Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

kl
Känns e g lite skumt o skriva ut det här, här. Men jag behöver bara hantera det på nått sätt. Fick inga höjdarbesked av läkaren idag. Det är en akutremiss skickad till neurologen och jag är kallad till en ytterligare MR (tredje).

Skickar en kram! Har missat vad det är du kollat upp? Men vill du inte skriva här är det ok.

Jo, det är ju just det man gör ifall man planerar lite. ;)

Där håller jag inte med.
Vi hade ju pengarna från att jag sålde min häst som skulle vara vår "buffert" det var ju en ganska ordentlig summa, men de tod slut fort då sambon stod helt utan inkomst i 3månader... Så nej man kan inte planera för allt ;)
Vårt enda alternativ var att sambon skulle jobbat kvar men antagligen kollapsat av pressen och av att han mådde så dåligt att han inte ens kunde äta, därav tog vi beslutet att använda bufferten.
Jag vet själv hur det är att må dåligt på en arbetsplats och jag ville inte att det skulle gå lika för honom.

Men gick han från att trivas jättebra till att vantrivas så han inte kunde äta från en dag till en annan? Fanns det ingen möjlighet att förutse och börja söka nytt jobb lite tidigare? Särskilt om du var gravid och ni egentligen behövde bufferten för barnet?

Han hade ju dessutpom bara jobbat på det nya jobbet ett halvår kanske, verkade det wobbligt kanske man skulle vänta något år tills läget stabiliserade sig innan man skaffade barn?

Jag menar inte att ni gjort fel, jag pekar på hur någon som ville planera lite mer hade kunnat göra. Där är man ju olika, jag menar bara att det är möjligt om man vill.

Senast ändrad:

Men gick han från att trivas jättebra till att vantrivas så han inte kunde äta från en dag till en annan? Fanns det ingen möjlighet att förutse och börja söka nytt jobb lite tidigare? Särskilt om du var gravid och ni egentligen behövde bufferten för barnet?

Han hade ju dessutpom bara jobbat på det nya jobbet ett halvår kanske, verkade det wobbligt kanske man skulle vänta något år tills läget stabiliserade sig innan man skaffade barn?

Jag menar inte att ni gjort fel, jag pekar på hur någon som ville planera lite mer hade kunnat göra. Där är man ju olika, jag menar bara att det är möjligt om man vill.

Han bytte jobb när jag var gravid redan.
Det gick på 2 ½ månad från han började tills han slöt.
Här finns väldigt dåligt med jobb, jag har inte haft fast jobb själv sedan våren 2008 då jag blev uppsagd efter att ha varit sjukskriven för att jag mådde så dåligt på mitt jobb... Ingen av oss har högskoleutbildningar och visst spelar sånt in när man söker jobb, men det är ändå inte lätt.

Så han var i jobb-bytartagen, du var arbetslös och dessförinnan sjukskriven, sparkontot var inte fetare än att ni tömde det på tre månader utan hans lön, och då bestämde ni er för barn? Missförstå mig rätt, det kommer säkert ordna sig jättebra för er, men nog är det möjligt att planera mer, om man vill?

Det hade ju varit teoretiskt möjligt att vänta med barn tills bägge hade jobb de trivdes med, till exempel.

Fast jag ser inget negativt i att han bytte till ett bättre jobb då jag var gravid...
Sen att det blev som det blev kan man väl aldrig planera för?! Då skulle man ju aldrig våga byta jobb.
Min situation var som så att jag faktiskt har bättre fp än akassa då jag varit arbetslös ett längre tag så i det såg vi inte heller något problem :)

Men visst hade vi kunnat vänta tills vi båda hade "bra" jobb, men vem vet hur lång tid det kan ta 1år eller kanske 5-10år, det är ju svårt att veta, och vi kände oss redo nu. :)

Ett bättre jobb som efter 2 1/2 månad visade sig så hemskt att han inte kunde äta? Det låter inget vidare. Hur var det gamla jobbet om det här var bättre?

Det kanske skulle ta tio år - men någon gång skulle du väl ha ett jobb du också? Förhoppningsvis ska det väl inte ta tio år, förståss!

Hade man velat hade man kunnat sagt till sig själv: visst, det vore kul med barn, men jag är långtidsarbetslös, vi har knappt nåt sparat, och du håller precis på att byta jobb. Det är inte läge nu, helt enkelt. Det är så mycket som är osäkert, vi får vänta tills vi har en lite stabilare situation, eller åtminstone tills vi vet att du har ett jobb som funkar.

Jag skulle inte känna mig redo för barn i er sits, så redan där är man ju olika. Jag tyckte jag var lite våghalsig som fick barn fast jag inte har fast tjänst - då har jag en årslön på banken, min man har fast, jag har garanterat jobb tre år framåt i alla fall. Det fick duga, för jag lär inte få fast tjänst innan jag blir 40+, då skulle det vara försent.

Jag menar bara som kontrast - det går att planera ganska mycket, om man vill. Helt ok att inte vilja, men då beror det på att man valt det.

Men måste man kunna kompensera inkomsten för att kunna vara hemma? Min man tjänar ungefär 28 000 mer än mig i månaden, jag har förståss inte en suck att kompensera det. När han är hemma har vi mycket mindre pengar, så är det bara.

28 000 mer :eek: så mkt har inte ens jag och sambon ut i månaden tillsammans. Förstår att du ser det som en självklarhet att få 800 kr av sambon till byxor ;) men nu var det inte det vi skulle prata om utan föräldraledigheten.

Jag kommer ta den största delen av FPn. Detta eftersom jag tyvärr var arbetslös när jag blev gravid. Hade jag haft kvar mitt djurskötarjobb så hade det inte spelat någon roll vem av oss som skulle vara hemma då vi hade lika mkt i lön då.

Som tur är så är vi inte belånade över öronen på hus, bil etc trots att vi var rätt ny bil och relativt nybyggt hus. Okej vissa dagar känner man sig väl frustrerad över att inte ha mer över per månad men det fungerar. Jag sålde bl.a. min bil i december förra året för att bli av med lånet på den. Krisar det på med bil när jag är hemma så har jag sån tur att jag får låna min broders privata bil då han har tjänstebil.

Nu är pengar inte allt men nog önskar vi båda att man kanske hade några 1000lappar över i månaden så vi kanske kunde åka utomlands eller nåt.....

Senast ändrad:

Känner igen mig i dig. Jag har inte fast jobb. Sambon hade jobbat på samma ställe i 5 år, när flera i köket sa upp sig och han tog tjänsten som kökschef. Det fungerade inte alls, han jobbade hela sommaren och fick inte ett skit för det. Ingen övertidsersättning, och fanns inga folk att få tag i. Till slut så sa han upp sig utan att ha sökt något annat.
Han blev akut sjuk förra året vilket förmodligen berodde på stress, så jag förstår din sambo. Vi ville inte hamna i den situationen igen...
Om jag bara skulle skaffa barn när det perfekta läget i livet fanns så skulle jag aldrig få några. Är reumatiker utan fast jobb och det är inte så lätt att få något när man inte är helt frisk.
Däremot så är jag väldigt bra på att göra det bästa av situationen. Vi bor billigt i hus och lever efter hur mkt vi har i inkomst. Sambon fick ut ersättning efter en trafikolycka så de gjorde att månaderna som han inte jobbade klarar vi ändå.

Mitt första barn var inte alls planerat, hade blödningar de första månaderna och när jag väl började fundera på om jag kunde vara gravid så var jag mkt längre gången än vad jag trott. Om jag inte råkat bli gravid då så hade jag säkert aldrig skaffat barn. Är ingen barnmänniska egentligen. Nu är jag sugen på en tredje :o
Ibland är det bra att inte planera....

håller med Mikan, Western_Ivy mfl när de skriver att allt går inte att planera..

Jag tror att om man skulle vänta på det perfekta tillfället så skulle inte sverige ha så här många invånare. Man kan inte vänta in ALLT. Väntar man för länge på det "perfekta tillfället" så blir det sannolikt inga barn heller eftersom den "bilden" ständigt förändras. Iaf för mig.

Jag tror även att många många många barn har det bättre med föräldrar som har det lite sämre ställt, än de som väntat in det perekta tillfället bara för att de SKA ha barn. Barn som blivit till av kärlek är iaf älskade - även om det inte har tillgång till allt det senaste, och lär sig nog att uppskatta de enkla sakerna i livet..

Jag kan tänka mig få saker mer värda att lägga sparpengarna på än det.

För mig är det mer värt att vi kan klara av om värmepumpen skulle pajja,så vi kan ha det varmt, varmvatten så lillan kan bada tex än att ta av sparpengarna nu och stå där utan en buffert som vi kanske skulle behöva vid något sådant. När vi kan lösa det genom att jag går mer hemma än sambon. Det är ju inte så att han inte får träffa eller umgås med sitt barn alls. Men nu har vi inte i närheten av de summorna i månaden som ni verkar ha, och därför har ni nog lite större buffert, så då är det kanske lite annorlunda. Man talar ju utifrån sin egna situation.

Det är ju bra om man kan planera det mesta. Men allt går inte att planera, livet gör ju sina vändningar, och snabbt ibland. På gott och ont:)

Det var ett jobb mycket likt det han hade innan med mycket bättre förutsättningar, men det blev mycket krångel efter den första månaden och sedan spårade allt ur väldigt snabbt. Så jobbytet var ju inte planerat innan jag blev gravid, det var en chans som dök upp.
Min situation med att vara arbetslös såg vi inte som ett större problem då min Fp ändå skulle vara högre än dåvarande akassa pga att jag skyddat den sedan mitt fasta jobb.
Vi hade ca 4månadslöner sparade vilket är mycket för oss, vi och våra familjer har aldrig haft mycket pengar.

Jag tror att det skiljer så pass mycket mellan våra inkomster/boendeorter/förutsättningar att det är svårt att sätta sig in i den andres sits :)
Ännu värre blir det när man skriver på ett forum.

Tror detsamma. Alla har det så olika så det blir lite krock:)
Men intressant och se hur alla resonerar och har det!

Jo, verkligen intressant :)

Om än att man ibland blir lite "avundsjuk" över andras förutsättningar ;)

*kl*

Byter ämne totalt!
Jag har den senaste tiden börjat lusläsa bruksanvisningar. Bara för att de är så dumt skrivna :D. Jag inser ju att det är för att företaget inte ska kunna bli stämda osv. Men ändå...

några ex..
Ob-tamponger: Glöm ej ta ut sista tampongen när mensen är slut.....
Emmaljunga barnvagn: Fäll aldrig ihop vagnen när barnet sitter i. (Det tycker jag skulle varit praktiskt, hade ju ej behövt barnstol. Bara i med alltihopa i bagaget :D)

Tack allesammans
Min makes bror (som e läkare) kom över och pratade en stund. Och jag är SÅ mycket lugnare. Efter beskedet från min husläkare i eftermiddags så har jag hunnit dödförklara och begrava mig själv både en och två gånger. Nu vet jag vad som är worst case senario. Även om det vore en katastrof så blir jag lugnad av att veta vad det är man misstänker.

Förlåt, missade helt ditt inlägg:o
Vad jobbigt..Vad e det som inte stämmer(har missat det tyvärr, eftersom jag suttit lite för sällan så har jag bara skummat igenom, plus att mitt minne är riktigt dåligt, skrämmande)

Styrkekram iaf och ber om ursäkt för min virrighet!!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar