Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Hehe! Skohorn är också bra ;)
Ang ådspärrar så en i min mammagrupp öppnar lådan tills spärren tar emot (gåstol) Sen klämmer hon fingrarna när hon kör igen... hur förebygga det?
Visst- de lär väl sig att det gör ont men man vil ju inte att det ska hända något....

Tänker de inte göra något åt det heller? Trodde man alltid gjorde de om barnet har svårt för joller och tal?

Nä, BVC-tanten sade att om han verkar ha problem längre fram (han kan sträcka ut sin tunga lite iaf) med tal etc så kommer de "skära lite". Men idagsläget gör man inget. Konstigt eller inte det vet jag inte. Iofs är det ju skönt att de inte är där och skär direkt.. Men jag vill ju inte att han får talsvårigheter sen.

Appropå prat. Ture säger enbart ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH på bred östgötska i olika tonlägen beroende på vad han vill.

Han är väl lite tidig motoriskt sätt men det lär han inte vara när det kommer till talet. :D

Hehe! Skohorn är också bra ;)
Ang ådspärrar så en i min mammagrupp öppnar lådan tills spärren tar emot (gåstol) Sen klämmer hon fingrarna när hon kör igen... hur förebygga det?
Visst- de lär väl sig att det gör ont men man vil ju inte att det ska hända något....

Jag hade satt en stav (eller skohorn) i lådorna så att öppnas en låda så öppnas alla och det bara är den översta som kan klämmas.

Jag tror inte riktigt på det där med att barn ska lära sig den hårda vägen när man kan förebygga. Barnet kommer klämma fingrarna ändå i lådan men då kanske lite mer kontrollerat som inte gör lika ont/skadligt.
Svärmor tycker jag är "knäpp" som vill köpa grind runt vår kamin så inte Isabella kan bränna sig på den "Tror du inte hon känner att den är varm?" fick jag till svar. Jo man känner att kaminen är varm men man känner inte att man kommer att bränna sig förrän man tar i den och jag är jätte rädd att hon ska ramla på den och bränna sig i ansiktet. Kan jag förebygga en olycka så gör jag väl det? Vanprydande ärr vill man kanske inte ha i ansiktet på sitt barn bara för att man var "snål" och inte ville köpa en grind för 1000 kr.

Nä, BVC-tanten sade att om han verkar ha problem längre fram (han kan sträcka ut sin tunga lite iaf) med tal etc så kommer de "skära lite". Men idagsläget gör man inget. Konstigt eller inte det vet jag inte. Iofs är det ju skönt att de inte är där och skär direkt.. Men jag vill ju inte att han får talsvårigheter sen.

Jag kan tycka lite att det är ett litet klipp, som går fort och mer eller mindre smärtfritt och något som de kanske borde göra när han inte kan (eller vill) jollra för det hämmar ju uppenbarligen hans övande ändå? Fast jag ska egentligen kanske inte uttala mig för jag är varken expert på barns utveckling eller dess tungband :D

Hur har ni satt fast det? Pratade med en mamma som hade (har) en 2,5-åring som välte just ett kompostgaller på en kamin så det känns ju inte så tryggt :crazy: tur nog så var kaminen inte under eldning!

*kl*

Jösses vad ni har snackat idag :eek:;)

Idag har jag handlat alla julklappar:bump:
Alldeles underbart att slippa fundera på det mer:D

Och min "lilla" bebis har idag gått helt själv med sin lära-gå-vagn.
Innan har han bara ställt sig upp emot den om den varit parkerad framför nåt så den inte rullat iväg. Flera vändor gick han fram och tillbaks över köksgolvet :laugh:

Måste fråga er som skriver "lipa" Vad menar ni med det?
Här betyder det man man gråter, men för er verkar det betyda räcka ut tungan eller nåt :p

Tänk vad olika saker betyder dialektalt =)

Min gåstol går att bygga om till en gåvagn :) Väldigt smart sak den där stolen... Jag förundras verkligen över hur billig den var med alla funktioner den innehåller :)

Din son är nog tidigast av alla med att gå o krypa va? Hur gammal är han?
Min mammagrupp har en som går med hjälp och kryper. Resten sitter väl sisådär ;) Stor skillnad ;)

T säger ma ma ma ma och pa pa pa pa. Har det tom på film, supergulligt :) annars kommer det ett och annat illtjut också och hon verkar förstå vem som är vem av mamma och pappa när man frågar... Nu sover hon i vår säng för första gången, pga sin feber...

Samma här..Jag blev helt orolig när jag läste om allas framsteg här inne..Min lilla har inga tänder, kryper inte och kan inte resa sig från liggande helt själv..än.

Men hon snackar eller jollrara en del..fast det är mest aaaaaaaaaaaah aaaaaah i olika tonlägen:D

Iaf så var jag på träff med de andra mammorna och bebisarna och där var ingen som kröp än, knappt någon hade fått tänder...och alla sov dåligt;)

Så då blev jag lite lugnare:)

Kaminen står i ett hörn och gallret är fäst i väggarna med krokar. Kaminen installerades iof efter att Alice hade lärt sig att gå ordentligt och hon är väldigt försiktig av sig (svårt att tro om virvelvinden ;)) där. Hon lämnas aldrig utan uppsikt och vi har från början talat om att man gör sig illa om man kommer för nära.

Naaah, vilken sötunge!!!:love:

Så lika dom kan låta när dom är i samma ålder! Nelly låter nästan exakt likadant:)

lipa, böla, gråta finns många synonymer för det ;) men i detta fall så betyder det just räcka ut tungan - lipa. Vad använder ni för ord i stället? Känns väldigt tidskrävande att jämt säga 'räcka ut tungan' när man kan säga lipa :p

Juzzzen: Bellan kan inget mer än sitta, jollra och rulla från mage till rygg. Inga tänder, inget krypande, inga pincettgrepp, inget resande från liggande, inte rulla rygg-mage och absolut inga försök till att gå ;)

Bollen: Det är ju just det att Bellan ska ju lära sig att gå och allt där i mellan. Vi har också kaminen i hörnet men jag vet ändå inte om jag litar på kompostgaller.

1000 kr är ju inte så mycket på lång sikt, ni lär ju vilja ha galler framför i flera år....
Dessutom borde det vara ett bra andrahandsvärde på grejerna!

Så där med handen gör Isabella också! Mycket igenkännande men lilla fnul låter inte likadant som din tjej för min dotter envisas med att prata med tungan mellan läpparna ;)

Han blir 7 månader den 3 dec :)
La upp ett kort klipp på när han lunkar på lite.

2 tänder har han fått och han kryper som en räserbil.
Men han sover som en kratta, inget på dagen knappt och vaknar en gång på nätterna och vill gå upp tidigt på mornarna.

På tal om kaminer. Vi hittade 4 trägrindar på vinden som har varit en lekhage de hade till sambon när han va liten. Perfekt att ha tre av dem runt kaminen :)

Har faktiskt inte hört nåt annat än just "räcka ut tungan" :D
Samma med grina, det har jag hört att det betyder nåt annat på annat håll. Men här betyder det med gråta :cry:

*kl*
Idag fick vi hem nya bilstolen:banana:
Ska bli intressant å se om vi får dit den själva i bilen :)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka