Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

En till ledtråd... Dock en dålig en...

(Barnramsan)
Huvud, axlar, knä och tå...

Med betoning på Huvud, axlar (iaf det som är strax nedanför) och tå :D

Nu är det nog lätt:laugh:

Western-Ivy: Du hade skrivit något om det här med att BVC tyckte att ni skulle träna barnet på att rulla, hur hade de tänkt då? Varför? Och hur i hela friden lär man ett barn rulla?!
Milton är snart 7 månader och har fortfarande inte vänt sig en enda gång :D

Det var barnläkaren(återbesök på barnmottagningen) som sa att vi skulle träna på att rulla för det "ska" dom kunna vid 6månader. Och att vi inte skulle sätta henne i gåstolen alls innan hon kunde vända sig från rygg till mage...
Mikaela är nu 7½ månad (6månader korrigerat).
HUr vi skulle träna var att "hjälpa" henne rulla över på sidan och vidare till magen.
Jag tycker det är lite sjukt, för om hon inte vill vända vad spelar det för roll om vi tränar på det!
Nu har hon ändå börjat vända sig till sidan iaf och det trots att vi haft henne i gåstolen korta stunder ändå! :cool:

Det gjorde jag för att det var roligt när han var fyra månader :laugh: bara för att han skulle vara nöjd och sysselsatt. (inte för att jag vet om han lärde sig ngt, men ändå (han kunde iofs rulla åt båda hållen när han var 5 månader har jag för mig, men det kan berott på annat)

Man har barnet tex på rygg bredvid sig och så håller man i "bortre" handen tex, och håller i den så att barnet lättare kan rulla runt, med lite motvikt. Eller så rullar man helt enkelt barnet några gånger med så mycket hjälp det behöver och ger mindre och mindre hjälp. A tyckte det som sagt var kul. Det är precis om att föräldrar håller i händerna och hjälper att gå gissar jag (men det gör vi nästan inte alls). Däremot satte jag upp honom i krypställning ibland när jag såg att han försökte själv, så stod han i någon sekund innan han föll ihop. Eller när barnet ligger på rygg och vill sitta upp, vi började hålla i båda händerna och så fick han dra sig upp (böjda armbågar annars kan axlarna åka ur led) nu får han bara hålla i en hand ibland och då stödjer han med den andra handen i golvet, sedan puttar man ned honom igen så att han stödjer med andra handen på vägen ned också (och en vacker dag kanske inte faller handlöst bakåt, vem vet. Den övningen snöt jag av en väninna som går på sjukgymnastik med sin baby (babyn behöver öva motoriken).).

Just det, och så la jag honom på sidan ibland och lät honom försöka väga över åt endera hållet. Men som sagt inte för att träna, det var bara för att vi tyckte det var kul. Så det kan de ju onekligen tycka :p (ev är orsaken till att det kan vara bra att kunna att det tränar bålen, det känns som att det var magmusklerna snarare än rumpmusklerna som fick A att kunna stå på alla fyra och krypa till slut.)

Nej det stämmer att de inte är hans riktiga farmor och farfar. De är verkligen underbara. De har tag sonen till sej från dag ett. De räknar honom som ett riktigt barnbarn. Det är jag så glad för.

Åh, håller helt med Oregano i det som hon skrev:
Vad underbart att de gjort det! :love: Säkert inte helt självklart för alla.

Underbart, att det finns sådana människor :)

Me like, måste åka och köpa matchande blomkurkor till toaletten nu :laugh:

Själv blev jag lite osäker nu så här i efterhand om min mottagare öht skulle gilla det jag köpte. Men tydligen så det känns skönt! Var dock osäker om allt skulle komma till användning, men mkt av det går nog åt iaf (lite ledtråd där...)

Måste berätta vad sin hände ikväll! Milton var verkligen helt oregerlig, han ville verkligen inte somna! Vi testade det mesta som vi brukar testa; lägga honom och vara hos honom, somna honom i famnen, ta upp och bryta mönstret med att göra något annat etc. Inget fungerade och han var ledsen, arg och glad om vartannat, men skittrött.

Tillslut så gick jag in i vår säng och la honom på sambons kudde i mitten av sängen och så lade jag mig bredvid, lade täcke över honom, snuttis bredvid och napp i munnen och så höll jag en arm på honom - och han slappnar av direkt, tittar lite omkring och myser mest. Och visst somnar han!!

Älskade barn, så var det "bara" mer närhet han ville ha och inte sova själv :love:

Haha, om du som precis "gnällt" om ditt omysiga barn liksom! :love: Tänk vad fort de bryter, och framför allt byter vanor. Helt otroligt verkligen! Min lilla S som varit som en igel minst sagt senaste tiden vill nu helst av allt sova själv, i sin säng. Hon somnar gärna hos någon av oss, men sen vill hon ner i sängen annars vaknar hon och är arg.
Samma sak med hur hon somnar - innan har hon velat ligga i famnen, som när man ammar liksom. Sen igår är det no-no, nu vill hon somna upprätt mage mot mage (tänk bära sele), något hon inte velat alls innan. :love: (eller alltså, hon somnar ju i selen, men inte om vi försökt söva i den ställningen utan sele. :D )

Haha, om du som precis "gnällt" om ditt omysiga barn liksom! :love: Tänk vad fort de bryter, och framför allt byter vanor. Helt otroligt verkligen! Min lilla S som varit som en igel minst sagt senaste tiden vill nu helst av allt sova själv, i sin säng. Hon somnar gärna hos någon av oss, men sen vill hon ner i sängen annars vaknar hon och är arg.
Samma sak med hur hon somnar - innan har hon velat ligga i famnen, som när man ammar liksom. Sen igår är det no-no, nu vill hon somna upprätt mage mot mage (tänk bära sele), något hon inte velat alls innan. :love: (eller alltså, hon somnar ju i selen, men inte om vi försökt söva i den ställningen utan sele. :D )

Ja visst är det väl konstigt?! Precis som du säger så senast innan idag så klagade jag lite smått över mitt omysiga barn :D Och sedan så skiftar det liksom på några timmar, hahahaha!
Milton är ju 7 månader i övermorgon så det är väl den tiden nu, när de är medvetna om att de blir själva, att man går ifrån dom. Det vänder nog sedan igen, men herregud vad mysigt att han somnade hos mig i sängen!! Tror faktiskt aldrig det har hänt, inte ens när han var riktigt liten - och jag bara älskar det!!

Så som du beskriver att S vill somna, så vill alltid Miltons kusin somna på sin mamma, hon är 10,5 månader gammal och jag tycker det ser bra mysigt ut! Tror Milton kommer vända och vilja sova så han också sedan, verkar så för han älskar när man bär honom så, speciellt när han är trött, men han vet liksom inte riktigt var han ska göra av huvudet :D

Vi har faktiskt vågat oss ut en vända idag, Iggy hade ingen feber när vi vaknade och var lite piggare. Åkte och hälsade på ett par vänner vars hus vi ska se efter. Imorgon åker de till Australien i en hel månad :eek: inte lite avis :devil: Det var 25 C i Sidney just nu, alldeles lagom.

Iggy är så hes stackaren, när han gråter eller jollrar så låter han som en kråka som kraxar. Sen är han lite rosslig i bröstet, han verkar inte ha ont av det eller jobbigt att andas som tur är. Men nu sitter jag med halsont och känner mig ruggig. Så typiskt, har inte tid med att vara sjuk nu när vi ska börja renovera vårt hus. "Vårt hus" :love: kan säga det hur många gånger som helst!

Men hallå vem har köpt mitt paket? Dör ju av nyfikenhet här ;)

Ska jag skriva vem jag köpt åt eller? "Offret" verkar inte komma på...

Du ska ha fått en ledtråd iaf om jag inte minns fel! :)

Om ni inte orkar gissa längre så kan jag skriva ut hela listan om ni vill! Ni som bestämmer! :)

SS listan:
aneka
EmelieR -> aneka
Akb
Oregano -> Kaktusblomma
Armani_ -> Modett
Modett -> Zody
Zody
Viv
Kaktusblomma -> EmmahS
EmmahS

:)

Då väntar vi! Jag tycker det är jätte kul att läsa om era gissningar och ledtrådar! Men du måste ju gissa lite du också! :)

:D Men då tror jag att det är du som är min ss :)

(om inte så har jag bockat av ytterligare en i listan;))

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 593
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025