Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Dessutom, vill man verkligen göra något för sitt barns säkerhet i bilen, så ska man väl se till att ha en ny bil? Det händer otroligt mycket på säkerhetsfronten för bilar, en ny bil är mycket, mycket säkrare än en som är tio år gammal. Det tror jag gör mycket mer för säkerheten än om man köper den dyraste bilbarnsstol som finns att uppbringa.

Usch ja- så är det. Synd att man inte skiter pengar ;) Då hade jag tuggat vidare mkt glatt o struntat i att röven växer ;)

Men jag håller lite med. Absolut finns det mkt begagnat som håller mkt längre än vad de används. Eg är det ju helt sjukt vad vi konsumerar saker.
JAg tror att ni runt stockholm har ännu lättare att hitta beg saker i bra skick. Det ser så ut när man söker på blocket iaf. :)
I min håla används sakerna tills de är skräp om man kollar på bilderna...

Och till dig som svarade mig om bilstolen- jag misstänkte att det var så :) Jag får sy en ordentlig åkpåse till att sätta ovanpå istället då ;) Jag vill ju inte att hon ska frysa men hon är så ihoptryckt med sin overall att hon nästan gnäller när man ska ha i armarna. Vi har motorvärmare så bilen behöver inte vara kall iaf :) Värre när man är ute sen.

*kl*

Är det någon av er som har bilder på era hus julpyntade. Utvändigt alltså. Jag är helt nollställd på vad jag ska göra... Vill ha lite ljus men är livrädd att det ska bli för mycket!

Vill med se på bilder.
Har min visioner om husets pynt, men vi har ingen el utdragen än:mad:
Så det får bli nästa års projekt.

Vi har bara ljusslinga i ett träd och fem smålamport längs med gräskanten vid samma träd. Sen tycker jag att adventsjuksstake eller stjärna i varje fönster gör det mesta även sett utifrån. Det har jag även i sadelkammare och stall. :)

Dessutom, vill man verkligen göra något för sitt barns säkerhet i bilen, så ska man väl se till att ha en ny bil? Det händer otroligt mycket på säkerhetsfronten för bilar, en ny bil är mycket, mycket säkrare än en som är tio år gammal. Det tror jag gör mycket mer för säkerheten än om man köper den dyraste bilbarnsstol som finns att uppbringa.
Det har du alldeles rätt, men för de flesta är det en betydligt större ekonomisk fråga än att välja bilbarnstol. För oss är det självklart att åka i en så ny och säker bil som möjligt, men däremot kostar en helt ny (stor bil) alldeles för mycket för oss. Vi är ju dessutom i behov av två bilar. Men krockkuddar+gardiner, antisladd och sånt är sjävklart.

Blev lite smått förtvivlad då en manlig bekant skrev "Nu har dottern åkt pappas Volvo 240" i sin statusrad på Fb. Då var dottern ca 6 månader och det var mitt i vargavintern. Det tycker jag är direkt olämpligt då de nämligen har en betydligt bättre bil.

Det är lite skrämmande att vissa fortfarande tror att gamla vanliga Volvo 740 är säkrare än allt annat. För något år sedan gjorde de en krocktest mellan en sådan och en ny liten bil, minns inte vilken modell. Men 740:n var helt intryckt och testdockan mosad av ratten medan den lilla bilen och testdockan i den klarade sig betydligt bättre. Rätt intressant.

Vi har bara en liten ljusslinga i vårt pyttelilla syrénträd. Vi har inga andra träd att sätta det i, men jag tycker att det räcker. Har lite svårt för sånt som sitter på själva huset.

Om du gör som du själv vill och tycker det är snyggt så kommer det inte bli för mycket i dina ögon ;)
Vi har inget pynt ute men adventstakar och stjärnor syns utåt också så det blir julpyntat ändå som cyllene skrev :)

Håller med! Vi har också bara ljus inne. Tänkte köpa några utomhuslyktor från ikea och lägga ljusslingor i på vår uppfart, tror det kan se ganska mysigt ut nu + att det hjälper mig att hitta hem från stallet på kvällen...

*kl*

Tycker lite synd om mig själv just nu över världens i-landsgrej. Kom ju hem vid tolv från staterna idag och då kom svärföräldrarna förbi. Passade på att ta en powernap från 14-15.30, då jag haft huvudansvaret för selma på planet då min sambo har en fruktansvärd flygrädsla (han fick sitta i cockpit vid landningen för att han skulle kunna se vad som hände och hålla sig lugn... ) vilket gjorde att jag inte sovit mer än 30 min sen vi lyfte. Blev väckt och sen dess har jag spenderat tiden med att städa, packa upp och tvätta.

Nu har jag nattat både sambon och selma och skulle slösurfa på iPaden vi köpte när vi var borta innan tvättmaskinen var klar. Inser att jag inte har ätit på hela dagen och att vi inte har något i kylen eller frysen, kommer då på att vi har kvar en massa nutrilett sen sambon försökte fuskbanta bort sina graviditetskilon, sagt och gjort. Gör iordning vatten och pulver och sätter mig vid köksbordet och börjar skaka, men tror nu att jag har kommit ihåg att stänga sen lilla drickpipen? Ut skvätter det nutrilett choklad över hela köket, iPaden, min fina jaktjacka som jag fick i 25års present, sen nytvättade vita köksduken, hundarna, skötväskan osv.

Bittert! Som tur är hjälpte hundarna mig att slicka köksgolvet rent, så det slapp jag iaf... Nu ska jag hänga tvätt och sen ut och natta hästarna. SÅ skönt att vara hemma!

Välkommen hem men jag kan inte riktigt låta bli att småskratta åt ditt missöde ;) tur att du hade hundarna som kunde hjälpa till med städningen!

Verkligen! Hade inte hundarna hjälpt mig är risken stor att jag börjar grina, haha. Såg nu att alla den blivit sen också. Alltid spännande med snabbstavning...

nej, nu måste jag skärpa mig och slita mig härifrån innan jag somnar vid köksbordet. Helt livsfarligt att sätta sig ned när man är jetlaggad.

Din stackare! Det är ju det absolut sista man vill ska hända när man är trött och hungrig... Men såklart händer det eftersom man inte fungerar... Usch vad arg jag hade blivit!

iPad!!!! :love: :love: Jag vill också ha!! Jag håller på att bearbeta mannen om att få en i julklapp, men det blir nog ingen sån... Vad fick ni ge för den?

Kl
Tjuvjävlar!!! Vi har letat efter vår nya lilla resväska hela dagen och varit uppe på vinden och ute i boden flera gånger. Men den fanns verkligen ingenstans. Sen började vi tänka efter. Med all säkerhet är den också stulen eftersom vi använt den helgen innan och den stod kvar i tvättstugan. Så det blev till att köpa ny...

Nu blir jag ensam hemma i fyra nätter och det ser jag verkligen inte fram emot. Hur gosig Vilgot än är så kommer det att bli jättejobbigt att behöva ha honom precis hela tiden. Men det ska väl gå bra... Bara han sover...

Hej!
Loggade ut innan jag fick länken och har inte hunnit logga in efter det! Men nu är jag här, har kollat länken men har inte sett de kläderna någonstans..
Kan du inte maila henne och höra? För finns de här i närheten så hade det ju varit kanon =)

Välkommen hem till kära svearike :laugh:

Har suttit de senaste dagarna och drömt mig bort på resesidor till usa:grin:
Vill med åka dit!

*kl*
Fy f*n vilket väder vi har här! Kunde inte låta bli att åka och titta lite på
julskyltningen i Falköping, 2,5 mil härifrån.
Dit gick rätt bra, men hem så vräkte det ner snö och blåste kraftigt att jag inte såg vägen framför mig knappt:eek:
Tur att Oscar va hemma med sin pappa.

Hur har ni det med snön hos er?
Samma kaos? Här har de tydligen stängt av vissa vägar p.g.a att de inte hinner med snöröjningen.

Senast ändrad:

Vi gav 788$ för en 64gb 3g versionen. Både jag och sambon är helt överens om att det kanske är det mest onödiga vi köpt, men vi älskar den båda två. Så mycket skönare och snabbare än min mini-laptop och då jag haft iPhonen sen den kom ut i Usa så känns det nästan mer hemma att sitta vid den här än vid en dator nuförtiden... :D

Såg nu när sörjan torkat att jag inte fått bort den ordentligt från min jacka. :( Fick den av sambon i present och jag verkligen älskar den, får försöka borsta av det imorgon. När man är trött kan verkligen sånna saker förstöra allt. Såg precis att det kommit på kökslampan och taket också, måste ha missbedömt kraften i min arm... :p

@AKB: Åk! Passa på nu innan det blir skitväder där också och innan dollarn stiger igen. ;) jag har både min mammas kusin som bor i philadelphia och min farbror som bor i Connectcut och bägge har fantastiska shopping malls 5-10 min ifrån dem. :love: tror inte att selma behöver nya kläder på ett år...

Det hade varit skitkul och kommit iväg nu.
Men vi hinner nog inte spara ihop till en på några år:cry:

:(

Vi önskade oss vår i födeksedagspresent, annars hade inte vi heller haft råd. Ni får säga att Oscar önskar sig det i julklapp... ;)

*kl*

På tal om julklappar, hur mycket lägger ni ned på brorsbarn osv? Jag tycker max en femhundring, kanske något datorspel eller liknande, men sambons mamma föreslog idag att vi skulle köpa varsin digitalkamera till ungarna. Jag så inget, men tycker att det är lite dyrt och kanske något föräldrarna ska ge... Det är väl en sak om man är singel och inte har nagon annan att slösa pengar på, men när man bor i villa, med alla kostnader det innebär, ens eget barn första jul samt en av föräldrarna som går på foraldrapenning... Nja...

Köper ni klappar alls till andra barn ni firar med?

Ja, alla syskonbarn får klappar. Men det är sammanlagt sju stycken, så det blir inte en femhundring per barn, 100-300 kanske, beroende på hur nära man står det syskonbarnet, och hur gammalt det är.

Lite spinoff. du nämnde att nu första julen med det egna barnet så har man annat att lägga pengarna på - jag blir nyfiken, hur tänker ni andra göra med julklappar till det egna barnet? Köper ni julklappar alls? Vilken sorts saker?

Vi har köpt en liten enkel leksak som man kan göra ett prassligt paket av, men tänkte inte handla mer än så. Barnet är ju ändå alldeles för litet för att förstå - det är nog först nästa jul, som jag tycker känns som den första julen, då barnet kan vara med och fatta vad som händer lite mer.

Vi köpte stol häromdagen, en Besafe, ny. Och visst är den dyr! Men samtidigt tyckte jag att den kändes mer ombonad och skyddad än just Hiway som jag tyckte kändes ostadig och mindre säker. Besafen sitter så himla bra i bilen med. Visst, den tar plats och är lite svår att sätta fast, men när den väl är på plats så sitter den som berg, vilket jag tycker känns tryggt.
Älskar dessutom att den går att luta!
Man vill ju alltid sitt barns bästa och jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag inte köpt det bästa till Milton, det bästa i mina ögon iaf., och det hade hänt honom något.

Vi körde faktiskt emot med bilen idag, kanade av vägen och krockade emot en stenmur. Tack och lov körde vi sakta och hade min stora bil, men det var bra obehagligt och Milton blev väldigt rädd, likaså vi. Är glad att han satt i den stolen! Nu är det bara älskade hunden kvar som vi ska hitta en bättre lösning för..

Hiway är absolut inte ostadig, och har klarat sig mycket bra i tester. Så den är inte ett dugg mer osäker för barnet än BeSafe - att en sits är förhållandevis enkel att montera innebär absolut inte att den är ostadig när den väl är på plats. Däremot är den förståss inte ens nära lika snygg, så det är nog mycket utseendet och den snygga designen man betalar för med BeSafe.

Ur säkerhetssynpunkt är Hiway och BeSafe lika bra. Så där behöver man inte ha dåligt samvete för att man väljer det billigare alternativet. Om man däremot är noga med att bara att det snyggaste och mest modernt designade till sitt barn, så ska man solklart välja BeSafe, den har mycket snyggare design och är finare att titta på.

Vi kände väl att vi köpte en snygg ny vagn, det får räcka lite där. Varenda pryl måste inte vara en skitsnygg designersak, utan när det gäller vissa saker, som bilbarnstol, så får det räcka med bra kvalitet, det måste inte vara jättesnyggt också.

Däremot så tror jag BeSafe gjort ett smart drag att lägga sig så högt i pris med sin stol - ofta tänker man ju att dyrast måste vara bäst, och vem vill inte ha det bästa för sitt barn, framförallt när det gäller säkerheten? Alltså väljer man det dyraste. Säger de dessutom att stolen bara håller i fem år, så har man ju i praktiken dödat andrahandsmarknaden också, för vem vågar köpa en stol som kanske inte håller? Givetvis är det mycket bättre för tillverkaren ifall alla köper nytt, istället för att köpa begagnat!

Tror det ligger mycket psykologi i försäljning av barnprodukter, det är rätt intressant faktiskt.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025