Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Ännu så länge är faktiskt min sambo fantastisk när han är hemma. På något sätt är det skönt att man inte kan störa honom i veckorna när han sover ute på jobb...
Och på helgenerna kan jag inte direkt heller klaga på att han inte är inne med mig- han jobbar ju på MITT stall...
Men helt ärligt- nu har jag inte hunnit tröttna på ngt ännu, det kommer säkert... Men vi är ju faktiskt mammalediga för att ta hand om barnet. Jag vill inte störa min sambo i onödan på nätterna på helgerna heller. Jag kan ju OFTAST vila lite på dagen om jag vill. Sen när jag börjat med ersättning låter det säkert inte så ;)

Man får gnälla här! Själv har jag ingenting att gnälla på faktiskt. Jag har haft turen att få både världens bästa sambo och världens bästa bebis! Vilgot har precis vaknat och ligger nu och äter mat. Han sov mellan 21:30 och 9:30 med avbrott för mat kl 5:30. Helt okej faktiskt!

Idag ska vi nog försöka komma ut på promenad. Igår fick vi stanna inne pga min träningsvärk från premiärjoggen i söndags.

Kl
Jag kan inte infoga smileysar längre!!! Ni andra som skriver på iPhone, funkar det för er???

Men vi är ju faktiskt mammalediga för att ta hand om barnet.

Men knappast 24/7, det är ju aningen mer än ett sketet heltidsarbete? Jag förutsätter att pappan vill ta hand om sitt barn så mycket som möjligt när han inte jobbar - jag menar, när jag börjar jobba och sambon går på föräldraledighet så räknar jag inte med att kunna göra särskilt mycket annat än att jobba - åka hem och ta hand om mitt barn under veckorna. Då räknar jag med att sambon behöver ha avlastning efter en hel dag med E, för att inte tala om att jag själv vill träffa E!

*kl*
Har lite funderingar om det här med avslag.
Födde ju för sex veckor sen. Sen 2-3 veckor tillbaks har jag varit fri från avslaget, bara lite flytningar. Men idag va trosorna helt nedblodade på morgonen och på toan sen kom en halvstor klump levrat blod.
Vad sjutton kan det vara? Avslag? Mens? Någon slags infektion?
Känner mig som vanligt och har inte ont någonstans.

*kl*

Hmm, nu är jag lite fundersam och behöver era tankar. A har ätit ofta nu på morgonen. Kanske ett par gånger i timman nu sedan åtta i morse. Men blev frustrerad vid bröstet. Fick nu en skvätt ersättnning och åt 30 ml och verkar sedan mätt... Borde jag ha gett henne ersättning tidigare istället för att amma henne två ggr/timme? Kan man ha stundtals mindre mjölk? Kan det vara så att hon växer eller är i någon utvecklingsfas och därför behöver mer just nu? Annars äter hon varannan timma förutom på natten. Då äter hon ca 23, 02.30 och vid 06 ungefär. Tankar?

Det är ju jättesvårt att veta hur just V blir med katterna.
Jag hade katt när mina flickor växte upp och sedan skaffade vi ny katt när sonen var i 5-års åldern.
Jag tycker att det har givit dem massor att vara uppvuxna med djur. De har alltid varit oerhört bra med djuren även när de var riktigt små.

Verkar det som om din kvarvarande katt är olycklig över att vara ensam ? Om den verkar nöjd hade jag inte skaffat en till katt, dels för att det redan finns en ny liten familjemedlem och dels för att den kanske inte alls blir överlycklig av en katt till. Men det beror som sagt på katten.

Jag har hört att om det är levrat blod ska man höra av sig till sjukvården..Kanske läge och ringa och höra?

Jag hade också så det kom och gick, men inga klumpar. Det frågde dem mig när jag ringde oxå..

Men vi är ju faktiskt mammalediga för att ta hand om barnet. Jag vill inte störa min sambo i onödan på nätterna på helgerna heller.

Grejen varför jag stör mig är just pga att min sambo tar ut halva pappadagar :grin: kommer hem vid 12.30 (och förväntar sig då att det ska finnas lunch...) istället för 16.00, är inne med mig och Theo en stund efter maten, oftast så brukar han få ge Theo då också sen har han gått ut och grejat ute...och är ute typ hela kvällen. Samma sak gjorde han när vi hade permis från sjukan också...därför kan jag känna mig lite sviken ibland. Men sen finns det ju dom gånger han tar jättebra hand om Theo även om han då bara ligger i vagnen och sover, men det gör då så att jag kan åka iväg till stallet i lugn och ro! :D

Jag hänger gärna på en träff, men är beräknad till just den 22a så jag vågar inte lämna besked där i närheten...

Jag ses också gärna. Men just nu är vi inne i ett stim av besök från släkt och vänner, så jag har lite meckigt på måndag. Men kanske veckan efter :)

Jo men just nätterna tänkte jag mest på :) Min sambo vill ta hand om barnet när han är hemma... Antagligen mer än vad slavdrivaren bakom spakarna på denna datorn tillåter ;) Hihihi... Men det blir nog bättre nu när stallet är färdigputsat och vi inte har några hyrda maskiner här hemma :)

Naturligtvis har vi också lite tid- men det mesta spenderar vi tillsammans alla tre :) Men så har jag ju ingen ridbar häst heller. O vi träffas ju inte i veckorna så ska man hinna umgås så får man ju göra det ;)

Jag bor andra sidan Kstad utanför Bromölla.
Fast jag kan tänka mig en träff ändå :)

Jaha du bor åt det hållet! Är ditåt en del då jag har mormor och morfar i Näsum, mamma som jobbar på gymnasium i Sölvesborg och min sambo jobbar inom Bromölla möbelaffär (dock är han i Hässleholm nu) :D

Det är ju jättesvårt att veta hur just V blir med katterna.
Jag hade katt när mina flickor växte upp och sedan skaffade vi ny katt när sonen var i 5-års åldern.
Jag tycker att det har givit dem massor att vara uppvuxna med djur. De har alltid varit oerhört bra med djuren även när de var riktigt små.

Verkar det som om din kvarvarande katt är olycklig över att vara ensam ? Om den verkar nöjd hade jag inte skaffat en till katt, dels för att det redan finns en ny liten familjemedlem och dels för att den kanske inte alls blir överlycklig av en katt till. Men det beror som sagt på katten.
Du har alldeles rätt. Man vet ju inte förrän i efterhand om det blev bra eller inte. Visst är barn olika, men mycket breror säkert på uppfostran också och vad föräldrarna tillåter. Har sett föräldrar som låter sin 3-åring bära runt på kattunge, köra den i gå-vagn, stoppa in den i leksaksspisen och stänga luckan (med svansen utanför) osv. Jag blev ganska upprörd, men de tyckte att så länge katten inte säger ifrån så är det okej. Sånt skulle mina katter aldrig nånsin behöva utstå.

Svårt att säga vad katten tycker om att ha blivit ensam. Lider gör hon nog inte och det är ju svårt att veta nu hur hon skulle reagera om det kom en kattunge. Svårt beslut att fatta, både jag och sambon vill hemskt gärna ha en kattunge, men det viktigaste är ju såklart att det funkar med nuvarande familjemedlemmar.

Kl
Det har blivit ännu jobbigare med Vilgots kräkningar nu. Förr kunde jag ku bara lägga en handduk på axeln, men nu finns det inte en chans i världen att han vill ligga på axeln. Så fort man tar upp honom så sträcker han på sig och ska se sig omkring. Det betyder att han alltid kräks ner tröjan istället...

Nej för bövelen! Inget djur ska behöva stå ut med sån behandling.
Hade några bekanta här i helgen. Deras snart 5 åriga dotter kunde inte hålla sig borta från min katt och taxen. Bar iofs bara runt på dem, men de gillade inte det. Satte mig ner på huk framför tjejen och berättade för henne med allvarlig ton att de gillar inte när man gör så.
Och hon slutade lik förbannat inte! Hon lyssnade inte på sina föräldrar heller.
Tillslut fick djuren bli instängda i sovrummet.
Inget de gillar annars, men jag nästan hörde hur de pustade ut.

Lite halvtaskigt, min stora hund gjorde allt för att leka med tjejen. Men hon hade bara ögon på de små djuren:D

Oscar ska minsann lära sig visa respekt för djuren! Och lyssna på vuxna.

När barn kommer hit så förklarar jag noga (så även föräldrarna fattar) att man inte får röra katterna. Man får titta men inte röra. Den ena katten (hon som finns kvar) har dragit iväg och gömt sig, men den andra har legat kvar. Så nu har vi inte det problemet längre iaf.

Jag har ju typ noll erfarenhet, men visst måste det vara 100 ggr lättare att katterna finns där från första början? Att köpa ett djur när barnet är 2-3 måste ju vara som att tigga om bekymmer för det stackars djuret.

Du får börja med haklapp till dig också ;)

På tal om djur och behandling så är jag lite nervös för mina båda russlar... Den ena är sjukt klumpig men dumsnäll och mamman är ganska bitsk... Hon tror ännu så länge att det är hennes baby så de e lugntmen jag vet ju hur hon "biter" ifrån sina valpar... Hur kommer jag någongång lämna mitt knyte på golvet?

O på tal om katter så hade vi katt när mina yngre småsyskon växte upp.
Den ena kunde inte se lillsyrrans barnvagn utan att bo i den så han gjorde många resor... Alltid frivilligt :)

Kaktusblomma, zazzarazz, uva, zask mfl

Någon som har ett datumförslag? Vi bosätter oss på landet efter midsommar men då maken fortsätter att jobba så är det nog inte svårt att övertala honom om vikten med en tripp till stan.

Det är sin egen tröja han kräks ner. Oftast är han ju vänsterställd, då det är vänster ärm han kräks på. Får väl köpa hakklappar och vrida dom så de täcker ärmen istället för bröstet. Börjar bli lite smått oroad över hans vänstertittande. På BVC sa de inget mer än att vi skulle försöka jobba på det, men det är inte så lätt. Det är som att han har en gummisnodd fäst på huvudet, han vrider alltid tillbaka det...

Mmm, hundar är lite läskigare än katter. De kan ju göra mer skada. Men det går nog bra ska du se!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 588
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 998
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025