Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Om jag skulle kunnat gå tillbaka till mitt jobb jag hade så skulle vi haft råd att pappan va hemma MEN eftersom han som sagt jobbar 5-skift så blir han hemma mkt mer än vad jag skulle vara om jag jobbade(iaf på det jobbet jag hade). Så då skulle det bara resultera i att jag får mkt mindre tid med bebis mot vad han får nu och det vill jag inte!
Han hinner träffa bebis antingen på fm eller på em eller hela dagen även fast han jobbar. Skulle jag jobba skulle jag gå upp före bebis och komma hem när han lagt sig för natten :(

Här kommer jag ta större delen av föräldrarledigheten och sambon 2 el 3 månader. Vi tjänar exakt samma så det är inte av ekonomiska skäl, största anledningen är väl att jag ammar mkt fortf och planen såg ut så från början. Hade jag inte ammat så hade vi delat mer lika. Sen har jag en fördel med mitt jobb (lärare) att jag kunnat gå tillbaks i tjänst på loven så jag kommer vara hemma länge men inte göra av med jättemycket dagar.

Ture föddes ju maj förra året och jag hade tänkt börja jobba heltid vid påsk och sen satt Ture på dagis till hösten. Nu ändrar vi lite och jag börjar jobba 2 halvdagar/vecka i januari och jobbar så till sommaren. Sen blir sambon hemma augusti - september och Ture får börja dagis lite senare. Tror dagarna räcker till det, har inte räknat exakt.

Ändringen gör vi för att det troligtvis skulle bli för tufft för mig att jobba heltid i påsk då jag förhoppningsvis fått två fölungar och sen samtidigt ha huvudansvaret för Tures nätter iom amningen. Även om det bara handlar om drygt 2 månader tror jag att jag gått på knäna...

Fan så jävla typiskt. Jag tänkte inte ens ta en diskussion om våra val här i livet ang vår familj därför skrev jag ett kort svar från början fast jag inte ens tänkte svara först.

Kan du tänka dig att det är så att min man alltid har tagit de största kostnaderna för att vi ska få vårt leverne att gå ihop och mina pengar inte räcker så långt för att jag av olika skäl bara jobbar 75%? Kan du tänka dig att det kanske inte är så att vi tjänar så förbannat bra från början men vi har så att vi klarar oss och dessutom kan unna oss att spara undan lite för framtiden? Vi har inte på långa vägar några 3000 kr att spara varje månad som andra kanske har, det har vi inte ens när vi båda jobbar.
Vi vill inte sätta vårt barn på förskola vid 1-års ålder och det måste vi om min man ska vara ledig för han måste ta 7 dagar/veckan och då räcker inte dagarna.

Så faktiskt för Isabellas skull för att hon ska få vara hemma så länge som möjligt och slippa förskola så är det bäst och mest ekonomiskt att ha mig hemma.

Nu svarar jag inte mer på frågor om våra val. Ja jag blir stött, ja jag är extremt känslig och nej jag ångrar ingenting av våra val.

Vi kommer inte kunna spara en krona när min man är hemma på heltid, tvärtom så kommer nog behöva knapra av sparpengarna då. Fast jag har nog tänkt att vi sparar varje månad hela livet annars, det får gå att inte kunna lägga undan just de månaderna. Och leva riktigt som vanligt finns det mog inte heller pengar till då, men det är ju bara en kort period, man hinner ju leva som vanligt resten av livet tänker jag. :)

Så hade vi också resonerat om vi båda velat vara hemma lika länge. Men eftersom jag vill vara hemma länge och han gärna jobbar, så var inte valet så svårt.

Förresten, jag är så nyfiken på vad du forskar i! Förstår att du inte vill säga exakt, men kanske i grova drag vilket ämnesområde det är inom? :idea:

*kl*
Sambon kommer bara att ta de 60 dagar som jag inte kan ta.
Men de tar han inte ut i ett sträck, utan kanske länger semestern eller nåt.
Då sommarsemestern ifrån jobbet går till att ta hand om skörden hemma på gårn så vore det skönt om han kunde ta en vecka längre och vara med sin son. Sen kommer han kanske ta måndagar och fredagar några månader och få en lång helg.
Detta är för att jag inte har nåt jobb att gå till förutom jobbet jag gör på gården. Men det räknas ju inte som "jobb" eller hur man ska skriva. Får ju inte direkt nån fast inkomst. Vi har bara drivit gården själva i drygt ett år, så än så länge går vi back eftersom vi investerat i modernare redskap och mer djur.

Men när andra barnet är inskolad på dagis så ska jag sätta mig bakom skolbänken och göra nåt av mitt liv.

Fan så jävla typiskt. Jag tänkte inte ens ta en diskussion om våra val här i livet ang vår familj därför skrev jag ett kort svar från början fast jag inte ens tänkte svara först.

Kan du tänka dig att det är så att min man alltid har tagit de största kostnaderna för att vi ska få vårt leverne att gå ihop och mina pengar inte räcker så långt för att jag av olika skäl bara jobbar 75%? Kan du tänka dig att det kanske inte är så att vi tjänar så förbannat bra från början men vi har så att vi klarar oss och dessutom kan unna oss att spara undan lite för framtiden? Vi har inte på långa vägar några 3000 kr att spara varje månad som andra kanske har, det har vi inte ens när vi båda jobbar.
Vi vill inte sätta vårt barn på förskola vid 1-års ålder och det måste vi om min man ska vara ledig för han måste ta 7 dagar/veckan och då räcker inte dagarna.

Så faktiskt för Isabellas skull för att hon ska få vara hemma så länge som möjligt och slippa förskola så är det bäst och mest ekonomiskt att ha mig hemma.

Nu svarar jag inte mer på frågor om våra val. Ja jag blir stött, ja jag är extremt känslig och nej jag ångrar ingenting av våra val.

Det kändes som jag skrivit allt det... Vi tänker och har det precis som er.

Vi har ju ganska nyligen köpt hus, har lån på bilen osv men tänker ändå "ta oss råd" att ha S pappa hemma. Pengar är inte viktigt, däremot är småbarnstiden det för oss, för den kommer inte tillbaka. S pappa jobbar 2-skift, så han har ju varit hemma en del ändå (under sommaren var vi hemma båda två under 8 veckor, kombinerad semester och fl. Utöver det så var han hemma de 5 första veckorna också.) men vill vara den som är hemma på heltid och har huvudansvaret under en längre tid han också. Det ska han såklart få, och eftersom delad föräldraledighet är något viktigt för oss så ser vi helt enkelt till att ta oss råd till det. :idea:
Så resonerar vi här hemma, och det är jättekul att höra hur ni andra tänker och hur ni löser det hela. Man får lite mer perspektiv på saker och ting, man kan ju bli salig på sin egen tro ;)

Mabuse, ang. att nattamma och jobba så skulle det säkert fungera, OM man kan somna om direkt eller sova under amningen. Det kan tyvärr inte jag, så att jobba nu skulle inte fungera. Jag har inte som du ett psykiskt krävande jobb (klart det kräven en del men vad jag förstått så jobbar du som forskare och undervisar på universitetsnivå va?) men däremot kräver det en del fysiskt. Så jag vill helt enkelt veta att jag får sova lite mer sammanhängande innan jag börjar jobba. :)

Nu undrar jag helt ärligt vad som menas med detta? Det låter så klyschigt... Är inte alla år viktiga i ens barns liv eller vad menar man när man säger så?

Inget menat mot dig Zody utan jag hör ofta folk säga så men jag kan helt ärligt inte förstå hur de menar? Hur tänker ni andra?

Jag har också funderat på vad det betyder... För alla år är väl lika viktiga? Jag tror dessutom att vi kommer ha mycket kul med Buslus när hon är äldre... Och vi kan göra saker tillsammans, som hon sen kommer komma ihåg resten av livet :)

Jag tycker det är skönt att vara hemma, men längtar samtidigt efter att jobba :)

Det enda jag verkligen har bestämt mig för är att när det blir syskon så ska jag inte ha häst inackorderad som nu. Den pengastressen det har inneburit lever jag gärna utan nästa gång :)

Senast ändrad:

Jag kan känna samma. Klart att man inte vill missa något av småbarnsåren..men vaddå, vill man missa något alls?:crazy:
Visst småbarnsåren går snabbt..men det gör ju de andra åren också..säger ju alla. Det är väl det att under småbarnsåren är det så intensivt med allt som händer, händer ju väldigt mycket under kort tid. Tror det är så många menar:idea:

Men annars tycker jag som dig, alla år är väl lika viktiga!

Håller med i mkt av det du skrivit..Vi har det inte vidare fett heller...

Sen tycker jag det är enormt dumt att nalla av dom små sparpengarna man fått ihop...Bara för att det ska vara jämställt eller så.

Vi kan ju lösa det så att sambo inte missar allt för mkt av sin dotters uppväxt nu, så vi är nöjda! :laugh:

Alla år är viktiga, och för att vi ska kunna bo kvar och ha det bra framåt, så Nelly kan få växa upp härligt,utan att vi måste snåla sen eller inte ha några sparade pengar till vad som nu kan ske, så gör vi som vi gör!

känner lite som du och viv i det här med att dela föräldraledigheten (eller inte dela)..

Och jag vet inte om jag ens skall svara på det, eftersom vi kanske prioriterar konstigt mot vad "andra" tycker är rätt.. Vill ju inte få en massa konstiga frågor eller påstående om hur/var/vad/varför man gör på ett visst sätt..

tycker inte det finns rätt eller fel! man gör det som passar familjen bäst! tror att familjen mår bäst av det, blir lugn och harmonisk...istället att göra som andra tycker man bör göra...

Sen är pengar en stor bov i många familjegräl...kan man undvika det är det ju bra för alla!

Så alla, ni ska göra precis det som passar er! tror inte era betyg som föräldrar hänger på det;)

Tjänar man väldigt olika är det väl väldigt vanligt att man inte delar lika på kostnaderna. Min man tar också alltid de största kostnaderna för att vårt leverne ska gå ihop, och mina pengar räcker inte heller så långt. Det blir så när man tjänar väldigt olika, jag vet.

Det är en prioriteringsfråga. Min man måste också ta 7 dagar/veckan för att det ska gå alls, men vi valde att han är hemma framför att barnet är hemma några månader till innan det börjar dagis. Vi gjorde bedömningen att relationen mellan pappa och barn, och mellan oss vuxna, är viktigare för barnet än att vara hemma extra länge.

Men hur tror du andra väljer då? Det är givetvis för barnets skull som vi valt som vi gjort vi också, bara att vi prioriterar annorlunda än ni. Men vi har ju också valt så som vi tror blir allra bäst för vårt barn.

Alla väljer såklart som de tror blir bäst för deras barn. Det innebär inte att de som delar simmar i pengar eller struntar i sina barn.

När jag gick på föräldraledighet tjänade jag och min sambo exakt lika mycket, nu har han dock höjt sin lön med några tusenlappar, medan jag höjde med typ en hundralapp... För mig hade det dock varit bättre om jag varit ledig kortare än honom, eftersom vi inte har delad ekonomi. Jag har således varit helt pank sen jag gick på föräldraledighet och kommer också vara det tills jag börjar jobba igen. Medan sambo kommer kunna leva som vanligt när han r ledig, eftersom han kan spara ganska många tusen när han jobbar...

Men självklart känns det viktigt att Tuvs får vara hemma tills hon kan börja förskola, vilket troligtvis blir i aug :)

Vår tanke från början var väl att kunna spara en del fp-dagar så att det i slutändan skulle bli lite jämnare fördelat.
Vi hade sparade pengar från att jag sålde min häst förra hösten MEN sambon som började nytt jobb i januari började vantrivas något enormt och höll på att bryta ihop totalt av detta vilket resulterade i att han sa upp sig och vi fick då ta av de sparade pengarna för att klara oss.
Detta har då gjort att nu är dessa pengar inte så mycket kvar av och jag varit tvungen att ta alla 7dagar/vecka i fp för att vi ska gå runt.
Så i vårt läge spelar pengarna väldigt stor roll och varje krona är viktig!
Inte är det lätt att få jobb här heller. Vår gemensamma inkomst är just nu som EN relativt låg inkomst.
Vi har inget stort boende eller någon ny bil men det är inte billigt att leva ändå.
Vi har unnat oss vissa grejer från de sparade pengarna som vi ansett vara viktiga och det är för oss viktigare än att fp-dagarna delas exakt lika.
Sambon kommer troligen inte ta ut mer än sina 60dagar och då troligen genom kortare perioder eller ev 1-2dagar/vecka under längre tid.
Vår plan var ju från början att M inte skulle behöva börja dagis direkt vid 1år MEN som det ser ut nu har vi inte mycket till val då det är till sommaren som det är lättast att få jobb och vi båda MÅSTE jobba då för att kanske få ihop lite buffert igen eller så att inte a-kassa dagarna tar slut, om vi inte lyckas få jobb innan förstås.
Det är tillochmed svårt att få deltidsjobb här, vilket jag ändå ska försöka med nu framöver för att dryga ut både dagar och inkomst med.

Blev visst ganska långt, men blir lite trött på dessa "det är oftast en prioriteringsfråga"! för alla är det inte det.
Livet har en tendens till att ändra sig åt alla möjliga håll ovasett hur man planerat innan ;)

Till dig och om andra också känner sig träffade så känns det nu dumt av mig att dra upp vårt sparande i det hela. :( Det var inte meningen att det skulle såra någon. Däremot vill jag påpeka att många i den här tråden är 8-10 år yngre än mig och har gård och eller häst/-ar. För 10 år sedan fanns det ingen chans i världen att jag heller hade kunna spara ens en hundralapp och definitivt inte hålla en häst. Jag var definitivt inte redo att skaffa barn heller. Alla gör olika prioriteringar och val här i livet och inget är bättre eller sämre än något annat. :laugh:

Inte ska du känna dig dum? Det är väl super att ni kan spara pengar :laugh: det hade ju jag också gjort om jag kunde, visserligen sparar jag lite både till pension och till Isabella men det är inga 3000 utan snarare 10 ggr mindre just nu som f-ledig ;)
Äh, räta på dig och var nöjd att ni kan spara! Kram på dig :love:

Undrar om det var så min bror gjorde? Mamma har sagt att han satt på rumpan och tog sig fram, jätte gulligt vilket fall som helst!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 555
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar