Men hur gör ni då under armarna osv?

Ja, precis, vi sköljer under kranen när vi byter, så underkroppen blir ju ren ändå. Annars tvättar jag av med en blöt servett om det behövs, men det är mest ansikte och händer (fast de brukar jag skölja), resten av bebisen blir inte särskilt smutsig. Det blir väl skillnad sen när de börjar krypa omkring, förståss!

Kl

Någon mer än jag som funderar över "alla" som försvunnit ur tråden under resans gång? Det kanske inte är så många, men visst var ni/vi fler innan bf? Jag har just varit lite nostalgisk och läst massor från när vi var gravida... Nästan (observera NÄSTAN) så man blir sugen igen, å jag som inte ens gillade att vara gravid :p

Vad skönt att det här med bad kom upp! Jag har haft så dåligt samvete för att Vilgot blir badad för sällan, men nu ska jag sluta ha det! :D Han har fått bada var 4-5 dag kanske eller när jag kommer på att det var länge sen. Det är lättare nu att komma ihåg när han har fått lite mer hår eftersom det blir flottigt. När han är nybadad och schamponerad blir han så gosigt fjunig! :love: Idag ska vi bada, för vi ska till BVC på em.

Michellan: Jag hade låtit henne plaska med händer och fötter för att vänja henne långsamt. Hon är ju så pass stor och medveten nu så jag tycker att det verkar dumt att tvinga henne. Du svarade själv någon på liknande sätt när det gällde tandborstning. Det verkar jättedumt att göra bad till något obehagligt.

+ andra alla som svara mig :)

Först: Tack för alla svar!
Sedan: Vi kan inte riktigt bada tillsammans med henne annars hade det varit ett alternativ.
Vi kommer aldrig tvinga dottern att behöva bada utan det blir nog lite plaskande för att sedan någon dag kunna "lura" ner henne i badet. Isabella har ju ganska långt hår mitt på huvudet och det går inte att få 'rent' med tvättlappar så att det blir fint/ser bra ut. Nu blev hon ju snabb-badad iförrgår så nu klarar hon ju sig ett tag igen ;)
Duscha kommer vi nog inte försöka introducera förrän hon är mycket större för den paniken för en månad sedan... nej det ska hon inte behöva gå igenom igen.

Sist: Kul att läsa hur andra gör vid bad :)

Det blev nog bara ett halv svar från mig :D Kollade på TV samtidigt...

Självklart ska ni introducera baljan/badkar, men att "leka" fram det. Just bara svettiga fötter :D Kanske doppa tvättlappen i baljan och tvätta henne i anslutning till baljan. Badleksaker; anka som piper. Helt enkelt göra det till en rolig stund.

Äsch Familjelivsmorsorna suger :D
Jag kommer inte ens ihåg när Vera badade sist.... hmmm kan det ha varit förra Lördagen... jo då skulle vi på kallas så jag hade med mig henne och badade henne när jag duschade. :idea:

Ibland kan jag tycka att FL är bra men oftast är det bara en massa pretto-mammor, ofta har jag FL som tidsfördriv och nöjesläsning. Trådar på FL passar bra med en skål popcorn och se när de två lägrena kastar paj på varandra här på buke är alla trådar väldigt timida i jämförelse ;)

Vi får helt enkelt tvätta svettfötter nästa vecka :idea:

Håller med till fullo:D

Har jag tråkigt går jag in på fl och kollar in de hetaste debatterna.
Misstänker starkt att hälften av trådarna är troll, men det är mycket underhållande ändå.

Det är för att Mathilda älskar att bada och för hennes hårs skull vi brukar bada två gånger i veckan. Vi har first bath i vattnet och så tvättar jag och reder ut med rikligt av balsam. Hon får som jättefrissiga dreads i bakhuvudet när hon har legat och gnuggat bakhuvudet i sängen.

Misstänker starkt att hälften av trådarna är troll, men det är mycket underhållande ändå.
Det är just det som jag tycker är så himla drygt med Familjeliv. Det kan bli flera hundra sidor av en rubrik som lyder "Varför köper inte alla en helt ny barnvagn?!?!?!?!" Att man ens orkar diskutera en sådan sak, då det är så uppenbart att Ts bara vill provocera... :grin:

Egentligen kl, men kanske mest till dig eftersom du verkar ha den unge som kommit längst grovmotoriskt. Hinner ni med något alls om dagarna nu när barnen behöver punktbevakning?! Jag kommer bara mer och mer efter hemma känns det som och jag har sånt himla stort behov av att ha det ordningssamt hemma. Blir tokstressad och irriterad när det är stökigt. Städa och plocka hinner jag, men just sånt som att hinna storstäda, sortera papper och annat fixande hinner jag inte alls med. Vårt datarum ser ut som ett bombnedslag rent ut sagt och det skulle säkert ta en hel dag att fixa till det. Men när ska man göra det...? :crazy: Jag förstår inte alls utrycket "ta det lugnt, disken går ingenstans". Nej, förvisso, men det byggs ju bara på med måsten, allt går ju inte att skjuta på/strunta i hur länge som helst. Jag blir galen snart... När jag är ute och promenerar på dagarna ser jag städbilar på var och varannan garageuppfart. Jag börjar förstå att behovet finns! :angel:

Idag ska vi till BVC, ska bli intressant att se hur lång och tung lillemannen har blivit, eller rättare sagt om kurvorna ändrat riktning åt något håll. Har för mig att de skulle göra någon typ av hörseltest också. Någon som gjort det på 8-månkontrollen och vet hur det går till?

Håller med jag också! Fast jag har inte orkat mig in och läsa där sen Milton kom. Läste mest sista veckorna av graviditeten när man behövde muntras upp lite :D

Men blir så matt på folk som är så bestämda och anser att alla andra är apkassa mammor för att dom inte gör som dom gör.

Sen ang. badet så tycker jag AKB´s sätt verkade smart! Att hon får sätta sig ner och leka med vattenstrålen och sen smyga i proppen så det sakta fylls upp och då hinna leka med vattnet medans det fylls upp! Första gångerna kanske det räcker bara med någon centimeter beroende på hur det går! Jag tror det är bra att ni gör lite lugna och fina försök nu än som du säger att det blir tvångsduschning igen det dagen det verkligen behövs!

Usch ja- det är nog tur att jag inte är mer ordningsam än vad man är... Nu har jag ju ett par timmar på kvälen när E sover men det tar emot att starta dammsugaren då...
Just nu ser det helt ärligt ut sm kriget här. Filtar överallt och veden skräpar ner...
Får ta tag i det när skruttan sover middag.

Förresten Svartfot- har någon hört av henne? Hoppas att hon mår lite bättre nu :/

Hinner ni med något alls om dagarna nu när barnen behöver punktbevakning?!

Nu har E inte börjat krypa, men kravlar runt rätt bra. Jätteskönt, tycker jag - ju mer han är nöjd med att kravla runt själv, desto mer tid får jag till annat. Men jag har inte direkt något jag behöver "hinna med", mer än att se till att vi båda får mat, typ. Allt övrigt gör jag i mån av tid.

*kl*

Ni pratade julklappar tidigare i tråden, när jag inte alls hade kommit så långt i tankarna. Nu har vi dock både hunnit köpa en julklapp till honom och författa en önskelista till övriga hugade julklappsköpare. Hur har det gått för er andra? Vad har ni satt upp på önskelistorna och eller köpt/tänker köpa? Vi valde att köpa en lära-gå-vagn till E, och på önskelistan står bidrag till en bilbarnstol, barnsäkerhetsgrind(ar), en skwish, att bli WWF tigerfadder och ett bärskydd.

I baddiskussionen kan vi bidra med ett "ibland", skulle tippa att här badas varannan vecka ungefär.

Sedan tycker jag att det skulle vara lite roligt att höra om hur era bebisars sovvanor ser ut nu. För några dagar sedan bestämde sig E för att flytta sin sova-för-kvällen-tid typ två timmar, efter att ha haft samma väldigt länge. De senaste dagarna har han dock gått tillbaks en timma, så just nu är det en timme senare än "vanligt". På dagarna sover han i normalfallet 3*30 minuter.

Och så det här med sparande till barnen... Här sitter pengarna på ett vanligt sketet sparkonto just nu, om än ett sparkonto med bättre ränta än de gängse 0,0001 %:en ;). Jag veeeet att man givet sparhorisonten borde hysta in dem i fonder, men jag är trygghetsknarkare... Kanske delar vi upp sparandet så att en del hamnar i fonder lite senare, dock.

Saga drömde jag om inatt! Saga om du läser detta, snälla ge oss en liten uppdatering bara. Tänker ofta på dig och din familj ska du veta. *kram*

*lite kl*
Här badas det när vi kommer ihåg, vi är inte direkt duktiga på sånt. :angel: När det väl badas så är det i diskhon, badbaljan är alldeles för tråkig och än har vi inget badkar.
Michellan, tycker du fått jättebra tips ang. badet. Gör det till nåt kul, och stressa inte. Man behöver inte bada, speciellt inte när man är så liten och knappt blir smutsig ;) Att dra av det värsta med en tvättlapp duger väl jättebra? :laugh:

Kan svara på hur man har det hemma när man har en unge som kryper, ställer sig upp mot möbler osv... Man håller sig i samma rum, och plockar när terroristen sover. :D Vi är ju bortskämda med att S pappa jobbar 2-skift, så vi har ju möjlighet att plocka och städa innan han åker till jobbet/när han kommit hem. Sortera papper osv gör jag när S sover och då passar vi även på att plocka leksaker och annat som vi inte hunnit med tidigare.

Nu ska jag slänga in saffransbullarna i ugnen, återkommer! :D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar