Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Idag har jag haft en riktig slappar dag :) bl.a. tittat på film (trubbel i paradiset) först låg Bellan och lekte bredvid mig sedan ammade jag och därefter sov hon genom resten av filmen.

Bellan har suttit jätte mycket på sin lekfilt idag, vi har nästan fått börja om med att träna upp balansen igen efter att de skar av hennes muskler. Tycker hon är duktig ändå, ärret ser helt okej ut men det är väldigt hårt och knöligt runt omkring men den ärrvävnaden borde ju läka ut?
Jag har legat mycket på soffan idag med spänningshuvudvärk och jättespända nack och bröstryggmuskler. Tungt att mocka i halm men hästarna gillar sina halmbäddar så så får det bli.

*kl*

Har varit och lämnat hästen. Gick bra att köra förutom sista biten där vägen blåst igen. Fastnade och fick lasta ur och gå sista biten. tur att A var hos mormor...
Sen knackade vi på närmsta grannen och han kom och drog loss oss med traktorn. Andra vändan lastade vi ut på vägen med en gång.
Så nu har jag ingen häst hemma för första gången på många år. Känns bra, men lite konstigt. :crazy:

A väckte oss redan vid 5 i morse och har varit överaktiv hela dagen, somnade för en halvtimme sen så jag ska snart med lägga mig och passa på att sova. Måste lägga i pannan en runda till först bara det är svinkallt ute!

Var hos läkaren idag och fick remiss till magnetröntgen av min ländrygg. Får se om jag får tid innan jul. När jag var där så passade jag på att väga A ( vårdcentralen är i samma korridor som bvc) med blöja vägde han 10.450 :D
A var supersnäll inne hos doktorn, satt snällt i sin vagn och tuggade på sin nalle. Besöket tog säkert en halvtimme och han satt som en ängel :love:
(enda stunden idag som han varit lugn)

Smörj ärret med ren Aloe Vera. Det ska vara färskpressad på burk, eller om du har en planta hemma kanske?
Den är super till allting. Använder den till brännsår, eksem, bett ja i stort sett allt.
Den återfuktar och håller huden runt ärret mjukt. Är du intresserad så kan jag tipsa om återförsäljare i din närhet, eller skicka per post.

Vi har hålli på och pysslat hela dagen. Har tvättat 5 tvättar, vikt kläder, ockat, varit ute med hästarna och hundarna, varit och storhandlat och nu ska jag ut och natta hästarna. Min sambo hade världens hosta inatt, så han väckte både mig och selmis flera gånger, även fast han låg i ett annat rum, så det blev inte mycket sömn för någon utav oss. Skulle egentligen gjort storkok selmamat nu, men jag orkar verligen inte göra det, så det får bli morgondagens projekt. :)

Var tvungen att känna på mitt snittärr. det var jättebulligt i början, men nu känner jag ingen bullighet alls knappt och det är inte lika rödlila som förutom heller utan smälter in bättre. Jag har inte smörjt med någonting. :)

Hej. Av med iPaden och ut i stallet så att jag kan ta en dusch och joina Temlan i sovrummet.

*kl*

Är det någon mer som har en liten pratkvarn hemma? :laugh:

Iggy tjattrar hela tiden och gör olika ljud "mam mam mam mam" och "pap pap pap pap" och "nej nej nej nej" är favoritorden. Sen har han alla möjliga ljud och läten för sig. Höga skrik är jättekul just nu :D

Blir tokig på att alla mina nej blir hej i snabbstavningsprogrammet... Suck.

Borstade Selmas lilla ponny på gången för första gången idag, annars har jag bara klappat och borstat på dem i boxen. Superman var superduktig och stod stilla och var hur cool som helst. När jag lyft på hovarna några gånger så lyfte han de av sig själv till slut. Hans halvbror var inte lika lugn och bekväm, men det kommer nog så smaningom. Struntad i och lyfta på hovarna och stod bara och kela och gav morötter och till slut så var han lugn och jag fick borsta honom utan att han forsokte fly. :) Tycker verkligen att det är mysigt att ha hästarna hemma igen, det har verkligen varit tomt utan dem.

Nu ska jag fylla diskmaskinen och sen ta en dusch, sen blir det julmust och en dåligt film med sambon, för nu blev jag hur pigg som helst. Selma har sovit som en stock sen halv nio, duktiga lilla unge. :love:

Haha, min labbe hade lagt sig i min rottis korg, istället för att jaga bort honom så la hon sig helt sonika på honom. Konstiga hundar!

*kl*

Jag har ju berättat att A är tokig i bröd. Men hur mörkt bröd tror ni man kan ge? Jag äter ju Lingongrova själv och hon älskar det... Det är ju inte hela korn i det så det borde väl gå bra?

Är det bara Vilgot som inte börjat säga ma-ma-ma, pa-pa-pa, da-da-da osv? Han säger inget sånt alls utan bara "oh" när det är något han tycker är kul eller konstigt.

Kl
Den här natten var den bästa på länge! :bow: han vaknade iofs kl 3 och jag har som regel att inte ge mat före 4, så det var en halvjobbig timme. Han somnar om jag håller om honom och har mitt ansikte mot hans, men vaknar efter bara några minuter igen. Kl 4:15 fick han mat och sov sen till 6. Då fick han mer mat och sov ända till 8!!! Då var han utvilad och var på ett strålande humör, till skillnad mot annars.

Men AJ vad ont det gör att amma nu när tänderna är uppe!!! De är uppe ca 1 mm och det tokskaver för varje sug och efter några minuter är det outhärdligt... :( Får väl ge välling istället, men hur ska jag orka gå upp kl 4 varje morgon och fixa det...? Ni som haft termos och blandat i sängen, hur har ni fått rätt temperatur på mjölken/vällingen?

+ Lottch
Ärret är jätte fint egentligen, har läkt ihop precis som det ska och huden är mjuk och fin men hon har ju fått ärrvävnad på insidan inne i kroppen och där hjälper nog ingen aloevera?
Hennes ärr har ingen "konstig" färg utan det är bara ett streck, de har ju sytt med innvärtesstygn så det har ju aldrig funnits några på utsidan :laugh: När man syr barn så syr man tydligen på samma sätt som om man syr vuxna i ansiktet för att de ska få fina ärr.

viv åh jag har en snackpåse men bara här hemma, är vi inte hemma så är hon i stort sett knäpptyst. Fast Bellan pratar med tungan mellan läpparna? Börjar alla barn att prata så eller har mitt barn fått en för lång tunga? :angel: Min man tycker det låter som hon säger pappa i bland men jag hävdar bestämt att hon inte gör det eftersom hon har tungan mellan läpparna. Där emot har det låtit som hon har försökt säga mamma men jag tror inte det heller men det blev en annan klarhet i rösten.
Hennes ljud är mest bah-bah och da-da men inte så där snabbt som barn kan säga det, utan det är mer som hon känner på orden och blandar lite... bah...dah...gurgel

Senast ändrad:

Det har ju varit ganska enklt med ersättningen att ha lagom temp vatten i termos och pulver i flaskan så det har bara varit hälli och skaka om...
Välling ska ju blandas kall och värmas. Vet inte om det funkar att ha kallt vatten i flaskan hälla i pulver, skaka o hälla på kokande vatten för lagom temp...
Eller det kanske funkar att skaka ut i ljummet- gröten löser sig ju i varmt vatten... hmmmm

Kanske kokande vatten i liten termos har ganska lagom temp efter 7 timmar, jag får testa! Välling blandar jag alltid med ljummet vatten, hälften kallt och hälften kokande. Har aldrig testat ett blanda med kallt eftersom det alltid är lättare att lösa med varmt vatten.

Men är det fler som fått ont av att amma bebis med tänder? Eller är det helt enkelt så att V har totalt fel sugteknik och det är därför jag haft problem hela tiden?

MEn min termos håller nästan samma temp hela natten... Går det att lösa ut välling i lagom varmt vatten så hade jag kört på det. Jag har inte provat. Ger ersättning på nätterna för att Ebba kissar igenom blöjan annars.

Tänder har vi inga och jag har inte ammat på många månader så där har jag inte en aning. I min mammagrupp är det en som ammar med tänder men hon känner inte dom.

Men är det fler som fått ont av att amma bebis med tänder? Eller är det helt enkelt så att V har totalt fel sugteknik och det är därför jag haft problem hela tiden?

Iggy har två tänder i underkäken som kommit upp helt och jag märker inte av dem alls när han ammar. De ska ju liksom ha tungan över tänderna så tänderna hamnar emellan underläpp och tunga eller hur jag nu ska förklara det.
Men det kanske är så som du säger att V har fel teknik, därför ni har haft så mycket problem?

Just ja, det där med tungan har du alldeles rätt i... Det är definitivt ingen tunga mellan här heller... Däremot har jag sett det ibland när han sugit på flaskan, men långt ifrån varje gång. Äh, det är bara att ge upp helt och hållet. Jag vägrar att ha amningsångest igen.

Tycker du är grymt duktig som orkat fortsätta och traggla med det när det inte funkat till 100 % :bow: Amningsångest ska du absolut inte ha, då är det ju bättre att sluta.

Just ja, det där med tungan har du alldeles rätt i... Det är definitivt ingen tunga mellan här heller... Däremot har jag sett det ibland när han sugit på flaskan, men långt ifrån varje gång. Äh, det är bara att ge upp helt och hållet. Jag vägrar att ha amningsångest igen.

Låter som om han har fel sugteknik, är det någon som har kollat hans tungband under tungan? Kanske det som är förkort så att han inte kan sträcka ut tungan så att han kan forma den runt bröstvårtan/flaskan? Kort tungband kan även påverka talet/jollret. Rena stora spekulationer nu!

Tack, vad snäll du är! :love: För varje amningstillfälle jag bytt mot ersättning eller mat så har det blivit lite bättre, så det är nog dags att lägga ner ju. Har ju ändå hållit på i 8 månader nu.

Hm... Ja, det kanske inte är helt omöjligt. Ska till BVC nästa vecka, så jag kan höra med dom då. Finns det något sätt man själv kan kolla det på? Har liksom ingen annan bebis i samma ålder att jämföra med.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?