Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Ni pratade julklappar tidigare i tråden, när jag inte alls hade kommit så långt i tankarna. Nu har vi dock både hunnit köpa en julklapp till honom och författa en önskelista till övriga hugade julklappsköpare. Hur har det gått för er andra? Vad har ni satt upp på önskelistorna och eller köpt/tänker köpa? Vi valde att köpa en lära-gå-vagn till E, och på önskelistan står bidrag till en bilbarnstol, barnsäkerhetsgrind(ar), en skwish, att bli WWF tigerfadder och ett bärskydd.

Vi har önskat oss böcker, vore roligt att ha lite barnböcker när man börjar kunna läsa sagor.

En skwish har vi, rekommenderas! Vi köpte den efter tips här tror jag, och den är väldigt populär härhemma.

kl

Folk som har fallit bort
Jag tror många e kvar men har, som jag, mindre tid.

FL
”Känsliga rummet” är ju ett fantastiskt ställe för nöjesläsning. Men jag hade nog aldrig orkat diskutera på det forumet.

Föräldraledighet
För oss har det också varit viktigt att min make kan vara hemma en längre tid. Vi har sparat och investerar ganska mycket pengar i det. Däremot så kommer vår föräldraledighet vara en katastrof på pappret. Min make kommer att ta alla SGI dagarna. Eftersom jag fick min SGI nedskriven till noll, när jag försökte vara smart och hushålla med mina CSN veckor.

Sparande till bebis
Vi har inte satt upp nått sparande till henne ännu. Men har väl klart för oss att det kommer vara ”vårat” konto. Som hon får någonstans i 20 års åldern. Jag vill kunna ta pengar därifrån om nått skulle hända. Och jag skulle nog aldrig tycka att det var ok från barnens egna konton. Dit får hon spara sin egen veckopeng och presentpengar och liknande. Vi har även tänk att hon ska få sparandet igenom att vi investerar det i nått. Aktier, fonder eller en del av köpeskillingen till en lägenhet.

Ni sthlm föräldrar
Är era barn satta i bostadskön? T har ett bostadssparande från sin ”gammelfarbror”.

*Delvis knapplån*

Bad
Det är så underbart att läsa här och vi som brukar kännas oss som hemska föräldrar då vi brukar bada ca 1ggn/vecka oftast... När vi kommer ihåg :angel:
Här blir man lugnad! M som ännu stannar där man lämnar henne blir ju inte smutsig, det är mest gröt och mat i hela ansiktet som tvättas flera gånger/dag ;)

Julklappar
Vi har önskat oss mest kläder och en vinteroverall till Mikaela, leksaker vill vi helst köpa själva eftersom vi inte har överdrivet med plats.
Själva tänkte vi nog köpa någon liten leksak och faktist en bebistandborste(tänderna är väl inte allt för lång borta :idea: ) och slå in i roligt papper till henne... hon kommer nog ändå tycka pappret är roligast att slita och riva i ;)

Städning
Ja... inte är det jag som gör det :angel: Sambon är den som städar här, och nu är vi ju båda hemma så här har vi det rent och fint :bow:
Jag avskyr verkligen att städa, men kan gärna laga mat eller organisera större fix så då hjälps vi oftast åt.
Däremot saknar vi att inte ha ett eget rum till M eller iaf hennes grejer för de är precis överallt :D

Sovvanor
M sover från ca 20-21 på kvällen till 6-7 på morgonen med en matning under natten, ev något "stoppa i nappen" under kvällen innan vi gått och lagt oss.
sedan sover hon 2-3 gånger under dagen ca 30min-2timmar beroende på vad vi gör, hon sover bäst i vagnen om vi promenerar, hemma sover hon oftast bara kortare stunder.

Sparande
Vi försöker spara en mindre summa varje månad på ett vanligt sparkonto till M, kommer spara mera när vi har bättre ekonomi :)
Vill gärna kunna betala körkkort och ev förstabil till henne, jag fick jobba och betala hela mitt körkort själv och det är ju en del pengar, sambon fick sitt betalt av sina föräldrar genom sparande och det tycker vi att M ska få av oss med.

Nej, nu är det lunchdags för oss och sedan promenad för att fixa med lite julklappsköpande

Förresten Svartfot- har någon hört av henne? Hoppas att hon mår lite bättre nu :/

Vad gullig du är!
Jag mår sisådär. Jag försöker att fokusera på bebis och skolan och sen bara flyta med i sjukvårdsapparaten. Jag har i alla fall fått dispens från skolan. Så jag kan på stört vända på klacken och gå hem om jag känner att jag inte orkar med och ändå räknas som nyregistrerad på kursen igen.

*delvis kl*

Ang badandet

Theo badar typ 1 gång i veckan max. Ja nu blir det ju det eftersom han har babysim på söndagar. Annars så badar vi honom när han luktar dåligt :o Vilket kan ta 7 dagar eller en halvdag eftersom han kräks litegrann...

*kl*
Innan vi hade vårt 3-månaders långa baduppehåll så badade hon kanske 1 gng/vecka (eller när vi kom ihåg), tyckte det var lagom. Vi har ju en stinky feet så vi ska börja med att plaska fötter i baljan för det verkade hon inte tycka var så farligt, vi har inget kallvatten i köket så hon skulle antagligen bli skållad i hon.
Nu när det är så här kallt ute också blir jag mer reserverad till att bada henne, hon är ju ändå med mig ut dagligen i stallet.

Nu har vi tömt Isabellas blivande sovrum, nu ska tapeter rivas, väggar spacklas och lister målas! :D Därefter är det takmålning, tapetsering och möblering, tycker det är super roligt att äntligen kunna få indreda hennes rum. Ingen aning om jag någonsin kommer kunna lämna henne i eget rum men den tiden kommer ju den också :idea:
Ni som redan har barnen i egna rum, var det jobbigt första natten att lämna dem i deras rum eller kändes det okej för att ni var inställda på det?

Att sova.
Ja Isabella sover förhoppningsvis mellan 21-8 på natten utan uppvak. Ibland somnar hon tidigt på kvällen som t.ex. igår och då somnar hon efter 23 och vaknar ca 8.30, inget vi vill men så blir det ibland. Optimalt är 21-7.30 (-8) för oss.
På dagarna sover hon lite sämre nu på förmiddagarna, kanske 45 min (har varit 2 timmar innan) och sedan på eftermiddagen sover hon 2-3 timmar beroende vad vi gör, är vi borta är hon mer eller mindre vaken hela dagen för hon kan inte koppla av.

Senast ändrad:

Det känns inte längre som nån idé att städa längre.
Han drar runt saker precis överallt där han kommer fram.
Har blivit en del saker vi fått ställa undan, för än lyssnar han inte på "ajabaja"
Han bara tittar och flinar på mig och forsätter att pilla.
Men vi har vårt sovrum som "förvaringsrum" åt såna saker, så det ser ut lite som hej kom och hjälp.

Jag brukar inte få panik över att det är lite rörigt hemma. Men när jag vet att vi ska få besök. Jösses, då är det utrymmning av sambo, barn och hundar så jag kan röja lite. Tycker det är så pinsamt att visa upp ett stökigt hem.

Huga vilket rörigt svar, har sån hejdundrande huvudvärk idag att jag inte vet vart jag ska ta vägen riktigt.

Tack och lov så lyssnar Stella på "nej" och det har gjort att vi inte behövt plocka undan överdrivet mycket. Nu är ju såklart huset barnsäkert ändå, men gardiner vill jag som exempel inte leva utan. :D
Dock kan jag erkänna att vi lever i ett bombnedslag varje kväll innan vi hunnit plocka undan, för S älskar att riva fram saker. Roligast just nu är när någon av oss proppar hennes korg full med grejer så hon kan plocka ur dem, dra runt dem i huset och sen se oss plocka ihop det åt henne igen. :rofl: Riva fram böcker är också skoj.

Ang. julklappar så har vi önskat oss en lära-gå-vagn, en bobby car, kläder och böcker. Själva vet vi inte alls vad vi ska köpa ännu, det lutar åt en resesäng och kanske en fin gunghäst eller något liknande. Något som kommer finnas kvar länge i alla fall, som både kommer ha en funktion till en början och sedan som prydnad. :idea:

*kl*

Måste bara kommentera ang FL: det mest dryga måste väl ändå vara de kapitellånga rubriksättningarna som många gör?! "Vi över 35 i stockholmsområdet som väntar vårt första barn och vill träffas och fika" :D

Hej allihopa.
Jag finns i kuliserna ibland, men inte sånär som då ofta jag brukade titta in!

Förra veckan var det begravning.
Den var fantastiskt vacker, hammarbyflagga på kistan,
Massa massa blommor och tre låtar vi valt.
Scorpions - send me an angel
Scorpions - Wind of change
Och min lillebrors älsklingslåt nummer ett
What is love, dock inte orginalet utan versionen EMD gjort.
Jag grät mest av alla, gråtmild som jag är.
Jag är så jävla arg!!!!! Det känns så orättvist att en 23åting dör!!!
Orättvist och hemskt!!!!
Saknar honom varje dag, men nu är väl chocken borta.
Eller.. Ja ni förstår säkert.

Herregud...
Nu tänker jag mest på hur LEDSEN jag är att min dotter
Inte kommer få en relation till honom!!
Han hade varit en underbar morbror..

Jag har börjat jobba igen, mina helger.
Men jag orkar fortfarande inte träffa folk, men det kommer väl framöver. Lite vänner har jag träffat, men jag orkar knappt med mig själv ännu så det är inte mycket eller länge.

Men det börjar bli bättre.
Vi har väl inget val.
Mamma och pappa började jobbs denna vecka och dom säger att det känns bra med lite vardag på nåt vis.

Tack för att ni tänker på mig!!
Jag håller mig i bakgrunden ett tag till men kommer så småningom skriva igen!

Herrejösses vad ni hinner skriva! :D

Bad - Ture badar ibland i tvättställ, ibland i badkar men nya favvoleken är att sitta med mig i duschen och leka med slangen och munstycket när det sprutar vatten. Duschar jag blir han helt vild så det slutar med att han sitter där han också. Men på det stora hela så blir det sällan mer än en gång/vecka och ibland även babysim.

Jag har varit med Ture på ica maxi. Never again. Fast det var inte maxis fel, där hade han kul men BILEN!! Att det aldrig kan funka. I babyskyddet hade vi ändå kommit så långt att han iaf somnade om han var trött. Dum som jag är trodde jag det var likadant med nya bilstolen, så jag väntade tills han hade ätit och var trött och då åkte jag. Dumt, mycket dumt. Ungen såg ju ut och hängde som en fällkniv framåt och tittade på bilar på motorvägen. När han väl somnade på maxiparkeringen tappade han huvudet. Jag satt i bilen en halvtimme och kollade på pensionärsjävlar på mobilen. Själva shoppandet gick bra men han var trött, han borde sovit 2 tim men sov kanske bara 20. Hemresan en plåga, han var arg och skrek i typ 20 min.

Påminn mig att aldrig mer stoppa mitt barn i en bil.

Förresten ni med äldre barn, hade ni nån störning i sömnen vid 6-7 månader? Här har hänt nåt katastrofalt och jag får inte sova alls. Ture vaknar och är pigg, vaknar och är ledsen, vill ligga och känna var jag är i sömnen osv. Kan vara nästa tand men jag tror det är nåt annat. Han måste måste veta var jag är hela tiden och vill helst ligga som ett plåster. Han som sovit själv på sin sida ett bra tag nu. Jag är ett vrak. Min pappa fick komma hit och ta honom två timmar i förrgår för den natten hade jag varit vaken helt. Men det kanske jag redan skrivit, jag är helt veckovill...

Nu sover han iaf ute, helt däckad efter förmiddagens maxi-tur!

Nu har jag aldrig förlorat någon så nära som du (morfar och farfar är nära men inte som en bror) men båda mina föräldrar har sagt att det har känts lite bättre att komma tillbaka till vardagen. Min jobbarkompis förlorade sin syster för tidigt (lite drygt 40 år) och hon sa likadant. Kankse det är för att det blir lite mer struktur i vardagen?

Tänker på dig och hoppas att du kommer må bättre och bättre.

Skönt att höra av dig, vi är många som tänker på er!

*kram*

Förresten ni med äldre barn, hade ni nån störning i sömnen vid 6-7 månader? Här har hänt nåt katastrofalt och jag får inte sova alls. Ture vaknar och är pigg, vaknar och är ledsen, vill ligga och känna var jag är i sömnen osv. Kan vara nästa tand men jag tror det är nåt annat. Han måste måste veta var jag är hela tiden och vill helst ligga som ett plåster. Han som sovit själv på sin sida ett bra tag nu. Jag är ett vrak. Min pappa fick komma hit och ta honom två timmar i förrgår för den natten hade jag varit vaken helt. Men det kanske jag redan skrivit, jag är helt veckovill...

Nu sover han iaf ute, helt däckad efter förmiddagens maxi-tur!
Det där har vi diskuterat flera gånger den sista tiden! :D Det var som att trycka på en knapp när V var ganska precis 6 månader. Då började han vakna på nätterna, vilket han aldrig gjort innan. Det har hållit i sig, men det blir sakta men säkert bättre. Så illa som ni har det har det tack och lov inte varit, men ändock en klar försämring. Vad jag förstått så har väl Ture sovit lite si och så hela tiden?

Men jag tror att nästan alla här inne har ställt samma fråga som du, så det verkar som att de flesta bebisar börjar sova sämre runt halvåret.

Kl
Idag var vi på BVC. Alla kurvor fortsätter på precis samma spår, så vid prick 8 månader är han 71 cm lång, väger 9595 g och har ett huvudomfång på 44 cm.

Det låter som en jättefin begravning. Skönt att höra av dig iallafall och höra att det börjar kännas lite lättare. Har inte heller mist någon nära anhörig, men jag tror också att det är bra att komma tillbaka till vardagen och börja träffa folk igen. Förstår att det kan vara jättejobbigt med folks reaktioner/frågor/tystnad vid första mötet men när det väl är gjort så borde det kännas bättre. stor kram på dig! :love:

*kl*

skönt att höra från er, både saga och svartfot. Även fast jag vet att man har lite tid över vissa dagar, så blir man orolig. Håller tummarna för att det blir bättre för er båda.

Svartfot: Om du vill komma ut och andas lantluft får du jättegärna ta med T och komma hit. :)

Ni sthlm föräldrar
Är era barn satta i bostadskön? T har ett bostadssparande från sin ”gammelfarbror”.

Nej, känns mer realistiskt att satsa på en bostadsrätt, än hoppas på att få tag på en hyresrätt. Som stockholms bostadsmarknad ser ut idag så tror jag bostadsrätter är framtiden, plus att man ju inte kan veta om barnet ens vill bo här. En bostadsrätt kan man ju köpa varsomhelst.

Vad skönt ändå att ni börjar hitta tillbaka hela familjen, även om det är en lång väg kvar. Jag förlorade min mamma för snart 12 år sedan, så jag har tyvärr gjort den här resan jag också, och det är ingen lätt sådan. För mig var det jätteskönt att få något som liknade en vardag, något som höll mig "going" liksom. Sen var begravningen en stor milstolpe för mig också, efter det blev det lite lättare. Begravningen kändes som ett bra avslut och farväl för mig.

Jag förstår exakt vad du menar då du säger att du är ledsen över att er dotter inte kommer få en egen relation till sin morbror, och att han skulle varit en fantastisk sådan. Exakt samma känslor finns här hos mig. Jag är så arg över att Stella inte kommer få lära känna sin helt fantastiska mormor, utan hon kommer bara få höra oss berätta.
Sedan S kom så har sorgen efter mamma blivit starkare igen, mer påtaglig. Jag antar att det är för att det finns så mycket man vill prata om, saker man vill dela och visa. (blä, nu börjar jag ju gråta igen)
Stor kram Saga!

Tycker han om att titta på tv? Har du någon bärbar DVD som du kan fästa framför honom i bilen? Bara en tanke. Tråkigt att inte kunna åka bil utan att han blir arg. Måste vara stressande oxå. De gånger vi lyckats missa att A är hungrig och vi åkt bil och hon skrikit som en tok har jag blivit väldigt stressad.

Imorse svimmade jag. Skulle plocka i diskmaskinen och slog bakhuvudet i diskbänken i fallet. Har mest legat och vilat resten av dagen med en grym huvudvärk och väldigt illamående. Jag är iaf väldigt glad att jag inte höll i Alicia när det hände.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar