Sv: Vårmammor 2010 del 9
*kl*
Såg att flera undrade vad jag (och många andra) menade då vi påstod att småbarnsåren var viktiga. Självklart är alla år viktiga, det i alla fall vi här hemma tänker är att nu under det de första 2 åren så händer så ofantligt mycket både motoriskt, psykiskt och socialt. Vi vill båda få ta del av det, och tyvärr är det ju så att den som jobbar aldrig kan få samma delaktighet hur mycket man än försöker och alltså vill vi dela upp föräldraledigheten så att båda kan få ta del av det.
Ser att ni diskuterat föräldraledigheten vidare, och ekonomi. Oerhört känsliga ämnen, och jag kan ärligt säga att jag blir stött av alla som verkar tycka att man är en dålig förälder för att man inte kan eller VILL vara hemma under flera år. Vi delar på föräldraledigheten och har S hemma i lite drygt 1,5 år. Andra delar inte och har barnen hemma betydligt längre än så. Vem gör rätt egentligen? Jo, den som ser till familjens bästa - vad det än innebär.
Det där med att ta sig råd att vara hemma.. Vi har alldeles nyss köpt hus och har alltså huslån, därtill har vi lån på bilen och allt som allt så är det inga små utgifter... S pappa tjänar ca 8000 mer än mig i månaden, men det innebär ju också att han får mer i FP än mig när han går hemma. Vi kommer inte ha mycket pengar över då han är hemma, men det spelar ingen roll. Vi prioriterar att han är hemma på heltid med S under en längre tid, inte att ha massa pengar över. Det betyder inte att vi inte kommer spara något, eller att vi kommer leva av sparpengar. Det betyder bara att vi under lite mer än ett halvår får kompromissa lite mer och planera alla inköp lite mer.
Vi är medvetna om att vi har det ganska bra ekonomiskt sett om man jämför med andra i vår ålder (25 och 26 år gamla) och det är vi oerhört tacksamma för, trots att det är vi själva som gjort allt jobb.
Nåt helt annat..
Den här helgen har Stella fått prova på Stockholmslivet!
Åkte upp till min syster i fredags kväll, och GUD vad mysigt vi haft! Middag hos dom på fredagen, och så strosade vi på stan hela lördagen, åt lunch på Vapiano och fikade alldeles för mycket. S var lika cool som alltid, hon är helt fantastisk att ha med sig.
Tror även att något litet och vitt är på väg upp i underkäken, och det kan förklara en tids bökiga nätter och konstiga mage... Hur gör man när tanden väl tittar fram, är det dags att börja borsta morgon och kväll, sluta med välling precis innan sängen och all nattamning nu eller?