Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

Ge mej!!!!!:love: Så fin hon var!
Vad är det för stam på henne?

Börjar längta efter mitt lilla föl oxå. Men hon har inte ens börjat fylla juver än så det är nog ett tag kvar, hoppas jag...

Hon är e Cashman (Contender - Argentan) - For Feeling - Irco Mena. Hon är så fantastiskt snäll och go och samtidigt känslig och lyhörd och jag vill bara pussa på henne hela dagarna! Min prinsessa!

Såg ut så här som bebis:

ostergarden

Jag vill också ha hästbebis i år. AVUNDSJUK!! :) Ska in med ena stoet till station imorgon kväll och se om det är brunst på gång. Nästa år så måste jag få föl, det är beroendeframkallande!!

Låter som att hon inte kommer bli till salu :)

Jag har oxå beställt ett sto med bred bläs! Och snäll hoppas jag hon blir för det är mamman absolut och pappan vad jag hört. Blir det en hingst så hoppas jag den blir lättsåld (hmm, i dessa tider) så jag kan köpa mej något lite äldre att rida på.

*kl*
tänkte skriva lite om förlossningen, men nu är grodan på väg att vakna aå det får bli en snabb uppdatering istället.
Har fått sova två nätter i rad nu förutom amningen två ggr per natt. Underbart att kunna sova igen! Och vända sig i sängen utan hjälp..

Har varit ute och gått idag, första riktiga rundan sen trafikolyckan i november. Ryggen är mkt bättre nu när magen är borta och det var så skönt att kunna gå längre än till stallet!
Nu blir det promenader varje dag som vädret tillåter.

Mår så bra att jag blir sugen på att rida, men det är kanske bäst att vänta lite till. Är ju faktiskt inte ens två veckor sen förlossningen.
Men när jag äntligen mår bra så är det ännu svårare att låta bli hästen, särskilt i detta underbara väder.

Ryggen är som sagt var mkt bättre, underredet känns nästan som vanligt, fibromyalgin håller sig lugn. Visst är jag trött och brösten spänner men det är bagateller just nu.
Hade ett par gråtattacker häromdagen men idag så är allt bara :laugh:

Grodan heter numera Alexander. Han hade besök av bvc och hade då gått upp 330 gram sen vi kom hem från BB. På 5 dagar alltså. Jag behöver alltså inte oroa mig för att maten inte räcker :D
Ska dit på onsdag och väga och mäta igen.

Kan man få snabblektion i hur jag fixar in en bild??

Jag kan inte ge dig ngn lektion i bild men jag kan säga att namnet var jätte fint! Skulle själv vilja ha en Alexander men jag har en kusin som vi träffar rätt så ofta så det fungerar inte riktigt.

Cyllene: Åh vilken skönhet du har! :love:

Mikan - skönt att höra att ni har det bra!!! :)

Om du laddar upp dina bilder på nätet i webb-album så är det oftast bara att länka därifrån. Jag länkar dock bara från min hemsida så jag är dålig på vilka det finns. Pixbox heter väl ett!

Den där damen går inte av för hackor du! :love: Livsfarligt för mig att kika på hästbilder dock, jag kryper nästan ur skinnet haha för att jag saknar hela hästeriet så mycket. Jag hoppas verkligen att tid och ork finns till hösten så jag i alla fall kan börja lektionsrida igen. :laugh:

*kl*
Alltså vad är det med vissa människor?! :crazy: Min status på facebook är den stående BF+antal dagar över tiden. Likt förbannat så kommenterar en jobbarkompis varje dag "Ingen bebis än?" Eh, vad fan tror hon?! :mad: Man kan ju bli knäpp för mindre liksom...
Jag är så trött på varenda människa som tjatar och frågar - vi har redan sagt 100 gånger att vi hör av oss när det är på gång/är klart, men ändå så ska det ringas, smsas, frågas på facebook och msn. Har jag verkligen bara idioter till bekanta eller? :rofl: Familj och närmare vänner är dock underbara, de hör sig för hur vi mår osv - inget tjat där inte. :love:

Jag har inte facebook så jag har ett problem mindre men kan du inte skriva ngt i stil med "BF +5 = ingen bebis än" eller ngt annat liknande? Skriva ngt övertydligt att man inte tycker om kommentarerna på ett trevligt men bestämt sätt... Jag har ingen aning.

Här kommer äntligen min förlossningsberättelse! Han somnade om så jag hann skriva!

Söndagen den 11 april hade jag som vanlig förvärkar på kvällen. När jag lagt mig så lugnade de ner sig som vanligt. Vaknade kl 4 av att värkarna börjat igen, nu lite starkare. Går ner och sätter mig vid datorn och aktiverar värktimern och surfar runt lite under tiden. Värkarna kommer ca var 6-7 minut.
Klockan 06 går jag upp och försöker vila lite och få liv i sambon, han sover lugnt vidare. Han är så van vid det här laget att jag stönar och har förvärkar så han fattar inte att det är något mera än de vanliga...
Går ner och ställer mig i duschen och nu blir det mera tryck i värkarna och de varar lite längre. Jag bankar med skaftet till golvmoppen i taket och tror att det ska väcka honom som sover ovanför. Icke.
Går ur dushen och skickar sonen till skolan. Ringer förlossningen som tycker att vi ska åka in.
Går LITE irriterad upp till sambon och frågar om han ska med eller om jag ska köra själv! Vart ska du frågar han då....
När han vaknat till och förstår vad jag sagt så blir det fart på honom dock.

Kommer in till förlossningen i Halmstad vid halv tio tiden. Får träffa en isländsk barnmorska och vi börjar båda tänka på Ranja i solsidan....sambon har lite svårt att förstå en del brytningar då han är tysk.
Ligger med CTG och den visar inte jättestarka värkar, men de kommer regelbundet. Jag är bara öppen 3 cm så hon tycker att vi ska ut och gå en runda, hon gör en ny hinnsvepning. Åker ner på stan och fikar, sen går vi längs kanalen en stund. Värkarna kommer nu tätare, starkare och med mindre mellanrum.

Vid 12 är vi tillbaka och får ny CTG och jag är nu öppen nästan 5 cm. Fungerar fortfarande rätt bra att andas igenom värkarna. Ställer mig i duschen och skickar ner sambon att hämta resten av grejorna. Börjar inse att det blir nog bebis här idag!

kl 13 har jag sammandragningar ca var tredje minut och det börjar bli lite jobbigt nu. Lägger mig i badet vilket är skönt mellan värkarna, men under värkarna har jag svårt att hitta någon bra ställning. Börjar andas lustgas nu..

Strax efter två går jag upp ur badet. Tycker inte att lustgasen hjälper, får effekt av den alldeldes för sent. Är öppen sju cm men huvudet är fortfarande högt upp. Hinnblåsan är fortfarande intakt.
Nu börjar jag andas lustgas hela tiden, vill inte släppa masken! Vill ha EDA, och får nål i handen satt. Barnmorskan lämnar över till en ny,

Den nya barnmorskan säger att narkosenläkaren är på väg och vill ta hål på hinnorna för att se om det kan hjälpa så att barnet sjunker ner. När hon tagit hål så ser hon att barnet har bajsat i fostervattnet.
Narkosläkaren kommer men hon vill inte lägga EDA pga mina tidigare ryggbesvär. Jag är nu ganska upprörd och försöker i min lustgas dimma förklara att det är just därför som jag vill ha en EDA.
Efter drygt en halvtimme har jag skitont och skriker fortfarande efter EDAn. Läkaren kommer tillbaka,men varken hon eller hennes överläkare vill lägga någon. Tycker att jag ska prova kvaddlar. Det är det enda som jag inte är intresserad av...
Är nog nu ganska otrevlig mot de flesta, men mest mot narkosläkaren.
Nu börjar barnmorskan tjata på att jag ska gå upp och stå eller sitta på toa för att försöka få ner barnet som fortfarende står högt upp trots att jag är helt öppen.
Jag vill inte röra mig då det gör för j-la ont helt enkelt. Plus att lustgasslangen inte räcker till toaletten..

Smärtan i magen är lite bättre när de väl får upp mig. står vid en gåstol medan de försöker hitta hjärtljud med CTGn. Har nu verkar med 2-3 minuters mellanrum och de varar ca en minut.
Kvar över fyra sitter jag på toan och det går ganska bra nu faktiskt, även utan lustgasen. Värkarna är kraftiga men det är en annan smärta än tidigare, inte så outhärdlig. Börjar känna tryck bakåt. Efter en kvart är jag tillbaka i sängen och barnmorskan konstaterar att det hänt mkt när jag varit uppe, hon ser en massa hår på barnets huvud.

16.43 börjar jag få krystvärkar men strax därefter går hjärtljuden ner till 45! huvudet har kommit ut en bit men mina värkar försvinner. En extra bm kommer in. Hon lägger sig och trycker på magen, jag börjar förstå att det är något som inte är som det ska. Bm säger att det måste ut nu!
Sambon tar tag bakom min nacke och säger åt mig att ta i och få ut barnet, och försöker peppa mig.

16.51 får jag äntligen en krystvärk och han föds fram på en enda. Ingen säger något först utan jag hör bara bm säga att de ska larma. Sedan ser jag de springa ut med en grå lealös bebis, sambon följer med och bm informerar mig om att hjärtat låter bra, men att han har svalt fostervatten. Resten av fostervattnet kom efter att han fötts och det var riktig äckligt och skitigt.
Snart hör jag hur det skriker utanför och blir lite lugnare. Efter bara någon minut kommer de in med honom och han läggs på bröstet och börjar genast gapa efter mat.
Sambon gråter och jag är mest chockad de första minuterna.

Trots att han var så stor och satt fast så behövde jag bara sy två stygn, Fick fika och därefter så duschade jag och sen fick vi åka upp till BB.
Jag hörde sedan på BB att det fötts 13 barn denna dag!

Två dagar senare kommer bm upp och pratar och vi går igenom förlossningen. Jag börjar storböla när vi pratar om vad som hände på slutet. Hon säger att hon kanske var lite hård mot mig när jag inte ville upp, jag säger att jag var nog inte så trevlig heller! Sen när jag får se förlossningsjournalen med hans värden så bryter jag ihop igen. Apgar direkt efter födseln var 4..börjar tänka på vad som kunde hänt osv.

Åkte hem på torsdagen och han mår hur bra som helst. Äter och sover, skriker bara när han är på skötbordet. HATAR verkligen att ligga där!

Tar min egna knapp.

Jag har så ont i fogarna att jag har ont i knäna :( Känns som om jag skulle ha världens växtvärk i benen och det är så himla obehagligt. Sedan så tror jag Vildbatting ligger och trycker på ljumsken för rätt som det är så gör det vansinnigt ont och benet böjs automatiskt.

Sedan lite äckelvarning, har haft en del flytningar senaste veckan och igår hittade jag en ny liten klump i trosan som var större den här gången och nu har flytningarna lugnat ner sig, det är iofs bra.
Har en del förvärkar och inga byxor känns bra för de klämmer på magen som ger ännu mer förvärkar. Idag har jag leggins och en längre tröja på mig bara för att få ngt mjukare mot magen.

Jag har dessutom fått hängbröst sista veckan här :grin: det var de förhoppningar på att de kunde dra ihop sig igen sen efter förlossning och amning.

Mår verkligen inte bra..vill inte svärta ner tråden med mitt deppsnack..men lillan har varit omöjlig inatt(eller inte omöjlig, tror det är mer mig det hänger på..eller jag vet)

jag blir knäpp när jag inte får sova..inatt fick sambo ta henne för jag var så frusterarad och väste till henne: jamen vad fan vill du då?:o:cry:

Jag är nog världens sämsta mamma..faktiskt..inget tålamod på natten alls..och inatt vaknade hon efter 1 h igen, vill inte ta bröstet, bara gallskrika, och inget hjälper..jag är så trött och får tankar : vad har jag gett mig in på, jag klarar inte detta, jag saknar mitt gamla liv och min häst"

Hur kan man tänka så? Jag gråter över att min lilla fina trollunge har en sån dålig mamma..Amningen funkar, sen funkar den inte igen..o sen funkar den..

Nu har hon dessutom, från att ha sovit 5 h i sträck på natten, vänt på dygnet, sover halva dagen och är vaken på natten..o jag behöver få sova på natten..vet att man inte kan styra det..men hur ska jag orka..Fan..Min lilla sessa..jag som vill ge henne en fin början i livet, så är jag så ostabil:cry:

Juzzen - en stor kram!!! Det är precis det där jag fasar över, jag kanske ska behålla honom i magen bra länge till. Jag kan bara säga att om det blir så för mig så kommer jag känna precis som du, och jag tror att de flesta för eller senare känner så, så ha inte dåligt samvete.

Jag kommer också behöva nattsömn, jag kräver det och kan sällan sova på dagen. Jag som alltid är "snäll och glad" blir en ond människa på natten om jag inte får sova.

Kan inte komma med bra tips men hoppas du känner dig piggare snart när ni får in lite rutiner.

Alltså stopp ett tag !! Du är verkligen inte dålig mamma !!
Det är en jätteomställning att få barn och alla hormoner som spökar runt i kroppen. Jag och många med mig har upplevt samma sak, så du är INTE ensam om att känna som du gör.
Sömnen är jätteviktig så försök att sova så ofta du kan, oavsett tid på dygnet. Sov/vila när din dotter sover. Och glöm inte att få i dig mat, så du fyller på energin.

Skickar massa styrkekramar till dig !!!

Tack vännen!:bow:

ja, jag är också väldigt beroende av min nattsömn..o har alltid varit..blir också otrevlig, yr och knäpp utan..Känns så egoistiskt att skriva så, lilla tösen kör ju bara efter sin kropp, inte för att vara elak..Jag mår dåligt av att sova på dagen, blir illamående och slö..men försöker så gott jag kan..tror inte man kan påverka den lilla så mkt just nu..ska försöka få in lite rutiner för sänggående, men tror inte det påverkar henne så mkt..

Nu sover hon, som vanligt..man vill ju inte väcka henne..men man kanske ska göra det..sjukt svårt:crazy:

Tack för dina ord:bow:

Men man känner sig SÄMST! och gråter hela tiden..o inatt bara stängde jag av och kände ingeting för min lilla söta unge..hur kan man göra så:(
Nu känner jag kärlek igen, och grät som en tok av dåligt samvete nu innan idag..Lilla unge..hon förtjänar ju stabilitet..och jag försöker, men på natten är jag så dålig..usch..

Som det går upp o ner, igår kndes allt så skönt, och ätt..sen kom natten, och idag känns det svårt..så svårt..jag vet att det kommer bli bättre..men just nu är jag knäckt:crazy:

Smiter in från vinter mammorna.

Juzzzen du är ingen dålig mamma. När Eddie föddes så var jag helt slut både fysiskt o psykiskt. Jag tom ångrade allt och frågade om det inte fanns ångerrätt på allt. Självklart ångrade jag inte Eddie utan själva situationen. Jag grät för att jag kändemig så värdelös som ångrade allt....
Man tror att man är förberedd men man kan aldrig förbereda sig helt. Jag saknade det gamla livet och det gör jag lite fortfarande. Men nu ångrar jag ionte situationen utan jag är världens lyckligaste.

Det blir ännu bättre när man får gensvar i leenden mm.

Räddningen för mig var amningskudden, för då kunde jag sova samtidigt som Eddie åt.

sambon kan kanske ta en lång promenad om det är fint väder så du kan sova lite, eller åka och hälsa på en kompis några timmar?

Har du inte ersättning hemma så köp hem det. För då kan sambon ge henne nappflaska och du kan vila o slipper pumpandet. Eddie får ersättning när vi är ute eller pappan har honom.

Det tog mig nästan 1 mån innan jag började bli "normal" igen.

Åk iväg helt själv och hälsa på hästen, borsta lite och samla energi på det sättet. Hälsa på en kompis, ja gör något du tycker om.

Prata med BVC dom är vana och dom kommer inte döma dig.

Men framförallt kom ihåg, du är Ingen dålig mamma och ha inte för höga krav på dig själv!

Massa styrke kramar!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 637
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar