Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jo, jag vet vad det var för ras hon var intresserad av men jag vet inget OM den rasen :) Den kanske inte är så krävande alls utan nöjer sej med soffan, då är det ju inga problem.

Angående matkostnad så kan det kosta mycket trots att de är små. Har en kompis som har en Jack Russell som äter specialkost för allergi ,tror jag det är, och den är inte billig! Min är iofs oxå känslig och äter dyr mat och då får ju den andra samma så det är därför det blir dyrt...

Just nu är jag mest less på allt hundhår överallt. Var jag än ska lägga ner A så får hon hundhår på sej. Och då damsuger vi två gånger per dag... Och hundarna får inte var i vardagsrummet.

11000 för försäkringen? Vad har du då? Min råtta kostar bara 5000 om året och då har jag allt maximalt utom livförsäkringen.

Hur har din hund hanterat bebisen? Min Zelda släppte inte fram någon annan hund till Selma i början, vår stackars labbe var helt förstörd när han försökte komma fram. Nu har hon lugnat ned sig, men hon måste alltid ha koll på vart bebisen är och lämnar jag Selma sovandes i barnvagnen är hon där som en skugga och vaktar. Hon har dock aldrig visat något hotfullt åt någon människa.

*kl*
var och fick 3 månaders vaccineringen idag. Två emblaplåster på varje ben, pip när de drogs bort och skrik i en minut efter andra "jobbiga" sprutan. Hon var verkligen jätteduktig. Vi har legat och sovit halva dagen hon och jag, lyckades få hög feber och mjölkstockning, IGEN, så har varit helt däckad. Kul. Så nu lägger jag ned pumpandet, helt, jag orkar verkligen inte mer. Sköterskan sa att hon var imponerad över att jag kämpat så länge och att mjölken räckt så bra, men just nu känns det bara som ett stort jävla misslyckande att inte klara av att ens ge Selma mjölk i mer än 3 månader. :(

Tycker du gör helt rätt som lägger ner pumpandet! :idea: Precis som sköterskan säger så har du kämpat bra och du behöver inte känna dig dålig för det! Min bm sa på efterkontrollen när hon läste min journal att hon tyckte att jag kämpat jättebra. Det var precis vad jag behövde höra. Det är så vansinnigt befriande att laga till den där ersättningen på morgonen och ha färdiga flaskor i kylen. :bow: Dessutom fuskar jag. Blandar Nan i förväg, trots vad som står på förpackningen, och blandar en del kokande vatten och två delar kallvatten från kranen. Vilgot mår prima ändå! Det kommer Selma också att göra! :laugh:

Har du en Selma och en Zelda!? :D Är det inte svårt att hålla isär namnen? Jag tycker det är jättesvårt att säga rätt på han/hon och mamma/matte när jag pratar om/med katten.

*kl*

Har precis vart på banken nu för vi har hittat ytterligare två hus vi kan tänka oss att buda på. Från 1:e oktober måste man ju ha 15% av insatsen själv, men nu har vår bank redan tagit till sig detta och kräver alltså 15%. Vi har ju vår lägenhet vi kan sälja så vi klarar oss. Men surt att de kräver de här 15% redan, och enligt henne var det fler banker som tagit till sig detta redan nu :mad:

Ni som är i husköparsvängen, hur ställer sig era banker?

Åhh, alltså det är för båda :o förlåt min otydlighet :laugh: Har oxå max vet. men även max liv. Urk, tycker inte man gör annat än betalar försäkringar på allt...
Den som kräver aktivitet vaktar henne, men inte mot vår andra hund. Hon börjar gnälla om Alicia skriker. Den andra bryr sej inte alls, tittar knappt åt A... Som natt och dag är de...

viv: vad har du för bank? Jag hoppas verkligen inte vår bank säger så för då börjar jag grina om jag ska mista det här huset pga det...

När vi var på banken och fixade V:s sparande så kom vi att prata om just det där med husköp och kontantinsats. Han sa att även nu (när reglerna träder i kraft alltså) så kan man få låna mer än 85% men skillnade är att man inte lägre kan ha huset som säkerhet. Det blir ett blancolån och de kan väl vara svårare att få och har högre ränta än de gamla topplånen. Man måste alltså ha rätt bra och ordnad ekonomi.

Precis... Så förklarade hon det för oss oxå. Tycker allt sånt här med banker, husköp, lagfarter, pantbrev är krångligt. Snurrar i skallen på mig just nu. Vår banktant har förklarat säkert 3 gånger vad ett pantbrev är men ändå tror jag inte jag fattar vad det är...

Ia: Vi har Swedbank, en privatägd Swedbank. Så det kan ju hända att de får sätta sina egna regler. Men på henne lät det som att fler banker tagit till sig detta redan. Håller tummarna att er bank inte ändrar förrän 1:e oktober!

Vi har ju oxå lägenhet vsom vi får pengar för men hade tänkt lägga det på bergvärme, infiltrationsbädd, ev rening till vattnet och nytt kök. Plus pantbrev och lagfarter. Men får väl se till att få ett par hundratusen för fölet istället då ;)

Jaaa- de e ju lite jobbigt att veta att man har massvismed miljoner att hinka ur när mina små liv har gått OS om sisådär 12 år :angel::rofl::p

Enkelt förklarat är ett pantbrev ett bevis på att huset får belånas upp till angivet belopp och att det betyder bankens säkerhet.

Måste bara säga att jag är så himla glad över att vi redan har köpt hus! Vi hade aldrig kunnat hosta upp 450 000 kr...

kl

Hästbegäret börjar ta kål på mig. Jag vill rida ett riktigt jäkla dressyrpass så benen skakar i flera dagar efteråt. Jag vill ut och tömköra o känna det där underbara suget som blir när man får till formen perfekt. Jag vill hoppa ett liite för högt hinder så det suger till i magen. Jag vill mocka, borsta, linda och bära hö. Jag vill gå upp alldeles för tidigt en lördagsmorgon och mötas av gnäggningar när man skjuter upp stalldörren… fan, fan, fan… jag vill ha häst igen.

Usch, vet precis hur det känns!! Tycker synd om dej!:(

*kl*
Nu diskuteras det här hemma om Cockertösen..jag vill så gärna, men sambon är orolig för vår ekonomi och framtid.

Det är ju jag med, med tanke på att jag inte har något jobb efter mammaledigheten och måste ut och söka. Men jag är trött på alla "tänk om" och vill leva nu. Hon låter perfekt för vår famlj(har inte träffat henne så man vet ju aldrig) då hon är van vid barn, glad, mysig och trevlig. Har lite problem att vara själv, men hon är så ung fortfarande, och jag tror att det går att lösa med lite tålamod. (Haft hund hela livet, och anser mig ngt så där hundkunnig iaf, inte proffs men jag kan lite;) )

Man tänker på allt, efter mammaledigheten osv. man vill ju inte förhasta sig in i något och tvingas göra sig av med hunden, utan man måste ha nån plan.

Hur gör ni med era hundar när ni jobbar? Man har ju som mål att ha ett jobb där man kan ta med vovve, men liite svårt i dagens läge och ha dte som sökkriterie;)

Måste fråga er angående detta med overaller, tänkte också att det snart är dags att fundera på det. Vad tar ni för storlek? Tycker det är sjukt svårt att avgöra hur Milton kommer se ut i vinter, speciellt eftersom han växer som ogräs :D

Jag tänkte avvakta lite just pg den anledningen. T rasade igenom alla storlekarna och vi hann knappt använda kläderna. Så vi köpte alla sommarkläder i 74. Men sen så tvärnitade hon på 68 o där är hon kvar. Så shortsen m m är knappt använda då de inte sitter uppe.

Tack för en bra förklaring :bow: fattade precis.

Är också så himla glad att vi har vår lägenhet, det enda tråkiga är att vi får skatta en hel del nu när vi säljer den :(

Inte en aning faktiskt... kan man inte köpa det när det är dax? Känns sådär att köpa vinterkläder när det är 30 grader ute :D Eller vad är det för overaller ni pratar om?

Vi fick en overall i storlek 86. Mot min vilja. Jag vill att V ska ha nya kläder, men svärmor vill absolut att han ska ha kläder som hon har köpt tidigare till hans kusin. :grin: Har jag tur kommer den ändå att vara för stor i vinter. 86 ska ju funka mellan 12-18 månader.

Apropå att växa som ogräs. Mellan 2 och 3 månader ökade V precis 1 kg, alltså 250 g/vecka. 6410 g vägde han. Därför tog jag för givet att han fortsatt med samma viktuppgång och att den låg precis under 7 kg nu, två veckor senare. Jag ställde mig med honom på vågen idag och ungen väger 7300 g!! :eek: är det ens möjligt att öka 900 g på två veckor?!

Tack för en bra förklaring :bow: fattade precis.

Är också så himla glad att vi har vår lägenhet, det enda tråkiga är att vi får skatta en hel del nu när vi säljer den :(

Så bra! :laugh:
Men inte behöver du väl skatta när du lägger in pengarna i ett dyrare boende? Eller har de ändrat dom reglerna?

Ja de har ju det... Man kan lägga in pengarna i det nya boendet och skjuta på betalningen något år men förr eller senare måste det betalas.

Ca 200tusen :( en halv kontantinsats nästan. Sjukt surt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 706
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar