Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Denna Och Bollens länk förklarar :laugh:

Tack för länkarna :laugh: jag är fortfarande helt förvirrad när det gäller nästa stol är så glad att Bellan får plats i babyskyddet med overall om det behövs. Faktiskt pinsamt nog så har jag drömt "mardrömmar" om de förbannade stolarna efter att jag spenderade en eftermiddag med att läsa om olika stolar :o
Fast visst är en ren bakåtvändstol är lite bättre än de som man kan vända om jag har förstått alla trådar här och på FL rätt? Har ju förstått så långt att man inte ska vända stolarna i alla fall.
De flesta stolarna är i alla fall min lilla fnula för lätt för just nu.

Och vet du- jag kan nästan bli lite avundsjuk på er som "bara" har en lägenhet att hålla reda på...
Snön är skottad när man ska gå ut. Ingen häst som skriker på mat när bäbis inte vill att man ska gå ut...
Inga stora projekt som kostar massa tid och pengar...

Men samtidigt så är det ju klart mysigt att inte ha grannarna på en. Man kan gå ut på sommaren o bara mysa...

Jag har bott i hus innan och när jag sen flyttade in i lägenhet igen då tänkte jag -Aldrig mer hus! Men har ni insett att det helt enkelt bara va fel hus(3 baouta äppelträd + plommonträd + 10meter högt träd med massa löv) och massa massa rabatter och jox som jag aldrig hann ta hand om.
För nu sitter jag här i lägenhet och i morse vaknade jag av grannen som spelade elgitarr kl 06,30 på andra sidan väggen där vi har huvuddelen av sängen. :devil: Å nu spelar grannen längst ner(jag bor på vån3) musik så jag kan sjunga med i texterna :grin: Dessutom börjar jag lessna ur på att inte ha tvättmaskin.

Så nu sitter jag här och kollar efter hus igen! Har hittat ett som är typ perfekt! Men den som lever får se hur det blir!

Ursäkta sena svar men har inte hunnit med å läsa senaste dagarna!

Tror sonen räknade till att vi har åtta äppelträd på tomten... Och så både björkar och lönnar.... Fråga mej inte nästa höst om jag tycker det är kul att kratta ;)

Hihi ha så kul! Ett tips är att ta lite varje dag när det är som värst ist för allt en gång! :)

Tror sonen räknade till att vi har åtta äppelträd på tomten... Och så både björkar och lönnar.... Fråga mej inte nästa höst om jag tycker det är kul att kratta ;)

Kratta? Jag bor på slätten och här behöver man inte kratta. Jag kör ett par vändor med åkgräsklipparen och nästa gång det blåser är allt puts väck. :bump:

:D

Jag är så lycklig. Ture sov utan att röra sig mellan 20.30 och 02.00. Jag sov utan avbrott mellan kanske 21.30 och 02.00. LYX!! Sen blev morgonen lite upphackad då han ville äte igen vid 4 och jag inte kunde somna om förrens halv sex och sen ville en katt ut, men jag fick ändå sova mer än två timmar i sträck.

Sen en ridtur i snön på det och jag är helnöjd. Ture sover ute i vagnen i sin nya dunåkpåser och det är minus 10 grader. :)

Samma här, inte kratta utan klippa sönder det. Det ska dessutom vara bra näring till gräset har jag hört. :D

Vi har 10 äppelträd och till och med hästarna tröttnade på äpplen i år. Vissa dagar blev det en halv skottkärra till dem! :eek:

Vi har aldrig plockat fallfrukt här hemma, vi har så mycket trastar som tar hand om det, en och annat rådjur äter nog också ;) hästarna har ätit hinkvis med äpplen, helt sjukt vad vi fick äpplen i år :laugh:
Kratta, ja det gör vi men själva tomten är liten så det går rätt fort och vi gör det alltid på våren. Kan nog inte ens räkna upp alla trän som fäller löv på vår tomt, det är ju så när man bor vid skogen ;)

Fast mitt hus låg i stan mitt i ett bostadsområde med lä på hela bakgården där allting ramlade ner och det va för tjockt på för liten yta för att bara köra över med gräsklipparen, eller så va det den som va för klen :p

Tack för länkarna :laugh: jag är fortfarande helt förvirrad när det gäller nästa stol är så glad att Bellan får plats i babyskyddet med overall om det behövs. Faktiskt pinsamt nog så har jag drömt "mardrömmar" om de förbannade stolarna efter att jag spenderade en eftermiddag med att läsa om olika stolar :o
Fast visst är en ren bakåtvändstol är lite bättre än de som man kan vända om jag har förstått alla trådar här och på FL rätt? Har ju förstått så långt att man inte ska vända stolarna i alla fall.
De flesta stolarna är i alla fall min lilla fnula för lätt för just nu.

Har med läst att de där kombistolarna som man kan vända är lite för tunga och att barnet kan mosas mellan bältet och stolen och en olycka skulle inträffa.
Men undra varför de är godkända för då:confused:
Så farligt kan det nog egentligen inte vara.

Ja visst kan man fundera men eftersom så många oberoende har sagt så så skulle jag aldrig våga chansa och vända en sån stol.

Tror vi lägger bilstol på is ett tag till efter snack vid middagsbordet att vi inte vet hur vi ska göra. Kan börja titta igen när hon väger över 8,5kg men nu väger hon inte ens 7,5kg. Eventuellt att vi tittar på BeSafe stolen trots rekommendationer om att ta en stol som går till 25 kg.

kl
Jag ska under de kommande dagarna försöka uppdatera mig med vad ni har haft för er de senaste veckorna. Men jag hoppas att det e bra med er alla. O att du _Saga_ har börjat hitta tillbaka till en vardag.

Tentan
I flera veckor har jag inte gjort nått annat än att sitta över böckerna. Jag har knappt sett maken och dottern. Jag har slitit mitt hår. O fällt en hel del blod, svett och tårar (stor och väldigt viktig tenta). Så igår var det dags. När jag sitter och skriver som best så får jag helt plötsligt ett hysteriskt stress påsalg. Jag får sån panik att jag inte ens kan läsa vad jag själv har skrivit. Till slut reser jag mig upp och går utan att lämna in. När jag väl kommit ut från salen och lugnat ner mig lite så inser jag vilket jäkla misstag jag har gjort. Hade jag bara snyggat till svaren så hade jag skrivit en riktigt bra tenta. Var så himla bitter igår kväll. Så nu väntar en omtenta efter jul. Det kommer att bli tre tentor samma vecka. Tjoho!

Baby skydd och bilbarnsstol
T åker fortfarande i sitt baby skydd. Hur länge kan on göra det? Hon är inte storleksmässigt för stor ännu även om det börjar bli på gränsen. Men nu ska vi ta tag i att köpa en bilbarnsstol. Vi har ingen egen bil. Så jag skulle behöva tips på en stol som är enkel att montera. Någon som har nått förslag?

kul att höra av dig.

Trist med tentan dock.. Men så är det ju ibland. Och ingen idé att gråta över spilld mjölk. Jag hoppas att du kan lugna ner psyket lite nu med att träffa familjen mer och njuta av julen så att det du lärt dig smälter in lite grann så att du sätter den där (och de 2 andra) tentorna efter jul. Jag håller tummarna!!

*kl*
När får man tillbaka minnet egentligen?

Borjade dagen med att glömma nyckeln till jobbet hemma, fick stå och frysa tills ägaren kom.
Skulle sen slänga ihop en laxpaté.... Laxen fick inte plats så jag fick hacka den i två omgångar. Äggvitorna ville inte bli fasta när jag vispade så det fick jag göra om.
ner med smeten i formen och in i ugnen, för att upptäcka att äggvitorna är kvar i bunken. Ur formen ner i bunken, blanda och sen tillbaka i ugnen. Då ser jag att hälften av smeten är ju kvar i matberedaren. Då var jag nära att ge upp. Men god blev den iaf :D

delvis kl
På tal om bilstolar har jag tänkt köpa en Maxi cosi mobi. Den är från 9kg... E väger snart7,5 kg men med vinteroverall är det inte roligt att sätta fast henne i vår stol längre. Utan overall är det ännu sålänge helt ok och jag brukar inte ha overall i bilen utan många filtar på men nu börjar jag ana att fötterna snart tittar ut från kanten nere vid fötterna o då borde man ju byta...
Hur gör man då? Hur farligt är det att hon inte väger tillräckligt? Med kläder o full blöja gör hon ju det typ ;)

Man vill ju inte köpe en extra stol för nån månad... Dessutom VILL jag eg inte att hon ska ha växt ur babyskyddet då jag ÄLSKAR travelfunktionen.

Vi har också den, funkar bra och kostar inte så mycket, finns en stor begagnatmarknad också. Vi köpte vår för 600 kr, jämför med BeSafe Izikid Isofix t ex som går loss på uppåt 4000! :eek:

Visst kan nya stolar vara dyra, men hur är det med säkerheten på begagnade? På vår står det att den inte bör användas mer än 5 år pga plastens åldrande, vilket ju gör att den i princip är förbrukad efter ett barn. Självklart blir inte plasten dålig efter prick så lång tid, men om två barn ska ha den blir det ca 7 års användning + ev förvaringstid. Det skulle inte kännas okej för mig. Skillnad med ett babyskydd som bara används i ca ett halvår. Men Britaxen kanske tillåter längre användningstid, vad vet jag.

Fast att fötterna når över kanten där fötterna ska vara är ju inga problem alls, min son hade de oxå så. Babyskyddet är urvuxen om barnet uppnått max vikten eller når upp till kanten vid huvudet med huvudet.

Vi har en maxi cosi mobi, vi bytte när sonen vägde 8900 gram ( 1 hg hit o dit gör ingen större skillnad) men jag skulle inte byta om din dotter bara vägde 7,5 kg. Du ska ju endast ha body och blöja i bilen egentligen och då är du inte uppe i 9 kg.
Jag skulle vänta med stolen tills hon nått upp till vikten, de finns ju en anledning till att dom har viktgräns :laugh:

F.ö så älskar både jag och sonen Mobin, han trivs jätte bra i den :love:

Nej ett hg gör verkligen ingen skillnad det hg kanske de väger på eftermiddagen, beror ju helt på när man väger och hur mycket barnet har ätit innan :) Jag har nästan samma problem som EmelieR, min tjej är också alldeles för lätt för de stolar vi har tittat på (på nätet) utom Besafe's stol men den backar jag igen på eftersom de rek stolar som kan ta upp till 25 kg. Även fast jag eg inte tror att det kommer vara något problem med 18kg-gränsen.

Nej nu ältar jag bilstolar igen...

Visst kan nya stolar vara dyra, men hur är det med säkerheten på begagnade? På vår står det att den inte bör användas mer än 5 år pga plastens åldrande, vilket ju gör att den i princip är förbrukad efter ett barn. Självklart blir inte plasten dålig efter prick så lång tid, men om två barn ska ha den blir det ca 7 års användning + ev förvaringstid. Det skulle inte kännas okej för mig. Skillnad med ett babyskydd som bara används i ca ett halvår. Men Britaxen kanske tillåter längre användningstid, vad vet jag.

Det står faktiskt inget på den, men det är inget jag oroar mig för. Plasten står ju inte ute, eller utsätts för extrema påfrestningar på annat sätt. Barnbilstolar testas ju på längden och tvären, och Britax Hi-way har fått bra kritik ur säkerhetssynpunkt när den testats, och jag tror det är marginaler med råge i sådana där allmänna rekommendationer. Är det något som testas extremt för säkerhet mycket i sverige så är det just barnprylar, så min tro är ju att godkända grejor är tillräckligt bra. Om jag jämför, den barnvagn vi har fick kritik för att den skulle vara osäker för att barnet själv kan knäppa loss liggdelen. Jag skulle säga att det är i teorin möjligt, men i praktiken omöjligt. Den är svår nog att få loss om man är vuxen och står på marken, att sitta i den och få loss den är nästan omöjligt. Om en sån sak får nerslag, hur säker är då inte en bilbarnstol som inte har några anmärkningar alls?

Känner man sig väldigt orolig kan man ju köpa en ny istället, kostar knappt hälften av en BeSafe. Så det blir ju fortfarande väldigt mycket billigare.:)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025