Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

:DVi har exakt samma system, förutom att vi har ett istället för två sparkonton till barnet. Eller snarare, jag sätter undan en del av barnbidraget på två fonder, men kontot står ju på mig. De pengarna är våra, men öronmärkta för bebis framtida behov typ insats till lägenhet eller liknande.

Hehe :D

Vi har däremot inte tagit höjd för att sparsumman ska kunna räcka till en "hel" insats till lägenhet (i den här stan i alla fall :p), utan tanken just nu är att det ska bli en hyfsat stor summa - men inte så stor att vi inte vågar ge den till honom att förvalta (och potentiellt slösa bort :eek:).

Haha, när du skrev om ditt iPad-inköp tidigare i tråden så visade jag det för sambon och sa att jag är väldigt glad att vi inte har gemensam ekonomi ;) (du skrev något om att man tänkte efter innan man unnade sig något för gemensamma pengar, eller liknande)
:rofl: I iPad-fallet hade jag lite ångest, men jag motiverade inköpet med att jag inte har några kostnader alls för intressen, medan han betalar flera tusen varje år på sitt golfspelande. Dessutom har jag ju nyligen sålt ett par telefoner på Tradera och fått nästan 3000 kr för dom. Och så sa jag att han inte behövde köpa nån julklapp åt mig. :D

Har det varit något annat dyrt "onödigt" jag velat köpa som bara är till mig har jag faktiskt tagit av pengarna från mitt eget sparkonto för att det då inte känts bra att ta av de gemensamma pengarna. Det kanske låter som att min man tjänar pengar och jag shoppar upp dom, men så är det faktiskt inte. ;)

Så behöver det inte vara. Nu har ju vi skaffat oss hus, bilar osv efter vad den gemensamma ekonomin tillåter, men skulle vi nu dela upp kostnaderna mellan oss skulle jag inte få så många kronor över när allt är betalt. Alltså skulle jag inte kunna spara så mycket. Nu är det istället jag som har sett till att vi har ett genomtänkt sparande till olika ändamål och jag är övertygad om att det är betydligt mer än om vi strikt skulle sköta vår egen ekonom. :idea: Inte för att min man slösar, utan för att han inte har lika stort behov av att planera för framtiden som jag har.

Så för vår del är det bara en fördel. Det är så kul att läsa om hur alla har det, det är så himla olika men alla tycker att sin lösning är den bästa! :laugh:

Men om ni delade upp kostnaderna proportionerligt efter inkomst, så skulle du väl få pengar kvar?

Sen vet jag inte om jag tycker vår lösning är den bästa - när det gäller föräldraledigheten är jag helt säker på att det bästa är att dela upp den, eftersom statistiken är så entydig där, och det är så glasklart att både kvinnor och män och barn förlorar så mycket på att mamman tar hela föräldraledigheten. Men när det gäller hur man gör med ekonomin så tror jag det beror mycket på hur man ser på pengar, hur stort behov man har av egen space, hur man själv är uppväxt, vad man har för erfarenheter, osv. Där är det inte lika glasklart att det ena sättet är bättre än det andra. Vår lösning funkar smidigt för oss - det blir enkelt att dela på det gemensamma, den som tjänar mer bidrar mer, men får ändå behålla mer, och man har sina egna pengar att göra vad man vill med. Det blir en blandning av att få valuta för de val man gjort yrkesmässigt och dela med sig till den man lever med, en gemensam trygghet men ändå ett eget utrymme, som passar just oss. Men att vår lösning skulle vara den bästa tror jag inte, det kan säkert vara lika bra att ha helt uppdelat eller helt gemensamt.

Hehe :D

Vi har däremot inte tagit höjd för att sparsumman ska kunna räcka till en "hel" insats till lägenhet (i den här stan i alla fall :p), utan tanken just nu är att det ska bli en hyfsat stor summa - men inte så stor att vi inte vågar ge den till honom att förvalta (och potentiellt slösa bort :eek:).

Det får man väl se hur långt pengarna räcker, men det är tanken i alla fall. Det blir ju en del under nästan 20 års tid, med ränta på ränta. Exakt hur mycket det blir beror ju på hur fonderna vi valt utvecklar sig, det är svårt att säga exakt, men förhoppningsvis går det bra.

Men om ni delade upp kostnaderna proportionerligt efter inkomst, så skulle du väl få pengar kvar?
Jag var tvungen att slå på datorn och kolla excel-arket och räkna lite! :D Det blev faktiskt inte så stor skillnad. Räknade på när båda jobbar och enbart fasta utgifter som räkningar (alla, oavsett vad det är), mat, bilar och boende.

Delar vi proportionerligt får jag ca 3000 kr mer kvar än om vi delar vi lika. Så som svar på din fråga, jo, jag får pengar kvar i båda fallen! :idea:

*kl*
Såg att flera undrade vad jag (och många andra) menade då vi påstod att småbarnsåren var viktiga. Självklart är alla år viktiga, det i alla fall vi här hemma tänker är att nu under det de första 2 åren så händer så ofantligt mycket både motoriskt, psykiskt och socialt. Vi vill båda få ta del av det, och tyvärr är det ju så att den som jobbar aldrig kan få samma delaktighet hur mycket man än försöker och alltså vill vi dela upp föräldraledigheten så att båda kan få ta del av det.

Ser att ni diskuterat föräldraledigheten vidare, och ekonomi. Oerhört känsliga ämnen, och jag kan ärligt säga att jag blir stött av alla som verkar tycka att man är en dålig förälder för att man inte kan eller VILL vara hemma under flera år. Vi delar på föräldraledigheten och har S hemma i lite drygt 1,5 år. Andra delar inte och har barnen hemma betydligt längre än så. Vem gör rätt egentligen? Jo, den som ser till familjens bästa - vad det än innebär. :idea:

Det där med att ta sig råd att vara hemma.. Vi har alldeles nyss köpt hus och har alltså huslån, därtill har vi lån på bilen och allt som allt så är det inga små utgifter... S pappa tjänar ca 8000 mer än mig i månaden, men det innebär ju också att han får mer i FP än mig när han går hemma. Vi kommer inte ha mycket pengar över då han är hemma, men det spelar ingen roll. Vi prioriterar att han är hemma på heltid med S under en längre tid, inte att ha massa pengar över. Det betyder inte att vi inte kommer spara något, eller att vi kommer leva av sparpengar. Det betyder bara att vi under lite mer än ett halvår får kompromissa lite mer och planera alla inköp lite mer.
Vi är medvetna om att vi har det ganska bra ekonomiskt sett om man jämför med andra i vår ålder (25 och 26 år gamla) och det är vi oerhört tacksamma för, trots att det är vi själva som gjort allt jobb. :D

Nåt helt annat..
Den här helgen har Stella fått prova på Stockholmslivet! :banana: Åkte upp till min syster i fredags kväll, och GUD vad mysigt vi haft! Middag hos dom på fredagen, och så strosade vi på stan hela lördagen, åt lunch på Vapiano och fikade alldeles för mycket. S var lika cool som alltid, hon är helt fantastisk att ha med sig. :love:
Tror även att något litet och vitt är på väg upp i underkäken, och det kan förklara en tids bökiga nätter och konstiga mage... Hur gör man när tanden väl tittar fram, är det dags att börja borsta morgon och kväll, sluta med välling precis innan sängen och all nattamning nu eller? :confused:

*kl*

Men hallå vad ni skriver :D

Har haft lite fullt upp i helgen så jag har knappt hunnit vara här nåt, har vart så trött på kvällarna att sängen har känts som prio 1.

I lördags var vi hos en bekant och hjälpte han med sitt hus. Theo och pappa åkte skoter dit, Theo somnade på skotern. På kvällen hade min syster och 2 andra tjejer 3x30års kalas. Så vi var där och fikade, guldgossen skötte sin så klart utmärkt, somnade i vagnen och sov tills vi åkte hem runt 23.00.

I söndags var det dax för första babysimmet. Theo bara älskade att bada :laugh: Men ack så trött han var när dom där 30 minuterna var slut. Somande direkt vi satte han i bilen och sov hela tiden som vi var och köpte julklappar!

Idag har vi julkortsfotograferat, lilleman är väl inte nå vidare intresserad av att bli fotad men några bra bilder blev det väl hoppas jag?!

Ang ekonomi.
Som jag srivit lite tidigare. Vi har delad ekonomi, fungerar bra för oss. Jag tar barnbidraget och det täcker Theos kostnader + att vi kan sätta undan en slant på ett sparkonto.

Vi har också egna konton och sparkonton men om han har pengar kvar och inte jag så får jag naturligtvis hellre flytta över från hans konto än att nalla av sparet...
Och vi funderar ju inte på vem som betalade maten i affären sist.
Och ABSOUT inte vem som la mest pengar på Ebba förra månaden.

Ebbas barnbidrag sätts in på ett knto. När vi känner att det verkligen fungerar så tänker vi ju naturligtvis sätta de i fonder eller ngt annat.

Hur menar du att ni känner att det verkligen fungerar? Att tekniken fungerar och pengarna hamnar rätt när försäkringskassan skickar dem?

Vi har gjort så att barnbidraget kommer in på mitt konto, och sen går pengarna via autogiro till fondspar. Det funkar problemfritt, tycker jag, kanske kan vara ett alternativ om det är knepigt att få in dem på ett konto i barnets namn?

Nä att man klarar det ekonomiskt när hon blir större o dyrare ;)

Pengarna går direkt in på ett eget konto

Aha, du menar så. Vi satte dem direkt i fonder, sparkonton har så dålig avkastning tycker jag. Och man kan ju sälja fonder också, om det skulle vara så att man behöver pengarna. Fast det fick nog vara väldigt illa innan vi började ta av de pengarna för att betala räkningarna. Men vi ser det inte som barnets pengar, utan våra pengar som vi spar för barnets räkning. Vi kommer inte ge dem som en klumpsumma att göra vadsomhelst med på 18-årsdagen, utan mer att de pengarna finns om det dyker upp något vi skulle vilja kunna hjälpa till med ekonomiskt, det kan vara utbildning, bostad, eller nåt annat som är svårt att finansiera själv som ungdom/ung vuxen. Det går ju att skjuta till från andra sparpengar också om det skulle vara så.

Åhh, jag önskar att jag oxå vr duktig på det där med fonder... Har ju sparat till sonen sedan han föddes men det har inte direkt gått uppåt...

*kl*

Idag kom Isabellas älg från libero och ja... kuvertet den kom i är roligare :grin: men vi föräldrar tycker den är jätte fin ;)

Pengaplacering är inte min starka sida heller, vi gjorde det lite enkelt för oss och tog högriskfonder som investerar i områden vi bedömde långsiktigt kommer ha en god utveckling, och som har en bra rating. Någon fantastisk utveckling blir det säkert inte, vi kan för lite och är för passiva för det, men jag är nöjd om vi klår obligations/räntefonderna, och det borde man ju göra förhoppningsvis.

Högriskfonder har ju hög volatilitet, så det är dumt att sätta pengar man kan behöva med kort varsel i sådana, men på lång sikt så bör de löna sig (riskpremien), om fondförvaltaren gör sitt jobb (därav att vi ville ha bra rating).

S fick oxå sin älg i dag!!!! Plus en cd med babyljud... :) Åååååååå äääääääääää osv till ljuv musik. S verkade gilla den i alla fall.

Ett förlag är ju att skapa en kapitalförsäkring. Då placerar du i vilka fonder du vill (högriskfonder som går riktigt bra just nu) och byter som du vill utan att det kostar något extra. När du tar ut pengar så betalar du heller ingen skatt på vinsten eftersom den redan är avdragen. Superbra mao! :idea: Alla här i familjen (utom katterna ;)) har varsin kaptialförsäkring. :bump:

Senast ändrad:

Det tycker jag verkade jättesmart- jag har inte bundit dom för att jag inte vill ha dom i hennes namn...
Fall i fall man behöver låna av dom till moped o bil eller så.

På tal om förvalta pengar så har vi världens bästa bankman. Hn ringer upp ss när hon ser att fonderna går dåligt och ger förslag på vad vi ska spara dom istället. Det är smidigt :)

Dagens dummaste fråga kanske :o

Går du till banken och säger att du vill ha en kapitalförsäkring? Och hur byter man fonder, och när? Alltså vart ser man om det börjar, eller helst innan, det går dåligt i en fond?

Ja, typ! :D Kolla bankens hemsida, där står det beskrivet. Vet inte vad andra banker har för motsvarande, men på Swedbank heter det kapitalförsäkring.

Det finns ju massor av statistik hit och dit på olika fonder, så man får själv gå in där ibland och kolla hur ens fonder går och ev byta om man ser att någon annan verkar gå bättre. Jag har inte alls varit särskilt aktiv, men mina rysslandsfonder brukar gå som tåget!

Ett förlag är ju att skapa en kapitalförsäkring. Då placerar du i vilka fonder du vill (högriskfonder som går riktigt bra just nu) och byter som du vill utan att det kostar något extra. När du tar ut pengar så betalar du heller ingen skatt på vinsten eftersom den redan är avdragen. Superbra mao! :idea: Alla här i familjen (utom katterna ;)) har varsin kaptialförsäkring. :bump:

Vad betalar man för den då?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar