Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Delvis korrekt uppfattat. Byta fonder tänker jag göra, så man kan placera pengarna i de fonder som går bäst för tillfället. Har man ingen kapitatförsäkring betraktas ju ett byte som sälj och köp och du skattar för vinsten på det du säljer. Alltså känns det ganska riskabelt att sälja/köpa om man inte har total koll. Jag kan byta utan att bekymra mig för det. Det belopp jag ser på internetbanken är det jag har, skattat och klart. Står även vad saldot är procentuellt av insatt belopp.
Fast det blir ju inte så mycket om man slår ut det på hela dagen för sedan äter hon inte mycket. Hon får provsmaka nästan allt jag äter. Nu smaskar hon i sej mamma scans färdiga köttbullar och vaniljris med hallonsylt. Fy mej, jag vet men så fort köket är någorlunda så ska vi göra bättre mat, jag lovar...
[BPå grund av den låga järnhalten rekommenderar man att endast ge små mängder mjölkprodukter till barn under 10 månader för att det totala järninnhållet i barnets mat inte ska bli för lågt. Mjölken kan annars konkurrera ut annan mat med större mängder järn. Det går dock bra att ha små mängder mjölkprodukter i matlagningen och till gröten.
Mjölkprodukterna i sig är alltså inte farliga att ge. Det är tvärt om bra att låta barnet smaka på små mängder mjölkprodukter för att tidigt lä ra sig att tycka om smaken. För lite större barn är mjölkprodukterna nämligen mycket bra näringskällor eftersom de innehåller så mycket kalcium och D-vitamin.
Vid 10-12 månaders ålder kan du börja ge ditt barn mjölk som dryck och även hela portioner filmjölk eller yoghurt. Det passar bra att ge lite mjölk, yoghurt eller fil till frukosten eller till mellanmål. Du kan börja med att ge mellanmjölk. Prova i första hand att ge naturell yoghurt med fruktpuré hellre än färdig fruktyoghurt som ofta innehåller mycket socker. Eftersom mjölkprodukterna minskar upptaget av järn från andra livsmedel är det bättre att ge mjölkprodukter till frukosten, mellanmålen eller kvällsmålen istället för att ge dem till lunchen och middagen. Detta på grund av att lunchen och middagen ofta innehåller större mängder järn från kött, fågel, bönor och järnrika grönsaker.
Servera aldrig opastöriserad mjölk eller ost till små barn eftersom den kan innehålla skadliga bakterier. Den vanliga mjölken som du köper i livsmedelsbutiker är alltid pastöriserad men om du köper mjölk direkt från en bongård eller gårdsbutik kan den vara opastöriserad.
[/B]
Något sm jag tycker är knstigt är att flera ger mjölkprodukter till sina barn.
De sa att det var farligt på vårat bvc... Likaså saltet.
Men lagom måste ju vara bäst... Men vad är lagom då
Jag kan tycka att BVC är lite lätt maniska i sin rädsla för järnbrist - järnberikad gröt till varje pris,.
Fast det är ju du oxå!
Rädd för järnbrist alltså. Enligt dig kan barnen bara äta köpegröt för att få i sig järnet.
BVC lyssnar man på tar de goda råd som man tycker verkar vettiga och gör sen det som verkar vettigt. De ar många års kunskap om barn, men mest sitter de bara och säger -enligt rekomendation osv.