Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Den sidan fick jag tips om. Sen även cranialtech.com och där ska man gå in på Tummy time för att få tips om hur man leker med barnet på mage.

Har inte hunnit kolla själv, vet inte hur bra den är men hon tipsade om den.

Kudden baby sleep fanns på vår babyproffsen för 195 kr men man kan beställa på nätet på pappaprylar.se sa hon.

Den hjälper att hålla dom på sida, dom kan inte tippa varken fram eller bakåt.

kl
Varför somnar bara inte barn när de är trötta? Vi har legat här mer än en timme. Hon var jätte trött när vi la oss här. Ögonen gick mer eller mindre i kors. Vi befinner oss i sovrummet, hon har napp och snutte. Jag har erbjudit henne att amma sig till sömns, ligga kloss, ligga på min mage… men ändå somnar hon inte.

Så är Alicia oxå. Men hon ligger lugnt tills hon nästan somnat och då är det precis som att hon blir rädd att somna och missa något och så blir hon tvärpigg och så börjar det om. Eller så är det som nu att grannen släpper ut sina småbarn i trappen och de rycker och pratar i brevlådan så mina hundar blir galna och skäller. Trappen är väl iaf ingen lekplats...

Vi prövade det också… Det var dock ligga kloss som till slut funkade.

Men min undran var mer åt det allmänna hållet. Min ganska ringa erfarenhet av barn säger att många barn blir ganska oroliga när det kommer till insomning. Vad jag har förstått det som så bökas, stökas, stånkas och i vissa fall gråts det. Vad är det som gör insomningen så traumatiserande (dumt ord jag vet men jag kom inte på något bättre). T kan ligga hur lugnt som helst, små blunda och pilla lite förstrött men när det kommer riktigt nära att hon ska somna så blir hon orolig.

Hehe! Alltid kul att handla men kanske inte större kläder... Vilken stl har du? Nån kanske har ett par extra som bara skräpar :) helskodda el ej?

*kl*
Hur många här ammar helt utan ersättning? Ni som gör båda, när kände ni att mjölken inte räckte till?
Jag tycker min gullunge behöver äta oftare nu men det är kanske övergående?

Jag ger både och. Eller rättare sagt, ammar inte utan pumpar ur som en galning och ger på flaska och sedan ersättning mellan. Tycker det fungerar bra. Milton äter ca 160 ml/mål och så mycket kan jag inte erbjuda honom tyvärr.
Vi märkte det redan när han var runt en vecka gammal och bara skrek kvällarna igenom och tillslut somnade av utmattning. Redan samma
dag som vi gav ersättning märkte vi en stor skillnad.
Tycker det är helt klart värt det. Hade gärna sett att han ville ta bröstet, men tyvärr ratade han det fort efter att han fått flaska, därför pumpar jag ur och ger honom det på flaska istället :)

Det va tusen år sen jag kostade på mig ett par nya ridbrallor, så sambon får säga vad han vill :D

Jag kände på mig på nått sätt att han inte riktigt blev mätt på min mjölk.
Prövade att ge ersättning inför natten en gång, då vaknade han bara en gång efter halva natten istället för tre ggr..
Så nu får han ersättning tre ggr per dygn, ibland mer, ibland mindre. Ca 120 ml på dagen och 150 till nattmatningen.
Han ammas några gånger mellan flaskorna och verkar nöjd på det.

Jag köpte ju en pump för att se hur mycket jag hade i mina dattar men de vägrar ämna bort till någon annan än Ebba ;)
Jag har försökt berätta att det är hon som ska få ändå ;)

Jag är glad att det fungerar så bra med amningen som det gör men såklart undrar man när hon vill äta läääänge vissa ggr. Jag märker ju inte ens om de är tomma...

Hur många här ammar helt utan ersättning? Ni som gör båda, när kände ni att mjölken inte räckte till?
Jag tycker min gullunge behöver äta oftare nu men det är kanske övergående?
Jag ammar utan att ge ersättning (bara då och då när vi inte hemma), men jag börjar bli tveksam till att det räcker. Han sover länge på nätterna utan att äta, så då är brösten sprängfulla. Först efter dagens tredje matning brukar de vara tomma. På eftermiddagen och kvällen äter han oftare, antagligen för att det inte finns så mycket varje gång. Så igår kväll gjorde jag faktiskt ersättning efter sista kvällsamningen. Han fick i sig ca 50 ml och sen sov han som en liten gris i 8,5 h!! :eek: Vi får se om han verkar hungrig ikväll också, då kanske han får flaska igen.

Jag har bara ammat fram till nu. Då hon har gått upp fort i vikt så har det inte varit så tveksamt om att det har räckt. Men sen någon tillbaka har jag börjat bli lite tveksam på om det är tillräcklig. Jag tror dessutom att jag börjar sina på ena bröstet. Gissa om det ser skoj ut :D.
T är 15 veckor gammal :eek:

Du skrev för några dagar sedan att du fick ont i nacken eller axlarna när du bar med manducan. Har du testat att sätta axelbanden i kors?

Mindes idag att jag läst om någon som satt axelbanden i kors. Prövade detta, och nu måste jag höja min Manduca ännu mer till skyarna! Den va bra innan, men nu är den fantastisk!!
Han va i den i över tre timmar idag när jag gick ute på gården och greja i väntan på slaktbilen. Och när den va här så va han med och lastade på kossorna, han sov som en stock och jag kände inget i axlarna!

Mina axlar är väldigt sluttande, så banden har tenderat att glida ner, har då fått spänna åt nackremmen jättehårt. Det resulterade i nackont efter nån timme. Nu slipper jag nackremmen helt.:banana:

Kl

Var hos Bm nu för vanliga vägning och mätning. Milton har gått upp ett halvt kilo och en centimeter på en vecka, gaaaalet :D
Är det konstig att han inte blivit mätt av maten eller?! :o lille killen väger nu runt 4800 gram, snart fem kilo ju, han blir tre veckor imorgon :D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 594
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 002
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar