Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

*kl*
Nu har ju ni här inne varit mammor ett tag ;) Iaf en del...
Jag har börjat fundera på vad för pmedel man ska använda nu efter detta. Jag vill ju verkligen inte ha några syskon så något får det bli eftersom underverket i vagnen brevid mig kom till ;)
Jag har inte tagit pmedel själv på säkert minst 6 år men vågar inte på säkra perioder nu när jag missat det en gång ;)
Syrran har haft proppar och går på minipiller som gjort henne gravid typ 6 ggr... inget alternativ för mig alltså.
Hur e det med annat? Kondom, pessar mm är inget alternativ heller.
Vilket är det snällaste alternativet för kroppen?

Eller är det sluta sexa som gäller ;) Är ju absolut inget svårt just nu iaf ;)

Jag kommer att sätta i spiral när bebis har kommit ut! Vet inte hur det är med proppar åså med den? Det finns ju två olika iaf. Pratade ni inget om detta på ett av dina sista bm besök? Vi har redan börjat diskuterat det vid v.31.

Jag kommer välja spiral eftersom jag vet med mig att jag är glömsk så alla piller och sånt man ska hålla koll på går bort. Kondom går även det bort då jag tycker det är grymt oskönt och för att ingen av oss gillar det och pgr av slarv med kondom som bebis ligger i magen nu! P-stav har jag haft å det funkade inte alls med min kropp. Så nu blir det att testa spiral iaf å se hur det funkar eller om jag kommer blöda alldeles för mkt återstår att se!

Ammar du så får du ju inte använda vilket p-medel som helst heller. Är ju lättare att du diskuterar det med din bm som har stenkoll på allt!

Kopparspiral borde vara ett bra alternativ för dig. Funderar på det själv. Efter att ha slutat med hormoner av olika slag kom jag fram till att min kropps trivselvikt minskade med ca 2 kg och inte mig emot! ;) Har haft hormonspiral innan, men den tog jag ut av olika skäl. Det gör mig dock lite tveksam till kopparspiralen, men det kan vara värt ett försök! Den kostar ju inget.

Klockan är fem och jag har precis släppt ut hästarna. Jag har helt klart problem med att "få komma ut". Det är bara JAG JAG JAG för Ture. Det enda sambon kan/får göra är att byta blöja. Han sover jättebra på nätterna så jag klagar inte, men på dagarna är det min famn som gäller. Försöker jag lägga honom någon annanstans blir han hysterisk. Ingen vagn, inget annat, så jag sitter med honom i famnen i samma jävla fotölj dag ut och dag in.

A sover inte så bra på nätterna, vaknar vart tredje timma ungefär, men han sov faktiskt lite mer än fyra igår :). Han trivs bra hos vem som helst men föredrar pappa eller mig om det kniper. Sover som en stock bland folk oftast. Däremot sover han inte mycket på dagarna, kan vara vaken 8 timmar i sträck och har uselt tålamod. Det är inte ok att sitta still med honom i famnen, man måste gå omkring, han kan ligga på golvet och kika i ca 15 minuter då och då. Han har fullkomligt hatat att åka vagn men det börjar fungera litegrann. Bärsjal rulez tycker han. (Pappa och mormor var de första människor han satt hos. Jag var på uppvak i fem timmar när han föddes).

Pappa och hans släktingar ger honom gärna napp, jag och mormor kör inte riktigt med det ännu, får se.

Nog för att det är mysigt, men nu börjar det krypa i kroppen. Igår sprang jag ut och släppte ut hästarna samtidigt som jag borstade tänderna, tog kanske 3 minuter och så var han hysterisk när jag kom in.

Jag börjar bli bra på att bre frukostmackor med en hand eller svälta... han har väldigt hög ljudvolym så jag blir väl döv snart också. Datorn fixar jag inte med en hand medan jag vandrar omkring hittils. (sticker snart det börjar röra sig i korgen...)

Hur är era bebisar? Vad kan sambon göra? Tilläggas ska att Ture bara är en vecka än, och bara han får vara hos mig hur go och lugn som helst.

Vet inte faktiskt, eftersom A gillar folk. Sambon ha honom när han är lugn proppmätt och halvsovande i början?

*kl*
Här är en till som haft en galet social helg! Himla skoj såklart, men nu känner jag verkligen för att bara sitta här och läsa ikapp vad ni haft för er ;)

Säger som zask sa - tänk att vi äntligen är klara allihop! Vi som under hösten tillsammans hoppades på att allt skulle gå vägen, vi som under vintern räknade ner tillsammans. Nu har vi våra älskade barn på utsidan, visst är det fantastiskt?! :love:

Såg att ni pratade lite om alkohol och amning, jag har njutit av något litet glas vin och kommer fortsätta göra det då och då. Det handlar om så pass små mängder som jag smuttar på under en längre tid att jag ser det som försumbart. Sen hur andra väljer att göra struntar jag i ;)

Det här får vi för övrigt njuta av flera gånger varje dag nu, snacka om att vi smälter! :love: Vår Stella är en riktig gladskit, hon har verkligen blivit en nöjd bebis nu. :love:
28099_397355312062_516467062_4818681_6596974_n.jpg

28099_397355322062_516467062_4818682_7931399_n.jpg

KL

Harinte haft riktigt tid att uppdatera. Lille man mår bara bra åkte hem efter 28 timmar stog inte ut på patienthotellet. Men eftersom både jag och lille man mådde bra så tyckte de inte att det var några problem. Det ända som vi nu kämpar med är att jag inte har någon mjölk och ingen verkar var på ingång, men jag ska kämpa på att amma honom regelbundet ändå ett tag till, självklart får han ersättning istället. Hn har jättebra grepp och suger mycket bra enligt barnmorskan men det är jag som inte har någon mjölk. Konstigt när brösten ökade tre bh storlekar under graviditeten:D:D

Födda barn var något jag var född till enligt min barnmorska som förlöste mig, kul att veta att man är bra på något:grin:

Ibland känner jag nästan att V tycker mer om pappa än om mig, men jag skyller på mjölklukten hos mig.

Mmm känns lite som att jag är en snacks bar, han tycker om pappa för hans egen skull och mig för att jag tillhandahåller middag. nåja :cool:

Jag kan dessutom knappt hålla honom om han är småsugen utan att han blir sur över att maten dröjer. (rekordet är när vi var hos svärmor, jag sitter i en stol, hon leker med honom, och jag har varit tyst ett tag, det var ca två timmar sedan han åt. Jag säger någonting, han vänder direkt på huvudet, tittar på mig och börjar gallskrika :crazy: ge hit middan nu? typ :devil:)

Ni som ammar, hur gör ni med alkohol? Folk överallt verkar inte ha problem att ta ett glas rött eller liknande..jag skulle inte våga
Dömer ingen, för det är ju sagt att det inte är nån fara..men jag är så orolig, eftersom min tös verkar ha känslig mage(jag dricker inte mjölk eftersom jag fått för mig att hon fått mer gaser av det) så vill jag inte ens smaka på vin..Fast jage sugen..men man ska nog följa sin känsla kanske?

Hur känner ni? är jag väldigt känslig?

Följer socialstyrelsen helt ;) dessutom har jag läst på en del om vin. Jag dricker lugnt ett glas vin. Men jag äter inte lök eller bönor. Jordgubbar verkar fungera fint som tur är!

Det kanske beror på att alla mammor runt om mig som jag sett, kusiner och dylika dricker vin och ammar, min kusin bodde jag med en vecka på sommarstället (vi delar) medan hon ammade och drack ett glas vin till middagen lite då och då. Märkte absolut ingen skillnad på hennes bebis.

Kondom är det enda som gäller för mig. Har varit så länge. Blir helt knäpp av p-piller.

Jag e känslig allså, hihi!

när det gäller preventinmedel blir det spiral för min del sen, så långe jag ammar..kopparspiral..tåler inte p piller heller, blir knäpp..har kört p ring viket har funkat bra, men får ju inte ha d så länge man ammar..

hur e det med era avslag, om man får fråga:o..jag blöder fortfarande, kommer o går, speciellt när jag ansträngt mig lite....drygt..vill ju gärna umgås med min sambo;)
men så länge avslagen fortsätter e det kanske inte så bra...suuck

Vilket litet charmtroll! :love: Visst är det underbart när man får sådana leenden!

Förut tyckte jag att alla bebisar såg likadana ut, men det gör dom ju inte! :D Men alla är lika söta fast på sitt eget vis! :love:

Håller på att tömma kameran nu. Ska se om jag hittar nån bra bild att visa på min älskling. Tyvärr har vi inte lyckats fånga något leende på bild än.

Såja, här kommer bilder!

I pappas knä. Lite trumpen!
Vilgotmaj2010024-2.jpg

Tagen igår:
Vilgotmaj2010002-2.jpg

:love: Vilgot och mamma! :love:
Vilgotmaj2010003-2svartvit.jpg

Vilken liten goding!!

Här är vi fortfarande kvar på BB och Miltons gulsot har ökat = får ligga mer i det här solariet :( Vi ska ta nya prover ikväll och se om det sjunkit något, men tror inte det tyvärr.. I vilket fall blir det ytterligare prov imorgon förmiddag och även ytterligare en träff med barnläkaren.
Detta suger, mitt mamma-hjärta värker då jag bara vill ha upp honom hos mig. Dagen är ändå helt okej, men när han under sin vakna tid (typ hela natten..) är det hemskt att nästan försöka tvinga honom att ligga där. Bävar för natten helt enkelt...
Nu är det vägning och matdags som står på schemat. Även om amningen gör ont, så älskar jag denna stund för då får jag ha honom riktigt nära mig en längre stund!

Ingen annan vars barn har åkt på gulsot?

Mmm känns lite som att jag är en snacks bar, han tycker om pappa för hans egen skull och mig för att jag tillhandahåller middag. nåja :cool:

Håller med om den känslan ibland :p Å andra sidan är han vansinnigt söt när han kurar ihop sig vid bröstet, gapar menande och tittar bedjande på mig med de stora blå :D

+ andra bildvisare: Sickna sötnosar! :laugh: Leenden är ju för charmiga, och E har börjat "prata" mer och mer. Idag röt han till sin pappa som ett riktigt lejon ;)

Usch va trist.... När ska ni få komma hem.... Bor du själv? Ebba hade lite gulsot men klarade sig utan behandling...

Usch va trist.... När ska ni få komma hem.... Bor du själv? Ebba hade lite gulsot men klarade sig utan behandling...

Ja det är trist faktiskt.. Vi vet inte när vi får komma hem. Var nere på Neo alldeles nyss och tog lite blodprov (kommer inget blod när de sticker honom här uppe längre då blodet koagulerar (stavning?) innan det ens hinner rinna ut). Provet visade iaf att värdet på gulsoten har gått ner pytte-lite på den där skalan. Ska träffa läkaren imorgon bitti och se vad denne säger, hoppas innerligt att det gått ner ytterligare så vi får åka hem imorgon, men vågar inte hoppas på för mycket ;)
Låg själv de första två nätterna. Nu natten som var och nu så ligger där en annan tjej med en tös. Våra barn avlöste varandra inatt med skrikande. Hon är jätte-rar dock och tillslut så skrattade vi mest åt eländet :D Min sambo sov hemma inatt och gör det inatt med. Tyvärr för jag vill så gärna ha honom här. Men det är på tok för dyrt att ha honom sovandes här så jag får klara skriknätterna på egen hand.

Hur länge låg du här inne? Hade du eget rum?

Ja- jag hade eget rum... Låg inne till på måndagen- född fredag morgon. Visst är det skönt att vila och få maten serverad men det är underbart att komma hem o slippa just de andra skriken...
Hemma får man inte samma panik när det väsnas... om man nu vet varför ;)
Med facit i hand skulle jag legat kvar de 5 behandlingsdagarna då det blev dyrare att ta den på det andra stället... hihihi

Hur är era bebisar? Vad kan sambon göra? Tilläggas ska att Ture bara är en vecka än, och bara han får vara hos mig hur go och lugn som helst.

Jag hoppas snart vagnen kan funka, nu när vädret är så härligt (heja oss vårmammor) vill jag ju inte sitta inne...
och delvis kl

Theo är *peppar peppar* väldigt lättsam än så länge, äter, vaken en stund, sover bajsar och kissar. Spelar ingen roll vem som håller honom, han ligger mer än gärna i vagn och babysitter, sover i egen säng, ammar ca var tredje till var femte timme dagtid, sover bra på nätterna och tar även napp och nappflaska. Har inga problem att åka bil. Just nu i skrivandets stund så ligger han i vagnen ute , pappa tog med honom ut efter att han ätit. Jag har till och med vart i stallet själv 1½ timme i dag på eftermiddan, var meningen att hovslagaren skulle komma men han hade tydligen glömt :grin: Amningen fungerar också bättre och bättre, fick varva lite med amningsnapp i början men nu har jag inte använt den nåt vidare mkt!!!

Men, då ska jag tillägga, vilket jag för övrigt helt glömt bort att skriva här, att Theo blev sjuk natten efter att han fötts så vi har legat på Barn 4 och Theo har fått antibiotika, fick sista svängen i går men han är då fortfarande väldigt snäll så förhoppningsvis har inte anitbiotikan påverkat honom så mkt, barnläkarna trodde inte heller det utan hoppas precis som vi att han är en väldigt snäll bebis. Dock har vi varit hemma på permis sen i torsdags, bara åkt ner mogon och kväll så han fått sin medicin. I och med detta så gissar vi att han fick rätt bra rutiner redan från början och var helt enkelt bara tvungen att gilla läget med att b la sova själv. Vi han anamat samma rutiner hemma som när han var inlagd, får väl se hur länge dom håller?!

Nu hoppas vi att CRPn som dom ska ta på onsdag fortfarande är negativ, vilket den var i dag, då får han bli utskriven!! Har iaf fått ta bort nålen dom satt på huvet nu. Ska försöka fixa lite bilder på gullungen!

Håller med om den känslan ibland :p Å andra sidan är han vansinnigt söt när han kurar ihop sig vid bröstet, gapar menande och tittar bedjande på mig med de stora blå :D

tsk tsk :D jag har en liten piraya, han ler med ögonen och hugger efter mig :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 550
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar