Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Och jag fick inte napp öht som barn, vilket ledde till ett långt tumsugande som slutade först i tidiga tonåren helt och hållet. HEMSKT! (+ fula framtänder...)

Vill min bebis ha napp så kommer hon få ha napp :)

Hihi, som sagt - jag är öppen för det mesta som funkar! Blir han glad och nöjd av snutte, napp och en armé gosedjur then so be it! :D

Apropå "släpa", jag hade björnen Stornalle som jag släpade runt på. Och det var definitivt att släpa, för när jag fick honom var han större än mig :angel: Stornalle sov jag med i många år, och han finns kvar än.

Och jag fick inte napp öht som barn, vilket ledde till ett långt tumsugande som slutade först i tidiga tonåren helt och hållet. HEMSKT! (+ fula framtänder...)

Vill min bebis ha napp så kommer hon få ha napp :)

Jag jobbar som tandsköterska så det är ju inte så svårt att veta vad jag föredrar hos barn ;)

Hihi, som sagt - jag är öppen för det mesta som funkar! Blir han glad och nöjd av snutte, napp och en armé gosedjur then so be it! :D

Apropå "släpa", jag hade björnen Stornalle som jag släpade runt på. Och det var definitivt att släpa, för när jag fick honom var han större än mig :angel: Stornalle sov jag med i många år, och han finns kvar än.

Jag har kvar alla mina gosedjur, igår fick t.o.m. Isabella en egen delfin av mina föräldrar så det får väl bli en "lilla gumman 2" ;)

Ingen vagn, inget annat, så jag sitter med honom i famnen i samma jävla fotölj dag ut och dag in.

Hur är era bebisar? Vad kan sambon göra? Tilläggas ska att Ture bara är en vecka än, och bara han får vara hos mig hur go och lugn som helst.

Vad jobbigt det låter! Här gör sambon allt med E utom att amma, han får ge flaska istället ;), och just i det avseendet kanske det var en fördel för oss att vi så demokratiskt (:p) råkade få "dela" på de sista tre månaderna av graviditeten.

En tröstande visdom från en fyrbarnsmamma som jag lyckligtvis lyckades få in i bekantskapskretsen i precis lagom tid: under spädbarnstiden så förändras läget precis hela tiden, vilket förstås kan vara bra ibland och jobbigt ibland, men varje stadie tar slut och det faktiskt hanska fort.

En tanke från mig: vad händer om du lämnar sambon och Ture mer ensamma tillsammans? När vi var på sjukhus förra veckan och E illvrålade och gjorde sitt bästa för att spotta ut sin nya medicin tröstade sköterskorna oss med att bebisar vänjer sig, och nu smaskar han snällt i sig den. Inte precis samma situation förstås, men det kanske kan fungera enligt samma princip?

Och, som någon sa: köp en bärsele av något slag (vi har också Manduca) så att du inte måste sitta still hela dagarna. Jag bär rätt mycket på "fri hand" också, man blir bra på att göra saker med en hand då ;)

Tycker så synd om dig

T var också extremt närhetskrävande de första veckorna… Jag tror aldrig att jag har suttit ner så mycket som jag gjorde då. Så fort maken kom hem kastade jag henne över till honom. Tyvärr så var det ju amningsdags ungf då så det slutade alltid med att jag fick tillbaka henne lika fort. Men det blir bättre. Helt plötsligt en dag så gallskrek hon inte när jag duschade (la henne i vagnsinsatsen i badrummet)…

Kan förresten inte sambon sätta på sig en av dina tröjor… Eller det kanske är enklare att du går runt i en av hans t-shirtar som han sedan tar. Så det luktar bekant även i hans famn. Att vi lagt henne på en t-shirt har hjälpt oss en del när vi har behövt lägga henne ifrån oss… O ju sämre den luktar ju mysigare tycker ju de att det är.

Om jag är plump så får du sparka till mig…

Men vilken utveckling följer de när de är så tidiga. Går utvecklingen i den takt med där de skulle ha varit om de inte fötts för tidigt. Förstår du hur jag menar?

Inga sparkar :)

Såvitt jag förstått (jag vet ju inte än :p) kommer de flesta för tidigt födda "ikapp" runt 1-1,5 år, dvs att de då "vunnit" några månader. Å andra sidan, tänker jag, så börjar de ju då närma sig en ålder där utvecklingsspannet är vidare, så att det kankse inte spelat roll om de stannat inne till sin BF. Om E lär sig färdighet X när han är 12 månader, och X är någonting som "genomsnittsbarnet" lär sig vid 12 månader, så kanske E "egentligen" skulle ha lärt sig det vid 9 månaders ålder?

För att lämna det teoretiska :D: idag räknar jag E:s ålder som faktiskt ålder minus tre månader. Jag tjuvläser i vintermammetråden för att ha lite koll på vad de som är "lika gamla" som E gör och kan, och det är milsvid skillnad! Då känner vi oss mer hemma här :D

Som kuriosa kan jag säga att BVC/vården räknar hans ålder olika beroende på vad det gäller. Han har till exempel redan fått det vaccin som man ska få vid tre månaders ålder, för där går man på faktiskt ålder. När de skriver in hans värden på vikt/längd/huvudmått så får han två kurvor - en i faktisk ålder (där hans stackars värden ligger långt under vad en vanlig 4,5-månaders har) och en kurva i korrigerad ålder där tiden han egentligen skulle ha varit i magen "dras av" (och där ligger han också rätt lågt, det tror jag är rätt vanligt för så här tidigt födda).

Sorry för långt svar :D, men jag har haft en del tid att tänka på det och fundera på hur det är/kommer att bli/att förklara för omgivningen vad de kan "förvänta" sig av honom :p

kl

Idag verkar det vara sömntutornas dag. Hon somnade vid 22 igår, vaknade lite snabbt och somnade om igen innan 23, vaknade vid 4.30 ammade 10-15 minuter och sedan sov hon till 7.30 och somnade igen strax innan 10. Nu halvsover hon i min famn medan hon ammas.

Vår Groda började med napp efter 4 veckor ca. Det underlättar när han gnäller och när han ska sova. Ibland är han dock inte sugen alls och bli arg, han stor gapar och ser ut som han får kvälningar av nappen.
Men nappen underlättar vardagen.
Snuttefilt har han men visar inget intresse än. Ska kanske börja erbjuda den mer. Nu ligger den mest i vagnen.

I övrigt så underlättar babysittern, vi kan äta middag medans Grodan sitter med och är nöjd för det mesta.
Babygymmet är kanske inte helt uppskattat än men han ligger där en stund och är nöjd så det är bra.

Babybjörnen är succe för oss. Grodan är nöjd att få vara nära och jag är nöjd att kunna göra saker. Cyllene, har du ingen sele eller sjal? Kanske vore nåt?

Hos oss får pappa göra det mesta, amma kan han ju inte men annars går det bra med pappa.

Har ni tänkt på att det idag officiellt är ”vår” sista dag. Det är nu dags att lämna facklan vidare till sommarmammorna.

Hur är era bebisar? Vad kan sambon göra? Tilläggas ska att Ture bara är en vecka än, och bara han får vara hos mig hur go och lugn som helst.
Vilgot var också så där i början, var bara jag som dög. Men det ändrades ganska snabbt. Vad det berodde på vet jag inte, men pappa får ta huvudansvaret för V när han kommer hem från jobbet och han är himla duktig med honom. :love: Ibland känner jag nästan att V tycker mer om pappa än om mig, men jag skyller på mjölklukten hos mig.

Men jag vet vad du menar med att sitta låst i soffan! Inte alls kul. Men man lär sig sakta men säkert hur man ska komma ur den.

*kl*

Varit en social helg så jag har inte hunnit kika in här!

Nelly har blivit bättre sen vi började med minifom och magdroparna!
Dock har damen nog fått tempramentet från pappans sin, hehe;) Eldig dam, men det går bra, hon gnäller mkt och sover lite på dagarna..men känner mig inte lika upprörd när hon skriker..nu har hon iaf inte ont:)

Ang. babygym så har vi börjat lägga henne där först på morgonen och sen nån gång på dagen om hon verkar i form för det. Hon älskar det:) Hon blir ju 7 v imorrn!

Mår själv bättre nu, fått umgås mkt med svägerskaerna och deras nyfödingar, och det har fått mig att slappna av:) Få lite tips och se hur dom är, har gjort att jag släppt orohetskänslan och försöker att inte göra saker så svåra..

Älskar min lilla Nelly mer och mer, hon växer så det knakar, och är bara så söt!
Hon ler jättemkt, speciellt när hon hör pappas röst:love:
och varje gång på skötbordet tittar hon djupt i mina ögon, sprallar och ler så man tror hon ska spricka..Hon verkar vara en glad unge trots att jag mått dåligt i början..och det är SÅ skönt att hon inte blivit en ledsen bebis pga mina problem!:love:

Ni som ammar, hur gör ni med alkohol? Folk överallt verkar inte ha problem att ta ett glas rött eller liknande..jag skulle inte våga:o
Dömer ingen, för det är ju sagt att det inte är nån fara..men jag är så orolig, eftersom min tös verkar ha känslig mage(jag dricker inte mjölk eftersom jag fått för mig att hon fått mer gaser av det) så vill jag inte ens smaka på vin..Fast jage sugen..men man ska nog följa sin känsla kanske?

Hur känner ni? är jag väldigt känslig?

Har ni tänkt på att det idag officiellt är ”vår” sista dag. Det är nu dags att lämna facklan vidare till sommarmammorna.

Jag tänkte på det idag. Helt otroligt att denna period är över och att alla bebbar är här. Jag kom ihåg när vi började, kändes som en evighet tills det skulle vara vår tur. Vi började ju tom i en hemlig tråd :D

Vad skönt att läsa att det är bättre hos er. Jag blir oxå lugnare att umgås med andra mammor. Man sänker kraven på att allt ska vara så bra på nåt sätt.

Ang vin så sa min BVC kontakt att enl nya rön så "får" man dricka 2 glas i veckan utan att bebisen påverkas när man ammar.
Jag har tagit ett glas till maten på helgen. Men mer vill jag inte, vill absolut inte bli påverkad men saknar smaken av vin till mat.

Jag skulle kunna tänka mig att ta ett litet glas vin till maten men jag har inte gjort det för det känns så fel fast promillen blir nästan obefintlig i mjölken.
På söndag firar vi ett-årig bröllopsdag och då har jag faktiskt tänkt att skåla i lite champange bara för att, men jag hade tänkt se till att hon är nytankad så hon inte behöver amma exakt precis då ;)

Ny bilder på Nellan=)

Nellan.jpg

Hon har tappat mkt av sitt hår uppe på skallen..Min pappa kallade henne onkel fester, haha:)
Vackranelly.jpg

Denna bild speglar prinsessans personlighet..haha.."whaaateveeer":p:D

Busfr.jpg

och sista bilden på Nelly och hennes nya kusin Elton, som r 5 dagar gammal=)
EltonoNelly.jpg

Vår lilla hamster, fått sin "buttighet" från mig;)

+ Zask
Mina svägersker dricker ett glas på fest också, men som sagt så är det ju ett glas det handlar om, dom skulle ju aldrig dricka så dom blir berusade eller så.

Jag tycker inte det e konstigt när folk tar ett glas, men skulle jag själv göra det skulle jag nog få skuldkänslor..Vi får se, men som ni säger, inget som påverkar bebis om man skulle dricka ett glas..Blir nog det i sommar iaf, när vi ska ha en liten mamma fest;)

Jo, så har jag gjort. Han får middag först så det inte blir amning direkt på vinet.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 550
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar