Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Precis så är det för mig med, jag kan inte sluta tvärt utan måste ha en övergångsperiod så att säga. :idea:

Måste erkänna, jag har redan misslyckats med två av mina tre mål - det har inte ens gått 24 timmar. :rofl: Var och hälsade på min mormor (promenerade dit och en sväng till och sen hem igen iaf! *pepp*) och hon hade gjort risgrynsgröt och russinsoppa. Mums säger jag bara. :love: Efter blev det kaffe och en liten äppelmuffins, bara för att jag inte hade hjärta att säga nej. Däremot orkade jag stå på mig och säga nej när hon försökte bjuda på mer och skicka med mig sötsliskiga mumsmums hem och det är jag stolt över!
Plankan är inte gjord än heller, men dagen är ju inte över :angel:

Senast ändrad:

Haha :D, men de två timmars plankan du kan hinna med borde väl kompensera äppelmuffinsen? ;) Vad är russinsoppa för något? :)

Jag har inte ätit en sötsak sedan kl 23.45 31/12. De e nog rekord ;) Att sambon dessutom slaskade i sig Vienetta i sängen igår kväll gjorde mig riktigt laddad att jag inte ens blev sugen.
MEN jag känner att jag äter mer middag. Den smakar ju otroligt godare nu när man är hungrig ;) hihi

Jag har lovat mig själv att få äta popcorn en dag och godis en dag. Förra gången jag bantade (20kg) så åt jag faktiskt lite godis då med. Typ 5 sura s när vi kollade på hoppträningarna efter vår...

Så nästa vecka är det mindre matintag med. Vill inte chocka mig själv alldeles o ligga med huvudvärk ;)

Träningen är dck ingen motivation för just nu. För kallt och jag är lite öm i kroppen- är väl för att man går som en 96årig kärring som glömt rullatorn när jag är ute...

Haha så resonerar jag med! :D
Russinsoppa är, tror jag, mormors påhitt. Hon tar en påse blandad, torkad frukt och russin. Lägger allt i en kastrull med vatten och sirap, kokar allt mjukt och reder sen av med potatismjöl. Det påminner mig om min barndoms jular, och jag älskar det. :love:

Jag vet inte hur det är för er andra, men för egen del så funkar det inte att sluta tvärt med allt, och börja ett nytt liv dagen efter liksom.. Utan jag måste få unna mig lite godsaker ibland..

Det brukar liksom kännas lite lättare att vara "duktig" mån-fred om man vet att man får en belöning på lördagen.. Sen ju fler dagar utan sötsaker ger ett mindre sötsug, och då kommer man till slut inte ens vara så sugen på det.. (Men det är lååångt dit känns det som)

Hade jag bara ätit godis på bara lördagar så hade jag fått sån ångest över vad jag skulle välja :D
Då hade det slutat med en JÄTTEplockgodispåse, ett kilo eller nåt :o

Eller om jag nu kan begränsa mig lite på lördagar. Undra hur mycket det skulle påverka min eventuella viktnedgång?
Nån som har koll?

Haha :D, men de två timmars plankan du kan hinna med borde väl kompensera äppelmuffinsen? ;) Vad är russinsoppa för något? :)

Plankan:confused: Har jag missat nåt?

Eller blir man smal av att stå på en planka? I såfall har vi massor ute i ladan;):D

Plankan är en magövning :D
plankan_103425005.jpg

:idea:
Va tvungen att pröva.
Hrmm. 20 sekunder klarade jag :angel::o
Fast jag har ju mycket häck att hålla upp där på mitten:D

Tycker det lät enklare att stå på en planka o bränna fläsk ;)

AKB- Det är nog dumt att tugga i sig 1kg godis men leta upp en kaloritabell på nätet så får du lite koll. Eller lusläs på paketerna :)
funkar iofs inte på lösgodis...

Senast ändrad:

Ja om inte annat vore det ju jäkla smidigt :D
AKB - helt ärligt så fuskar jag än så länge när jag gör den, jag kör med knäna i från och till.

På tal om kalorier... Hur många bör man äta om man nu inte tränar?
Jag har hört att man inte ska gå under 1000 om dagen.
Hur hade ni då planerat dom över dagen ungefär?
frukost, mellis, lunch,mellis, kvällsmål?

hur länge skall man göra plankan då? Eller är det en övning som man själv skall hålla på med och märka att man blir bättre och bättre så att säga?

Det gick en lite längre stund om jag inte höll mig uppe med armarna så mycket. Säkert inte alls lika mycket effekt, men en början.
Har inte tänkt det minsta på att man faktiskt kan göra en hel del övningar hemma på vardagsrumsgolvet.
Har ungefär 3 mil till närmsta gym, så jag känner mig inte jättemotiverad att ta mig dit varje gång jag vill träna lite.

*kl*

är så förbaskat jävla irriterad på min sambo nu!! Har har blivit latare än latast!!
han somnar vid åtta-nio efter jobb, i soffansom jag skrivet innan..Jag, som tar hela nätterna(som förövrigt är väldigt jobbiga igen, förkyld och orolig liten tjej) får springa i trappan om lillan vaknar, plocka undan om något ska bli undanplockat osv..

han gnäller när han ska ta bajsblöjor(bajsas mkt här nu) kommer hem från jobb och häslar på N lite, sen sätter han sig vid datorn(dock i samma rum) istället för att leka/umgås med N eller fixa i hemmet..Jag får fixa maten till henne, byta blöja osv osv..fast han är hemma!

Idag rann det över..jag givk in i duschen, sa till honom att hålla ett öra på N medan jag duschade..och förbereda välling.Tog en lång dusch pga enorm mensvärk och svettig efter förra nattens vakna/somna/vakna maraton..

När jag kommer ut hör jag att N panikskriker däruppe!!:eek: Jag tittar in i vardagsrummet o där ligger den late fan o sover!!!!:eek:
Jag kastade en morgonsko på honom och skrek: Du är fan dum i huvudet, nu får du fan ge dej!!
Upp till en liten ensam lessen bebis som skrek som en tok:(i bara handduk och dygnsurt hår...dessutom vet jag inte hur bra det var, med tanke på att jag blöder mkt, men va fan..HOn var så lessen..och det går LÅNGT innan hon blir så..

Jag skällde ut honom rejält, sa att nu får han fan skärpa sig, att jag inte kan lita på honom, ska jag göra allt , kan jag inte ens ta en dusch osv..
han blev bara tyst o sur..Jävla omogna människa..Ibland undrar jag om han ens är redo för barn

han är en bra pappa med Nelly, men lat som FAN och har dålig koll på saker..Tycker att jag tjatar för mkt nu och är som en morsa, är det KONSTIGT??

och han undrar varför vi aldrig "umgås"..mmm..undra varför, vilken tjej tänder inte vansinnigt på en lat, oengagerad karl?:grin:

Jo- verkligen- Men iofs står man där tillräckligt länge så äter man ju inte iaf ;)
Förresten har jag kommit på varför det heter crunches- man ser ut som en ostbåge ;)

för att slippa huvudvärk och grinighet så skulle jag iaf ha gjort så här...

frukost (~40% av dagligt intag)
mellis = frukt
lunch (40% av dagligt intag kalorier)
mellis = frukt
kvällsmat (~20% av dagligt intag kalorier)

Hade jag bara ätit godis på bara lördagar så hade jag fått sån ångest över vad jag skulle välja :D
Då hade det slutat med en JÄTTEplockgodispåse, ett kilo eller nåt :o

Eller om jag nu kan begränsa mig lite på lördagar. Undra hur mycket det skulle påverka min eventuella viktnedgång?
Nån som har koll?

Jag vet inte om jag ska säga att jag har koll, men om jag gör en räkneövning kan någon med bättre koll få komma in och korrigera.

Vår exempel-AKB är 30-årig kvinna på 165 cm/75 kg och med en stillasittande vardag. Om hon äter ca 2400 kcal/dag kommer hon att stå stilla på sin nuvarande vikt, så vi låtsas att hon gör det. För närvarande äter hon 100 g smågodis om dagen, det är 420 kcal.

Exempel-AKB bestämmer sig för att bara äta godis på lördagarna. Hon tror att hon kommer att vräka i sig massor av godis, men efter 500 g storknar hon totalt. Det innebär att hon denna vecka ätit 840 kcal mindre än en normalvecka (eftersom hon inte kompenserat godisfriheten de övriga dagarna med att äta mer av något annat då).

För att gå ner ett halvt kilo i veckan behövs ett energiunderskott på 3500 kcal (500 kcal/dag). Riktigt dit når inte exempel-AKB genom att införa sitt lördagsgodis, men på ett år kommer lördagsgodiset att ge ett minskat kaloriintag på 43 680 kcal = nästan 12,5 kg.

usch, fan vad jobbig situation..är alltid så komplicerat när man står mellan två man älskar mycket..Är enormt slitande på en..jag förstår dej!

Hoppas du kan prata med din pappa och att det löser isg på ett smidigare sätt än att ni ska behöva flytta..

*kram på dej*

Jag har ett wii fit här hemma. Där kan man tom få lite inspiration... Men kvar ligger jag i sängen ändå ;)
Tycker det är kul att du är så motiverad- vi ska greja alla våra kg här :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar