Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

På morgonen får Vilgot gröt på nästan 2 dl vatten, men då har han klämt 2 dl välling ett par timmar tidigare. Till mellis på eftermiddagen får han också gröt, men bara ca 0,75 dl och så en burk fruktmos nerblandad.

Men din äter väl inte heller lite? Eller hur vet du hur mkt amningen ger?

Ebba äter en smakprotingröt på morgonen vid 10. Ersättning vid 13-14. Mat (max½burk)vid 17. Välling kl 20 och ersättning. 23.3.6 ungefär. Sällan hon äter upp men SKA ha.... jobbigt ;)

Det kanske inte är lite egentligen, jag jämför nog bara med vad vänners barn äter. Och då äter hon sjukt lite. Det är nog inte mängden hon äter just nu som är så jobbig utan att det ska vara så knöligt med allt runt maten.
Självklart har jag ingen aning om hur mkt amningen ger, men jag gissar på att det mest är mys nu och inte så mycket mat längre. ;) Visst, jag hör att hon sväljer och så men jag tvivlar på att det är några mängder hon äter. Men det får vi aldrig veta. ;)

Jag trr ju inte att hn är hungrig iaf. Antagligen så äter hn sämre av den vanliga maten eftersom amningen finns. :) Den dagen någon av er tröttnar och därmed beslutar att lägga ner det kommer hn säkert att hitta annat att äta :)
Så länge hn inte verkar hungrig så kvittar det ju. Iaf eftersm hon äter lite av det du sätter fram.
Fast viss mat äter Ebba inte. Då får man ge en flaksa okså...

Fast det blir ju inte så mycket om man slår ut det på hela dagen för sedan äter hon inte mycket. Hon får provsmaka nästan allt jag äter. Nu smaskar hon i sej mamma scans färdiga köttbullar och vaniljris med hallonsylt. Fy mej, jag vet men så fort köket är någorlunda så ska vi göra bättre mat, jag lovar...

Delvis korrekt uppfattat. Byta fonder tänker jag göra, så man kan placera pengarna i de fonder som går bäst för tillfället. Har man ingen kapitatförsäkring betraktas ju ett byte som sälj och köp och du skattar för vinsten på det du säljer. Alltså känns det ganska riskabelt att sälja/köpa om man inte har total koll. Jag kan byta utan att bekymra mig för det. Det belopp jag ser på internetbanken är det jag har, skattat och klart. Står även vad saldot är procentuellt av insatt belopp.

Fast bara så länge allting hela tiden går upp - om du vill sälja för att fonden går dåligt, och byta till en bättre, så blir det ju dyrare än om du inte haft kapitalförsäkringen.

Jag skulle snarare säga att du behöver ha bättre koll än den som inte kapitalförsäkring, för dina fonder måste gå upp och upp och upp om du ska tjäna på kapitalförsäkringen. Det kräver enorm koll, för du måste förutse när fonderna kommer vända och gå ner, och byta innan de gör det, och sen veta vilken annan fond som kommer gå upp i stället och investera i den.

Fast det blir ju inte så mycket om man slår ut det på hela dagen för sedan äter hon inte mycket. Hon får provsmaka nästan allt jag äter. Nu smaskar hon i sej mamma scans färdiga köttbullar och vaniljris med hallonsylt. Fy mej, jag vet men så fort köket är någorlunda så ska vi göra bättre mat, jag lovar...

Du är inte rädd för saltet i den vanliga maten?

Jo, alltså det handlar inte om mycket. Hon fick en halv köttbulle och typ en tsk vaniljris. Sen äter hon iofs rätt mycket bröd... Undrar just hur mycket salt det är i det??? Och pasta, är den ocå salt???

Pastan saltar du ju så det är ng inte salt i- och om det är det så är det kanske inte jättemycket. Ebba brukar få leka med ett strå när vi äter spagetti.
Jag ger henne lite fralla med. Alltså det mjuka i mitten. Liksom smörgåsrån har hon provat ett par ggr.

Något sm jag tycker är knstigt är att flera ger mjölkprodukter till sina barn. Kanske inte just här men när man läser... Var det inte 1årsgräns på det? Speciellt om den inte var tillagad?
Yghurt och banan ger tex min kompis till sitt barn som är 9 mån.

Men som jag förstått det så ska man inte ge mjölk att dricka till maten för att de då kan dricka sig mätta . Jag häller i en skvätt mjölk i gröten och när jag mosar potatis. Ibland även en klick kesella. Jag har även gett banan/päron yoghurt som mellanmål. Men att dricka får han vatten eller te !

Vet inte hur mycket te du ger men tänk på att det är relativt mycket fluor i te så var försiktig med det.

Ang salt i mat, tror det var från 8-9 månader kan man ge typ korv, leverpastej m.m. för att det är så lite salt i det så det borde ju gälla köttbullar också?
Sedan är jag nog extremt larvigt försiktig med allt men nu är det iaf konstaterat att Bellan bara har en njure så den ska vi vara rädd om :laugh:

De är helt rätt. Från 8mån kan du börja ge halvfabrikat mat. Vilket öppnade en helt ny värld för oss. Min son hatade min hemlagade mat (så mycket fanns de inte att variera som han tycker är gott).

Men nu när vi varit borta har han både ätit köttfärssås, korv stroganoff, köttbullar mm. Vilket är jätte gott enligt honom.

De innehåller så ytterst lite salt.

Ang mjölk så kopierar jag texten från "barnochmat.se"

[BPå grund av den låga järnhalten rekommenderar man att endast ge små mängder mjölkprodukter till barn under 10 månader för att det totala järninnhållet i barnets mat inte ska bli för lågt. Mjölken kan annars konkurrera ut annan mat med större mängder järn. Det går dock bra att ha små mängder mjölkprodukter i matlagningen och till gröten.

Mjölkprodukterna i sig är alltså inte farliga att ge. Det är tvärt om bra att låta barnet smaka på små mängder mjölkprodukter för att tidigt lä ra sig att tycka om smaken. För lite större barn är mjölkprodukterna nämligen mycket bra näringskällor eftersom de innehåller så mycket kalcium och D-vitamin.

Vid 10-12 månaders ålder kan du börja ge ditt barn mjölk som dryck och även hela portioner filmjölk eller yoghurt. Det passar bra att ge lite mjölk, yoghurt eller fil till frukosten eller till mellanmål. Du kan börja med att ge mellanmjölk. Prova i första hand att ge naturell yoghurt med fruktpuré hellre än färdig fruktyoghurt som ofta innehåller mycket socker. Eftersom mjölkprodukterna minskar upptaget av järn från andra livsmedel är det bättre att ge mjölkprodukter till frukosten, mellanmålen eller kvällsmålen istället för att ge dem till lunchen och middagen. Detta på grund av att lunchen och middagen ofta innehåller större mängder järn från kött, fågel, bönor och järnrika grönsaker.

Servera aldrig opastöriserad mjölk eller ost till små barn eftersom den kan innehålla skadliga bakterier. Den vanliga mjölken som du köper i livsmedelsbutiker är alltid pastöriserad men om du köper mjölk direkt från en bongård eller gårdsbutik kan den vara opastöriserad.

[/B]

Något sm jag tycker är knstigt är att flera ger mjölkprodukter till sina barn.

Det är väl inte så konstigt? Anledningen till att man inte ska ge massor av mjölk, alltså storleksordningen en halvliter mjölk om dagen, är att kalciumet i mjölken kan hämma järnupptaget. Men lite grann skadar inte alls, tvärtom är det en bra källa till kalcium som de ju också behöver för skelettets skull.

Eller vad har du hört, varför skulle det vara farligt med mjölk? Vi är ju däggdjur, vi människor, så det är lite ologiskt att mjölk skulle vara farligt för oss.

De sa att det var farligt på vårat bvc... Likaså saltet.
Men lagom måste ju vara bäst... Men vad är lagom då ;)

Ebba får smaka det hon verkar intresserad av.- Nja- inte alladinkartongen då kanske...

Haha, när min son var pytteliten, kommer intew ihåg ålder, så försvann min far och han in i nästa rum och efter ett tag kom de tillbaka och Oskar var brun runt hela munnen och båda såg jättelyckliga ut. Han överlevde det oxå. Plus att han drack åtminstonde en halv liter fil per dag.

De sa att det var farligt på vårat bvc... Likaså saltet.
Men lagom måste ju vara bäst... Men vad är lagom då ;)

Men varför skulle det vara farligt, de måste ju haft någon orsak att varna?

Salt är ju för att njurarna inte är färdigutvecklade, men varför skulle en däggdjursunge uppfödd på mjölk bli sjuk av mjölk? Det är ju ologiskt.

Vad jag har hört är att man inte ska ge komjölk som ersättning för bröstmjölk, eftersom den har lite annorlunda sammansättning, men det är det väl förhoppningsvis ingen som gör idag när det finns bröstmjölksersättning att köpa.

Jag kan tycka att BVC är lite lätt maniska i sin rädsla för järnbrist - järnberikad gröt till varje pris, och totalt mjölkförbud, annars är det farligt. Det är ju inte rimligt.

Jag kan tycka att BVC är lite lätt maniska i sin rädsla för järnbrist - järnberikad gröt till varje pris,.

Fast det är ju du oxå!

Rädd för järnbrist alltså. Enligt dig kan barnen bara äta köpegröt för att få i sig järnet.
BVC lyssnar man på tar de goda råd som man tycker verkar vettiga och gör sen det som verkar vettigt. De ar många års kunskap om barn, men mest sitter de bara och säger -enligt rekomendation osv.

Fast det är ju du oxå!

Rädd för järnbrist alltså. Enligt dig kan barnen bara äta köpegröt för att få i sig järnet.
BVC lyssnar man på tar de goda råd som man tycker verkar vettiga och gör sen det som verkar vettigt. De ar många års kunskap om barn, men mest sitter de bara och säger -enligt rekomendation osv.

Nej, inte enligt mig. Enligt min BVC. Jag är inte min BVC, enligt min åsikt är det orimligt att den enda järnkälla ett barn kan tillgodogöra sig är järnberikad gröt, har alla barn haft järnbrist i årtusenden då, tills man började tillverka den gröten?

Det är ju precis därför jag tycker de verkar lite smått maniska i sin rädsla för järnbrist, på basis av det jag fått höra och det EmilyR berättar om mjölkförbud.

Jag är inte särskilt rädd för järnbrist, mitt barn kommer både få mjölk och hemkokt gröt innan sin ettårsdag. Jag tror det kommer överleva.;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar