Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Han blir 7 månader den 3 dec :)
La upp ett kort klipp på när han lunkar på lite.

Nääää lite söt kanske :love:

*kl*

Ang utvecklingen hos våra småttingar.

Theo (nyss 6 månader (23/11)) har börjat få 2 tänder. Kan stå kortare stunder och hålla i sig i nåt stadigt. Sitter bra, törs dock inte lämna honom utan täcke runt. Meeen, han vänder sig inte och hatar att ligga på mage. Om han vänder sig så är det dom gånger han ligger på ett långhårigt fårskinn så han som kan dra sig runt med hjälp av det. Då bara från rygg till mage. Men han gick igen 6 månadersbesiktningen U.a så jag känner mig lugn.

Alla är ju olika och tar saker i sin egen takt.

Förra vintern byggde sambon en låda av OSB-skivor. Frigolit i botten och isolering på sidorna och ett hål på ovansidan där vi satt en sådandär stor murarbalja. 90 liter tror jag det är. Håller förvånansvärt bra. Det blir bara is på ytan efter ett tag men inte alls lika fort som annars. Och ingen is på sidorna och i botten.

Syrran byggde nåt liknande till sina hästar en vinter. Hade en SJ-pall som botten och sen skiva och frigolit runt om. Gjorde även en lock med hål för baljan så baljan som blev helt inbyggd, kanske ni också gjorde?! Som du skriver, håller vattnet isfrittförvånansvärt bra... dock är dom ju i trä, men dom håller nog bättre om man inte har 4 hästar med en muterad bäver inom sig :grin: men dom är enkla å bygga!

Samma hos mig. Satt och gjorde en bok med 62 bilder, och skrev text till alla. När jag ska skicka iväg beställningen på 4 böcker så ser jag att det på något sätt bytt plats på alla bilder. :eek: :( Jag hade suttit i timmar med det, och jag hinner inte och orkar inte göra om. Jag som alltid varit så nöjd med extrafilm har lust att bombhota. Får bli till Tures 1-årsdag kanske.

Jag satt oxå med extrafilm :eek: kanske var nåt strul där igår då? Ska försöka mig på det ikväll igen.

Haha, det gjorde jag också! Jag blev så sne att jag la ned idéen. Fick bli förstoringar av kort istället. Kort temperament - det är jag det.

Då håller det inte för mig - min ena häst är nog omkring 65% bäver :cool:

Hahahaha, NoBite är det bästa medlet jag vet!!
Nu har mina hästar relativt lite bäver-gener i sig :D men Armani kan ibland tugga lite på inredningen inomhus i boxen och då kletar jag på NoBite och vips, så är han aldrig där mer och tuggar!

Knappar mig själv!

Vad ni har förgyllt min kväll!!
Milton och jag är så förkylda och natten till idag har vi knappt sovit någonting alls.. Dessutom har några nedrans jobbare borrat i betongväggar strax utanför vår lägenhetsdörr *morr*. Men nu har Milton sovit och jag har kunnat få ligga här i soffan och läst ikapp hur många sidor som helst och sörplat i mig te, vardagslyx :D

Mina hästar har det också kallt och skönt nu, de njuter för fullt, tror jag! Imorgon åker dessutom Armanis broddskor på så vi kan rida ordentligt igen utan att riskera att halka omkring, det är verkligen underbart!! Kan varmt rekommendera sådana. Armani halkade omkull ganska rejält i hagen för några år sedan och skadade muskelfästen i ena bakbenet, men efter det har vi kört på broddskor - han har aldrig trampat sig av dem och aldrig halkat mer - lovely!
Malva (shettis) går ju såklart utan täcke. Hon ser ju ut som en stor mörk tuss i hagen :love:
Och Armani har ett vintertäcke på sig. Han har så sanslöst mycket päls och verkar få mer för varje år som går (klippte ett år, så förutom det året). Och då talar jag om en Arab :confused: :p

Mina hästar får en hink med vatten på morgonen som töms någon gång på dagen och fylls igen. De reder sig med det, även om det absolut inte är den bästa lösningen. Den dagen jag har eget stall blir det nog en thermobar =)

Nääää lite söt kanske :love:

*kl*

Ang utvecklingen hos våra småttingar.

Theo (nyss 6 månader (23/11)) har börjat få 2 tänder. Kan stå kortare stunder och hålla i sig i nåt stadigt. Sitter bra, törs dock inte lämna honom utan täcke runt. Meeen, han vänder sig inte och hatar att ligga på mage. Om han vänder sig så är det dom gånger han ligger på ett långhårigt fårskinn så han som kan dra sig runt med hjälp av det. Då bara från rygg till mage. Men han gick igen 6 månadersbesiktningen U.a så jag känner mig lugn.

Ja, det är verkligen olika. Vår bebis är tre veckor yngre, kan inte sitta alls själv. Inga tänder. Står om man kan hålla i sig. Vänder sig obehindrat från mage till rygg och tvärtom, vilket innebär att rätt var det är har men en bebis som flyttat sig någon meter genom att rulla runt. :eek: Kan flytta sig korta bitar framåt på mage genom att skjuta på med benen, men inte krypa. Snackar ganska mycket, men inget som ens liknar ord eller ens stavelser. Kan greppa ganska små saker, som t ex plocka upp nappen, vända den rätt och stoppa i munnen.

Jag tror det lätt blir så att man stirrar sig blind på grovmotoriken eftersom den syns mest, men det är ju så mycket mer än det de ska lära sig!:)

Ja, det är verkligen olika. Vår bebis är tre veckor yngre, kan inte sitta alls själv. Inga tänder. Står om man kan hålla i sig. Vänder sig obehindrat från mage till rygg och tvärtom, vilket innebär att rätt var det är har men en bebis som flyttat sig någon meter genom att rulla runt. :eek: Kan flytta sig korta bitar framåt på mage genom att skjuta på med benen, men inte krypa. Snackar ganska mycket, men inget som ens liknar ord eller ens stavelser. Kan greppa ganska små saker, som t ex plocka upp nappen, vända den rätt och stoppa i munnen.

Jag tror det lätt blir så att man stirrar sig blind på grovmotoriken eftersom den syns mest, men det är ju så mycket mer än det de ska lära sig!
:)

Jo men visst är det så och det är, precis som du säger, lätt att glömma bort! Jag får ha det i medvetandet, för det grovmotoriska är inte Miltons starkaste "gren", däremot är han väldigt pillig, använder pincettgreppet (heter det va, tumme och pekfinger?) mycket och är ganska duktig på det. Han plockar upp stora och små saker relativt obehindrat, flyttar föremålet mellan händerna.

Han har fortfarande inga tänder, sitter ganska bra, men absolut inte utan stöd, vill aldrig stå upp, har inte vänt sig utan kan endast snurra från sida till sida, men då ska det vara något mycket intressant att titta på :D

Än så länge är han därför ganska lik mig; jag var ganska sen, grovmotoriskt sätt, men pratade hur bra som helst när jag var 1,5 år (då jag för övrigt precis också lärt mig gå). Så olika det där. Sambon var också sen med att gå, också över året fyllda. Så Milton blir nog som oss båda, men man vet ju aldrig :D

jag har inte heller täcke på mina 2 ston som är dräktiga.. De bor i uteboxar dessutom.

Men jag vill täcka dem egentligen, för det känns så kallt.. I morse var det ju -23. Brr

Den meningen är ju viktig att komma ihåg.. Speciellt för er som är förstagångs föräldrar. Alla är olika, låt det vara så :love:

Min snutt, 8,5 månader gammal, kryper inte än (osäker på om han kommer göra det alls), har inga tänder och som sagt, kan inte jollra (på grund av förkorta tungband)..
Men han kan:
-Sitta
-Resa sig upp mot saker
-Gå längs med möbler
-Säga Hej
-Vinka

Duktiga skrutten :) Så söt :love:
Han tittar så älskvärt på dig när du filmar också, typ: "titta vad jag kan mamma, är du stolt nu?"

men lilla gobiten då :love:

Åh! Det har jag inte tänkt på:o
Men när du säger det så, ska pussa ungen en extra gång när han vaknar:love:

Äh, araben som bodde hos mig han satte bra mycket bättre päls än vad Michelle gör så han hade aldrig täcke mer än när det snöade/regnade ;) ingen aning om han någonsin varit klippt men det tror jag för ägaren tävlade honom som ung.

Mina araber är lika lurviga som islandshästar!!! Trots täcken... Brukar ta fram klippmaskinen (halvklippning så de hinner torka efter jobb) men denna vinter har det ännu inte blivit av, de har inte jobbat så hårt och nu blev det så kallt så de kan gott ha lite päls. Inte så kul att rida i -20. Brrr Men de kommer bli klippta snart, får vänta ut köldknäppen bara. De ska sättas igång igen och bli tävlingshästar hade jag tänkt!

*kl*
Heeej på er, ett litet livstecken från mig igen. :D Hoppas allt är bra med allihopa, har sjukt mkt att läsa ikapp ser jag. :crazy:
Här hemma har vi fullt upp, och värre har det blivit eftersom Stella nu kryper för fullt. Barnsäkert hem är mer aktuellt än någonsin kan jag säga.

Såg att ni alldeles precis pratat om vad era barn kan, och det är ju helt otroligt vad det skiljer från barn till barn. Stella är ganska tidig grovmotoriskt tror jag, finmotoriken är det väl sådär med.
Stella, 7 månader och 6 dagar idag kan

* krypa, och ta sig till krypställning från sittande (börjar även ställa sig på endast händer och fötter nu, är väl ett steg i att resa sig upp utan något att dra sig i?)
* sitta själv, sätter sig även upp (inte från ryggläge dock, utan hon vänder över till krypställning och sätter sig därifrån)
* vänder sig åt alla håll och kanter
* resa sig upp mot möbler och annat, börjar så smått att röra sig efter dem
* älskar att hoppa, både i hoppgungan och om man håller henne i händerna
* flyttar saker obehindrat mellan händerna och greppar nappen utan problem
* vinkar när man säger hej
* "pratar" mer och mer, mycket mamma, pappa, baba, dada, fafa osv just nu. Börjar ana att mamma och pappa är medvetet men inte säkra ännu
* har inte fått en enda tand
* precis börjat öva på pincettgreppet
* är oerhört fascinerad av mindre saker och vill gärna pilla på allt
* riva ut saker från lådor, dra fram böcker osv :D

Det är verkligen en härlig ålder just nu, det händer så mycket! :love: Tiden går så fort, om 2 månader ska jag börja jobba igen... :eek: Har ni börjat planera för att återgå till jobbet? (ni som inte börjat redan alltså)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka