Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

*kl*

Jasså, har kylan dragit söderöver *hähä* Vi hade bara -7 i morse och -4 under förmiddagen :banana:

Minus 25 här på morgonen, minus 19 nu. Förut var strålande sol men nu kom det dimma och jag ser knappt hästarna från huset.

Ture vägrar sova inne så jag får lura honom. Packar ner honom i vanliga innekläder + fuskpolo och mössa i nya dunåkpåsen (guld värd) sen går vi ut. Då får han sova ute en liten stund medans jag fixar lite till hästarna sen kr jag in vagnen och viker upp åkpåsen så får han sova vidare i tvättstugan. :D

Oh ja det tror jag absolut att det blir :D gud vad ni kacklade på igår kväll! ;)
I går kväll satt jag i två(!) timmar och gjorde en jättefin fotobok på Iggy som ska bli julklapp åt våra föräldrar. Var verkligen supernöjd med den, när jag sen ska skicka beställningen tror ni inte webbläsaren kraschar! När jag får igång allt igen så är ju självklart allt arbete borta :cry::mad::devil:

Samma hos mig. Satt och gjorde en bok med 62 bilder, och skrev text till alla. När jag ska skicka iväg beställningen på 4 böcker så ser jag att det på något sätt bytt plats på alla bilder. :eek: :( Jag hade suttit i timmar med det, och jag hinner inte och orkar inte göra om. Jag som alltid varit så nöjd med extrafilm har lust att bombhota. Får bli till Tures 1-årsdag kanske.

Ture säger som sagt var bara ööööö, men han:

-sitter

-rullar från rygg till mage och tvärtom om han måste

-snurrar på golvet, alltså byter riktning

-står gärna om man håller i honom och har börjat röra fötterna lite

-står ofta i krypställning och göra armhävningsställning men skjuter sig bara bakåt än så länge. Sambon påstår sig ha sett honom ta sig framåt men jag har inte fått bevis än.

Jag gick innan jag var 10 mån så vill det sig illa :D så får jag jaga honom om 4 månader!

Här är inglasade verandan guld värt när vädret är dåligt :laugh: För även H sover som bäst ute, ca 3 h/dag i vagnen men inte alls lika länge inne.

Nu har han fått sova ute i -20 som kallast, väl nedbäddad och med filt över vagnen så att det det inte ska vara så kallt om den lilla del ansikte som sticker fram! I värsta snöstormarna däremot (och det har varit många redan för att bara vara november!) så har vi använt "kuvösen".

Min lilla piraja fick förresten sin femte tand igår :)

På fredag ska sambon vara hemma och jag jobba:) Åtta till sex ska jag jobba så det blir ingen smygstart här inte ;)

Appropå hästarna så har jag det så här nu när det är vindstilla ute.

- Tre hästar ute på lösdrift med halmad ligghall, vatten i isolerad tunna och fri tillgång på ensilage. Två gånger/dag får de mkt blöt lusern-betfor-mix. Den dräktiga fick täcke igår men 1-åringarna får klara sig, de har björnpäls och mår nog bättre utan. Den dräktiga sätter inte samma päls.

- Tre hästar inne i kallstall. Där är mer problem med vattnet då det som sagt var fryser snabbt i hinkarna. Jag ger även dem mkt betfor, upp till fyra ggr per dag för att vara säker på att de får i sig vatten. Mitt ensilage i år är väldigt blött vilket är skönt om det inte vore att balarna frös till sexhundrakilos piggelin. Förra året fick vi såga upp dem med motorsåg och lägga i sadelkammaren. Alla innehästar har rejäla täcken, de kan ju inte röra sig på samma sätt som de som går ute.

Jag är SÅÅÅ glad i min sadelkammare. Den är 50 kvadrat, har en luftvärmepump och varmvatten. Förra vintern så bodde allt foder där och tom greparna för de gick sönder när det var som kallast. Hoppas hoppas inte det här håller i sig...

I hagen har vi två tunnor med frigolit (markisolering) emellan. Sen stårde även på lite frigolit. Får knacka vattnet på morgonen då det blir en isskorpa, men med tanke på hur kallt det är ute funkar det hyfsat. De har vatten i hagen i alla fall!

En sak till, jag har också suktat efter en Themorbar i flera år men aldrig kommit mig för att köpa en. Jag har hemmaisolerade tunnor som funkar jättebra, men nu med Ture orkar jag inte fylla dem som innan. Så nu skulle jag köpa en thermobar igår och de var slut. :(

Så jag har beställt en 65l från Bole för ca 3000 kr inkl moms! Kan rapportera när den kommer om den är bra, men det ska den vara enligt Buke-tester. :D

Skulle du lägga täcke på det dräktiga stoet om hon hade föl vid sidan?

Beror på hur fölungen är (klättrar på mamma?) men troligtvis inte. Om hon nu inte är en riktigt frusen nakenråtta...

Jag har sällan täcke på mina dräktiga men nu har jag gjort undantag. Den ena är som sagt var tunnis och går ute och den andra 23 år och högdräktig.

Det är ju det han gör. Och jag är rädd att han ska fastna... Nej, jag kör nog på magkänslan och låter bli.

Kl
Har pratat med min man om tunnan ute och vi har någon typ av plyfa nere i stallet som vi kan bygga låda av och sedan har vi isolering kvar från sadelkammarbygget. Bara frigolit som behövs också men vi ska in till stan imorgon och handla och mannen är ledig på fredag :banana: Nu ska mannen och jag få tummen ur och fixa vatten försörjningen på ett bra sätt i hagen. Mina kusar står ju ändå flest timmar i hagen och i boxarna brukar de hinna dricka 4/5 av hinkarna innan de har frusit helt.

Var sjutton hittar du de tunnorna på Boles hemsida. Jag har letat flera gånger förut men hittar dem inte!

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka