Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Det kanske ligger i deras stenåldersgener att de ska fixa mat (döda ett djur eller påta i landet) och vi ska ta hand om bebben... Min sambo missade att jag ville ha avlastning genom att han tog A när han kom hem från jobbet och inte genom att han städade. Nu har jag tack och lov fölet som ska tas om hand varje kväll och i stallet är det massor med mygg så där vill han inte vara med A. Så där är min fristad. Tycker det är lika stressande om vi är hemma och han har hand om henne och hon är ledsen för då står han bredvid mej iaf och tittar på mej med panik i ögonen. Fast det har blivit bättre. För nu har han upptäckt att hon oftast lugnar sej mer hos honom än hos sin mjölkstinkande mamma :) och då är han nöjd och känner sej mindre utanför tror jag.

Just nu är den timmen jag är i stallet på kvällen den roligaste. Min fölunge är så otroligt social. Eller det kanske alla fölungar är, har inte så mycket att jämföra med :) Han är 10 dagar och jag tar på och av grimman utan problem, leder han ut till hagen, lyfter alla ben och får kolla i munnen utan protest. Och han är supergosig. Mamma hade stått och kliat honom på rumpan i en halvtimma igår och han bara stod helt still och njöt :)

ja- denna djungel... Men jag har ju lite tid att tänka på det också. Vi träffar inte bm förrän 6 v efter och vi har inte pratat om det innan heller...
Eg vill jag inte ha ngt men både framtida mediciner och att jag inte vill bli med barn gör nog det till ett måste...

Nu till dagens fråga ;)
Jag vet att jag kommer behöva lämna bort snäckan när jag ska undersökas om ett tag... Tänkte att jag skulle ha vant henne vid att ta en flaska vid såna tillfällen om det behövs. Hade ni valt att skaffa en pump till att ta ut mjölk med eller provat med ersättning ett par ggr innan istället?
Isf- vilken pump är bra om man bara ska använda den typ ett par ggr...

Men usch, första veckorna med amningen längtar jag inte tillbax till..då var det ett helvete..men glad jag kämpade på, o tack för amningsnappen som var en jättestor hjälp vid sår och när Nelly inte riktigt fattade..Nu ligger den och dammar, men den var GULD:)

Barnmorskorna får säga vad dom vill, håller verkligen med om att amningsnapp är guldvärt. Har rätt små bröstvårtor spec på vänstersida vilket gör det svårt för Theo att få riktigt bra grepp, och när han inte får det blir han frustrerad och vet inte hur han ska göra, men sätter jag dit nappen så säger det bara tjoff så får han jättebra grepp. Vad ska man annars göra, ungen måste ju få mat?! Känns skönt att det inte bara är jag som måste använda napp...

kl

Känner mig ledsen, min man var världens stöd under graviditeten och fixade och donade men nu vet jag inte vad som har hänt :( Sedan han började jobba har han jobbat över varje dag, när han är hemma så kan ha gå ner till sitt trädgårdsland och vara där i hundra år. Han hjälper inte till med disken mer än att lägga den i blöt så att besticken rostar, han hjälper inte till att förbereda kvällsmaten (kan vara så enkelt som att slå på grillen) och ändå så vet han att jag har svårt att komma loss från vår dotter. Satt och amma igår kväll kl.16-17 och sedan igen 18.30-21 och under den stunden jag inte ammade fick jag göra ordning maten så "egen tid" får jag inte heller ngn. Allt jag skriver här på Buke skriver jag mer eller mindre när jag ammar och det tar lång tid för mig att skriva med en hand.

Tommy föll lite tillbaka i samma gamla spår när vi väl fick komma på permis. Köpte ju en husvagn veckan innan Theo föddes och den måste promt fixas nu och veden ska fixas i helgen...blir faktiskt lite ledsen, tror dock att han tagit åt sig av mina ord, i morse klev han upp och gjorde frukost medans jag satt i sängen och ammade Theo :love: Däremot så är han helt underbar på att hjälpa till med gossen när det väl gäller vid blöjbyten och sånt, vi turas om rätt mkt med det, kanske har lite väl höga förväntningar på honom?! Igår t ex så tog han Theo i vagnen och var ute och pysslade medans jag var i stallet :laugh:

Barnmorskorna får säga vad dom vill, håller verkligen med om att amningsnapp är guldvärt. Har rätt små bröstvårtor spec på vänstersida vilket gör det svårt för Theo att få riktigt bra grepp, och när han inte får det blir han frustrerad och vet inte hur han ska göra, men sätter jag dit nappen så säger det bara tjoff så får han jättebra grepp. Vad ska man annars göra, ungen måste ju få mat?! Känns skönt att det inte bara är jag som måste använda napp...

jag hade samma problem, mina bröstvårtor var lite för små för att Nelly skulle få grepp, hon bara skrek, blev frustrerad o bara låg o slickade..körde amningsnappen för det funkade, men testade utan mellanåt..o successivt blev hon bättre på tekniken, och efter att hon sugit på amningsnappen några tag var vårtan mer greppvänlig oxå;)

nu klarar vi oss helt utan! man ska göra det som funkar!! för då blir alla lyckliga, skit i vad som sägs, kör det ni mår bra av!:)

*kl*

Ni som har babygym och babysitters, vilken sort har ni och är ni och bebben nöjda?
Tror min rastlösa tös skulle vilja testa något av dessa...

Vi har babygym från fisher price, en gammal sak. den spelar olika melodier och har en ko som rör sig..lilltjejen älskar den! är även saker på sidan av filten hon ligger på som man kan titta på, blir nog när hon är äldre..ska lägga in bild på den sen! min tös blir oxå uttråkad, så den är bra! babysitter ska vi köpa snart tänkte jag..

'kl'
idag e en trååkdag, regn,bebis som bara vill sova hos mig, vaknar hon ,skriker hon bara då..känner nog att mamma är uttråkad..blääää..imorrn e det iaf återträff föräldrargruppen, o läkarbesök..hatar att sitta så här o tråka..men ge sig ut i ösregn in till stan själv med skrikande bebis lockar inte heller..

sitter o kollar stall oxå..skulle vilja ha ett med fullservice o ridhus nära just nu, så kan man ta det lite lugnare o få mer tid till motion av pållen, och kanske hitta en medryttare lättare..tyvärr håller inte ekonomin för det..skit..

Åhh, jag är så tävlingssugen så jag smäller av snart tror jag... Och inte kommer det bli bättre när jag åker till strömsholm och tittar på tävlingarna heller... Självplågeri... Någon som vill byta min hingstunge mot ett fyraårigt sto ;)

*delvis kl*

Längtar som tusan efter att få börja rida! Vet inte hur länge man måste vänta bara?! Ska iaf åka till osteopaten i morgon och fixa till lite som verkar hamnat fel :grin: men efter det...då!!!! *längtar* :love:

Väntar med spänning på att syrran ska komma hem från jobbet så jag får prova mitt "Belly Bandit"band!!! Nån här som provat det?!

Dagsfärsk bild på snubbas :love:

DSC00229.jpg

*delvis kl*

Längtar som tusan efter att få börja rida! Vet inte hur länge man måste vänta bara?! Ska iaf åka till osteopaten i morgon och fixa till lite som verkar hamnat fel :grin: men efter det...då!!!! *längtar* :love:

Väntar med spänning på att syrran ska komma hem från jobbet så jag får prova mitt "Belly Bandit"band!!! Nån här som provat det?!

vad e det för nåt:p

*kl*
Nu kommer en till fundering ang. amningsvänliga kläder och sånt. :D I slutet av augusti ska vi på bröllop ( :love: ) och då vill jag ju såklart vara lite tillpiffad jag med, och tänkte att en klänning vore ju inte dumt. Men var tusan hittar man fina amningsklänningar eller i alla fall amningsvänliga sådana? Visst skulle en topp/blus och kjol funka, men jag känner verkligen för en klänning.

När vi ändå är inne på kyrkor och sånt - hur ska ni göra med dop/namngivningscermoni? Har ni börjat fundera något? :laugh:

Det finns ju flera webshoper som säljer amningskläder, finns det inga klänningar där? I Stockholm finns de säkert större utbud om du vill känna och prova först.

Vilgot kommer att döpas samtidigt som vi gifter oss, första helgen i augusti. Min brudklänning är inte särskilt amningsvänlig alls (dragkedja i ryggen) så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra...

Ett sorts stödband som hjälper en att återfå figuren efter graviditeten, tydligen många Hollywoodkändisar som använder det (+säkert lite annat också men)...det var halvapriset på dom nu i stans bästa babybutik, som tyvärr lägger ner nu lagom till det att vi fått barn, så jag tänkte att man kan ju alltid prova :laugh: Kan nog vara rätt skönt att ha när man ska börja rida också?! Googla på "Belly Bandit"

Nu tycker jag att Theo ska börja vakna...

*kl*

Ni som har babygym och babysitters, vilken sort har ni och är ni och bebben nöjda?
Tror min rastlösa tös skulle vilja testa något av dessa...
Babygymmet är från Ikea, men det är han inte så intresserad av än. Visst, han tittar på grejerna, men gillar inte alls att ligga platt på rygg.

Babysittern gillar han destå mer. Vet faktiskt inte märket, men den är svart med vita tunna stålskenor. Ville ha en sån som han kan sätta fart på själv och gunga. Många verkar vara så stabila liksom att det blir svårt. Den här är "enkel", billig och köpt på Babyproffsen.

*kl*
Nu kommer en till fundering ang. amningsvänliga kläder och sånt. :D I slutet av augusti ska vi på bröllop ( :love: ) och då vill jag ju såklart vara lite tillpiffad jag med, och tänkte att en klänning vore ju inte dumt. Men var tusan hittar man fina amningsklänningar eller i alla fall amningsvänliga sådana? Visst skulle en topp/blus och kjol funka, men jag känner verkligen för en klänning.

När vi ändå är inne på kyrkor och sånt - hur ska ni göra med dop/namngivningscermoni? Har ni börjat fundera något? :laugh:

Ojoj, det där är tydligen känsligt ämne här, jag vill som jag tidigare berättat inte ha något kyrkligtdop. I går var min mormor och morfar förbi och kikade på lillen och så sa svärmor att nästa gång dom sågs skulle väl bli vid dopet :eek: Försökte även förklara för min mamma att jag inte var speciellt intresserad av att ha något dop utan hellre någon typ av namngivningsceremoni, men självklart tyckte hon att vi skulle ha dop...för dom äldres skull...men hallå det är inte deras barn och vad spelar det för roll om en präst säger vad Theo ska heta eller om vi gör det?!

Vi har babygym från Tiny Love. Färgglatt med djur. Han ligger i det men jag tror inte att han fattar än.

Babysittern har vi fått låna den heter babyseat. Mycket bra att sist i när vi äter, det uppskattar vi.

Ja tänk om karln kunde få för sig att städa lite men nej, bara se till att det blir rost på besticken klarar han av för tillfället :grin: När han kommer hem efter att ha jobbat över i minst en timme om dagen så sätter han sig framför tv:en/datorn och sedan så går han ut i trädgården. Han kan hålla i Isabella medan han sitter vid tv:en men inte när han sitter vid datorn (hon ligger nu i skrivande stund på amningskudden så att jag har båda händerna fria). Igår bad jag honom att ta henne då sa han att jag skulle vänta för han skulle bara fixa en sak på datorn. Den saken var att kolla aftonbladets hemsida och då dumpade jag bara vår dotter i hans famn. Känns respektlöst på sätt och vis när jag går hemma hela dagarna med henne och han borde inte vilja något annat än att ha henne hos sig när han kommer hem.

Idag tänker jag nog faktiskt ta tjuren vid hornen och fråga vad han förväntar sig av mig. För jag förväntar mig mycket mer hjälp av honom.

Han skulle sluta efter lunch idag... klockan är snart 14 och han är fortfarande som bortblåst, känns som om han inte vill vara hemma.

Var det din kille som gillade att ligga på ena sidan så att huvudet blev platt?

Jag har ju samma "problem" och har nu fått en remiss till sjukgymnast för att få tips. Jag återkommer när jag varit där :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 553
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar