Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Det kan vi väl ordna med :D

Min pålla är ju en ardennerkorsning. Hon har fått allt utom temperamentet därifrån. Då inklusive kroppsform och isbjörnspäls.
Det som oroar mig är vattenförsörjningen.
I hagen får de nog tyvärr käka snö. För fyller vi på baljan är det bottenfruset på ett kick. Och eftersom jag bara är inhyrd har inte jag lust att gå och köpa en värmebalja. Hoppas stallägarn får upp ögonen lite och inser läget.
Inne så har de hinkar. och de fryser med fort. Finns inget varmvatten heller. Funderar på att ta med mig en gammal melassdunk till stallet med riktigt varmt vatten så hon har hela natten.

Mitt sto är bara klippt en eller två gånger men hon kom ju till mej direkt från Holland så det kanske är därför. Hon sätter ingen björnpäls heller men det har blivit mer sista åren iaf. Men sen vi var på föreläsning om hur man täckar så har jag blivit rädd att lägga på täcke i onödan.

Åh vad drygt med krashandet:crazy:
Vi har gjort tre såna böcker till mormor, morfar och farmor& farfar (Nellys då)

Jättekul och mysigt!:D
Men vilket jobb man la ner..höll nog på i tre dagar inna jag var nöjd med alla;)

Det kan vi väl ordna med :D

Min pålla är ju en ardennerkorsning. Hon har fått allt utom temperamentet därifrån. Då inklusive kroppsform och isbjörnspäls.
Det som oroar mig är vattenförsörjningen.
I hagen får de nog tyvärr käka snö. För fyller vi på baljan är det bottenfruset på ett kick. Och eftersom jag bara är inhyrd har inte jag lust att gå och köpa en värmebalja. Hoppas stallägarn får upp ögonen lite och inser läget.
Inne så har de hinkar. och de fryser med fort. Finns inget varmvatten heller. Funderar på att ta med mig en gammal melassdunk till stallet med riktigt varmt vatten så hon har hela natten.

Jag önskar mig en thermo bar (heter de väl?) men de är inte i min prisklass just nu. Försöker ge hästarna vatten i hagen men det är som du säger det fryser. Problemet dock är att p.g.a. Michelles luftvägar har jag kallstall så är det 25 minus ute är det 25 minus i stallet. Vi håller nu på att spara till uppvärmda vattenhinkar till stallet, de som gör de där värmebaljorna har ju kommit med det nu :idea:

Mitt sto är bara klippt en eller två gånger men hon kom ju till mej direkt från Holland så det kanske är därför. Hon sätter ingen björnpäls heller men det har blivit mer sista åren iaf. Men sen vi var på föreläsning om hur man täckar så har jag blivit rädd att lägga på täcke i onödan.

Helst skulle jag inte vilja ha täcke på henne men jag har inte så mycket val? :(

Vad står hästarna på för strö? När det är riktigt kallt bygger jag en vall med spån runtom. Då håller det bättre :)
Jag funderar på att lägga frigolitlock på i hagen för att se om de trycker ner det och på så sätt kanske vattnet håller lite längre... Jag skulle ju ha byggt ihop en värmebalja nu ;)

Alltså- dessa termobarer är jättelätta att göra själva. Det finns sladdar att sätta i eluttaget. Sätt en jordfelsbrytare imellan bara ;)
En murarbalja i lagom stl för att få plats i nästa . Borra ett litet hål i den yttre- sätt i kablen, tejpa fast med eltejp. Vet inte om man ska isolera med sånt skum som blir stelt kanske? Det måste jag kolla upp ;)Sätt i en lös jordfelsbrytare och i ett vägguttag. Är hästen sjövild behöver man ju naturligtvis sätta fast anordningen i väggen med ;)
Lite silikon i borrhålet är ju med bra...

På harald Nyborg går väl tunnorna på 100:- var typ. Värmekabel kostar 2 m lång sladd (till kontakt) och 2m att snurra runt den kostar 494:- + moms?

Senast ändrad:

Förra vintern byggde sambon en låda av OSB-skivor. Frigolit i botten och isolering på sidorna och ett hål på ovansidan där vi satt en sådandär stor murarbalja. 90 liter tror jag det är. Håller förvånansvärt bra. Det blir bara is på ytan efter ett tag men inte alls lika fort som annars. Och ingen is på sidorna och i botten.

Ja- isolering är riktigt effektivt :) Jag såg att man skulle köpa en viss tejp till kablen- kostade 151:- för 50m. Men det är ju möjligt att det finns andra alternativ. De brukar vara snälla o berätta :)

Min man har pratat om att bygga dem sedan -07 och vi har fortfarande inga termobaljor ;) så för mig blir det enklare att handla en och be han att sätta upp :angel: Lite pinsamt bara eftersom min man är utbildad elektrikeringenjör eller vad det heter :p

Nix, bara på ytan och det är hästarna rätt bra på att knacka loss själva. Vilket betyder att det är bra att ha någon extra balja hemma ;)

Vad står hästarna på för strö? När det är riktigt kallt bygger jag en vall med spån runtom.

Japp, vi har spån. Ska ta med en extra bal till stallet och göra en mur runt hinken :)
Skulel jag haft halm eller torv hade matvraket ätit upp allt. Kanske inte all torv, men mycket av det. Hon är sanslös den hästen.

Nu vet jag inte HUR bra det fungerar men bara baljan kommer upp från marken brukar det bli bättre... Kanske kan man köpa största baljan och bara lägga isolering till den mindre. Naturligvis blir det bäst om man tillsätter värme men det är ju inte så billigt om man nu inte äger stället själv...

Vi hade också så kallt imorse. Mina hästar har stått som klistrade vid höhäcken sen de släpptes ut imorse. :)

*kl*
selma har haft lite problem med att anpassa sig till svenska tid. Hon har vaknat varje natt mellan 00-01 och varit hungrig, magen har trött att det varit mat iaf. Så dethar tagit 1-3 h att få henne att somnaordentligt. Först somnar hon om, vaknat ochgråter, somnar, vaknat osv. Väcker henne vid åtta för frukost och sen tar vi en nap vid halv elva och sover framför till tolv.

Nattar henne kl åtta som vanligt och hon somnar på fem röda. Hoppas att hon slutar vakna på natten snart bara. Blir verkligen helt död och grinig när jag inte får sova. :/

Hahaha! Och här sitter jag och är lycklig för att vi bara vaknat vid 3-4 och vid 7 nu i ett par nätter ;)

Samma här;)

Men man blir verkligen död, och noll tålamod utan sömn..

Har upptäckt att vår lilla unge kör lite med mig..med pappa kan hon somna om direkt(allså inte hungrig eller något överdrivet krambehov) han bara klappar om henne, ger henne nappen och pratar med lugn röst. Så pang, somnan hon om.

Med mig..herregud, VRÅLAR, slänger sig, ska INTE ha nappen, aldrig i livet. ARG SOM ETT BI! Men inatt gav jag mig inte(hade hon ätit två timmar innan, så då kände jag stopp) och till sist somnade hon om...och sov 4h på raken!!:bow:

Hon ska klara av att bli tröstad av mig med mina ord, att jag klappar om henne och ger henne nappen. Men hon är så van vid att jag tagit til bröstet, så hon ger sig inte. (tar jag upp henne blir hon ännu mer agr, och drar i tröjan och skriker, så lugnast är klappa på magen, ge nappen och prata lugnt, även om jag önskar att jag kunnat ta upp hene)

Men eftersom sambo kan lugna henne så lätt, känner jag att jag får säga stopp, iaf vissa gånger..Men hua vad svårt det är..:crazy: mamma hjärtat blöder..Fast hon är mest arg.

Jag ska ju jobba i helgen. fram till kl 3 ungefär så sambon kanske kan lägga ner lite tid på det. Han kommer nog inte våga sova ändå... haha

Åh vad drygt med krashandet:crazy:
Vi har gjort tre såna böcker till mormor, morfar och farmor& farfar (Nellys då)

Jättekul och mysigt!:D
Men vilket jobb man la ner..höll nog på i tre dagar inna jag var nöjd med alla;)

Eller hur! Blev så sur så jag sa bara god natt och gick och la mig bredvid Iggy. Kunde inte somna ändå för jag var så sur :mad: Ska sätta mig med det ikväll igen, men då är det ju Grey's :bump:

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka