Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Har två systersöner. 5 och 2 år gamla.
de kommer att få för ungefär 200:- var. Den äldste fyller år på juldagen, så där blir det ju till att köpa en födelsedagspresent med. Då blir det 200:- till.

De ungarna får så enormt mycket julklappar av mina föräldrar och sina farföräldrar så det är en lagom peng att lägga på dem, för de blir ju inte utan paket direkt.

*kl*

Jag byter ifrån min Hi-way till akta gracon för att jag misstänker att den kommer bli för kort i ryggen för honom innan han blivit fyra. Så jag vill byta nu innan den blir för gammal. Lite lättare att få mer betalt för den då när jag säljer den.
Skulle kanske tänkt efter lite innan och låtit han provsitta den lite mer innan.
Men det drabbar ju bara min plånbok och ingen annans;)

För mig handlar det om tråkiga praktiska grejer att lägga pengar på, såsom mat och julduk osv. Kanske inte livsviktigt, men jag prioriterar helt ärligt hellre det än två digitalkameror till sambons brorsbarn, varav den ena är genuint elak mot Selma...

Vi har sagt att Selma får max 5 presenter på julafton. Vi har tänkt föra över pengar till hennes sparkonto, känns onödigt att köpa något när hon inte uppskattar det utan tycker omslagspappret är roligare. För oss känns det bättre att vänta. :) jag har funderat på att köpa någon liten sak att hänga i julgranen dock, som en framtida tradition. Något att lägga i julstrumpan på morgonen sen när de blir större. Då har hon "eget" papper att leka med på julafton också. ;)

Jag tycker typ 300 kr är max till syskonbarn, medan mannen tycker att det är okej med lite till. Det är såklart hans två syskonbarn, jag har inga. Själv tycker jag nästan att det känns värre att lägga ut massa pengar på svärmor/svärfar och hans bror+sambo. :o Vi brukar nämligen inte få något tillbaka. Absolut inget som jag vill ha iaf. För något år sedan fick jag någon biblisk bok. Vad ska jag med en sån till?! :confused: Har även fått cd med avslappningsmusik och en bok som hette typ "inre ro". Hon borde veta vid det här laget att jag inte alls är något för sånt och det stör mig att hon inte köper sånt som jag vill ha, utan sånt som hon tycker att jag ska ha.... När jag köper julklappar till folk brukar jag köpa sånt som jag vet att personen uppskattar. Men jag lägger mig inte i julklappsinköpen till hans familj. Han får köpa vad han vill och för hur mycket pengar han vill.

Och jag tycker att Besafe:n är riktigt ful :o iaf för de pengarna.

Förövrigt är jag helt inne på ditt spår Mabuse. Många tror nog ju högre pris = automatiskt säkrare/bättre och det vet tillverkare och försäljare.

När vi var och köpte vårt babyskydd plockade försäljaren fram ett skydd och berättade lite om det, hur bra det var osv och vad det kostade. När vi står där och klämmer o känner på det så säger hon: "Men vill ni ha ett ännu bättre och säkrare skydd för ert barn, då ska ni titta på den här stolen". Och plockar fram en stol som kostar det dubbla... Hur många köper då den billiga stolen istället? :crazy: Vi åkte därifrån och köpte stol på ett annat ställe.

Vi ska bara köpa till barnen iår och det blir tot. 5st! Så det blev max 100-200kr per barn! Det fick räcka! Sen ska vi köpa lite till Milton också, blir en pulka iaf och sen något som han säkert kommer tycka är roligt!

Vi brukar köpa till dom vuxna också men då dom andra inte lägger ner någon som helt energi eller tanke på det hela så blir det inge kul så då är det bättre att det bara blir till barnen ist för att det bara ska ges massa skit. Ska bli spännande å se vad Milton får!

Vi kommer att prioritera H i år. Har lagt mkt pengar på barnvagn och bilbarnstol till A och han får massa kläder hela tiden eftersom han växer så det knakar.
Självklart kommer A också få paket :)
Syskonbarn har vi inga, sambon har inga syskon och min syster har inga barn.
H har två kusiner så dem brukar vi träffa i mellandagarna. (Känns som A:s kusiner med)

Sonen ska få en ny mobil. Men det blir ingen dyr. Ska försöka hitta en för max 1500:- och helst runt 700:- så vi inte behöver gråta blod om det händer något med den. Sonen fyller ju i örjan på januari och då brukar vi kunna hitta något på mellandagsrean till honom. Kläder eller något spel eller så. Vet faktiskt inte hur mycket vi brukar lägga på julklappar till honom. Vi köper något han behöver och inte tio saker till bara för att...

Alicia får bara något litet, beroende på vad vi hittar. Det viktiga där är att det är inslaget i fint papper utan snöre så hon kan riva i det själv. Vi spar i fonder till båda barnen så släkten får hellre sätta in pengar där än att köpa något bara för att....

Sen har vi bara ett "barn" till i släkten och det är min kuins dotter som är 1.5 år. Men vi köper inget till varandra eller varandras barn. Hon bor i Oslo och vår kontakt är begränsad till jul och påsk. I år blir det inte ens jul då de ska till mannens släkt.

Och här har jag hur många som helst att handla till... 7 syskonbarn, 5 syskon (bådas)+ respektive, m&p, Svärmot&Svärfar.
Jag har handlat till en del. Mellan 2-300 blir det nog till barnen. Något mer till m&p, vet inte till syrran och så ännu...
Bir en del pengar men så länge man kommer på något bra är det kul...
Tråkigt när det blir tvingade presenter...

Och så till min Secret Santa då :) Heja va roligt!

Exakt tänkte precis påminna er alla om att det snart börjar dra ihop sig för att alla paket ska vara skickade!!! :)

5dec är sista dagen att skicka paketen!!! :)

Jag tycker att min släkt har haft en genialisk julklappslösning för när man firar med stor släkt. Vi firade ofta med min mors systrar och mina kusiner. Det kunde utan bekymmer bli upp mot 15 personer. Så istället köpte man bara till de inom sin egen familj. Förutom mormor som köpte till döttrarna och alla barnbarnen och döttrarna och barnbarn köpte till henne. Var det sen så att man hittade en idealisk present till någon annan så köpte man den.

När vi firar med min sambos släkt så köper alla julklappar till alla. Så jag nu försöka hitta en julklapp till svärmors systers man.

Och jag tycker att Besafe:n är riktigt ful :o iaf för de pengarna.

Tja, inte någon skönhet kanske, men för 600 kronor tycker jag den är helt anständig. Vet inte om man kan få en godkänd bilbarnstol så väldigtmycket billigare. Vi har ljust läder i bilen, och en mellanbrun Hiway, det funkar.

Jag tyckte Hiwayen kändes så "platt" vid sidorna medan Besafen kändes så skyddad för nacke och huvud. Jag är i vilken fall nöjd över mitt val av stol då vi valde Besafen, nypris skiljde det bara en tusenlapp så för pengens skull kunde det kvitta tycker jag :). Vi har alltså inte isofix.

Just det tycker jag är en fördel med Hiway, att den är hyfsat öppen på sidorna (där finns ju givetvis skydd, men de skymmer inte). Bebisen är mycket nöjdare i den än i babyliften, eftersom man kan se ut så bra i Hiway:en.

Fast då har vi också en bebis som är extremt road av att titta på saker, det är ju inte alla som är det.

Just det tycker jag är en fördel med Hiway, att den är hyfsat öppen på sidorna (där finns ju givetvis skydd, men de skymmer inte). Bebisen är mycket nöjdare i den än i babyliften, eftersom man kan se ut så bra i Hiway:en.

Fast då har vi också en bebis som är extremt road av att titta på saker, det är ju inte alla som är det.

Och jag tycker det är en nackdel :D Vårt barn är också extremt nyfiken av sig, vill titta och "vara med" när han är vaken, men somnar relativt fort i bilen = fördel Besafe eftersom den går att luta. Tycker inte att sidorna skymmer så vidare mycket på Besafen heller när barnet väl är på plats.

Dessutom har jag nog hellre ett lite missnöjt barn som inte ser hur mycket som helst åt sidorna men som har huvudet ordentligt säkert vid eventuell krock, än ett supernöjt barn där huvudet kan flyga åt sidorna vid krock (fast det gör de kanske inte ändå i Hiwayen?).

Nej, det är klart huvudet inte flyger åt sidorna, Hiway är ju en testad och säker bilbarnstol!

Håller med om att BeSafen är snygg, men för 3400 kronor kan man göra mycket kul mer än att titta på en fin bilbarnstol. Plus att Hiway:en är lättare att flytta mellan olika bilar. Det avgjorde saken för vår del. Svindyr och knixig att flytta - nä, då fick det bli den mindre flashiga modellen. Huvudsyftet med bilbarnstolen är för oss att barnet ska sitta säkert och hyfsat bekvämt, och de kriterierna uppfyller Hiway. Vår bebis sover sällan i bilen, så lutningsfunktionen var t ex inte lika viktig just för vår del.

Ursprungligen postat av viv
Och jag tycker att Besafe:n är riktigt ful iaf för de pengarna.

Tja, inte någon skönhet kanske, men för 600 kronor tycker jag den är helt anständig. Vet inte om man kan få en godkänd bilbarnstol så väldigtmycket billigare. Vi har ljust läder i bilen, och en mellanbrun Hiway, det funkar.

Nu läste du inte riktigt ordentligt va? Är ju inte din stol hon tycker är ful utan den dyra!

Nej, det blev fort men fel!:D

Tyckte det verkade lite konstigt att man tyckte en såpass billig stol var ful för pengarna, så går det när man läser slarvigt!

:D Lätt hänt, tänkte först att jag uttryckt mig konstigt. Blir lätt så med en sprattlande bebis på armen, att man förklarar konstigt alltså. Äsch du hör ju... Vissa dagar kan jag inte uttrycka mig, och idag är en sån.

Isabellas kusiner (två stycken) får julklappar för ca 100kr de är små och det räcker med ett paket var från oss, de får paket så det står det härliga till ändå.
Jag handlar bara till min bror och mina föräldrar ca 200kr. Min man kommer få en julklapp men som vi båda har nytta av och som vi har pratat länge om och är inte speciellt dyrt. Vi hade sagt från början att vi inte ska köpa något i år utan spara pengarna.
Min mans släkt vet jag inte hur det blir med julklappar? Några år nu har hans syster lottat vem man ska köpa till. Jag har hatat det men de andra tycker det är praktiskt, jag vill välja själv vem jag vill lägga ner tid och energi på och införskaffa julklapp till. Vet inte ens hur vi ska fira jul med min mans släkt faktiskt?
Isabella får en hoppgunga, inget mer av oss. Tycker lite som mabuse att julen blir roligare nästa år och känns lite mer på riktigt. Tror hennes ettårsdag ligger mig dessutom varmare om hjärtat.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?