Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Kan han lipa? Kan han inte lipa så är tungbandet för kort. Det är det redan från födseln.
Det finns ju olika grader också kanske han kan lipa lite så att den nuddar läpparna eller som Isabella nästan tungan uppe på nästippen på sin lilla uppåtnäsa?

Jag har nog inte sett honom lipa och jag lär inte få honom att göra det på kommando heller. :rofl: När han äter brukar han sticka ut tungan ibland, men bara en halv centimeter eller nåt utanför läpparna. Ska tänka på det! :idea:

Va?! Lipar han inte på kommando? :eek: Vad har du för barn egentligen :p (inte för att mitt barn någonsin gör något på kommando)

Hans tungband kan ju faktiskt vara lite för kort vem vet, de kanske kikar på det nästa vecka på BVC om du säger till.
Jag kommer nog få amma ett bra tag till om inte Isabella ska leva på gröt och majskrokar. Just nu gör det mig iofs inte så mycket men det vore roligare om hon skulle kunna tycka annan mat än gröt passar till lunch. För variationens skull :idea:

Senast ändrad:

Min skrutt kan ju inte heller säga mam, pap, osv... Han jollrar inte alls, och det är för att han inte kan. Han fick ju konstaterat på BVC förra veckan att han har för korta tungband som Michaellan95 skriver om..

Så han kan inte snacka min skrutt.. Han låter mer som en grottmänniska ;) öh, mmm osv..
Fast han kan säga "Hej" och vinka när man kommer/går, det är gulligt

Tänker de inte göra något åt det heller? Trodde man alltid gjorde de om barnet har svårt för joller och tal?

Vad är joller egentligen? Det enda Vilgot säger är "oh" och "heee". Sen är det nåt mer ljud också, men inget jag kan stava till, det är bara ljud. Ska definitivt ta upp det nästa vecka.

Jag kollade lite extra nu och han sticker ut tungan när han smakar på leksaker, men jag vet ju inte hur det ska vara.

O.t
Jäklar vad gott det är med pepparkaksdeg!!!! :angel:

Mmm och mandelmusslordegen också... O färdiga lussekatter är också mums ;)
Ska göra saffransskorpor med nån dag. Men det vet jag inte om de e gott, har inte provat innan.

Jag älskar julen när man har så här mkt tid över.... Fast snart ska jag jobba lite- det ska med bli sjukt kul :) Fast frågan är hur jag ska klara mig utan E.... ;)
Jag har ju såklart varit utan henne innan men bara en gång en lång tid...

Haha, jag hade nog fattat att du skojade även utan tillägg! ;)

Usch vad kallt det är!! Kom precis in från 1,5 h promenad och börjar äntligen tina upp.

Man vet aldrig. Tänkte senare att det säkert är någon som tror att mitt barn kan göra div. saker på kommando ;)
Jag gjorde sockerkaksmet i förrgår och det var också gott :d

Alltså- Ebba hon åter jättemycket. nyanserat o så men inte att hon försöker sig på att säga mamma eller pappa. Jag vet eg inte vad hon säger men det är inte någon i vår förädragrupp som "pratar"

Mmm- gott med pepparkakskryddor där i med ;)
Har faktiskt tänkt göra en långpanna med sockerkaka o trycka ut mjuka pepparkakor som figurer. Det har jag inte sett någonstans. Ska bli kul ;)

Men är det inte så att det där ma-ma-ma är just bara ma-ma-ma och inte mamma som man gärna vill tro? Det har jag iaf läst, kan inte själv relatera till det.

Jag kan iaf säga att Ebba ALDRIG har sagt något som hon förstår - eller hur man ska förklara... Tror inte det är något ovanligt heller.
Fast Ebba är nog inte av den "tidiga" sorten på att lära sig saker. Har inga tänder, pratar inte, kryper inte och går inte i sin gåstol heller.

Hon tjuter dock av glädje ibland och igår råkade hon vinka när hennes morfar sa hejdå... En ren tillfällighet :)

Jo de provar sig fram med de enklaste vokalerna och de enklaste konsonanterna och då blir det som att det låter som mamma och pappa. Isabella säger inga P'n än men min man tror det ;)

Isabella gör inget av det du räknar upp heller men hon jollrar som det så fint heter och det är mycket dah och bah men inga mamma och pappa men när hon gråter låter det som mamma ;) "buhuhu mamma buhuhu mamma...".
Tycker det är underbart skönt att hon inte har några tänder och att hon ligger/sitter där jag lämnar henne :D

Jag kan iaf säga att Ebba ALDRIG har sagt något som hon förstår - eller hur man ska förklara... Tror inte det är något ovanligt heller.
Fast Ebba är nog inte av den "tidiga" sorten på att lära sig saker. Har inga tänder, pratar inte, kryper inte och går inte i sin gåstol heller.

Hon tjuter dock av glädje ibland och igår råkade hon vinka när hennes morfar sa hejdå... En ren tillfällighet :)

Men hur gammal är hon, skulle hon inte vara väldigt extrem om hon redan pratade?

Jo- jag gnäller inte heller :) Praktiskt eftersom man fortfarande kan vända ryggen till...

Fast jag köpte lådspärrar o så på ikea i helgen...

Det var inte så jag menade. Jag tyckte att Oregano verkade vara orolig att inte hennes pratade tillräckligt då en del i tråden har berättat att deras barn säger typ mamma pappa o så :)

Tycker det skulle vara sensation om en halvåring pratade och förstod vad den sa.

Det var inte så jag menade. Jag tyckte att Oregano verkade vara orolig att inte hennes pratade tillräckligt då en del i tråden har berättat att deras barn säger typ mamma pappa o så :)

Tycker det skulle vara sensation om en halvåring pratade och förstod vad den sa.

Det är nog mig du syftar på här ;) Men som Oregano skrev oxå så tror jag inte Iggy vet vad han säger. Men han vet definitivt vad mamma och pappa är, för frågar man var mamma eller pappa är så tittar han på oss.

Men just hans "prat" har kommit senaste veckan, det är alla möjliga ljud och läten allt från mam mam mam, ga ga ga, da da da, pap pap pap, lo lo lo, bo bo bo, oh oh oh till höga tjut och pruttljud. Är det detta som kallas nyanserat joller?

Jo- jag gnäller inte heller :) Praktiskt eftersom man fortfarande kan vända ryggen till...

Fast jag köpte lådspärrar o så på ikea i helgen...

Ja och när Bellan sitter på sin lekfilt så att det är mjukt vågar jag t.o.m. lämna henne när hon sitter eftersom jag vet att hon inte slår sig hårt om hon tappar balansen. Fast jag kan se henne ska tilläggas, lämnar henne inte utan uppsikt om hon sitter upp.
Vet inte hur långt du har till ikea men det är väl bra att vara förberedd? Jag kommer få jätte spännande dagar när Isabella börjar krypa/gå eftersom vi har en öppen tv-möbel med allt möjligt roligt att pilla på. Blir alldeles matt bara jag tänker på det!
Köket är jag inte så orolig för vi har ett gammalt kök som ska rivas nästa sommar så jag kan sätta gardinstänger till lådorna om jag vill ;) sedan när vi renoverar köket så får vi passa på med låd och skåpspärrar då :idea:
Så förutom TV-möbeln så finns det inte så mycket att barnsäkra vad jag vet? Eluttag är knappt något som finns i detta hus.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka